Rekommenderad hårdvara till Linux

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderad hårdvara till Linux

Tänkte bygga en dator för att köra enbart Linux (LMDE) och undrar om det är något jag bör tänka på i valet av hårdvara?

AMD vs Intel processor
AMD vs NVIDIA grafikkort

Läst något löst om att NVIDIA kan krångla med Linux men det kanske inte stämmer. Ska ej spela men videoredigera lite. Skulle ni säga att det kräver samma hårdvara att videoredigera i Linux med Kdenlive eller OpenShot, som att videoredigera i Windows med Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve? Kommer dock från iMovie (Mac) och inte från vare sig Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve. Annars ska väl Linux som OS vara mindre resurskrävande än Windows.

Undrar även över skärmupplösning. Ser Linux bra ut både i Full HD och 2K som i 4K? Att ikoner inte blir allt för små. Troligtvis blir det 27-tums skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tänkte bygga en dator för att köra enbart Linux (LMDE) och undrar om det är något jag bör tänka på i valet av hårdvara?

AMD vs Intel processor
AMD vs NVIDIA grafikkort

Läst något löst om att NVIDIA kan krångla med Linux men det kanske inte stämmer. Ska ej spela men videoredigera lite. Skulle ni säga att det kräver samma hårdvara att videoredigera i Linux med Kdenlive eller OpenShot, som att videoredigera i Windows med Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve? Kommer dock från iMovie (Mac) och inte från vare sig Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve. Annars ska väl Linux som OS vara mindre resurskrävande än Windows.

Undrar även över skärmupplösning. Ser Linux bra ut både i Full HD och 2K som i 4K? Att ikoner inte blir allt för små. Troligtvis blir det 27-tums skärm.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen...

Ovanstående är inget komplett svar men det ger dig kanske en inblick i vilken processortillverkare man bör välja idag (SPOILER, Inte Intel).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@backspace: Kikade lite snabbt på länken. Kommer inte att köpa så dyr processor (budgetmaskin) men var annars inne på senaste Ryzen till Windows. Då låter det som rätt val även för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tänkte bygga en dator för att köra enbart Linux (LMDE) och undrar om det är något jag bör tänka på i valet av hårdvara?
AMD vs Intel processor
AMD vs NVIDIA grafikkort

AMD/Intel - väl samma som du skulle valt om OS:et inte var en faktor.
AMD/Nvidia - Nvidia har officiella drivare till Linux som överlag fungerar utmärkt. Även de öppna drivarna fungerar rätt så bra, framför allt om man inte är väldigt prestandakänslig. AMD har jag inte testat med Linux på några år, men jag misstänker att inte mycket har förändrats på den fronten, och i så fall är fallet det omvända. Men, jag lämnar den pucken till någon som vet bättre.

Skrivet av anon315148:

Läst något löst om att NVIDIA kan krångla med Linux men det kanske inte stämmer. Ska ej spela men videoredigera lite. Skulle ni säga att det kräver samma hårdvara att videoredigera i Linux med Kdenlive eller OpenShot, som att videoredigera i Windows med Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve? Kommer dock från iMovie (Mac) och inte från vare sig Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve. Annars ska väl Linux som OS vara mindre resurskrävande än Windows.

Allt kan krångla, och det mesta krångel kan lösas, men inte alla har kunskapen, google-skillsen och tiden för att lösa det som uppstår.

När det kommer till prestanda är inte Linux ett magiskt recept på att få mer. En dist som LMDE out-of-the-box tar en hel del resurser i anspråk, och mycket av det är desktopmiljön som står för. Kör du KDE, Gnome eller något annat tungdrivet härke, ja då är det ingen nämnvärd skillnad från Windows 10 eller OSX (saknar data för sistnämnda), kanske till och med sämre. Men, du har fullständiga möjligheter att reducera dess footprint till absurdum om du skulle vilja, något du inte kan göra i de andra två.

Skrivet av anon315148:

Undrar även över skärmupplösning. Ser Linux bra ut både i Full HD och 2K som i 4K? Att ikoner inte blir allt för små. Troligtvis blir det 27-tums skärm.

Det beror på fönsterhanteraren i fråga. Rätt svar är "ja, nej och kanske", allt på en gång. Ikoner kommer jag knappt ihåg vad det är förvisso, men ja, de flesta fönsterhanterare i de större DE:na sköter högupplösta skärmar rätt så bra utifrån vad jag har sett. Jag skulle kunna göra snabbtest på min 27-tumsskärm i 4K för några om det skulle behövas, men jag misstänker att det finns folk därute som redan har svaret.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

AMD/Intel - väl samma som du skulle valt om OS:et inte var en faktor.
AMD/Nvidia - Nvidia har officiella drivare till Linux som överlag fungerar utmärkt. Även de öppna drivarna fungerar rätt så bra, framför allt om man inte är väldigt prestandakänslig. AMD har jag inte testat med Linux på några år, men jag misstänker att inte mycket har förändrats på den fronten, och i så fall är fallet det omvända. Men, jag lämnar den pucken till någon som vet bättre.

Allt kan krångla, och det mesta krångel kan lösas, men inte alla har kunskapen, google-skillsen och tiden för att lösa det som uppstår.

När det kommer till prestanda är inte Linux ett magiskt recept på att få mer. En dist som LMDE out-of-the-box tar en hel del resurser i anspråk, och mycket av det är desktopmiljön som står för. Kör du KDE, Gnome eller något annat tungdrivet härke, ja då är det ingen nämnvärd skillnad från Windows 10 eller OSX (saknar data för sistnämnda), kanske till och med sämre. Men, du har fullständiga möjligheter att reducera dess footprint till absurdum om du skulle vilja, något du inte kan göra i de andra två.

Det beror på fönsterhanteraren i fråga. Rätt svar är "ja, nej och kanske", allt på en gång. Ikoner kommer jag knappt ihåg vad det är förvisso, men ja, de flesta fönsterhanterare i de större DE:na sköter högupplösta skärmar rätt så bra utifrån vad jag har sett. Jag skulle kunna göra snabbtest på min 27-tumsskärm i 4K för några om det skulle behövas, men jag misstänker att det finns folk därute som redan har svaret.

Fractal scaling är hopplöst dåligt. Det finns fullösningar för att få till det, men det finns ändå inte några garantier. Ibland får man jätteliten skalning, eller helt enorm som är jobbigt för ögonen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Jane Roe : Jag skulle tro att "man" får en smidigare upplevelse med AMD som grafikkort jämnfört med Nvidia, självklart kan det skilja från fall till fall.
5700-serien hade ju som några här kanske minns lite problem med Linux i början vilket nu är ordnat och sysslar man inte med VFIO så är eventuell patchning inte något man behöver ägna någon tanke åt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det låter som att du är helt ny till Linux, så varför planera att köra det exklusivt och diktera hårdvaruköp därefter?

Permalänk
Medlem

Nu kör jag visserligen bara äldre grafikkort, men amd grafik har varit ett helvete med alla mina linux installationer. Faktiskt enda anledningen till att jag köra nividia idag (970).

Vetefan dock om jag hade valt linux om du nu bara ska hålla på med videoredigering. Att sitta med mindre kända linux program för redigering är inget jag hade valt, då det finns bredare kunskap och mer hjälp att få med kändare program. Men det är ju lätt att köra windows och linux på samma burk om du nu vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det låter som att du är helt ny till Linux, så varför planera att köra det exklusivt och diktera hårdvaruköp därefter?

Om han nu skulle vilja testa linux, och kanske dualboota windows, varför göra det svårt för sig och välja delar som gör linux användandet krångligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Om han nu skulle vilja testa linux, och kanske dualboota windows, varför göra det svårt för sig och välja delar som gör linux användandet krångligare?

Jag menar inte att det är fel att höra sig för om vilken hårdvara som funkar bäst, utan det jag undrar över är att försöka köra från 0-100 på en gång.

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint och GTX670 på min burk och jag tycker att det fungerar bra. Men om du till exempel tittar på ”Chris Titus Tech” på YouTube så rekommenderar har AMD framför Nvidia hela tiden, så jag vet faktiskt inte vad som är bäst.

Sen håller jag med många i tråden, varför gå all in på Linux på en gång. Varför inte köra både och? Jag antar att de flesta på Sweclockers har precis som mig en massa gammal hårdvara liggandes hemma från när du har uppdaterat din nuvarande speldator. Använd den hårdvaran till att plocka ihop en fungerande burk som du kör Linux på. Kanske du behöver komplettera med något billigt nätaggregat eller en enkel bildskärm, men gör det då. Du behöver inte ha det allra senaste för Linux går att köra på nästan vad som helst, och allting blir så mycket enklare ifall du har två separata datorer istället för dual boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kör Linux Mint och GTX670 på min burk och jag tycker att det fungerar bra. Men om du till exempel tittar på ”Chris Titus Tech” på YouTube så rekommenderar har AMD framför Nvidia hela tiden, så jag vet faktiskt inte vad som är bäst.

Som alltid när det gäller Linux måste man fråga sig om dylika rekommendationer är politiskt motiverade eller om de handlar om faktisk funktionalitet. Jag misstänker att det handlar om att nVidias drivrutiner är proprietäääära och enligt gängse Linux-ideologi är det typ att jämställa med nazism. Ja, sen har inte nVidia stöd för GBM (ryktas om att det ska komma nåt sånt till våren), men Wayland känns å andra sidan inte moget än och lär inte bli det på några år.

AMD har jag inte kört i modern tid så jag vet inte hur det funkar nu. Nvidia funkar i varje fall utmärkt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kalle-anka:

Jag kör Linux Mint och GTX670 på min burk och jag tycker att det fungerar bra. Men om du till exempel tittar på ”Chris Titus Tech” på YouTube så rekommenderar har AMD framför Nvidia hela tiden, så jag vet faktiskt inte vad som är bäst.

Sen håller jag med många i tråden, varför gå all in på Linux på en gång. Varför inte köra både och? Jag antar att de flesta på Sweclockers har precis som mig en massa gammal hårdvara liggandes hemma från när du har uppdaterat din nuvarande speldator. Använd den hårdvaran till att plocka ihop en fungerande burk som du kör Linux på. Kanske du behöver komplettera med något billigt nätaggregat eller en enkel bildskärm, men gör det då. Du behöver inte ha det allra senaste för Linux går att köra på nästan vad som helst, och allting blir så mycket enklare ifall du har två separata datorer istället för dual boot.

Skulle säga att den där "Chris Titus" inte riktigt ha koll på status för Navi (eller egentligen rDNA baserade kort), för det är verkligen inte någon nybörjare borde försöka sig på att använda i Linux för tillfället då någorlunda vettigt stöd i praktiken kräver att man bygger sin egen kärna. GCN baserade kort, undantaget APU:er, fungerar så vitt jag känner till riktigt bra.

Nvidia är egentligen inte heller helt nybörjarvänligt. Skulle hävda att Nvidias proprietära drivare till Linux utan tvivel håller en nivå där de kan rekommenderas för professionell användning. Är ju trots allt så att Nvidia är totalt dominant i datacenter och Linux är det dominanta OS:et i datacenter. Det är än mer sant för GPGPU än för generell användning, faktiskt till den grad att AMD just nu enbart stödjer Linux (inte Windows eller MacOS) för flera ramverk listade under Professional Compute (det samtidigt som AnandTech noterat att även GPGPU-fall som historisk fungerar väl under GCN inte fungerar speciellt väl hos Navi)

"AMD’s Adrenaline 2020 software has improved the state of their OpenCL drivers slightly – there are fewer hard crashes and performance is up in some cases – but their drivers are still dysfunctional and not fit for production use."

För en nybörjare är därför Intels GPUer klart enklast att hantera. Deras Linux-drivare är toppklass när det kommer till kvalité, och finns bara en variant som är open-source.

Behöver man mer GPU-krut har jag svårt att se hur någon objektivt kan rekommendera något att än Nvidia för Linux, men det förutsätter att man lyckas installera de proprietära drivarna. Ställer man de öppna drivarna för Nvidia mot AMD, ja då vinner absolut AMD den kampen. Men det är också det enda fall de vinner på drivarsidan just nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Som alltid när det gäller Linux måste man fråga sig om dylika rekommendationer är politiskt motiverade eller om de handlar om faktisk funktionalitet. Jag misstänker att det handlar om att nVidias drivrutiner är proprietäääära och enligt gängse Linux-ideologi är det typ att jämställa med nazism. Ja, sen har inte nVidia stöd för GBM (ryktas om att det ska komma nåt sånt till våren), men Wayland känns å andra sidan inte moget än och lär inte bli det på några år.

AMD har jag inte kört i modern tid så jag vet inte hur det funkar nu. Nvidia funkar i varje fall utmärkt.

Ren krasst för GPU'er så gäller: 1.Intel 2.Amd 3.Nvidia Detta enbart för stödet i Linux kärnan.
Sen angående proprietär eller inte så kan man kanske ställa frågan: Vilket samhälle skulle jag själv villa ha, öppet eller slutet.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Ren krasst för GPU'er så gäller: 1.Intel 2.Amd 3.Nvidia Detta enbart för stödet i Linux kärnan.
Sen angående proprietär eller inte så kan man kanske ställa frågan: Vilket samhälle skulle jag själv villa ha, öppet eller slutet.

Vad är fördelen av att det finns stöd direkt i kärnan? Jag bryr mig då främst om att kortet funkar stabilt med bra prestanda, och det gör det med nVidia.
Apropå ideologi är det där bara en non-sequitur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Vad är fördelen av att det finns stöd direkt i kärnan? Jag bryr mig då främst om att kortet funkar stabilt med bra prestanda, och det gör det med nVidia.
Apropå ideologi är det där bara en non-sequitur.

Om det finns stöd i Linux-kärnan, så är det bara att tuta och köra utan att bry sig om extra drivrutinsinstallationer.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Apropå ideologi är det där bara en non-sequitur.

Hmm var det bara tur att vi hade en svensk kung som införde Offentlighetsprincipen?
Eller han kanske också var non-sequitur.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tänkte bygga en dator för att köra enbart Linux (LMDE) och undrar om det är något jag bör tänka på i valet av hårdvara?

AMD vs Intel processor
AMD vs NVIDIA grafikkort

Läst något löst om att NVIDIA kan krångla med Linux men det kanske inte stämmer. Ska ej spela men videoredigera lite. Skulle ni säga att det kräver samma hårdvara att videoredigera i Linux med Kdenlive eller OpenShot, som att videoredigera i Windows med Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve? Kommer dock från iMovie (Mac) och inte från vare sig Adobe Premiere Pro eller DaVinci Resolve. Annars ska väl Linux som OS vara mindre resurskrävande än Windows.

Undrar även över skärmupplösning. Ser Linux bra ut både i Full HD och 2K som i 4K? Att ikoner inte blir allt för små. Troligtvis blir det 27-tums skärm.

Nu va detta väldigt länge sedan men fortfarande rolig. Vet inte om Nvidia har bättrat sig sedan dess

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Så du är en sådan person som gillar att bli knullad i röven utan att veta om det eller både och? Då ska du köra på med proprietära och closed-source grejer

Om det finns stöd i Linux-kärnan, så är det bara att tuta och köra utan att bry sig om extra drivrutinsinstallationer.

Vad är det där för Freetard-ism? Proprietär mjuk- och hårdvara är knappast att likna med att bli betäckt i aktern. Dylika uttalanden sammanfattar dock rätt väl allt som är fel i Linux-communityt.

Drivrutinerna tar ungefär 5 min att installera, så jag kan inte se det som någon större fördel.

Skrivet av Jallee:

Hmm var det bara tur att vi hade en svensk kung som införde Offentlighetsprincipen?
Eller han kanske också var non-sequitur.

En non-sequitur är ett uttalande som inte följer logiskt av vad som tidigare sagts. Att gå från proprietär mjukvara till "det öppna samhället" (vad nu det ens ska betyda) är ett utmärkt exempel på en non-sequitur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

En non-sequitur är ett uttalande som inte följer logiskt av vad som tidigare sagts. Att gå från proprietär mjukvara till "det öppna samhället" (vad nu det ens ska betyda) är ett utmärkt exempel på en non-sequitur.

Det var ditt yrande svar där du blandade in nazism som fick mig att göra liknelsen. Nu kanske "öppet samhälle" är för stort begrepp för dig så i ditt fall får du väl blanda in nazism.
Sen om man inte ens gör sig besväret att ifrågasätt vad som är fördel med open vs closed source är lite synd.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Vad är det där för Freetard-ism? Proprietär mjuk- och hårdvara är knappast att likna med att bli betäckt i aktern. Dylika uttalanden sammanfattar dock rätt väl allt som är fel i Linux-communityt.

Drivrutinerna tar ungefär 5 min att installera, så jag kan inte se det som någon större fördel.

Vad gör du här då, om Linux-communityn inte faller dig i smaken? Jag har sett dig i ofantliga trådar, där du spyr galla över Linux och Linuxanvändare i allmänhet. Det verkar vara din agenda, oavsett vad som sägs.

Att drivrutiner tar 5 min för dig att installera, grattis, gå och köp en citronpaj. Det finns otaliga andra fall där det inte tar 5 min kan jag säga, därför är det mycket enkelt om en drivrutin redan är inbyggt i kärnan redan från början så man slipper mecka själv. Kan ta DisplayLink som en sådan, alltså drivrutinen för USB3-Monitorer.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det där för Freetard-ism? Proprietär mjuk- och hårdvara är knappast att likna med att bli betäckt i aktern. Dylika uttalanden sammanfattar dock rätt väl allt som är fel i Linux-communityt.

Drivrutinerna tar ungefär 5 min att installera, så jag kan inte se det som någon större fördel.

En non-sequitur är ett uttalande som inte följer logiskt av vad som tidigare sagts. Att gå från proprietär mjukvara till "det öppna samhället" (vad nu det ens ska betyda) är ett utmärkt exempel på en non-sequitur.

Ja du har en poäng där gällande uttrycket och liknelsen...
Det jag gissar på att @eXpander_ syftar på är nog vad man brukar känna när det kommer systemuppdateringar, i god manér trycker man på update, startar ev. om burken och.... japp, där är den där svarta skärmen med den blinkande markören och inget mer händer.

Det är ungefär nu en nybörjare undrar vad som var så fantastiskt med Linux och Open Source egentligen... dock är den dåliga ingrediensen ofta en ny version av kärnan/driver som inte testats ordentligt mot nVidias stängda driver. Det blir lite katt och råtta lek när koden är stängd då distro-folket kan i princip bara hoppas att inget pajar, men om det gör det så gäller det att rulla tillbaka till tidigare version av drivrutin genom CLI, alt. välja att boota med äldre kernel i uppstarten.
-Då du i vissa fall inte ens kommer till ett bootbart system.

Har själv kört i princip uteslutande men AMD grafikkort under senare år och har inte varit med om ovanstående på säkert 4-5 år.
Något som däremot fortfarande händer frekvent på nVidia fronten vad jag kan förstå.
Att det fungerar bra på AMD kort beror nog mest på att du kan skippa AMD's proprietära drivrutiner helt och enbart köra med de öppna drivrutinerna, där behövs ingen extra installation utan de "bara fungerar" direkt out-of-the-box, likt Intels drivers, med bra om inte bättre prestanda dessutom.

Tyvärr är nVidias öppna drivrutiner inte alltid ett givet val då de saknar mängder av funktionalitet. Därmed får man vackert installera de proprietära och hoppas att det inte blir något knas vid nästa uppdatering.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Det var ditt yrande svar där du blandade in nazism som fick mig att göra liknelsen. Nu kanske "öppet samhälle" är för stort begrepp för dig så i ditt fall får du väl blanda in nazism.
Sen om man inte ens gör sig besväret att ifrågasätt vad som är fördel med open vs closed source är lite synd.

Du menar att efter min uppenbart överdrivna liknelse med nazism, tänkte du att en liknelse med nazism och open-source verkar bra?
Öppet samhälle är ett gummibegrepp som kan betyda precis vad som helst beroende på vem du frågar. Att sen börja prata om det i förhållande till open-source och proprietär mjukvara är inte annat än intellektuellt snömos.
Vad vet du om hur mycket jag tänkt på frågan om open-source? Absolut ingenting, är det rätta svaret.

Skrivet av eXpander_:

Vad gör du här då, om Linux-communityn inte faller dig i smaken? Jag har sett dig i ofantliga trådar, där du spyr galla över Linux och Linuxanvändare i allmänhet. Det verkar vara din agenda, oavsett vad som sägs.

Att drivrutiner tar 5 min för dig att installera, grattis, gå och köp en citronpaj. Det finns otaliga andra fall där det inte tar 5 min kan jag säga, därför är det mycket enkelt om en drivrutin redan är inbyggt i kärnan redan från början så man slipper mecka själv. Kan ta DisplayLink som en sådan, alltså drivrutinen för USB3-Monitorer.

Jo, jag är dum i huvudet, men jag representerar knappast Linux-communityn, eller har du skippat statistik-kurserna i din särskola för att du drar en sådan slutsats?

Ibland kan det vara roligt att trolla men med tanke på hur snabbt nivån gick till ad hominem är det frågan om det ens är värt det. Faktum är dock att jag använder Linux regelbundet och ibland tittar in i den här forumdelen. När sen en nybörjare frågar efter råd om hårdvara anser jag det tämligen motiverat att uppmärksamma henne på att mycket information däromkring är ideologiskt motiverad. Skulle det råda tvivel därom är det bara kolla på svaren jag fått...

Det går faktiskt att använda Linux och vara intresserad av det samtidigt som man tycker mycket är skit, och utan att köpa ideologin.

Jag pratar inte om alla drivrutiner, utan nVidia specifikt. Den är mycket enkel att installera. Det är förvisso rekommenderat att läsa manualen till den distro man tänkt använda, men tycker man det är jobbigt ska man hålla sig långt borta från Linux.

Skrivet av krigelkorren:

Ja du har en poäng där gällande uttrycket och liknelsen...
Det jag gissar på att @eXpander_ syftar på är nog vad man brukar känna när det kommer systemuppdateringar, i god manér trycker man på update, startar ev. om burken och.... japp, där är den där svarta skärmen med den blinkande markören och inget mer händer.

Det är ungefär nu en nybörjare undrar vad som var så fantastiskt med Linux och Open Source egentligen... dock är den dåliga ingrediensen ofta en ny version av kärnan/driver som inte testats ordentligt mot nVidias stängda driver. Det blir lite katt och råtta lek när koden är stängd då distro-folket kan i princip bara hoppas att inget pajar, men om det gör det så gäller det att rulla tillbaka till tidigare version av drivrutin genom CLI, alt. välja att boota med äldre kernel i uppstarten.
-Då du i vissa fall inte ens kommer till ett bootbart system.

Har själv kört i princip uteslutande men AMD grafikkort under senare år och har inte varit med om ovanstående på säkert 4-5 år.
Något som däremot fortfarande händer frekvent på nVidia fronten vad jag kan förstå.
Att det fungerar bra på AMD kort beror nog mest på att du kan skippa AMD's proprietära drivrutiner helt och enbart köra med de öppna drivrutinerna, där behövs ingen extra installation utan de "bara fungerar" direkt out-of-the-box, likt Intels drivers, med bra om inte bättre prestanda dessutom.

Tyvärr är nVidias öppna drivrutiner inte alltid ett givet val då de saknar mängder av funktionalitet. Därmed får man vackert installera de proprietära och hoppas att det inte blir något knas vid nästa uppdatering.

Visst förekommer dessa problem. Jag har dock aldrig varit med om att inte komma till ett bootbart system. Vanligast har varit att det blivit nåt fel vid genererandet av en ny initram. Typ 9/10 ggr är det bara göra om installationen genom CLI så funkar det. Enstaka gånger har jag varit med om att Gnome försökt köra Wayland istället, och det funkar ju inget vidare.

Så ja, visst, det finns en liten fördel med att det bara funkar direkt med drivrutinerna i kärnan. Däremot är det ingen som bör avgöra valet av hårdvara. Det är sällan något problem över huvud taget och blir det problem är det i regel enkelt fixat. Tycker man det är jobbigt, vilket jag har full förståelse för att man gör, då är det bäst att köra Windows eller macOS istället.

Det ska väl kanske tilläggas att jag bara kört rolling-release distros. Uppdaterar man kärnan löpande blir det såklart mycket mer problem. Och värre tenderar det att bli om man inte uppdaterar tillräckligt ofta... Alltså, det blir lite värsta tänkbara scenario, och trots det tycker jag inte just nVidias drivrutiner är en stor grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Har själv kört i princip uteslutande men AMD grafikkort under senare år och har inte varit med om ovanstående på säkert 4-5 år.
Något som däremot fortfarande händer frekvent på nVidia fronten vad jag kan förstå.

Jag har kört Linux + NVIDIA i över 15 år och den enda gången jag varit med om detta problem var i början när jag körde Slackware och man var lov att installera drivrutinen själv, då var man lov att vara lite på tårna när man uppdatera något (och eventuella problem gjorde aldrig att OS:et inte bootade, det gick alltid att lösa problemet i terminalen). Det bör vara ett ickeproblem i moderna distributioner med riktig pakethantering, och använder man en distro med så dålig testning att de har sönder sån grundläggande funktionalitet så bör man kanske fundera på att byta till en lite mer seriös distro.

När det gäller AMD vs. NVIDIA så har AMD tidigare varit långt efter både NVIDIA och Intel, men de har ryckt upp sig avsevärt de senaste åren. Att de har öppna drivrutiner är förstås ett plus, och spelprestandan är oftast helt ok nu för tiden. Det verkar ofta vara problem med nya grafikkort, se t.ex. Phoronix recension av RX 5600 XT, men det brukar lösa sig efter ett tag. AMDs öppna drivrutin har även varit lite efter i funktionalitet tidigare (NVIDIA släppte t.ex. stöd för Freesync i Linux innan AMD gjorde det i sin öppna drivrutin), men även det har blivit bättre. Det kan dock vara bra att kolla upp hur stödet ser ut om man vill använda GPU-accelerering när man t.ex. videoredigerar.

Skrivet av anon315148:

Tänkte bygga en dator för att köra enbart Linux (LMDE) och undrar om det är något jag bör tänka på i valet av hårdvara?

Generellt rekommenderar jag så mycket Intel som möjligt i datorn, då Intel lägger väldigt mycket resurser på Linux och över lag har väldigt bra drivrutiner. Just nu är de dock inte direkt jätteattraktiva när det gäller varken processorer eller grafikkort, i alla fall när man pratar om prestanda för pengarna. Men det kan vara en bra idé att t.ex. kolla efter moderkort med Intel-nätverkskretsar.

Skrivet av anon315148:

Undrar även över skärmupplösning. Ser Linux bra ut både i Full HD och 2K som i 4K? Att ikoner inte blir allt för små. Troligtvis blir det 27-tums skärm.

Jag har använt en 27" 4K-skärm som min primära skärm i Linux i många år nu, och har i dagsläget inget att klaga på. Jag använder Cinnamon som skrivbordsmiljö med 2x skalning, och det bara fungerar för det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ibland kan det vara roligt att trolla men med tanke på hur snabbt nivån gick till ad hominem är det frågan om det ens är värt det. Faktum är dock att jag använder Linux regelbundet och ibland tittar in i den här forumdelen. När sen en nybörjare frågar efter råd om hårdvara anser jag det tämligen motiverat att uppmärksamma henne på att mycket information däromkring är ideologiskt motiverad. Skulle det råda tvivel därom är det bara kolla på svaren jag fått...

Det går faktiskt att använda Linux och vara intresserad av det samtidigt som man tycker mycket är skit, och utan att köpa ideologin.

Du får jättegärna utveckla vad för ideologi du syftar på och varför. Du verkar som oftast häva ur dig en massa saker utan någon vidare utveckling.

Jag veterligen, följer ingen ideologi överhuvudtaget när det gäller Linux. Jag vill bara att saker ska fungera. Däremot kan jag tycka att det är kul att pilla och hålla på, ändra på saker osv. Det är därför jag kör Linux.

Jag föredrar också hellre icke-propietärt, då jag anser att det blir enklare för communityn att utveckla och inkorporera det i Linux. Se bara på AMDGPU. Hela Linux-kärnan bygger ju på open-source modellen. Tycker du den modellen är fel? Är det detta du anser vara ideologin? Tycker du att Linuxanvändarna därför likställer proprietära modeller som nazistisk? Trollar du?

Helt ärligt så skiter jag annars i ideologier ganska så fullständigt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Du får jättegärna utveckla vad för ideologi du syftar på och varför. Du verkar som oftast häva ur dig en massa saker utan någon vidare utveckling.

Linux-ideologin tenderar att vara ett hopkok av anarkism och Marxism, med Richard Stallman som något slags helgon. Privat ägande är jättefult och immaterialrätt är det värsta som finns (med möjligt undantag för folkmord och att äta bebisar). Ungefär så.

Vanligaste sättet det yttrar sig på är dock när det ska påtalas hur saker och ting är proprietäääärt.

Citat:

Jag veterligen, följer ingen ideologi överhuvudtaget när det gäller Linux. Jag vill bara att saker ska fungera. Däremot kan jag tycka att det är kul att pilla och hålla på, ändra på saker osv. Det är därför jag kör Linux.

Så, vadan uttalandet om att bli betäckt i aktern på grund av proprietääär mjukvara?
Jag tycker annars också det är kul att pilla och hålla på. Just därför jag har Linux. Det tillfredsställer en viss nördighet inom mig. Jag tycker absolut inte det är det bästa operativsystemet för skrivbordet, men jag tycker det är roligt att lära mig hur olika system fungerar och sedan kunna knåpa ihop något användbart av det.

För det syftet funkar ju Linux väldigt bra. Absolut inget jag skulle rekommendera för någon "casual", men vill du nörda ner dig går det kaninhålet jäkligt djupt.

Annars är mitt favorit OS macOS. Tyvärr finns inga nVidia-drivrutiner för senaste versionerna och jag känner inte för att lägga pengar på en riktig Mac. Hoppas det fixas snart, men det ser mörkt ut. Fantastiskt trevligt OS annars.

Citat:

Jag föredrar också hellre icke-propietärt, då jag anser att det blir enklare för communityn att utveckla och inkorporera det i Linux. Se bara på AMDGPU. Hela Linux-kärnan bygger ju på open-source modellen. Tycker du den modellen är fel? Är det detta du anser vara ideologin? Tycker du att Linuxanvändarna därför likställer proprietära modeller som nazistisk? Trollar du?

Helt ärligt så skiter jag annars i ideologier ganska så fullständigt.

Jag tycker inte open-source i sig är fel. Det vore väl konstigt att tycka det. Enda riktiga kontroversen jag sett där är hur licenserna är utformade (GPL V3 verkar exempelvis inte alltid så uppskattat), men det handlar inte om open-source i sig utan om villkoren däromkring. Sen finns förstås praktiska problem, som att det saknas övergripande planering och kod tenderar att bli väldigt fragmenterad.

Samtidigt har jag inte heller något emot proprietär mjukvara. Jag tycker inte det ena eller andra automatisk blir bra eller dåligt. För mig som slutanvändare är det egentligen bara intressant hur bra det funkar och vad jag får betala för det (tid. pengar eller annat).

Notera att jag skrev "typ nazism". Det borde vara uppenbart att jag gjorde en medveten överdrift för att göra en poäng, och inte faktiskt tror att så är fallet. Jag skulle visserligen inte bli förvånad om Stallman tyckte proprietär mjukvara är nazism, men jag ska inte döma ut hela Linux-communityt som fullständigt galna. Nej, det handlar snarare om den väldigt starka aversion som finns mot proprietär mjukvara. Visst, du kan köra vilken mjukvara du vill, men bara så du vet är X och Y proprietääääääärt.

Kan du inte känna igen den beskrivningen har du inte spenderat tillräckligt med tid med Linux eller så har du blundat för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Text.

Kan du inte känna igen den beskrivningen har du inte spenderat tillräckligt med tid med Linux eller så har du blundat för det.

Så, vadan uttalandet om att bli betäckt i aktern på grund av proprietääär mjukvara?

Jag har hört beskrivningen men det är inget jag, personligen, känner igen i den stora massan, och inte med personerna jag umgås med heller. Richard Stallman är en extremist snarare än ett helgon, men visst finns det stolpskott som anser Stallman vara ett helgon. Men jag "tror" inte dessa stolpskott representerar majoriteten av dagens Linuxanvändare. Jag tror det finns andra bakomliggande orsaker, såsom valfrihet, "testa något nytt", e.t.c., ganska så enkla orsaker med andra ord. Jag tror knappast att majoriteten av Linuxanvändarna sitter och runkar till Stallman och går ut på stora torget och demonstrerar fanatiskt mot privatägande eller immaterialrätt. Det kanske man gjorde på 90-talet?

Du och jag verkar ha olika upplevelser (vi använder inte samma dist antagligen heller, det kanske är dist-relaterat lol?), jag vet inte riktigt var du hittar dessa "Y och X är proprietÄÄÄÄra", men mig veterligen är de ganska få, iaf de fanatiska typerna.

Herregu, jag använder ju dessa programvaror:

Google Chrome (vilket jävla kräk jag är?)
Steam
Skype
Spotify
NVIDIA proprietÄra drivrutin (typ ljusår bättre än Nouveau)
e.t.c.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Så du är en sådan person som gillar att bli knullad i röven utan att veta om det eller både och? Då ska du köra på med proprietära och closed-source grejer

Om det finns stöd i Linux-kärnan, så är det bara att tuta och köra utan att bry sig om extra drivrutinsinstallationer.

Finns inget stöd för Open-CL i kärnan för AMD, där måste man installera extra drivrutiner. AMD supportade endast Redhat och Ubuntu med sin installation (pratar då RX 5xx korten då som anses som "gamla"). Hittade någon som försökt porta det till Slackware men inte gjort klart.

Nvidia, hur hemska de än äro, är bara att köra .run filen så installeras drivare för CUDA samt nvidia-smi och nvidia-settings där jag inte hittat motsvarande för AMD.

Så ska man räkna på kortet så är Nvidia det enklare valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nvidia, hur hemska de än äro, är bara att köra .run filen så installeras drivare för CUDA samt nvidia-smi och nvidia-settings där jag inte hittat motsvarande för AMD.

Först och främst bör man dock installera NVIDIAs drivrutin och övriga saker via sin distros pakethanterare så att den hålls uppdaterad med resten av systemet. Att ladda ner drivrutinen från NVIDIA och installera manuellt är inte att rekommendera såvida man inte har en väldigt bra orsak och vet precis vad man sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag menar inte att det är fel att höra sig för om vilken hårdvara som funkar bäst, utan det jag undrar över är att försöka köra från 0-100 på en gång.

Cold Turkey FTW.