Permalänk
Medlem

För att inte tala om hur dyrt det är med tanke på vad man får. Bio + popcorn och dricka blir lätt närmre 200kr per person. Jag och sambo blir 400. Då är det inte många gånger man behöver gå innan man har en tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Superhärligt ställe. Men se till att inte beställa en gulasch att äta i biomörkret - en upplevelse mer skräckfylld än den värsta skräckfilm. Även salong Camera är härlig med sina små snack-brickor och bar i salongen, även om sätena är lite mindre glammiga än i Bar Deco.

Haha tack för tipset! För vår del blir det mest drinkar/cava och snacks typ oliver. Camera är helt ok, men tycker den inte är lika mysig. Enda negativa med Bar Deco är att det är fullbokat långt fram hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det finns biografer och så finns det biografer. Sen jag upptäckte Bar Deco för nåt år sen har traditionell bio tappat sin charm helt. Det här är bättre än hemma. Sköna stolar, gott om plats, inga ungdomar, och en bar! Jag verkligen längtar hela tiden att gå tillbaka. Kan inte säga att jag längtar efter att få kolla film på min TV.

Finns det liknande i Göteborg?

Edit: Vilket ställe har bäst sittplatser i Göteborg? Exkl. Bergakungen VIP.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

...Alldeles för högt ljud är heller inte trevligt i bio, kunna ställa in det perfekt hemma är det som gäller.

Skrivet av cyklonen:

..Förutom att det är alldeles för högt ljud (får alltid ha öronproppar), så är det väl helt ok. ..

Ja öronproppar enda valet.. ger en normal nivå, trist nog, då det tidvis gör att man missar detaljer/nyanser under svaga ljudbilder.
Idioter som inte kan ställa in vettigt på bion. :\

Btw.. Snart kommer Microled (RGB), "ByeBye burn-in oleds" och än högre bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

En nyfiken fråga, har du sett en film på iMax på Mall of Scandinavia?

Hej,
Nej det har jag inte. Jag är ifrån västkusten så de få gångerna jag vart på bio senaste åren så har det inte vart i Stockholm.
Får jag en chans så skall jag se någon film där och utvärdera för jag är lite nyfiken på hur bra det kan bli på bio.

Man får ha i tankarna att utmaningen med bra ljud på bio är väldigt mycket större än hemma.
* Antalet sittplatser gör så att man kan inte optimera ljudet för alla platser; du kan inte ha en "sweetspot" som är 50m bred.
* Större avstånd och större lokal/luftvolym gör så att kapaciteten som behövs ökar rejält jämfört med ett vanligt vardagsrum.

Ovanstående gör så att en biograf måste kompromissa med allt ifrån ljudbild till distorsion och bandbredd. Det är förhållandevis enkelt att få mycket bättre ljud hemma då kravet på kvantitet är så mycket lägre.

Så har Mall of Scandinavia lyckats få det riktigt bra i en stor biosal så har det lagts ned väldigt mycket resurser på det hela. Det skulle jag vilja höra. Om jag är i sthlm med tid över dvs vilket inte händer var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Superhärligt ställe. Men se till att inte beställa en gulasch att äta i biomörkret - en upplevelse mer skräckfylld än den värsta skräckfilm. Även salong Camera är härlig med sina små snack-brickor och bar i salongen, även om sätena är lite mindre glammiga än i Bar Deco.

Men... Om folk sitter och äter i biosalongen så går den bort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Men... Om folk sitter och äter i biosalongen så går den bort.

Det är ju en stor del av grejen, att man kan beställa in något riktigt schysst att äta till filmen, sen köper man dryck i baren inne i salongen.
Ser att Gulaschen är bortplockad från menyn nu, kanske blev för många spillolyckor.

Permalänk
Medlem

Bilden i sig är inte avgörande för min del, snarare ljudet. Sen är det rätt najs å gå med ungar och käka lite popcorn och godis..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Finns det liknande i Göteborg?

Edit: Vilket ställe har bäst sittplatser i Göteborg? Exkl. Bergakungen VIP.

Ingen aning, har bara koll på biograferna i Malmö tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hejsann:

Btw.. Snart kommer Microled (RGB), "ByeBye burn-in oleds" och än högre bildkvalité.

Produkterna finns alltså redan men priserna är sexsiffriga i dollar. Inom närmaste åren talar vi om årslönnivåer för en Micro-LED eller motsvarande på 75 tum. Inget pekar ännu på att slutpriserna sjunker med de 20x de behöver för att konkurrera med OLED och LCD ute i ladorna.

Däremot kan en biograf mycket väl ersätta bioduken och projektorn med en modern LED-vägg för en 10 miljoner eller så.

Permalänk
Medlem

Textningen - HATA, HATA, HATA!

När SF eller NF börjar med otextade (åtminstone enstaka visningar) engelska filmer, så kan jag tänka mig att gå på bio igen. Annars så får det vara.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Älskar ju bio så att någon OLED-skärm skulle sabba det känns inte så troligt

Råsundas biosalong är nog den jag gillar mest i Stockholm. Sen har jag hört rykten om att Nordisk Film Bio i Uppsala är riktigt bra (fåtöljerna ser sköna ut iaf).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Tror inte jag sett på någon OLED bild och vad det låter som är det nog tur för jag gillar att gå på bio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

svenskt tal och 3D förstörde bio för mig långt innan OLED ens fanns

Svenskt tal är väl bara för barn?

Permalänk
Medlem

Oled med ett okej 5.1 system har förstört SF bio för mig. men bar/bistro bio med bra stolar och gång väg är nått jag fortfarande är redo och betala för. mest för att visst det kostar mer men med dricka och snacks inlagt så är det så jävla stor skillnad (ca 220kr person för SF, 340kr ca för 18+ ställen)

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Laxpudding:

Produkterna finns alltså redan men priserna är sexsiffriga i dollar. Inom närmaste åren talar vi om årslönnivåer för en Micro-LED eller motsvarande på 75 tum. Inget pekar ännu på att slutpriserna sjunker med de 20x de behöver för att konkurrera med OLED och LCD ute i ladorna.

Däremot kan en biograf mycket väl ersätta bioduken och projektorn med en modern LED-vägg för en 10 miljoner eller så.

Där sa du någonting. Det är lite dit jag tänker att det kommer landa.

Övrigt, ledstjärnan Thomas... kanske kan du ge din tanke om hur du uppfattar bio som den är idag, om du tänker på att de brassar på lite för mycket ljusstyrka så det i sin tur tappar svärtan? Vet att du kör projektor hemma själv och lär ha lite insikt i detta. (ifall du gått på bio på ett tag) <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Bildexpert 📺

@XHI: Är nog inne på vad alla andra påpekar. Tekniska kvaliteten på svenska biografer är sällan mer än medelmåttig och det är ett problem med övriga publiken. Föredrar verkligen VIP-salonger. Rent visuellt är de (lagstadgade) nödutgångskyltarna en tydlig nackdel.

Tekniskt finns det goda möjligheter så får jag tillfälle att besöka exempelvis en Dolby Cinema-biograf lär jag göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Bio var förstört sedan man skaffade sig sin första 1080p LCD av bättre kvalité och såg första Bluray-filmen.

Alldeles för högt ljud är heller inte trevligt i bio, kunna ställa in det perfekt hemma är det som gäller.

Skulle vilja kunna ställa in ljudet på förstärkaren så man slipper de irriterande skiftningarna mellan hög och låg volym i filmerna.

Har frågat om det tidigare, men det verkar inte finnas någon lösning på problemet tyvärr.

Just nu får jag använda MPC-HC för filmuppspelning eftersom där finns en "Normalize-funktion", så ljudet ligger på en konstant volymnivå. Den inställningen skulle jag vilja ha i en förstärkare.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bio i princip, bildkvalitén är normalt inget problem, inte ens post-OLED. Ljudnivån är för hög ibland. Det största problemet är urvalet av filmer. Trenden är alltmer högkvalitativa TV-serier, och de går ju inte på bio. Jag har inte råkat ut för störande publik, tvärtom brukar publiken förhöja upplevelsen. Det finns en särskild gemenskap i att dela en upplevelse med flera, lite som att gå på teater. Det beror säkert på var, när, och kanske framförallt vad man ser.

Skrivet av thirdace:

Dock bokar jag aldrig något annat än ”VIP” salongerna (bor i Stockholm).
Då får man sköna fällbara fåtöljer med fotstöd, färre platser, inget stök osv. Jag har inte besökt en vanlig salong på flera år.

Är inte VIP-salongerna rätt små? Det är mest därför jag valt bort dem, jag gillar inte småsalonger. Det känns som att man
kombinerar nackdelarna med att gå på bio med nackdelarna att se på filmen hemma.

Skrivet av Findecanor:

Och du har testat IMAX på Filmstaden Scandinavia och tycker att den är sämre?
Den enda gången som "3D" inte varit dålig bild för mig var i den salongen.

Jag såg "Apollo 11" i den salongen (grym film!) och ljudet, färgerna, kontrasterna var suveräna, men jag blev förvånad, nej chockad över att kunna urskilja pixlar i filmen! Jag tog senare reda på att de använder sig av en 2k-projektor, vilket förklarar saken. Klart undermålig upplösning för IMAX, där synfältet är >60 grader. Jag hade verkligen förväntat mig åtminstone 4k för en sån high-end anläggning.

Skrivet av anon285400:

Jag har eget biorum med 104“ sedan 10 år tillbaks.
https://www.minhembio.com/billeohamn

Fantastiskt biorum, det verkligen ut som en pojkdröm som gått i uppfyllelse.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Exxovion:

Just nu får jag använda MPC-HC för filmuppspelning eftersom där finns en "Normalize-funktion", så ljudet ligger på en konstant volymnivå. Den inställningen skulle jag vilja ha i en förstärkare.

Nästan alla har en sådan funktion som "Night Mode" eller liknande. Kruxet är som vanligt att (1) lista ut vad varje tillverkare kallar funktionen och (2) lista ut hur den aktiveras.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Att källmaterialet har hög dynamik är något väldigt positivt, men att uppspelarna inte har bättre möjligheter till nivånormalisering är ett problem då inte alls sitter i ett hus på landet och ser film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Alldeles för högt ljud är heller inte trevligt i bio, kunna ställa in det perfekt hemma är det som gäller.

Kommer fortfarande ihåg Con Air på Royal i Malmö, slutet av 90-talet. Dom hade lagt en mille eller så på ljudet och ville tydligen att ingen skulle missa det. Där var bland annat någon scen med glas som krossades, och då kom kallsvetten. Diskanten var som knivar. Folk vände sig om och höll för öronen. Hade sannolikt varit en bättre upplevelse hemma på 17" CRT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hej,
Nej det har jag inte. Jag är ifrån västkusten så de få gångerna jag vart på bio senaste åren så har det inte vart i Stockholm.
Får jag en chans så skall jag se någon film där och utvärdera för jag är lite nyfiken på hur bra det kan bli på bio.

Man får ha i tankarna att utmaningen med bra ljud på bio är väldigt mycket större än hemma.
* Antalet sittplatser gör så att man kan inte optimera ljudet för alla platser; du kan inte ha en "sweetspot" som är 50m bred.
* Större avstånd och större lokal/luftvolym gör så att kapaciteten som behövs ökar rejält jämfört med ett vanligt vardagsrum.

Ovanstående gör så att en biograf måste kompromissa med allt ifrån ljudbild till distorsion och bandbredd. Det är förhållandevis enkelt att få mycket bättre ljud hemma då kravet på kvantitet är så mycket lägre.

Så har Mall of Scandinavia lyckats få det riktigt bra i en stor biosal så har det lagts ned väldigt mycket resurser på det hela. Det skulle jag vilja höra. Om jag är i sthlm med tid över dvs vilket inte händer var dag.

Jag blev mest nyfiken eftersom jag läste nedan.

Citat:

Hehe skoj att du sa det. Jag har ett ljudsystem hemma som ingen bio jag någonsin besökt kan mäta sig med. Så jag håller helt med dig. Utöver en stor bild så är surroundljud runt hela rummet och basar som kan skaka soffan är ett måste för den ultimata bioupplevelsen.

Enligt uppgift, ett reportage om imax i Solna, så är ljudet oftast uppmätt på rad 7 i den salongen så där har man sweetspot. Dock föredrar jag rad 9 på plus-stolarna för med utrymme. Alla som jag "tvingat" med dit och se film har blivit riktigt imponerade av ljudet så väl som bilden. Själv har jag ca 5 timmar ToR till Solna men ändå har jag sett uppemot 10 filmer där. Nu finns ju imax i Göteborg också men den salongen kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Jo har ju grymt mycket bättre bild hemma, men bio är ändå en annan grej, går fortfarande på bio.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Att se film hemma är schysst men kommer aldrig kunna ersätta den sociala aspekten av att "gå på bio".

Det blir väl kanske Netflix nästa stora funktion. Bjud in en kompis, så kan man titta tillsammans och skratta åt det dåliga utbudet online.

Föresten, vill minnas att det fanns en liknande funktion på Xbox 360 för sådär hundra år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Har man dålig syn så. Inte för att den lär bli bättre av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Då finns det glasögon som kan lösa det för så nära ska man aldrig sitta vid en TV, den nu inte är på 20-24 tum då men inte så många som har en så liten.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ibland så! (när jag är själv)

Tycker det är rätt najs faktiskt, säg att man gungar ut och spänner ut benen så har man 1,2m?

Måste va jätteansträngande för då måste man ju vrida på huvudet o allt sen så ser man ju alla pixlar.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

När folk rör sig snabbt eller går ser du efter släppnigar i röd blå gul färger. vissa ser det inte alls eller bara väldigt lite av det. Men för mig och min fru blev det så dåligt att det inte gick att kolla på stor nackdel med DLP / Laser Projektor. Så beror helt på ens ögon.

Har ni varit på en synundersökning?
För mig blir regnbågseffekten mer påtaglig när jag tar av mig glasögonen.
Jag har ett väldigt litet synfel, men det räcker (kan vara utan glasögon men får ont i huvudet då).

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Enligt uppgift, ett reportage om imax i Solna, så är ljudet oftast uppmätt på rad 7 i den salongen så där har man sweetspot. Dock föredrar jag rad 9 på plus-stolarna för med utrymme. Alla som jag "tvingat" med dit och se film har blivit riktigt imponerade av ljudet så väl som bilden. Själv har jag ca 5 timmar ToR till Solna men ändå har jag sett uppemot 10 filmer där. Nu finns ju imax i Göteborg också men den salongen kan jag inte uttala mig om.

Jo visst, men det betyder ju att majoriteten av besökarna sitter utanför sweetspot.

Jag tvekar inte alls på att det är en imponerande upplevelse för de flesta, men så är också en riktigt bra hembio. Jag kan inte säga vad som är bäst då jag inte testat den biografen, men jag vet många hembioanläggningar som utan problem slår 99% av biograferna där ute. Om nu imax i solna är i samma eller tom över i nivå så är ju det fenomenalt, men jag är lite försiktigt skeptisk tills jag testat själv.

Oavsett är det kanske irrelevant då gemene man inte kommer ha att ett för syftet byggt biorum hemma så biografer kommer fortsätta att fylla sitt syfte framåt också.

EDIT: Fast nu handlade denna tråd om bild och inte ljud så jag tror jag ger mig här. Jag har gett mina tankar i frågan. Tack för tipset om solna

Permalänk
Medlem

@kissekotten4:

Salong 1 är den enda som är bra imo. Bra benutrymme och oavsett plats så kan man se duken någorlunda bekvämt och bra.