Bara jag som blir sugen på att köpa DVD/Blueray igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Pitcha det till Bezos.

Är du nöjd med Audible btw? Jag har funderat på att skaffa det

Väldigt nöjd. Dock måste du sätta en amerikans adress på betalkortet annars försvinner massor av böcker. Dom kollar inte bara det är rätt zip till rätt stat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Första boken är gratis, så det är bara att testa. De har ett fint utbud av science fiction i alla fall.

Jepp. Jag har över 300 sci-fi böcker på Audible.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det här förstår inte jag heller. Varför betalar man för tjänsten och måste ändå betala separat för många av sakerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ha en aktiv prenumeration på viaplay för att kunna hyra, behöver bara ett konto med betalmedel.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Man kan inte ta en random videofil och bränna till bluray (så den blir spelbar i en standardspelare iaf). Det är väldigt strikta krav på hur en bluray mastras. Transkoderingsinställningar för detta är ganska enkelt ordnat med ffmpeg. Betydligt mekigare är själva authoring-biten, dvs sätta ihop filstrukturen och menyer etc. Finns open source-verktyg för detta, men inlärningskurvan är rätt tuff.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha oj. Det visste jag inte. Är det såpass? Gäller det även iso-filer?

Skrivet av osgorth:

Ah, hehe. Njae, det var väldigt länge sedan jag brände nåt på skiva, och då det begav sig var det Nero jag använde. Japp, det är länge sedan.

Finns ett par om man googlar lite, hittade t.ex. Leawo, Blue-Cloner, och Nero finns faktiskt kvar ser jag nu.. Senaste versionen är från 2016 dock, kanske ingen höjdare idag.

Tack för tips.
Nero väcker gamla minnen.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Är du nöjd med Audible btw? Jag har funderat på att skaffa det

Rent generellt är jag väldigt nöjd med Audible, körde ett år eller så och nu är det uppsagt medans jag lyssnar ikapp. Lite irriterande dock att de inte har sista boken i serien jag lyssnar på, finns på amerikanska men jag har använt brittiska eftersom det är lägre månadskostnad.
Vet inte hur vanligt de är men just i den här serien (Terry Goodkind, Richard & Kahlan) så har de lagt till och tagit bort delar i serien i omgångar.

Är man storkonsument är det nog bättre att kika på Storytel eller liknande dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Jaha oj. Det visste jag inte. Är det såpass? Gäller det även iso-filer?

ISO-filer är inte ett videoformat. Det är en image av någon annan media. Det kan innehålla vad som helst. Är det en image av en bluray så bör den gå att bränna ut till en bluray-skiva med lämplig brännarmjukvara, så får du en skiva som beter sig som imagen är konstruerad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rent generellt är jag väldigt nöjd med Audible, körde ett år eller så och nu är det uppsagt medans jag lyssnar ikapp. Lite irriterande dock att de inte har sista boken i serien jag lyssnar på, finns på amerikanska men jag har använt brittiska eftersom det är lägre månadskostnad.
Vet inte hur vanligt de är men just i den här serien (Terry Goodkind, Richard & Kahlan) så har de lagt till och tagit bort delar i serien i omgångar.

Är man storkonsument är det nog bättre att kika på Storytel eller liknande dock.

Kan man lagra böcker och nå dem även efter man sagt upp tjänsten?

Permalänk
Skrivet av Implor:

Har senaste 4-5 åren bara kört streaming tjänster men har börjat lessna.

Framför allt på det super begränsade utbudet dom har. Är mindre än 500-600 unika titlar på varje tjänst.

Exempel blev jag sugen på att se första Alien filmen men varken Netflix, HBO eller Viaplay hade den (visst kan hyra på Viaplay men varför ska jag då betala 109kr/månad?).

Finns det något Steam liknande fast för filmer? Där man alltså köper och äger digitala kopior?

Som titeln säger blir man nästan sugen att ha fysiska kopior bara för att kunna se vad man vill när man vill igen.....

Har gjort samma sak, streaming uteslutet i 4-5 år men har säkert 4-5 kartonger av bluray och dvdfilmer. Måste hitta en gammal spelare känner jag efter din kommentar, man är bara för lat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet folk som fortfarande hyr filmer fysiskt, finns några få uthyrare kvar. dom har nog uthyrningen som andra hands grej idag men kvar finns det.
Var speciellt att hyra minns jag, idag är allt...för tillgängligt på nått sätt? var kul att läsa bak på b filmer och hoppas på det bästa i butiken samtidigt som man köpte en chipspåse.

Här hemma spelar vi filmer som tjejen har i överflöd och jag har några kvar också på hennes ps3a.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storyboard:

Har gjort samma sak, streaming uteslutet i 4-5 år men har säkert 4-5 kartonger av bluray och dvdfilmer. Måste hitta en gammal spelare känner jag efter din kommentar, man är bara för lat...

Skickades från m.sweclockers.com

Ps4

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Kan man lagra böcker och nå dem även efter man sagt upp tjänsten?

Japp, det är inte en streamingtjänst egentligen utan en prenumerationstjänst så du äger böckerna.
De är dock inte DRM-fria.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rent generellt är jag väldigt nöjd med Audible, körde ett år eller så och nu är det uppsagt medans jag lyssnar ikapp. Lite irriterande dock att de inte har sista boken i serien jag lyssnar på, finns på amerikanska men jag har använt brittiska eftersom det är lägre månadskostnad.
Vet inte hur vanligt de är men just i den här serien (Terry Goodkind, Richard & Kahlan) så har de lagt till och tagit bort delar i serien i omgångar.

Är man storkonsument är det nog bättre att kika på Storytel eller liknande dock.

US Audible verkar ha 16 böcker i den serien. Vilken är det du saknar?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

US Audible verkar ha 16 böcker i den serien. Vilken är det du saknar?

Warheart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Warheart.

Skickades från m.sweclockers.com

Den finns i USA versionen. ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Den finns i USA versionen. ;).

Jag vet, får väl ta en månad där när jag är klar med de tre första.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Trots streaming och digitala köp så har jag fortsatt köpa film på fysisk media. Har drygt 2000 filmer på skiva där hemma, men har pensionerat alla fodral till mina gamla DVD-filmer, de bor numera i plastfickor i en stor låda.

Det är ändå något visst med att bläddra genom samlingen efter någon glömd diamant som man inte sett på ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hyrde DVD i rätt stor omfattning men så försvann den möjligheten. Testade de vanliga streaming-tjänsterna men de var för begränsade i utbudet. Testade MUBI ett tag men hade helt enkelt inte riktigt tiden/intresset för den typen av film. Har helt enkelt slutat titta på film.

Det var väldigt länge sedan jag köpte an (audio-)CD. Testade Spotify men gillade aldrig deras gränssnitt, tog mig aldrig tiden att lära mig. Får ändå mer än vad jag kan använda via gratisradio på nätet.

Så det var många år sedan jag spenderade ett nickel på vare sig film eller musik.

Så för ett par månader sedan så köpte jag några DVD igen (Studio Ghibli etc). Fick köpa en sådan där DVD-läsare igen för att kunna se på filmerna.

Framåt till forntiden!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av samurai:

Hur lång tid tar det att rippa en Blu-ray ungefär?

Beror helt på vad du har för dator och vilka program du använder, jag rippar en dvd på 4-5 minuter och en Blu-ray tar runt 6-8 minuter.
Kör med makemkv och dvd filmerna behåller jag rena kopier eftersom dom inte är så stora, Blu-ray däremot komprimerar jag med Wondershare och de tar ca 10-15 min per film.
Sitter jag ett par timmar så brukar de bli runt 30 filmer, har dock inte mer en ca 20% av alla filmer jag äger, har över 1000 skivor liggandes, brukar rippa en film om jag blir sugen att se den och sedan raderar jag den eftersom de går så pass fort.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig slutat köpa bluray, elller dvd. Kommer inte sluta heller. Går mest på realådor och gräver eller när Discshop och Cdon har sina kampanjer. (Köper böcker med. Gillar faran av att ligga på rygg och läsa och riskera att få boken i nyllet när jag somnar.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa billiga Blu-rays och DVD's på extrapris där jag kommer över och rippa dem, sedan åker de in i något bibliotek som jag ansluter till via Kodi, Emby eller Plex...

Hade sedan länge övergett fysisk media till dess att cancernformen Copy-Swede började sprida sig och ta in kosing per införskaffat lagringsmedia, oavsett vad det används till.

Då började jag med fysisk media igen, någon valuta skall man väl ha för alla kronor man ofrivilligt bidragit med till den lömska organisationen...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Det är trist att Netflix o.s.v inte erbjuder behind the scenes och framförallt kommentatorsspår. Har helt övergivit fysisk media men detta är något jag saknar.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Blu-ray tar runt 6-8 minuter.
Kör med makemkv

Jag använder också Makemkv men mina bluray tar ca 30-40min (Kör oftast med bästa ljud och endast svensk text), har du lust att tipsa om vilken hårdvara du använder?

edit: Kollade precis filmbibban, Avengers.Endgame.AVC.DTS.Swesub 35,7GB är dina filer i denna storleksordning också?

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Jag använder också Makemkv men mina bluray tar ca 30-40min (Kör oftast med bästa ljud och endast svensk text), har du lust att tipsa om vilken hårdvara du använder?

Det är inte så att du transkoderar innehållet istället för att bara rippa det? Då kan det ta lång tid (och blir såklart sämre kvalitet på samma gång)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alien finns att hyra på Google play för 39kr. (köpa 99kr)

Är det per titt man betalar då eller sparar man ett bibliotek som på steam?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det per titt man betalar då eller sparar man ett bibliotek som på steam?

Hyr: Se den inom på 48 h från att du börjat, dock senast 30 dagar efter hyrtillfället.
Köp: digitalt bibliotek, offline-möjlighet på utvalda enheter.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det är inte så att du transkoderar innehållet istället för att bara rippa det? Då kan det ta lång tid (och blir såklart sämre kvalitet på samma gång)

Filmen blir en MKV fil så spelar jag upp den med MPC-HC efteråt, kvalite kan jag inte se någon skillnad på vs original blu-ray, kollade settings men är mer amatör, det är därför jag gillar MKV, enkelheten.

Alla tips är välkommna men jag anar att min 4 kärniga traktor inte klarar mer. :/

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Filmen blir en MKV fil så spelar jag upp den med MPC-HC efteråt, kvalite kan jag inte se någon skillnad på vs original blu-ray, kollade settings men är mer amatör, det är därför jag gillar MKV, enkelheten.

Alla tips är välkommna men jag anar att min 4 kärniga traktor inte klarar mer. :/

MKV är bara en container, tänk en zipfil typ. Inuti finns diverse video/ljud/text-strömmar etc.

En bluray-video kan innehålla antingen MPEG2, h264, eller VC1 för videospåret. Jag vet inte så mycket om Makemkv, men kan tänka mig att man kan välja att transkodera (komprimera om videon), eller bara rippa videon så som den ligger på skivan.

Att enbart rippa bör gå ganska raskt, begränsningen är hur snabb läsaren är typ. Krävs nästan ingen CPU alls. Att transkodera är dock väldigt CPU-tungt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och faktiskt några med hdmi även om de är ovanliga

CRT med HDMI?

Nu får du nog berätta mer.

Jag vet att jag har hört talas om det, men ändå, det låter så främmande med tanke på upplösningen CRT normalt körde.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har lämnat streaming helt undantaget Youtube.

Blu-ray för hela slanten sen rippad rak in till Plex.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lambdan:

Köp DVD/blu-ray och rippa själv till egen Plex server, bästa av båda världarna Och skulle typ en HDD krascha har du ju skivorna som backup, bara att rippa på nytt.

Hej

Jag har några Blu-ray som jag vill rippa själv och lägga dom på NAS-en, men undrar är det lagligt att göra så där?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

CRT med HDMI?

Nu får du nog berätta mer.

Jag vet att jag har hört talas om det, men ändå, det låter så främmande med tanke på upplösningen CRT normalt körde.

/Lifooz

Det fanns bla en del Sony som körde 1081i och hade hdmi anslutningar, nackdelen med dem var när man skulle flytta dem, ungefär lika stora och tunga som en högtalare...
Tex Sony KD-34XBR970 34" HDTV 16X9 Format

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.