Permalänk
Hedersmedlem

Håller på intervjuar för att flytta till Nederländerna. Det här med förhandla lön är knepigt. Försökte göra efterforskning på nätet, både kolla statistik och fråga folk som bor där. Valde något jag trodde var relativt högt i skalan, €55k om året. Efter jag berättade det och intervjun var klar så ringde en rekryterare och berättade att chefen hade blivit förvånad och tyckte det var lågt. Det är för en roll som Software Engineer i inbyggda system på en konsultfirma. Då har jag 5 års erfarenhet. Ska bli spännande att se var det här slutar. Som immigrant kan man också få skattelättnad när man har efterfrågade kunskaper. Ska bli spännande att se var det här slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Håller på intervjuar för att flytta till Nederländerna. Det här med förhandla lön är knepigt. Försökte göra efterforskning på nätet, både kolla statistik och fråga folk som bor där. Valde något jag trodde var relativt högt i skalan, €55k om året. Efter jag berättade det och intervjun var klar så ringde en rekryterare och berättade att chefen hade blivit förvånad och tyckte det var lågt. Det är för en roll som Software Engineer i inbyggda system på en konsultfirma. Då har jag 5 års erfarenhet. Ska bli spännande att se var det här slutar. Som immigrant kan man också få skattelättnad när man har efterfrågade kunskaper. Ska bli spännande att se var det här slutar.

Ja 55k är lite lågt med den erfarenheten och att de ändå tar in dig från utlandet gör ju att du förmodligen har något de vill ha. Har många vänner i Nederländerna som är utvecklare och jag skulle säga att du kan nog få 10k till per år.

Ja deras skatteregler för expats är rätt bra om man får det, gäller ju i upp till 5 år också så blir ju en slant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Ja 55k är lite lågt med den erfarenheten och att de ändå tar in dig från utlandet gör ju att du förmodligen har något de vill ha. Har många vänner i Nederländerna som är utvecklare och jag skulle säga att du kan nog få 10k till per år.

Ja deras skatteregler för expats är rätt bra om man får det, gäller ju i upp till 5 år också så blir ju en slant.

Skattelättnaden verkar väldigt trevlig. Kan jag höja 10k till så blir jag såklart bara glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skattelättnaden verkar väldigt trevlig. Kan jag höja 10k till så blir jag såklart bara glad

Har ni haft diskussioner om andra förmåner osv? Ibland har de en extra månadslön t.ex. så då blir frågan om 55k är 12 eller 13 månadslöner och ifall det tillkommer en, pensionsavsättningarna är oftast mycket sämre än här så det skall man ta höjd för, semesterdagar verkar ha 24 som standard men vissa erbjuder mer osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Har ni haft diskussioner om andra förmåner osv? Ibland har de en extra månadslön t.ex. så då blir frågan om 55k är 12 eller 13 månadslöner och ifall det tillkommer en, pensionsavsättningarna är oftast mycket sämre än här så det skall man ta höjd för, semesterdagar verkar ha 24 som standard men vissa erbjuder mer osv.

Jo lite diskussion. De erbjuder 27 semesterdagar med 8% holiday allowance som de kallar det. Han sa också att de betalar all pension så inget privat sparande behövs. Men det beror väl lite på vad man vill ha för pension. Bonus var det ingen diskussion om men de ger resepeng eller erbjuder ett leasat fordon. Det jag glömde fråga om var sjukförsäkring och hur det hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jo lite diskussion. De erbjuder 27 semesterdagar med 8% holiday allowance som de kallar det. Han sa också att de betalar all pension så inget privat sparande behövs. Men det beror väl lite på vad man vill ha för pension. Bonus var det ingen diskussion om men de ger resepeng eller erbjuder ett leasat fordon. Det jag glömde fråga om var sjukförsäkring och hur det hanteras.

Ja 27 är bland de som ger lite fler, 8% holiday allowance har de jag känner också. Pensionen brukar vara x% från arbetsgivaren och så lägger man in lika mycket själv (minns inte exakt hur mycket) men det brukar bli sämre än här om man tjänar mer än 7,5 inkomstbasbelopp. Nu kanske de betalar hela delen istället så det ger ju något.

I Nederländerna är det ju lagstadgat att man skall få 0,19 euro skattefritt per km man åker till och från jobbet samt i tjänst men om de erbjuder leasebil (med bränsle inkluderat tror jag det skall vara) så utgår den istället. Som konsult gillar de då att erbjuda leasingbil för när man åker till och från kunder tvingas de annars betala den kostnaden samt att det ser bra ut om konsulterna har fräscha bilar. Även om de rent generellt verkar vara rätt snåla med vilka bilar de erbjuder jämfört med här.

Om du med sjukförsäkring menar för sjukvården så lär du behöva betala det själv, vet ingen av de jag känner där som får den betald faktiskt utan de betalar själva men de flesta är ju "natives". Tror också försäkringen av inkomst vid sjukdom inkluderas i den försäkringen.

Permalänk
Medlem

Jobbar i dagsläget som CAD-Ritare på ett mindre gjuteri. Grundlön på 23600kr, har månadsbonus som varier från 100-1500kr, årsbonus 6000kr. Hade årslön med snitt på 25000kr förra året.

Ska byta jobb i mars till Drifttekniker där jag kommer gå in på 25000kr med beredskap och jourtillägg. Kommer ligga runt 30000kr i månaden med tilläggen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Jobbar som Drifttekniker/Nätverkstekniker för ett Stadsnät. Vi är en samling flera stadsnät som samarbetar och vi kan kallas för en slags NOC. Har även ansvar för våra montörer som är ute fält med att koordinera vem som ska på vilket jobb osv.

Ligger på 36000:-/mån exkl. jour/planerade nattarbeten osv. Med det så blir det ca 470.000/år

Är ganska nöjd med det, med tanke på att jag inte har någon relevant utbildning bortsett från nätverksinriktning i gymnasiet för 14 år sedan. Bra förmåner, riktigt bra arbetsklimat och ständig utveckling. Kom hit från kundtjänst där jag jobbade först, men jobbade hårt, visade framfötterna och stort intresse av teknik/nätverk.

Permalänk
Medlem

51000
26 år, jobbar som IT-chef/utvecklare
Har tagit på mig mycket ansvar och löneförhandlat aggressivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uww:

51000
26 år, jobbar som IT-chef/utvecklare
Har tagit på mig mycket ansvar och löneförhandlat aggressivt

Hur många år har du jobbat i branchen/på ditt nuvarande företag?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Numera tagit steget och blivit egenkonsult. Fakturerar runt 150.000kr/månaden och kommer ta ut en lön på 48.000. I ren månadslön gick jag ner 15.000kr när jag kör eget men det vägs upp med råge med utdelning och möjligheten att köpa saker på bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jobbar du i för bransch? Vad för typ av konsult är du?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Hur många år har du jobbat i branchen/på ditt nuvarande företag?

4 år alla på samma företag, min ingångslön var 26

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad jobbar du i för bransch? Vad för typ av konsult är du?

IT, kör systemutveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

26500sek, vaktmästare med säkerhets ansvar på ett stadsbibliotek med en 70 anställda. 37 år och jobbat på samma plats i 8 år. Känns ganska lågt då jag har ansvar för alla krisplaner brandutbildningar larm system kontakter med larmbolag och väktare plus vanliga vaktmästare saker fixa lampor trasiga hyllor etc.
Tror min anställnings titel håller min lön låg. Gått kurser i överflöd för att ha kompetensen för alla mina arbetsuppgifter.
Jaja trivs på jobbet och bestämmer själv mina arbetstider samt kan plocka ut kläder och lite andra förmåner.
Viktiga är att fru tjänar mer ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick in på mitt nya jobb som fastighetstekniker med 28.000kr med lovad ökning vid fast anställning, exkl jour. Utbildad fastighetstekniker, jobbat som snickare/vitvaruinstallatör innan (med lite skogshuggarjobb inom familjen innan det). Har du förhandlat din lön något eller bara låtit den rullat?

Om man kollar på nätet på typ Medelinkomst fastighetsskötare ligger den på 27-28.000.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kul ställe att se vart man är på löneskalan jämfört med övriga landet.

http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för den här länken, ger en lite perspektiv. Varit bitter sista tiden över min ekonomiska situation, inte riktigt råd att unna mig något särskilt i vardagen. Heltidssjukskriven (2 år) från en 80% tjänst inom handel ger mig ca 17.000/mån brutto. Visst, datan är gammal, men den säger ändå att var tredje person i min ålder har det sämre ställt än mig och 45% ifall man kollar på hela befolkningen. Jag har tak över huvudet, mat på bordet och lyckas med nöd och näppe behålla bilen. Ska nog ta och käka en "håll käften macka" och sluta vara bitter nu tror jag Att jag inte kan uppgradera datorn eller åka på semester längre än stadsparken kanske inte är så farligt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

IT, kör systemutveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, samma här.
Som anställd hade du alltså 63k i lön om du gick ner 15k till 48k med eget företag..
Bra lön måste jag säga. Jag ligger några tusen under så har lite att jobba på
Har länge funderat på att starta eget och köra eget, men har åter fått anställning
där jag känner att jag vill jobba så det får vänta ett tag till känner jag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: värt att tänka på att det är lönen för år 2012 som avspeglas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ok, samma här.
Som anställd hade du alltså 63k i lön om du gick ner 15k till 48k med eget företag..
Bra lön måste jag säga. Jag ligger några tusen under så har lite att jobba på
Har länge funderat på att starta eget och köra eget, men har åter fått anställning
där jag känner att jag vill jobba så det får vänta ett tag till känner jag.

Ja precis. Hade en bra lön men kände att det lockade mer med att prova att köra eget. Får man styra lite mer själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

25k brutto ca 19k nettolön som it konsult, 21 år med 0.5 års erfarenhet. Ganska nöjd för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

32

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

26 år

Jobbar inom myndighet med IT-risker. Både informations- och IT-risk(Typ som revision). Jobbat ca 1 år på stället.

Gick in på 30 500. Fick en höjning till 31 400 ca 6 månader efter anställningen då jag kom med i årets löneomgång. Men jag är fortfarande Junior, dock har jag fått indikation att jag snart blir av med juniortiteln och borde då iaf få kanske 2-3k mer i lön?? Men inte alls säker på vad lönerna är inom bygget faktiskt :/

Någon som vet vad lönerna brukar ligga för denna typ av arbete inom den Privata sektorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

26 år

Jobbar inom myndighet med IT-risker. Både informations- och IT-risk(Typ som revision). Jobbat ca 1 år på stället.

Gick in på 30 500. Fick en höjning till 31 400 ca 6 månader efter anställningen då jag kom med i årets löneomgång. Men jag är fortfarande Junior, dock har jag fått indikation att jag snart blir av med juniortiteln och borde då iaf få kanske 2-3k mer i lön?? Men inte alls säker på vad lönerna är inom bygget faktiskt :/

Någon som vet vad lönerna brukar ligga för denna typ av arbete inom den Privata sektorn?

Känner en som gör liknade på Göteborg stad med 1.5 åt erfarenhet. Han får in 39500

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Nyexaminerad civ.ing datateknik. Jobbar som IT-konsult med systemutveckling. Har jobbat i 5 månader. Gick in på 35 700kr. När provanställning går ut om 1 månad blir det ca 39 200kr. Är definitivt nöjd. Hade jag gått enbart på lönen så hade jag kunnat få typ 40k i ingångslön (kursare som fick det) men för mig spelade andra saker in också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dals:

Nyexaminerad civ.ing datateknik. Jobbar som IT-konsult med systemutveckling. Har jobbat i 5 månader. Gick in på 35 700kr. När provanställning går ut om 1 månad blir det ca 39 200kr. Är definitivt nöjd. Hade jag gått enbart på lönen så hade jag kunnat få typ 40k i ingångslön (kursare som fick det) men för mig spelade andra saker in också.

Skickades från m.sweclockers.com

Att en kursare får det innebär inte att du hade fått det med enkelhet. SIs lönestatistik för Civilingenjörer i Datateknik med examen förra året i region Stockholm visar att 90e percentilen hade ingångslön på 39.9'. Du fick det att låta som en sådan enkelhet och självklarhet medans det kanske inte är det, därför jag delar denna informationen här så folk inte får en skev bild. Du fick dock tycker jag en utmärkt ingångslön och lite över snittet t.o.m, antagligen rakt på när 2019 års statistik kommer snart om någon vecka.

https://imgur.com/EKjc6Hc

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag fick den roliga nyheten idag att min lön kommer sänkas från 55 000 till 47 000 pga firman går lite krassligt just nu. Sitter ändå med lite andra arbetsgivare så det gör inte så mycket mer än att det är lite surt i några månader.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag fick den roliga nyheten idag att min lön kommer sänkas från 55 000 till 47 000 pga firman går lite krassligt just nu. Sitter ändå med lite andra arbetsgivare så det gör inte så mycket mer än att det är lite surt i några månader.

https://www.tholin.se/artiklar/att-sanka-lonen-nar-ar-det-moj...

Kan vara bra att läsa upp på

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

@nickhe: Det är våran rörliga del dom sänker och det står det i vårat avtal att den får dom skruva på om dom vill.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hyperhorn:

26 år

Jobbar inom myndighet med IT-risker. Både informations- och IT-risk(Typ som revision). Jobbat ca 1 år på stället.

Gick in på 30 500. Fick en höjning till 31 400 ca 6 månader efter anställningen då jag kom med i årets löneomgång. Men jag är fortfarande Junior, dock har jag fått indikation att jag snart blir av med juniortiteln och borde då iaf få kanske 2-3k mer i lön?? Men inte alls säker på vad lönerna är inom bygget faktiskt :/

Någon som vet vad lönerna brukar ligga för denna typ av arbete inom den Privata sektorn?

Jobbar du statligt är lönen en offentlig handling. Så det kan du begära ut på personer med liknande befattningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elektriker Stockholm, 38400kr inte så mycket förmåner av vad jag kan komma på, bil och telefon ingår i tjänsten.

Permalänk
Medlem

Bilbranschen. Reservdelar/hjul/däck. 24000:-

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers