EU överväger förbud mot ansiktsigenkänning på offentliga platser

Permalänk
Melding Plague

EU överväger förbud mot ansiktsigenkänning på offentliga platser

Förbudet mot ansiktsigenkänning på offentliga platser föreslås gälla i fem år, vilket ska ge tid till att utvärdera riskerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Permalänk
Avstängd

Själv är jag för övervakning och kan man på detta sätt få fast personer som inte ska vara ute eller inte ens i landet så är det bra.
Givetvis finns det nackdelar med systemet också där folk helt enkelt kan använda informationen på fel sätt.
Jag tror på något sätt att det är så här vårt liv i framtiden kommer se ut och enda sättet att stoppa det är att spränga hela jorden tillbaka till stenåldern och börja om igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu handlar det uppenbarligen inte om att de ska ta bort möjligheten, utan att lagstifta så att det inte missbrukas i de fall det inte handlar om brottslighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Ibland tror jag att regeringen inte vill klara upp brotten då man som du säger inte använder teknik som redan finns eller gör det svårare eller i vissa fall omöjligt att samköra olika system.
Japan vet jag har enormt mycket övervakning och även låg brottslighet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Trollbeteende att upprepa samma påstående varje gång en snarlik nyhet delas utan hänsyn till alla motargument i tidigare trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Japan vet jag har enormt mycket övervakning och även låg brottslighet.

De har också mycket Sushi men det är ingen frisk som säger: mer Sushi --> mindre brott

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.

Jaa du. Kanske kommer en nyhet om det här området framöver. Kanske inte på just swec däremot ;).

Skrivet av Irre:

I London övervakas det hundra gånger mer än här.

Japp. Där förs också frågan hur effektiv övervakningen egentligen är. Det har med tiden dragits ner på övervakningen både här och där sedan det har visat sig vara svårt att styrka fördelarna med så mycket kameraövervakning.

Skrivet av Irre:

Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Det där låter mer som önsketänkande eller marknadsföring. Skaffa kameror så löser sig allt. Kanske fungerar denna slogan på reklambladen från säljarna av övervakningsutrustning ;).

Tillbaka till ämnet. Alltså inte antal kameror utan om hur EU hanterar frågan om att ta hjälp av AI för att registrera massorna på offentliga platser.
Tycker det är intressant att EU faktiskt lyckas ta sig an integritetsfrågan. EU ligger långt fram här jämfört med... ja de flesta andra nationerna.
Undrar lite hur avgränsat det är. AI måste väl få användas på individnivå för passkontroller och liknande tänker jag. Det lär både spara pengar - och så slipper människor göra den extremt monotona uppgiften.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

De har också mycket Sushi men det är ingen frisk som säger Mer Sushi = Mindre brott

Förstår vad du försöker säga, men detta var en fruktansvärt dålig liknelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Förstår vad du försöker säga, men detta var en fruktansvärt dålig liknelse.

Hur så? Jag försökte illustrera skillnaden mellan korrelation och kausalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Sverige och EU kanske känner att de vill bekämpa brottsligheten på sätt som inte inskränker på individens frihet och integritet. Du vet, sånt som vi värdesätter här i västvärlden.

Ett par artiklar du gärna får läsa:
Därför publicerar vi artiklar om att den grova brottsligheten inte ökar
Vem är det egentligen som skräms?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Förbud mot ansiktsigenkänning på offentliga kameror tycker jag är helt lämpligt samtidigt som det gärna får finnas kameror med hög upplösning som i efterhand kan användas av polis, SÄPO, med flera, vid viktiga brottsutredningar. Just ansiktsigenkänning på offentliga platser håller jag med om att det känns som att börja samla in massa data utan människors samtycke först.

Japan värnar om sin inhemska kultur, har mycket strängare straff och om utvisningar gentemot immigranter som det också tar emot färre av (vilket nog också beror en hel del på var de befinner sig någonstans på jordklotet). Dock säger jag det som är som att slå på en mörbultad död gammal häst: Sverige är för snällt beträffande sin antiterrorismbekämpning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Japan vet jag har enormt mycket övervakning och även låg brottslighet.

Japan har också en inte direkt korrekt eller etisk brottsstatistik.

En stor anledning till att Japan har så extremt hög uppklaring av sina brott är att dom ofta helt enkelt hittar en syndabock och helt enkelt dömer den för brottet, även om personen inte alls är skyldig.
Oftast är personen dom tar som syndabock knappast oskyldig överlag, men enligt vårt system så är det helt rättsvidrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Vart är den kraftigt ökade brottsligheten? Brott har minskat det är våld med skjutvapen som har ökat i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kameraövervakning är kostsamt, inskränker på integritet och visar sig vara sämre än vad man tänkt sig så det här tycker jag är bra. Tror inte att detta hjälper med den ökande tyngre brottsligheten i Sverige. Färre kameror och fler poliser hade varit det allra bästa.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Ibland tror jag att regeringen inte vill klara upp brotten då man som du säger inte använder teknik som redan finns eller gör det svårare eller i vissa fall omöjligt att samköra olika system.
Japan vet jag har enormt mycket övervakning och även låg brottslighet.

Japan har inte samma typ av problematik som här, (i allafall inte i samma skala), där är det generellt avsevärt lägre men betydligt mer organiserad kriminalitet och intelligent under ytan, så jag tror inte att övervaknings systemen har någon effekt mot det i egentlig mening.

Jag vet att detta inte kommer att gillas, men sanningen är den att Europa alltid hållits samman med våld och hot om våld, det fungerar bara så länge människor är rädda att förlora någonting man byggt upp. Europa fungerar inte med sunt förnuft.

Det är väldigt svårt att översätta moderna sociala system från Nordöstra Asien till Europeiska förhållanden och få det att fungera bra här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vart är den kraftigt ökade brottsligheten? Brott har minskat det är våld med skjutvapen som har ökat i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Och bombdåd.

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar bra. Handlar ju faktiskt om att på så sätt köpa tid att utvärdera det istället för att se det implementerat hipp som happ och sedan stå där och försöka sortera ut hur man skall göra.

Själv står jag och väger i sådana här frågor. På ett sätt så känns den personliga integriteten så hemskt attackerad samtidigt som potentialen med AI är så enorm.

Men med en sådan potential så blir ju riskerna också större. T.ex jag har i princip inte direkt emot ett system som körs men utan att spara informationen. Ex kamera 1 ser en person. Men istället för att slå upp det och säga att detta är oskyldig medborgare42 så hashas ansiktet och detta hash jämförs mot en lista på det som man spanar efter atm. Ingen tracking sparas osv men samtidigt ett potentiellt kraftigt verktyg mot grova dissidenter brottslingar.

Men man har ju ändå samma problem som med allt sådant här. Vart går gränsen för att få med någon på listan osv.

På sikt tror jag sådant här är rätt ofrånkomligt men det är bra att det köps tid för att hanteras så inte enskilda länder/städer bara får för sig att testa och implementera Social Credits i ett vakum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Brottslighet kommer alltid att existera och anpassa sig efter samhället och övervakning kommer inte bota människors ideer och agerande.
I långa loppet bör man någ kolla på varför personer blir bottslingar istället och hur detta kan avledas tidigt och bli bättre medborgare.

USA och skolskjutningar är vardagsmat och gärningmännen har väldigt liknande ideer och bakgrund, man kanske kolla av resurser där tex.
Övervaktning i tex skola kommer inte hjälpa vid dessa tillfällen då gärningmännen går med på att dö, bara de får döda massa oskyldiga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Vart är den kraftigt ökade brottsligheten? Brott har minskat det är våld med skjutvapen som har ökat i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Där har vi det i vanlig ordning, "Sverige har aldrig varit tryggare".

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Vart är den kraftigt ökade brottsligheten? Brott har minskat det är våld med skjutvapen som har ökat i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller övervakningskameror på offentliga platser så är det knappast fildelare som de är ute efter att sätta dit. Utan det är brått som rån, där BRÅ påstår att rånen ökar: https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ra...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Där har vi det i vanlig ordning, "Sverige har aldrig varit tryggare".

Ja och det är väl egentligen så det är också.

Nog för att det kan komma trendändringar som ser oroande ut. Jag är med dig ;).
Men i ärlighetens namn så är det väldigt tryggt.
Detta även om en del försöker spela på folks rädslor och berätta om domedagen och undergången. Greppet är klassiskt och det används varje årtionde. Ändå har varje årtionde blivit mer säkert - trots larmen.

Jaaa. Det finns både trender och utvecklingar inom olika områden som ser trist ut. Ingen bra utveckling. Men det är av relevans att man förstår att det i sig inte heller är nytt. Varje årtionde har sina utmaningar. Det har i alla tider funnits orosmoln i horisonten.
Vi lever på intet sätt i en utopi, och det har vi heller aldrig gjort.
Förra årtiondet var det mängder av värdetransportrån. Det var hett som attans ett tag. I slutet på förra århundradet var det skinheads på gatorna som var orosmomentet. Någonstans däremellan var den heta potatisen MCgängen som sköt med granatgevär på varandra.
Nu är det andra grejer.
Och ändå har den allmänna brottsligheten inte skenat. Jag vet att det kan kännas så när man ser konstanta skandalrubriker.
Ja, jag förstår. Men vi är så jädra känsliga för dåliga nyheter. Det ger extremt mycket mer uppmärksamhet med en dålig nyhet än en bra - så nyhetssiterna kan inte gå runt om de rapporterar med en positiv touch. Därav blir de konstanta rubrikerna inte en så bra måttstock på hur läget är. De skrämmer mer än berättar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vart är den kraftigt ökade brottsligheten? Brott har minskat det är våld med skjutvapen som har ökat i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med brott då? Anmälda brott totalt har gått upp över 10% dom senaste 10 åren i alla fall.
Sen har grov brottslighet, speciellt våld och gängrelaterad brottslighet gått upp ännu mer.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av mkl:

Trollbeteende att upprepa samma påstående varje gång en snarlik nyhet delas utan hänsyn till alla motargument i tidigare trådar

Är absolut för ansiktsigenkänning och mer kameraövervakning, ser noll integritetsproblem med att bli filmad på gatan. Förutom för de kriminella då då.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Ibland tror jag att regeringen inte vill klara upp brotten då man som du säger inte använder teknik som redan finns eller gör det svårare eller i vissa fall omöjligt att samköra olika system.
Japan vet jag har enormt mycket övervakning och även låg brottslighet.

Skrivet av mkl:

De har också mycket Sushi men det är ingen frisk som säger: mer Sushi --> mindre brott

Det är även så att ungefär 99% av de som ställs inför rätta i Japan blir dömda. Så är nog rätt tråkigt att vara kriminell i det landet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Är absolut för ansiktsigenkänning och mer kameraövervakning, ser noll integritetsproblem med att bli filmad på gatan. Förutom för de kriminella då då.

Det är skillnad på att filma och att registrera exakt vilka personer som är var. Skulle du verkligen vara helt OK med att ha kameror precis överallt, som använder ansiktsigenkänning för att föra en 99%-ig logg på exakt var du befinner dig vid varje tidpunkt? Dygnet runt, året runt.

Ha i åtanke att det är människor som läser av allt detta. Varje gång såna databaser skapas missbrukas de. Jag minns t ex något fall med någon svartsjuk make/maka som höll koll på om partnern var trogen.

Edit: Ni som är positiva till detta, tycker ni att Kinas system med övervakning och kontroll (inkl social credit-systemet) är bra?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Japan har också en inte direkt korrekt eller etisk brottsstatistik.

En stor anledning till att Japan har så extremt hög uppklaring av sina brott är att dom ofta helt enkelt hittar en syndabock och helt enkelt dömer den för brottet, även om personen inte alls är skyldig.
Oftast är personen dom tar som syndabock knappast oskyldig överlag, men enligt vårt system så är det helt rättsvidrigt.

Glöm inte att Yakuza finns som semi öppna brott syndikat i Japan sker mindre vålds relaterade brott i Japan men andra brott är säkert mer vanligt i Japan.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Har man inget att dölja så oroar man sig för vad? Att de hemska "Huawei-Kineserna" ska komma och rota i vad du ser på Netflix? Jag är definitivt för mer övervakning och hårdare tag.

Att säga att Sverige är tryggt är ju lite subjektivt. Det beror väl helt och hållet på var och hur man ter sig. Vardagsbrotten som vi vanliga dödliga är utsatta för har alldeles för liten uppklarningsprocent i mitt tycke. Den högst ökade brottsligheten förra året var Personrån mot barn (+31%) och när övervakning hjälper, så är det nog i detta läge, även fast GM oftast är maskerad. Misshandelsfallen ökade även dem. För att inte nämna rån med vapen som också ökade. Ibland undrar man vilken verklighet vissa lever i, bara för att ni inte ser brotten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Man kan mygla i statistiken och visa på att man med ny teknik effektivt bekämpar vissa brott effektivt t.ex lätt hitta oskattade bilar etc.

Mindre viktiga brott som skottlossningar där ingen vågar prata kan man sopa under mattan speciellt när det inte händer i närheten av där viktiga personer bor för då är det ändå ingen som bryr sig

EDIT: övervakning finns t.ex i Kina så vill man jämföra så borde det inte vara speciellt svårt.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är skillnad på att filma och att registrera exakt vilka personer som är var. Skulle du verkligen vara helt OK med att ha kameror precis överallt

Ja absolut. Att övervakning kanske missbrukas i få fall uppvägs mot att kriminell verksamhet försvåras och gör det det så är det ju också ett fall för polisen.

Skrivet av Thomas:

Edit: Ni som är positiva till detta, tycker ni att Kinas system med övervakning och kontroll (inkl social credit-systemet) är bra?

Nej, men det är inte vad som diskuteras.