Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jeffan97:

Sitter du 50 cm ifrån en TV på 65 tum!!!!!

Ibland så! (när jag är själv)

Skrivet av Galvanizer:

Har man dålig syn så. Inte för att den lär bli bättre av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är rätt najs faktiskt, säg att man gungar ut och spänner ut benen så har man 1,2m?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det som förstört bioupplevelsen mest är vissa kundgrupper som har svårt för att bete sig civiliserat i biosalongen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Håller med om att svärtan skulle kunna vara bättre på bio. Dock är bio överlägset format för att se på film.

Tricket är att gå på udda tider när filmen gått ett tag. Har man tur hamnar man ensam i salongen. Svårt att slå det hemma. Bildmässigt och ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

Ett par anledningar men den absolut största är.
1, Tappade lusten att gå på bio/ge företagen ifråga betalt totalt när filmbolagen började stämma skiten ur sina kunder/lobba för drakoniska övervakningslagar/osv.
2, Mobiler/prasslande/ungjävlar (som jag misstänker är oändligt mycket värre idag än sist jag var i en bio salong).
3, Har sedan strax efter skolan (årskurs 9) föredragit otextat (för att inte tala om dubbat gaaah).

Sist jag var på bio var Conair (när det nu var när den var ny på bio) och vi var tre kompisar som gick dit.
Mitt i filmen nånstans så kom det ett riktigt kul skämt/tal som vi tre asgarvade åt MEN övriga i den fullsatta salongen satt knäpptysta och nästan alla tittade på oss o trodde vi var idioter, medans vi trodde alla andra var idioter (mer troligt).
Anledningen var att skämtet/det som var kul var översatt på det absolut sämsta sättet som gick och var absolut inte ett dugg roligt.
Med andra ord så var vi tre dom enda i en fullsatt biosalong där vi var i ungefär samma ålder (runt 18-20) som alla andra som lyssnade på vad som sades istället för att läsa texten.

DÅ insåg jag att dom flesta ÄR i bästa fall okunniga men mer troligt idioter och efter det så föll bio som en sten för mig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ibland så! (när jag är själv)

Tycker det är rätt najs faktiskt, säg att man gungar ut och spänner ut benen så har man 1,2m?

https://www.sinful.se/feels-like-heaven-sexgunga?gclid=EAIaIQ...

??

hehehehe

ONT: Som fler skrivit här... blir svindyrt att gå på bio med hela familjen, du kan inte pausa när du ska gå på toa, och gillar ta nån öl till filmen med ibland... eller bara några koppar kaffe...
Som nån skrev på första sida... film är bäst på bio, bio är bäst hemma.
Sen gillar jag kolla livekonserter på projektorn med, eller dokumentärer, och naturfilmer, ala planet Earth etc... svårt att beställa sånt på biografer

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av [SH]:

OLED har inte förstört bioupplevelsen för mig. Tyvärr. Hade gärna haft en OLED på 70+ tum... Nu sitter jag med en riktigt bra LCD-apparat från Sony på 65 tum och ett ok 5.1-system.

Det som höll på att förstöra bio för mig var uselt ljud, obekväma stolar och pratig/prasslig publik på Filmstadens salonger i Uppsala. Sedan öppnade NF Bio här i staden. Atmos i alla salongerna, grymt sköna reclinerfåtöljer som är elektriskt justerbara, bra med utrymme mellan raderna och väl tilltagen höjd mellan raderna - en person på två meter sabbar inte sikten för ett barn bakom. Att bion inte ligger inne i centrala Uppsala tycks också göra att de värsta pratmakarna inte kommer dit - inget av mina 4 besök där har saboterats av högljudd publik.

NF Bio i Gränby är riktigt bra! Dock när jag såg Joker var det något ungdomsgäng som inte kunde vara tysta..
I övrigt har jag nog aldrig blivit störd på bio.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Hur kan filmer man inte vill se förstöra upplevelsen? Ingen tvingar en att se de man inte vill se och det finns massor av andra alternativ. Inte minst nu när det är Oscars-säsong, då det inte brukar framhäva varken animerat eller stora CGI-fester, men det finns massor av film som inte är i de genrerna även utanför den här tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det håller jag med om. Just nu på SF fanns inga Marvelfilmer med i tablån och som du själv skriver så är det Oscar-säsong som gör att alla filmer är av typen Drama och dessa kan jag lika gärna se hemma när de kommer på någon streamingtjänst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av thirdace:

Oled har inte alls förstört bio för mig. Jag tycker det är trevligt att gå med sambon och ibland med vänner, gärna kombinerat med middag före.

Dock bokar jag aldrig något annat än ”VIP” salongerna (bor i Stockholm).
Då får man sköna fällbara fåtöljer med fotstöd, färre platser, inget stök osv. Jag har inte besökt en vanlig salong på flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget stök?
Jag går aldrig på VIP längre. Fick den upplevelsen förstörd när några tog med sig illaluktande mat in och slafsade runt med den

Annars har inte OLED förstört min bio-upplevelse
Stora dukar och IMAX är där jag går och ser filmer på bio.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Swennis:

https://www.sinful.se/feels-like-heaven-sexgunga?gclid=EAIaIQ...

??

hehehehe

ONT: Som fler skrivit här... blir svindyrt att gå på bio med hela familjen, du kan inte pausa när du ska gå på toa, och gillar ta nån öl till filmen med ibland... eller bara några koppar kaffe...
Som nån skrev på första sida... film är bäst på bio, bio är bäst hemma.
Sen gillar jag kolla livekonserter på projektorn med, eller dokumentärer, och naturfilmer, ala planet Earth etc... svårt att beställa sånt på biografer

Du är inte den enda som frågar, tyvärr bara en sådan.

Jag har två krokar i taket, en i ett hörn för att mysa i och den andra för att i ensamheten glo på färgsprakande filmer

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Går sällan på bio, det är om det är en film som man inte kan vänta på att se. Senast var det Lejonkungen.

Det är tyvärr så att jag är för kritisk till bild samt ljud för att kunna njuta fullt ut. Sist var det 4 ordentliga ränder i bilden sk. banding. samt viss nyansskillnad mellan de olika fälten. Tyvärr störigt för en som är intresserad.

Tycker ofta ljudet är rätt dåligt med, att de spelar högt är inte lika med att det är ett bra ljud. Framförallt är det centerljudet jag oftast stör mig på. Det låter ofta rätt tunt och burkigt. Så även i vanliga hemmabiosystem man har hemma. Men tänker att det inte borde vara så på en biograf.

Permalänk

fast? ljudet! Eh men ofta så har dom hu kraftigt underdimensionerade högtalare så det låter skit när dom vräker på högre än vad högtalarna eller förstärkaren tål så det låter dist av alltihopa. Lodenesswars här vräker vi på så det låter skit.

Har bättre ljud hemma med ett två-kannals system.

jag håller med andra man störs av folk som ska hålla på å prassla eller prata genom hela filmen. men där finns ett knep, boka premiär då är det mer folk som vet hur man sköter sig. Eller så bokar man när filmen gått länge för då är det lite folk i hopp om att dom håller käften eller är diskreta med sin mest prassliga påse dom kunde hitta.

Förutom det är filmen bra så är man inne i filmen. Har man levt med VHS och alla piratkopior så vet man vad man talar om

Inte fan sitter jag och glor på" det svarta" i en film ? Även om jag har LED med svart hemma. Gör man det då är man inte intresserad av film helt enkelt.

Ett gott råd börja titta på film och sluta stirra er blinda på specifiktationer och data då kommer ni ha det mycket roligare.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

har lg b7 65 är så nöjd ,går ännu bio ibland , men har börjat titta mer filmer i vr, har pimax 5k plus , funkar men kommande 8k x skall vara klart bild ,få se väntar intressant, vr är framtid för filmer tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

svenskt tal och 3D förstörde bio för mig långt innan OLED ens fanns

Andra besökare förstörde bio för mig långt innan svenskt tal och 3D.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

BIO har förstört sig själv.
Har inget med OLED eller något att göra för min del, har inte ens en OLED.

Var flera år sedan man var på BIO mög.

Kollar hellre film på min 24" TN skärm än går på BIO.

Permalänk
Medlem

Enkelt svar..

Sedan jag skaffade mig en 75 tv, sjyst ljud hemma, soffa, chill belysning, att kunna pausa, toa, äta. etc etc... Så är bio inte ett alternativ för mig längre.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Annat som förstör bio så som många sagt.

För min del så avstår jag från att svara eftersom "Svärta, vafan är det?" Saknas som alternativ.
En kombination av att jag inte ser skillnad, bryr mig inte eller stör mig inte. När jag köpt TV så har jag bara brytt om pris nästan uteslutande. Typ för att det är den primära egenskapen som jag förstår mig på.

Sket jobbigt att vara på marknaden för ny skärm till datorn och försöka lista ut vad jag behöver/vill ha pga detta. Skulle önska Elgiganten tillät mig ta med datorn ner till dom och testa olika skärmar "live".

Permalänk
Medlem

Dolby Cinema

Jag var på bio i Los Angeles på en Dolby Biograf. Där har man riktig svärta även på bio med Dolby Vision. Men eftersom det tog 40 år innan IMAX kom till sverige lär vi ju få vänta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Annat som förstör bio så som många sagt.

För min del så avstår jag från att svara eftersom "Svärta, vafan är det?" Saknas som alternativ.
En kombination av att jag inte ser skillnad, bryr mig inte eller stör mig inte. När jag köpt TV så har jag bara brytt om pris nästan uteslutande. Typ för att det är den primära egenskapen som jag förstår mig på.

Sket jobbigt att vara på marknaden för ny skärm till datorn och försöka lista ut vad jag behöver/vill ha pga detta. Skulle önska Elgiganten tillät mig ta med datorn ner till dom och testa olika skärmar "live".

Hjälper dock föga eftersom belysningen i deras lokaler skiljer sig starkt mot ditt hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk generellt verkar springa på bio mer än nånsin däremot?

Hade en tanke om att kolla nya Star Wars för två veckor sen, fanns bara några hörnplatser kvar i nya imax i göteborg och dåligt i de andra salongerna med. Tar det lite senare tänkte jag och kollade igen i helgen, var lika illa. Nu försökte jag ju hitta platser samma dag visserligen, men filmen har ju gått en månad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

110" duk, projektor, 7.1 ljud, reclinefotöljer (dedikerat biorum) trumfade SF bio för länge sedan.
Dom enda gånger jag tvingat ner mig till SF bio är Star wars filmerna då jag inte kan vänta på att dom släpps på Blu-ray.

Det som OLED TV sabbat för mig är datorskärmar, TN/VA/IPS, alla skuggtoner känns så Määähhh på annat än OLED. Visst en <7000 kr kan väl inte jämföras med en 30tkr OLED, men än då.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Nej, inte skaffat en OLED än, trots att min Philips 4k LED för 8kkr (55") är rätt bra kass i mörka scener, trots nära nog noll BLB.
Kommer vänta upp till 2-3 år till, egentligen så är OLED rätt dyrt med hur svårt att det är att hitta bra filmer att kika på.

Edit: Det jobbigaste med bio är allt jäkla prasslande, kan en del för 17 inte bara fokusera på filmen utan måste föra en jäkla massa oväsen med sig? Tar själv bara med mig 50cl vatten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Har ingen OLED, men det finns några faktorer som gör att jag inte gillar över hemmatittande.
1. Allt ljud från medmänniskorna (prassel, hostningar osv)
2. Samma sittposition.
3. Inte lika lätt att visa känslorna. Är det en glädjescen vill jag kunna le som ett mongo utan att andra ser mitt enorma flin. Är det en rolig scen vill jag kunna skratta utan att folk ska titta på mig.

Permalänk
Medlem

För mig är Bio en stor bild och att man kan se filmen mycket tidigare en om man måste vänta på 4K Uhd filmen till min Oled tv.

Visst svärtan är sämre men just känslan med Bio finns kvar för mig fortfarande är något jag gillar och tycker om.

Ägt projektor med 106" Duk men gick ändå på bio för att få se filmen tidigt.

Men ljudet till bion som jag har hemma är bättre en biografens men är väll just pga mindre rum och att man får justera detta efter tycke och smak.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det finns biografer och så finns det biografer. Sen jag upptäckte Bar Deco för nåt år sen har traditionell bio tappat sin charm helt. Det här är bättre än hemma. Sköna stolar, gott om plats, inga ungdomar, och en bar! Jag verkligen längtar hela tiden att gå tillbaka. Kan inte säga att jag längtar efter att få kolla film på min TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det finns biografer och så finns det biografer. Sen jag upptäckte Bar Deco för nåt år sen har traditionell bio tappat sin charm helt. Det här är bättre än hemma. Sköna stolar, gott om plats, inga ungdomar, och en bar! Jag verkligen längtar hela tiden att gå tillbaka. Kan inte säga att jag längtar efter att få kolla film på min TV.

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/19237804_1368182626592787_3121909515568542076_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ohc=0ABl2gIG3xQAX8b4ekG&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=162221e900b2aae0529423535c97ba57&oe=5EDA7FEB
https://2.bp.blogspot.com/-6WTfqpuqoZ4/W4QvJX6Is7I/AAAAAAAARrg/q77qYqSXAn8a0EhSJLiBsMDSB1ziNVXjQCLcBGAs/s1600/Salong2.jpg

Superhärligt ställe. Men se till att inte beställa en gulasch att äta i biomörkret - en upplevelse mer skräckfylld än den värsta skräckfilm. Även salong Camera är härlig med sina små snack-brickor och bar i salongen, även om sätena är lite mindre glammiga än i Bar Deco.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Många barnfilmer har en hel del skämt riktade mot vuxna när man ser dem på engelska.
De skämten går i regel förlorade i översättningen.

Skrivet av Klubba:

Helt tvärt om!

Töntiga hollywoodactions som är så dåliga att bara tonåringar kan påstå de är bra (t'ex fast and furious 82) dubbas sällan, medans bra filmer som vi vuxna kan uppskatta från studio ghibli eller disney pixar ofta är dubbade!

Helt bakvänt ju

Dom ända filmer som *bara* visas dubbade är barnfilmer så som Bamse eller Barbie filmer (om nu Barbie gick på bio och Bamse var Amerikansk, but you get it). Familjefilmer som är gjorda för att även uppskattas av vuxna så som Frozen (2), Toy Story, Wall-e, Lejonkungen har alltid en visning med engelskt tal senare på kvällen. Så länge ni inte tycker att 2100 är sent så är det väl ingenting att klaga över.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Vilken salong är det som är bra?
har testat två (10 och 4 har jag för mig) men båda hade kasst ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hehe skoj att du sa det. Jag har ett ljudsystem hemma som ingen bio jag någonsin besökt kan mäta sig med. Så jag håller helt med dig. Utöver en stor bild så är surroundljud runt hela rummet och basar som kan skaka soffan är ett måste för den ultimata bioupplevelsen.

En nyfiken fråga, har du sett en film på iMax på Mall of Scandinavia?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Börjat gå mer och mer på Folkets bio här i Umeå. Man slipper alla som inte vill se film på riktigt. Ingen som pratar eller gapar, fipplar med telefonerna, eller käkar chips med öppen mun. Bara människor som älskar filmer.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte att jag sett OLED-tv annat än i butik, så det är ingen faktor.
Film är bäst på bio. Störande medbesökare undviks ganska enkelt genom att välja rätt föreställning.
Tyvärr har ju priserna skenat iväg uppåt, så det är inget billigt nöje att gå med familjen på bio. Bygga "hemmabio" skulle kunna löna sig i längden, men faller på andra praktiska faktorer.