Vem kan programera ett fel-flashat BIOS, Jumper EZbook 3 Pro

Permalänk
Medlem

Vem kan programera ett fel-flashat BIOS, Jumper EZbook 3 Pro

Hej,

Jag lyckades flasha ett felaktigt BIOS på min "kina-dator" Jumper EZbook 3 pro vilket genererar en svart skärm vid uppstart.
Det är tydligen något som går att rädda om man har tillgång till en BIOS-programerare och kunskap, vilket jag saknar bägge.

Min fråga är därför om det finns någon i detta land som har tillgång till en CH341A (den programerare som tydligen skall fungera) och kan tänka sig prova att rädda denna?

Mvh John

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Hej,

Jag lyckades flasha ett felaktigt BIOS på min "kina-dator" Jumper EZbook 3 pro vilket genererar en svart skärm vid uppstart.
Det är tydligen något som går att rädda om man har tillgång till en BIOS-programerare och kunskap, vilket jag saknar bägge.

Min fråga är därför om det finns någon i detta land som har tillgång till en CH341A (den programerare som tydligen skall fungera) och kan tänka sig prova att rädda denna?

Mvh John

Bör vara enklare att beställa ett chip med rätt BIOS på och smocka in den på moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen:

Jo, det var min första tanke men det verkar inte direkt svämma över av lösa BIOS på nätet tråkigt nog.
Det hade nog funnits mer om det var en vanligare modell.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Rekordmedlem

Men är bioset monterat i sockel eller handlar det även om att du också måste löda loss kretsen för att byta eller programmera om den ?
Har du i så fall verktygen och kunskapen att göra det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i trådstarten så saknar jag både vertyg och kunskap om såpass fin lödning.
Enligt en forumtråd på techtablets så behöver man löda ett par sladdar och sen programera om, det verkar alltså inte vara sockel på denna modell.

Men det här är som sagt mest en tråd för att se om någon satt på kunskap och verktyg, annars får jag buda hem utrustning och se det som ett experiment.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Om datorn inte är gammal, så reklamera den! Uppge att "Datorn gick sönder!"
Säljer det skräp som inte kan resettas så är det ett garantiärende. Med uppge inte vad du gjort...

Permalänk
Medlem

Jag har sådana förutsättningar. Skicka ett PM så tar vi det därifrån.
@charmless

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM