AMD Ryzen 4000 "Zen 3" får stöd i Linux

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 4000 "Zen 3" får stöd i Linux

Nya tillägg i Linux-kärnan lägger till stöd för kommande arkitekturen Zen 3 och bekräftar därmed att stationära Ryzen 4000-serien närmar sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Vad är det för språk de använder sig av?

Permalänk
Medlem

Jag försöker hänga med men släpptes inte Zen2 precis? När kommer Zen3 då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Vad är det för språk de använder sig av?

C

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Ibland kan det vara bra att läsa artikeln man skriver kommentarer till. "Under CES 2020 bekräftade AMD:s VD Lisa Su att processorer baserade på Zen 3-arkitekturen lanseras senare under året, i samma veva som kommande högpresterande "Big Navi"-grafikkort bekräftades för lansering under år 2020."

Permalänk
Medlem

Härligt! Längtar efter att få uppgradera min 3900X. Så kul att man kan uppgradera varje år utan att byta moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Längtar efter att få uppgradera min 3900X. Så kul att man kan uppgradera varje år utan att byta moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker lite likadant (även om det kanske inte behövs), ska bli kul med en 4900X istället och 3900X i plex-servern

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Trevligt! Skall uppgradera min 1 mån gammal 3950x till det senaste och bästa såklart! Den är ju redan för gammal.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Oj my bad..
Läste början sen "spola förbi" programmeringsspråk snacket och missa sista stycket.
Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag försöker hänga med men släpptes inte Zen2 precis? När kommer Zen3 då?

Första Zen 2 släpptes i somras. Zen 3 räknar vi med komma Q3/Q4. Linuxkärnan har en utvecklingscykel på strax över två månader. Så det är bra att vara tidigt ute med stöd så att man inte missar releasen.

En annan aspekt är att man vill få med det i Ubuntu LTS som släpps under mars månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tänker lite likadant (även om det kanske inte behövs), ska bli kul med en 4900X istället och 3900X i plex-servern

Japp! Jag behöver inte, men jag villhöver. så så får det bli. Har ju varit sjukt billig uppgradering senaste åren eftersom jag alltid sålt de gamla och fått helt ok betalt för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!

Skrivet av Nima2001:

Jag försöker hänga med men släpptes inte Zen2 precis? När kommer Zen3 då?

Linux kärnan uppdaterades med stöd för Zen 2 december 2018, d.v.s. hela 7 månader innan release:

https://www.tomshardware.com/news/amd-epyc-rome-zen-2,38292.h...

(Om jag minns rätt började det dyka upp lite ändringar inför Zen 2 redan i september 2018).

Zen 3 lär nog dröja mot slutet av året, AMD har nog inte så bråttom i och med hur Zen 2 CPU:erna säljs i dagsläget

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Känns som att 2020 kommer bli ännu ett dyrt år för mig. Villhöver 4000 serie cpu och eventuellt ett "big Navi" grafikkort oxå.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Phenom II/FX power här fortfarande 😕 Har inte hittat min guldgruva än så jag kan köpa en ny dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Enda stödet jag bryr mig om är om det blir AM4 eller ej. Fortfarande inte sett något officiellt uttalande om detta.
Isåfall köper jag kanske en 4900x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

@Icte: så ifall and följer samma mönster där som förra gången så kan vi vänta oss en lansering q2 vid computex möjligen?

Luckan börjar redan i mars visserligen men jag tror inte AMD lägger lanseringen så tätt inpå med den positionen dom sitter i nu.

Och vi lär nog inte se flaggskeppet då heller med tanke på Intels comet lake inte är ute då.

Tror vi ser 1 chiplet först och ev två chiplet senare, att AMD visar upp 8c mot 8c och hur bättre den är/ drar jämt

För att sedan släppa dom högre kärnantalet senare när comet lake kommer.

Permalänk
Medlem

Vill gärna uppgradera min 3700X. Man vill ju ha det senaste!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Längtar efter att få uppgradera min 3900X. Så kul att man kan uppgradera varje år utan att byta moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är lite kluven på att uppgradera min. Sjukt nöjd men skulle vi få 20% högre prestanda per kärna kan det mycket väl bli en 4900X även här. Egentligen vill jag nog invänta AM5 så får se hur det nu blir. AM5, 5nm, DDR5, 5900X och vad mer i 5 väg vi möjligen skulle kunna få se hade varit rätt kul.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur dessa presterar jämfört med 3000-serien

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Enda stödet jag bryr mig om är om det blir AM4 eller ej. Fortfarande inte sett något officiellt uttalande om detta.
Isåfall köper jag kanske en 4900x

Skickades från m.sweclockers.com

När de lanserade sockel AM4 så skulle de ha stöd fram till 2020 åtminstone, så misstänker starkt att Zen 3 stannar kvar på den sockeln.

Tror att Zen 4/Ryzen 55xx+ kommer med stöd för AM5 och DDR5.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är lite kluven på att uppgradera min. Sjukt nöjd men skulle vi få 20% högre prestanda per kärna kan det mycket väl bli en 4900X även här. Egentligen vill jag nog invänta AM5 så får se hur det nu blir. AM5, 5nm, DDR5, 5900X och vad mer i 5 väg vi möjligen skulle kunna få se hade varit rätt kul.

Hehe, jag ser redan fram emot den 5/5, vilket år det nu blir

Permalänk
Medlem

Om de inte släpper B550 snart så är det nog lika bra att vänta på Ryzen 4000-serien.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Undrar om mitt x370 får stöd. senaste uppdateringen är från september har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är lite kluven på att uppgradera min. Sjukt nöjd men skulle vi få 20% högre prestanda per kärna kan det mycket väl bli en 4900X även här. Egentligen vill jag nog invänta AM5 så får se hur det nu blir. AM5, 5nm, DDR5, 5900X och vad mer i 5 väg vi möjligen skulle kunna få se hade varit rätt kul.

Jag har varit nöjd med 1700, sen 2700X, och nu 3900X, men kommer ändå uppgradera. Om inte annat så för att UMC lär vara bättre på 4000-serien och det vore kul att de om jag kan komma högre än 3800Mhz med mina minnen Jag kanske hoppar första 5000-serien då det tar emot lite att uppgradera både moderkort, minne och CPU i ett svep. Jag tycker det är lättare nu när det bara är processorn som ska fixas, plus att DDR5 i början av sin livscykel troligen kommer ha rätt tråkiga timings och sådant, för så var det när DDR4, DDR3 osv var nytt.Det tar ett tag innan de kommerr upp i roliga hastigheter med tighta timings.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att uppgradera men det verkar som att mATX är på väg bort som jag är intresserad av. Vet någon om det är på G med fler moderkort i den formfaktorn?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

@StenmanJones: verkar som det är en formfaktor som är ovanlig med X570 chipset. Dock finns det ett ganska bra utbud om du tittar efter B450 moderkort.

Permalänk
Medlem

Min gissning:

Förhandstitt på Zen 3 i början av sommaren.
Lansering med modellnamn i mitten av hösten.
Försäljningsstart i december.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Computex vore lämpligt tillfälle att presentera Zen 3 kan man tycka? Tror nog det släpps till hösten kanske oktober/november nått sånt...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp! Jag behöver inte, men jag villhöver. så så får det bli. Har ju varit sjukt billig uppgradering senaste åren eftersom jag alltid sålt de gamla och fått helt ok betalt för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta sammanfattar mitt behov också. 3600 var ett bra lyft från 1600, men varför inte uppgradera igen om mitt B350 stödjer 4000 också.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Dom har jag också kikat på, men äger ingen cpu sedan tidigare så kan inte uppdatera BIOS. Kommer nog vänta på 4k-serien så har inte bråttom

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario