Intel NUC med Tiger Lake och Xe-grafik hittar ut på bild

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC med Tiger Lake och Xe-grafik hittar ut på bild

Senare under året släpper Intel åtminstone två nya NUC-datorer med Intel Tiger Lake, den ena med dedikerat grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ingen kommentar om att det står ”Fanless tech” på båda bilderna?
Låter mycket intressant då det är en rätt störig grej med den NUC 7 jag har – de fläktar ganska illa när den blir belastad (vet att det går att sätta den i fläktlöst chassi för cirka 1000 kr).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Är NUC fortfarande kvar på quad-cores?

Den med dedikerad GPU kan bli intressant att sätta lös som mobil videoredigeringsstation (lätt att packa med, helt enkelt) men quad-core är lite utav en dealbreaker. 28W TDP låter inte som mer än så.

EDIT: ser att NUC 10 hade hexacore så då kanske det finns hopp

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är lite oseriöst av Intel att ha en döskalle på sin NUC fortfarande? Eller är det ett annat företag som gör designen?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Blir förvånad över att NUC 10 inte hunnit lansera ännu och redan nu är det på g för att sätta fart på NUC 11. Kanske vill göra allt för att få ut XE?

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ingen kommentar om att det står ”Fanless tech” på båda bilderna?
Låter mycket intressant då det är en rätt störig grej med den NUC 7 jag har – de fläktar ganska illa när den blir belastad (vet att det går att sätta den i fläktlöst chassi för cirka 1000 kr).

En nyhetssite som vattenmärkt bilderna bara. Men ja det får ju inte plats med några stora fläktar och vid hård belastning så får en ha hörlurar eller starkt ljud ur högtalarna

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Blir förvånad över att NUC 10 inte hunnit lansera ännu och redan nu är det på g för att sätta fart på NUC 11. Kanske vill göra allt för att få ut XE?

FYI

https://www.avadirect.com/Intel-NUC-10-Performance-NUC10i7FNH...
2020-01-23

https://www.dustinhome.se/product/5011164370/intel-nuc-frost-...

2020-01-29

Permalänk
Medlem

6500kr + lagring och ram är för dyrt enligt mig. Priset må alltid varit högt för dessa men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag gillar nuc/brix, men synd att det inte finns ett mobo som har en äkta pci-e port, de kan ju tex göra en "gold" finger kontakt utav någon av sidorna så man kan köra "ribbon cable".

Mena mini itx är för stort

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Har Intel någon onlinebutik för dessa där en kan välja konfigurationer (likt Apple)? Vore smidigt!

Permalänk

Fortfarande samma poäng!
De har alltså inte ännu släppt 10 (även om det är snart) så är det på g att hoppa på nästa tåg.... det är så passa snabbt efter så jag ställer fortfarande väldigt fundersam...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är NUC fortfarande kvar på quad-cores?

Den med dedikerad GPU kan bli intressant att sätta lös som mobil videoredigeringsstation (lätt att packa med, helt enkelt) men quad-core är lite utav en dealbreaker. 28W TDP låter inte som mer än så.

EDIT: ser att NUC 10 hade hexacore så då kanske det finns hopp

Den information/rykten som finns om Tiger Lake säger att det enbart är Quad core. Blir rätt varmt i så små chassin om de skulle gå över 28W så det är nog inget man vill ha för tyngre saker men förmodligen utmärkt prestanda i litet format för mycket andra saker.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av GamerGertzy:

Har Intel någon onlinebutik för dessa där en kan välja konfigurationer (likt Apple)? Vore smidigt!

Nej, utan de brukar säljas av återförsäljare. Oftast säljs de som barebones utan RAM och lagring, men brukar även finnas med både detta och operativsystem redan förinstallerat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det bara jag som tycker att det är lite oseriöst av Intel att ha en döskalle på sin NUC fortfarande? Eller är det ett annat företag som gör designen?

/hulle.

Ungefär som att jag skulle säga DELL är oseriösa för att ha Alien märket på sina datorer?

Permalänk
Medlem

Jag gillar att de för 2,5Gbit/s nic.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hulle:

Är det bara jag som tycker att det är lite oseriöst av Intel att ha en döskalle på sin NUC fortfarande? Eller är det ett annat företag som gör designen?

/hulle.

Gissningsvis kommer man även framöver få med extraskal om lokala IT-policy inte tillåter döskallar.

Får vänta in NUC 11 Extreme då och hålla tummarna att tidigare rykte om Nvidia GPU stämmer.

Läckta slides från kinesiska chip-hell listade tidigare GTX1660 alt. RTX2060 som dGPU alternativ

Vill verkligen undvika dGPU i bärbar (egentligen bara nackdelen om man inte tänker spela), men ändå på något sätt få tillgång till Nvidias CUDA i ett kompakt format. Inte en helt lätt att få ihop den ekvationen. Har en Jetson TX2, fungerar men lite väl klen GPU-del

Sneglat en hel del på de allt för externa GPU-lådor som kopplas via Thunderbolt, men de tar trots allt en hel del plats, kompatibiliteten mellan datorer och eGPU-lådor är inte 100%-ig (ingen erfarenhet, utan något jag läst) samt lådorna kostar än så länge rätt mycket (gissar att just den delen kommer lösa sig med tiden när Thunderbolt blir en standardfunktion i princip alla datorer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är inte en GPU alltid dedikerad? Menar man separerad från CPU? Vad har jag missförstått?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Är det bara jag som tycker att det är lite oseriöst av Intel att ha en döskalle på sin NUC fortfarande? Eller är det ett annat företag som gör designen?

/hulle.

Vafan, dödskallar är ju sjukt coolt!

Men nä, hade inte skaffat denna heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul mer NUC. Jag är nöjd med min med Coffe Lake. Lite bättre än Mac Mini men kostade mig halva priset och den är mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vafan, dödskallar är ju sjukt coolt!

Men nä, hade inte skaffat denna heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Min fru älskar allt med dödskallar. Hon har det på klänning, jacka , ryggsäck, skorna. Hon skulle gilla det. Men jag bryr mig inte så mycket om designen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ungefär som att jag skulle säga DELL är oseriösa för att ha Alien märket på sina datorer?

Det är ju iofs för att de köpte Alienware och tyckte att Alienloggan var väl inarbetade. Det är dessutom bara deras datorer som är spelinriktade som har den. Mig veterligen är det inte många gamers som köper en NUC.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Me like, vet inte vad jag ska ha den till men jag ska ha den.
Hade tänkt köpa deras tidigare NUC med Vega grafik men det blev aldrig av.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Kul mer NUC. Jag är nöjd med min med Coffe Lake. Lite bättre än Mac Mini men kostade mig halva priset och den är mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir nyfiken på vilket sätt den är ”lite bättre än Mac mini”? Det är väl rätt mycket högre TDP i en Mac mini och således borde den vara kvickare? I alla fall CPU-mässigt. Men är rätt klen Intel-grafik i Mac mini: Intel UHD Graphics 630.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju iofs för att de köpte Alienware och tyckte att Alienloggan var väl inarbetade. Det är dessutom bara deras datorer som är spelinriktade som har den. Mig veterligen är det inte många gamers som köper en NUC.

/hulle.

Dessa är ju för gaming med då det står NUC for gaming på sidan 🤷‍♂️
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/boards-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det bara jag som tycker att det är lite oseriöst av Intel att ha en döskalle på sin NUC fortfarande? Eller är det ett annat företag som gör designen?

/hulle.

Det är för att du ska förstå ironin i vad som sker med produkten när 'nya' säkerhetshålet hittas

Permalänk
Inaktiv

Hade gärna sett ett kubchassi till denna, med en anpassad tornkylare. Hade nog inte varit några problem att leda bort 65W.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför använder dom inte sin egen grafik..? Det är ju inte direkt en plattform som kräver högpresterande och strömtörstig grafik. 28W kan man ju hoppas att Intel klarar av att leverera grafik som kan tävla på om dom nu ändå ska göra en satsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Blir nyfiken på vilket sätt den är ”lite bättre än Mac mini”? Det är väl rätt mycket högre TDP i en Mac mini och således borde den vara kvickare? I alla fall CPU-mässigt. Men är rätt klen Intel-grafik i Mac mini: Intel UHD Graphics 630.

Finns mycket info på Youtube om pris/prestanda med NUC vs. Mac mini, men antar att sättet det uppnås inte är helt koscher. Typ installera motsvarande minne och ssd/m.2 och jämför pris/prestanda mot en mac mini då CPU enkelt kan jämföras. Hårdvaran till större delen macos kompatibel bortsett från wifi har jag för mig. Den är bra mycket mindre än en Mac mini också.

Permalänk
Skrivet av Oloair:

Finns mycket info på Youtube om pris/prestanda med NUC vs. Mac mini, men antar att sättet det uppnås inte är helt koscher. Typ installera motsvarande minne och ssd/m.2 och jämför pris/prestanda mot en mac mini då CPU enkelt kan jämföras. Hårdvaran till större delen macos kompatibel bortsett från wifi har jag för mig. Den är bra mycket mindre än en Mac mini också.

Men är CPU:erna jämförbara rakt av?

These are "true" desktop chips—in other words, not the power-saving U-series or Y-series mobile chips seen in some ultracompact desktops (and in most laptops).

https://uk.pcmag.com/mac-desktops/118314/apple-mac-mini-2018

Men det är kanske inte U och Y i NUC?

Mac mini är större men knappast stor och den lär också vara bra mycket tystare än en NUC.
Men visst kostar den sina slantar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men är CPU:erna jämförbara rakt av?

These are "true" desktop chips—in other words, not the power-saving U-series or Y-series mobile chips seen in some ultracompact desktops (and in most laptops).

https://uk.pcmag.com/mac-desktops/118314/apple-mac-mini-2018

Men det är kanske inte U och Y i NUC?

Mac mini är större men knappast stor och den lär också vara bra mycket tystare än en NUC.
Men visst kostar den sina slantar.

Dustin, som exempel, har 33 st olika Intel NUC i sin prislista & 20 till från 3.e part. Du kan konfigurera rätt fritt (då Intels varianter är med olika processorer; minne & lagringsenhet är upp till dig att installera), men ja, högre TPD leder till mer värme. NUC är väsentligen mindre än Mac Mini, men inte lika hermetiskt tillsluten.

Basic jämförelse från en hurtig internetnisse vid namn snazzylabs: https://www.youtube.com/watch?v=J-wHQEiDKr4&t=286s