Teknikmagasinet har potentiell köpare

Permalänk
Medlem

hehe kul att det blev en egen tråd
#18249602

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför inte? Köper du nya kuddar eller säng utan att klämma eller provligga på dom innan? Tror ärligt talat att att det bara är mat och typ datorutrustning / mobil etc du kan köpa online. Allt annat måste du ändå se IRL för att kunna få en uppfattning av hur det är.

Lycka till att köpa nytt hus / bil / båt / hemmabio utan att känna dig för.

Förstår mig inte på idén med online-köp, möjligen bra för kunden eftersom man inte inspireras av erbjudanden på samma sätt som när man går runt i butiker Så skulle säga att online-butiker är en självdestruktion. Titta bara på musikbranschen som va så naiva på piratkopiering att dom la ner sig själva.

Enda fördelen här är väl att gamla tanter slipper bli rånade av inbrottstjuvar. Dom kommer ju inte behöva någon ytterdörr om två tre generationer.

Jag tror folk fortfarande och ganska lång tid framöver handlar ganska mycket mer i butik än på nätet, annars borde det eka tomt i köpcentrum redan.

Jag som precis tänkte köpa nytt hus på Wish, aja... Får väl bli teknikmagasinet då. Tack för ögonöppnaren.

Du har inte hört talas om t.ex. Zalando? Folk köper mycket fler saker än teknikprylar och mat online.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Låter ju bra! Hoppas personalen får behålla sina jobb och så underlättar det för familjer som vill köpa t ex radiostyrt till sina kids! För vart skall de annars handla säg?

Finns något som kallas internet har hört att det är ganska inne att handla från nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Jag är likadan på Högtalare och Tv vill jag höra och se innan köp.

Kläder testa och skor skulle jag aldrig köpa online är för kräsen på storleken och känslan.

Mat vill jag se och välja råvaror själv.

Men om det handlar om en ny bil, hemmabio förstärkare och datordelar skulle jag kunna köpa online på recensioner och mycket tester som är mer omfattande än man själv är och får tid och göra.

Men då ska detta gynna slutkunden med priset istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Finns något som kallas internet har hört att det är ganska inne att handla från nu för tiden.

Ta med dig en liten unge på nätet för att köpa t ex en radiostyrd bil. Återkom sen hur det gick vet ja!

Varför ska det vara så svårt för somliga att förstå att fysiska butiker är bra, både ur ett klämma och känna/kunna köpa i sista minuten-lösning samt att det skapar arbetstillfällen som det här landet är beroende av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ta med dig en liten unge på nätet för att köpa t ex en radiostyrd bil. Återkom sen hur det gick vet ja!

Varför ska det vara så svårt för somliga att förstå att fysiska butiker är bra, både ur ett klämma och känna/kunna köpa i sista minuten-lösning samt att det skapar arbetstillfällen som det här landet är beroende av?

När jag var en liten unge så dräglade vi över radiostyrda bilar i Hobbex-katalogen.
En slags offline-internetbutik där man fyllde i sin beställning i ett medföljande ark och postade det i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

När jag var en liten unge så dräglade vi över radiostyrda bilar i Hobbex-katalogen.
En slags offline-internetbutik där man fyllde i sin beställning i ett medföljande ark och postade det i brevlådan.

Det har du förvisso rätt i men då var det ju även ok att vänta, idag vill ju alla ha allting på direkten och det går inte riktigt i samspel med att t ex post inte delas ut på helger.

Hobbex finns ju även idag så något har de ju gjort rätt genom åren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det har du förvisso rätt i men då var det ju även ok att vänta, idag vill ju alla ha allting på direkten och det går inte riktigt i samspel med att t ex post inte delas ut på helger.

Hobbex finns ju även idag så något har de ju gjort rätt genom åren..

De har stängt i stort sett alla sina butiker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

De har stängt i stort sett alla sina butiker...

Det hade jag inte koll på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Ta med dig en liten unge på nätet för att köpa t ex en radiostyrd bil. Återkom sen hur det gick vet ja!

Varför ska det vara så svårt för somliga att förstå att fysiska butiker är bra, både ur ett klämma och känna/kunna köpa i sista minuten-lösning samt att det skapar arbetstillfällen som det här landet är beroende av?

I Sverige är det otroligt dyrt att anställa en person så man ser hellre att folk går arbetslösa.

Problemet med fysiska butiker är att du inte är villig att betala otroligt mycket mer för dina varor så det blir lönsamt för dem att finnas.

Permalänk
Medlem

Butikshyrorna måste ner. Och så blir det nog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Att Teknikmagasinet kursar var väntat, de krängs kinaprodukter till överpriser.
Vill man köpa en laddare så har det aldrig funnits en originalladdare hos TM utan enbart kinakopior eller laddare från helt andra tillverkare.

Den som köper upp dem lär få stuva om och tänka om ordentligt, om det inte är onlinehandel de tänkt besriva till vettigare priser.

Skickades från m.sweclockers.com

För att byta bromsar till cykeln ville cykelbutiken ha 800:- för två bromsar och jobbet, 200:- dyrare än vad jag köpte själva cykeln. Liknande bromsar kan jag köpa för 200:- och själva bytet kan jag göra själv. Jag vill gärna rädda butiker med dom behöver se över sin prissättning, och inte provocera kunder med ett sånt byte som är dyrare än själva cykeln, och de giriga hyresvärdarna likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mat, kläder och skor är saker jag aldrig skulle köpa på distans.

För mig är det helt tvärt om jag hatar att gå i affärer blir bara stressad av det vet exakt vilka storlekar jag har det är väldigt sällen det är nånting som inte passar av det jag beställt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det hade jag inte koll på.

De blåste upp med hoverboards boomen, men sen när den avtog försökte de ge sig på gaming och lite andra skeva områden utanför sitt fokus för att behålla takt, tillslut stängde de ner sina butiker. Så de finns endast online idag. Iaf min syn på hur det hela gick till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mat, kläder och skor är saker jag aldrig skulle köpa på distans.

Maten vill jag själv kolla på och välja ut, och dessutom kan jag inte passa leveranser för mat eftersom den kräver kyl och frys. Går inte att skicka via utlämningsstället...

Kläder och skor måste jag prova och känna på. Visst, jag kan beställa hem och skicka i retur, men det är ett jävla flängande, väntande och bestyr för väldigt lite nytta.

Bil skulle jag aldrig köpa ny, så då är det begagnat via annons eller möjligen beg.handlare.

Möbler köper jag nästan uteslutande på IKEA, och det blir också i butik, eftersom hemleverans är dyr och kräver leveranspassning, men rent principiellt har jag inget emot att köpa möbler/heminredning på distans.

En fördel fysiska butiker har är den korta "leveranstiden". Om jag kommer på en lördag förmiddag att jag vill ha eller behöver en viss sak, och den finns i lager i en helgöppen butik, ja då är det bara att knalla dit och köpa. Beställa på nätet i den situationen innebär minimum en väntetid på tre dygn (halva lördag, söndag, måndag, halva tisdag) och oftast förmodligen mer än så.

Jag handlar i princip allt online, endast om det är kris och något glömts som jag åker till Ica i princip.. Jag ser inte riktigt problemet med att handla kläder och skor online som du beskriver det. Jag brukar bara beställa allt det jag är intresserad av i runt de storlekar jag brukar ha för att sedan prova i lugn och ro i mitt eget hem. Ingen stress för mig och går snabbare än att leta rätt på plagg i butiken samt ta sig mellan olika butiker som annars är en riktigt tidsslösare.

Gällande leveranstiden tycker jag det börjar knappa in ordentligt, t.ex. Airmee, Best och Budbee leverarar samma dag alla dagar i veckan förutsatt att man bor i en storstad såklart. Men för mig är det sällan mer bråttom än så, lite planering får man ju ändå klara av. Att man skulle behöva leveranspassa känns skönare tycker jag, hellre sitter jag hemma för leverans 18-22, än att åka till butiken för att handla och spendera 1h Idag får man ju dock livetracking med t.ex. Budbee så man behöver inte ens vara hemma under tidsspannet!

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag handlar i princip allt online, endast om det är kris och något glömts som jag åker till Ica i princip.. Jag ser inte riktigt problemet med att handla kläder och skor online som du beskriver det. Jag brukar bara beställa allt det jag är intresserad av i runt de storlekar jag brukar ha för att sedan prova i lugn och ro i mitt eget hem. Ingen stress för mig och går snabbare än att leta rätt på plagg i butiken samt ta sig mellan olika butiker som annars är en riktigt tidsslösare.

Gällande leveranstiden tycker jag det börjar knappa in ordentligt, t.ex. Airmee, Best och Budbee leverarar samma dag alla dagar i veckan förutsatt att man bor i en storstad såklart. Men för mig är det sällan mer bråttom än så, lite planering får man ju ändå klara av. Att man skulle behöva leveranspassa känns skönare tycker jag, hellre sitter jag hemma för leverans 18-22, än att åka till butiken för att handla och spendera 1h Idag får man ju dock livetracking med t.ex. Budbee så man behöver inte ens vara hemma under tidsspannet!

Det beror förstås på var man bor, hur man lever och så. Jag bor i Göteborg och jobbar centralt, så jag passerar två områden med butiker varje dag. Väldigt smidigt att bara gå in ett par minuter och handla det jag ska ha - när det gäller dagligvaror handlar jag 3-6 gånger i veckan. Går garanterat mycket snabbare än att beställa på nätet, plus att jag då själv kan välja ut saker och slipper vara låst hemma en hel kväll för att vänta på en leverans.

Skor har jag så specifika krav på att det inte hade gått att handla på nätet. Möjligen för att köpa ett likadant par till av en modell jag redan har, men inte mer än så. Jag köper skor så sällan så det hade inte ens gått, för året efter är det en annan modell, och då kan jag inte lita på att den har samma egenskaper och passform.

Kläder, ja, som sagt, att behöva hålla på att beställa, sen vara låst hemma i flera timmar i väntan på leverans (om det ens levereras med den typen av fraktbolag - annars är det ju att knata iväg till utlämningsställe, och lägga en timme på det), och dessutom då paketera och lämna för retur och vänta på återbetalning, som kanske strular. Nej, det är en gåta för mig hur nån orkar med allt sånt bök när det tar några minuter att knalla in i en butik, prova ut rätt storlek, betala och gå hem nöjd direkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

För att byta bromsar till cykeln ville cykelbutiken ha 800:- för två bromsar och jobbet, 200:- dyrare än vad jag köpte själva cykeln. Liknande bromsar kan jag köpa för 200:- och själva bytet kan jag göra själv. Jag vill gärna rädda butiker med dom behöver se över sin prissättning, och inte provocera kunder med ett sånt byte som är dyrare än själva cykeln, och de giriga hyresvärdarna likaså.

Va? Vad har detta med någonting att göra alls? Det cykelbutiken (verkstaden) tar betalt för är sin arbetstid, deras löner är långt dyrare än lokalen de råkar hyra.

Blir också skevt att ställa det i förhållande till cykelns pris, några av deras andra potentiella kunder har köpt en vanlig tantcykel som kostade 10 000 kr i inköp och äger inte ens några verktyg.

Blir ju samma sak om du tar en bil du köpt för 5000 kr till en märkesverkstad, fakturan blir dyrare än bilen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Handelsanställda har ju bland de lägsta lönerna och ob-avtalen på arbetsmarknaden, sen att vi har skyhöga skatter runt arbetskraft är en nackdel. Men våra socialliberal verkar vara nöjda över den tillvaron.
Arbetsledningen har all möjlighet att styra över antalet anställda, och går inte bokslutet ihop får de väl säga upp personal. Ingen direkt hemlighet. Att man expanderar med personal om man öppnar fler butiker känns inte heller som en hemlighet.

400k-500k är ingen summa alls, framförallt inte centralt i våra större städer där kundflödet trots allt fortfarande är hyggligt. Blir väl några kvadratmeter... Det finns en anledning till att kedjorna frodas ute vid rastplatserna vid motorvägen. Stor lokal centralt --->Dyrt.

Hyran är dock inte lika lätt att styra över, fastighetsbolagen vill ha betalt, och hyrorna ska gärna höjas långt över inflation, trots att antalet kundströmmar inte alls motiverar höjningarna.
Vi kommer få se långt fler "spök" gallerior och tidsnog kommer det även sjunka in hos bokslutet i flera av våra kommiersiella fastighetsägare och verkligheten kommer ikapp.

Många fastighetsbolag handlas redan idag långt över deras substansvärden, långt över. Fortsätt förneka trenden. Deras hyresgäster har ett nattsvart läge, det stänger igen större kedjor dagligen, flera butiksnät rakt över.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

@Petterk: Handelsanställda har ju bland de lägsta lönerna och ob-avtalen på arbetsmarknaden, sen att vi har skyhöga skatter runt arbetskraft är en nackdel. Men våra socialliberal verkar vara nöjda över den tillvaron.
Arbetsledningen har all möjlighet att styra över antalet anställda, och går inte bokslutet ihop får de väl säga upp personal. Ingen direkt hemlighet. Att man expanderar med personal om man öppnar fler butiker känns inte heller som en hemlighet.

400k-500k är ingen summa alls, framförallt inte centralt i våra större städer där kundflödet trots allt fortfarande är hyggligt. Blir väl några kvadratmeter... Det finns en anledning till att kedjorna frodas ute vid rastplatserna vid motorvägen. Stor lokal centralt --->Dyrt.

Hyran är dock inte lika lätt att styra över, fastighetsbolagen vill ha betalt, och hyrorna ska gärna höjas långt över inflation, trots att antalet kundströmmar inte alls motiverar höjningarna.
Vi kommer få se långt fler "spök" gallerior och tidsnog kommer det även sjunka in hos bokslutet i flera av våra kommiersiella fastighetsägare och verkligheten kommer ikapp.

Många fastighetsbolag handlas redan idag långt över deras substansvärden, långt över. Fortsätt förneka trenden. Deras hyresgäster har ett nattsvart läge, det stänger igen större kedjor dagligen, flera butiksnät rakt över.

Hyrespriserna är ungefär den samma per kvadratmeter oavsett var lokalen ligger. Har de en stor lokal ute i ett köpområde så kostar den mer än någon lokal de kan hitta i centrum, det är kunderna som inte finns i centrum när ett stort köpcenter öppnar/expanderar några kilometer bort och kedjorna kan ofta inte öka antalet butiker, så då får de lägga ner den i centrum.

När det byggs nya köpcentrum och de gamla konkurreras ut brukar de rivas. I Sverige har vi inte byggt tillräckligt för att se samma fenomen som i andra länder.

Större butiker kan ha hyror på flera miljoner om året, men då har de också 50-150 anställda eller något i den stilen. Lokalen är då på kanske 1500 till 3000 m² eller däromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det beror förstås på var man bor, hur man lever och så. Jag bor i Göteborg och jobbar centralt, så jag passerar två områden med butiker varje dag. Väldigt smidigt att bara gå in ett par minuter och handla det jag ska ha - när det gäller dagligvaror handlar jag 3-6 gånger i veckan. Går garanterat mycket snabbare än att beställa på nätet, plus att jag då själv kan välja ut saker och slipper vara låst hemma en hel kväll för att vänta på en leverans.

Skor har jag så specifika krav på att det inte hade gått att handla på nätet. Möjligen för att köpa ett likadant par till av en modell jag redan har, men inte mer än så. Jag köper skor så sällan så det hade inte ens gått, för året efter är det en annan modell, och då kan jag inte lita på att den har samma egenskaper och passform.

Kläder, ja, som sagt, att behöva hålla på att beställa, sen vara låst hemma i flera timmar i väntan på leverans (om det ens levereras med den typen av fraktbolag - annars är det ju att knata iväg till utlämningsställe, och lägga en timme på det), och dessutom då paketera och lämna för retur och vänta på återbetalning, som kanske strular. Nej, det är en gåta för mig hur nån orkar med allt sånt bök när det tar några minuter att knalla in i en butik, prova ut rätt storlek, betala och gå hem nöjd direkt.

Är väl oftast bakåtsträvarna som blir förlorarna tyvärr.

Ex om man envisas med att göra alla sina bankärenden på kontor så blir det fler och fler extra avgifter och sämre öppettider för varje år.

På samma sätt blir det nog med det mesta andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

För att byta bromsar till cykeln ville cykelbutiken ha 800:- för två bromsar och jobbet, 200:- dyrare än vad jag köpte själva cykeln. Liknande bromsar kan jag köpa för 200:- och själva bytet kan jag göra själv. Jag vill gärna rädda butiker med dom behöver se över sin prissättning, och inte provocera kunder med ett sånt byte som är dyrare än själva cykeln, och de giriga hyresvärdarna likaså.

Om bromsarna kostar runt 200kr så blir det bara 600kr kvar till cykelverkstaden själva.
Efter skatt blir det inte många kronor över vilket förmodligen leder till att de går i konkurs eller stänger ner cykelverkstaden när gubben som äger stället går i pension.

Men förstår dig skulle inte heller betala mycket pengar för att laga en cykel som förmodligen kommer bli stulen efter några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hyrespriserna är ungefär den samma per kvadratmeter oavsett var lokalen ligger. Har de en stor lokal ute i ett köpområde så kostar den mer än någon lokal de kan hitta i centrum, det är kunderna som inte finns i centrum när ett stort köpcenter öppnar/expanderar några kilometer bort och kedjorna kan ofta inte öka antalet butiker, så då får de lägga ner den i centrum.

När det byggs nya köpcentrum och de gamla konkurreras ut brukar de rivas. I Sverige har vi inte byggt tillräckligt för att se samma fenomen som i andra länder.

Större butiker kan ha hyror på flera miljoner om året, men då har de också 50-150 anställda eller något i den stilen. Lokalen är då på kanske 1500 till 3000 m² eller däromkring.

Isåfall har du väldigt fel. Nej kvm kall hyra för en lagerlokal längs 63an i Hällefors är inte i samma prisklass som Sturegallerian i Stockholm.
De butiksnät vi ser lägga ner, det är inga vanliga flytter från centrum, det är nedläggningar över flera butiksnät, ibland hela kedjor.
Kunderna finns inte i centrum för de handlar på nätet istället.
Sverige kommer se samma fenomen som precis alla andra.

Sverige har byggt tillräckligt för att redan nu se halv döda gallerior, nya sådana. Kombinerat med en svag krona, dyra hyreshöjningar och du har en mardrömssituation för detaljhandel som har importkostnader som är svåra att skicka vidare till konsument utan att förlora marknadsandelar.

Vi får väl se om våra fastighetsbolag vill acceptera läget på marknaden eller så kan de tapetsera igen fönstren, stänga av värmen och hålla andan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Isåfall har du väldigt fel. Nej kvm kall hyra för en lagerlokal längs 63an i Hällefors är inte i samma prisklass som Sturegallerian i Stockholm.
De butiksnät vi ser lägga ner, det är inga vanliga flytter från centrum, det är nedläggningar över flera butiksnät, ibland hela kedjor.
Kunderna finns inte i centrum för de handlar på nätet istället.
Sverige kommer se samma fenomen som precis alla andra.

Sverige har byggt tillräckligt för att redan nu se halv döda gallerior, nya sådana. Kombinerat med en svag krona, dyra hyreshöjningar och du har en mardrömssituation för detaljhandel som har importkostnader som är svåra att skicka vidare till konsument utan att förlora marknadsandelar.

Vi får väl se om våra fastighetsbolag vill acceptera läget på marknaden eller så kan de tapetsera igen fönstren, stänga av värmen och hålla andan.

Spelar allvarligt talat ingen större roll om en lokal kostar 2500 kr/m² eller 1700 kr/m². Det är lokalerna som kostar mellan 1500 - 3000 kr/m² som står tomma.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det har mycket att göra med att butiker inte anpassar sig till rådande tider. Man kan inte ta 250:- för ett jobb som tar 30 minuter. Samma sak med ehandelns framväxt så kan man med en gratis YouTube video lära sig hur man enkelt utför en service gratis själv.

Varför ska en kund gå in i en butik och handla nått när både support och utbudet är mycket bättre online? Samma sak varför ska jag betala någon 250:- för 30 minuters jobb, speciellt när jag kan göra det själv. Samma med deras service mind, han erbjöd mig bromsar som kostar 500:- när de lika väl kan kunde ha bromsar i den billigare prisklassen. Dessutom nämnde han inget om märket.

Butikerna är utdöende och de har sig själva att skylla, tyvärr. Tidningarna försökte iallafall, butikerna står och undrar vad som går fel utan att ändra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

@Petterk: Det har mycket att göra med att butiker inte anpassar sig till rådande tider. Man kan inte ta 250:- för ett jobb som tar 30 minuter. Samma sak med ehandelns framväxt så kan man med en gratis YouTube video lära sig hur man enkelt utför en service gratis själv.

Varför ska en kund gå in i en butik och handla nått när både support och utbudet är mycket bättre online? Samma sak varför ska jag betala någon 250:- för 30 minuters jobb, speciellt när jag kan göra det själv. Samma med deras service mind, han erbjöd mig bromsar som kostar 500:- när de lika väl kan kunde ha bromsar i den billigare prisklassen. Dessutom nämnde han inget om märket.

Butikerna är utdöende och de har sig själva att skylla, tyvärr. Tidningarna försökte iallafall, butikerna står och undrar vad som går fel utan att ändra sig.

Klart du kan ta 250 kr för en halvtimme! 500 kr/h är inte högt.

En cykelverkstad kommer aldrig ha dig som målkund, och postorder fanns innan Youtube. Folk kunde använda enkla verktyg innan Youtube hur fint som helst och du behöver inga instruktionsvideor för att byta bromsar. Postorder fanns innan cykeln.

Permalänk

@Maarus:

Kan bara hålla med, lyssnade på en kompis vars fru startade butik, och vilken skillnad det var i hyrespriser. Vid centrumgalleria var det då mer än dubbla priset, än mot ett annat läge. Även ute i köpcentra förstod jag det som att det kunde vara stora skillnader, det är väl därför man t.ex vid flera städer ser ett köpcentra, och så något lite mindre längre bort ägt av något annat fastighetsbolag.

Det är ju dessutom dödande tråkigt, i Värmland kunde jag lite ironiskt på en dag åka emellan tre stora köpställen (Töcksfors, Charlottenberg o Karlstad) med ungefär samma utbud och samma inriktningar, samma eller likartade kedjor. Och mest kedjor, tiden då man kunde ha sin egen butik med egen inriktning är ju död sedan decennier tillbaka, men ändå....

Samt alla dessa matställen i gallerior, förstår att de tjänar lite bättre än vanliga butiker och därför kan ta plats, men ändå. Jag åker inte till en galleria för att äta mat, vet matställen med godare mat till lägre pris på andra ställen.

Och man märker ju dels omsättningen i butiker, dels att det är svårt att få fullbelagt i stora köpcentran. Samt sett några mindre butiker som flyttar till industriområden, satsar på postorder och lägger fokus på det, men ändå har en butik som vi som vill testa kläder på plats kan åka förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Butikshyrorna måste ner. Och så blir det nog!

Framför allt måste det kosta mindre att anställa personal, nu låter man istället fler gå arbetslösa.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Det har du förvisso rätt i men då var det ju även ok att vänta, idag vill ju alla ha allting på direkten och det går inte riktigt i samspel med att t ex post inte delas ut på helger.

Hobbex finns ju även idag så något har de ju gjort rätt genom åren..

Sanning med modifikation. Numera så körs postpaketen till ombuden även på lördag. Apotea ersätter i princip alla mina inköp på ett apotek.