Permalänk
Medlem

Har inte haft många av de övriga problem som beskrivs i tråden. Aldrig varit med om stökiga människor, biljettpriserna spelar ingen roll för mig då jag fått flera presentkort från olika håll som inte använts innan de gått ut. Inte heller innan jag köpte en OLED gick jag särskilt ofta på bio.

Mitt problem är att filmerna inte går att pausa. Man kan inte ta med sig sin egen öl. Om filmen är dålig så kan man inte bara stänga av och byta. Sist jag såg en film på bio så var det en 20 år gammal film som de spelade igen som jag velat se men inte sett.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

När fan var man på bio för en Svenskfilm? Har ju bara gått på bio när det är internationella storfilmer som Hobbit, Star Wars, Avangers och e.t.c you name it.

Jag ser inte svensk spelfilm överhuvudtaget numera. Jag står inte ut med det onaturliga sättet som svenska skådisar pratar på i film: som om de fortfarande stod på Dramatens stora scen. De flesta av filmerna verkar också handla om att vältra sig i dålig stämning eller socialt utsatta och ingetdeta är alls min grej ... Andra filmer verkar mest ha varit gjorda för att filmskaparna ska få bidrag för att göra film, inte för att de vill berätta en bra historia och göra bra filmkonst.

Men den senaste filmen jag såg på bio var en svensk: dokumentären om Hasse och Tage... Sen visades samma dokumentär på SVT på bästa sändningstid bara två månader senare, så mina biljettpengar kändes lite bortkastade.

Mina bästa bioupplevelser är fortfarande midnattspremiärer för storfilmer, för många år sedan nu. Då bestod publiken av motiverade fans som var där för filmen i första hand och inte för att leva rövare. Engagemanget i salongen var på topp. Men det satsas inte på såna premiärer längre.

Skrivet av Teddis:

Laserprojektorer med bra svärta finns Vet inte när SF/Filmstaden får tummen ur men såg nya Djungelboken på en sån projektor på TCL Chinese Theatre i LA och det var riktigt grymt. Som en gigantisk OLED, typ.

3Dn satt mycket bättre också, jag brukar annars vilja välja bort den för att den funkar sådär, men tydligen är det bara SF som ligger en teknikgeneration bakom..

Och du har testat IMAX på Filmstaden Scandinavia och tycker att den är sämre?
Den enda gången som "3D" inte varit dålig bild för mig var i den salongen.

Lite förtydligande vad jag menade
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@XHI: frågan skulle jag säga är felställd. 75-90" med nära tittavständ. Då blir du även omsluten av bilden.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd

Avenger, uppföljare och remakes och alla animerade barnfilmer har tagit över hela filmvärlden och det har verkligen förstört upplevelsen.
Jag gillar animerade filmer men när det släpps tre nya i månaden så blir det lite mycke. Avenger är väl mer eller mindre animerat då set är det enda och billigaste sättet att göra film nu.

Kollar jag på film så gör jag det gärna hemma i lugn och ro med 65” tv (ej OLED) och sämre ljud.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

Har inte hunnit gå på bio sen jag skaffade min OLED i mellandagarna, så jag vet faktiskt inte än. Tanken är att vi ska gå i veckan, så vi får väl helt enkelt se...

Men min förhandstippning: nej.
Bio är inte bara bildkvalitet, det är lukten av popcorn, engagemanget att ta sig dit, köpa biljett (online i förväg iof..) och så vidare.
Det är en "grej" att gå på bio, som man inte kan återskapa hemma riktigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Prat, Mobiler, prassel, och folk som inte kan bete sig på bio, har helt fått mig att sluta gå på bio.
Hemma är bäst i alla lägen pga av detta. Annars hade jag gärna gått på bio.

Glöm inte priset, sist jag var på bio kostade en biljett 165kr, helt hutlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bio för mig blir för stort både bild och ljud mässigt, man blir fan nästan döv på bio och har svårt att hänga med i dialogen tack vare det öronbedövande ljudet
Kör projektor hemma med 92" med ett hemma snickrat surround ljud tycker det blir alldeles lagom
Projektorer idag är inte så dyra men surround ljud kan va lite knepigare att få till

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Längtar tills 4k på bio blir standard (endast 4 salonger i Sverige ännu)
Annars så har bilden på bio varit kass jämfört med hemmet sen jag köpte mig min Pioneer 5090h för 11 år sedan.

Permalänk

@Findecanor: hahah bästa posten ever.

Glöm inte att svensk film är i ottitbart 25fps ist för 24.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Det är nog mest filmerna som gör att jag sällan går på bio. Är det en film jag är intresserad av skulle jag helst vilja se den på bio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Glöm inte priset, sist jag var på bio kostade en biljett 165kr, helt hutlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag tänkte fråga var du bor "för här kostar det minsann inte så mycket".

Så gick jag in och kollade, Rise of Skywalker kostar fan 165 kr i liten salong

----------

Går ett par gånger per år, även om det är dyrt så tycker jag det är kul att se vissa filmer på bio.

När förra (alltså med Jack Black) King Kong hade premiär var det en kille i ett gäng som satt och gjorde apljud varje gång King Kong var på bild, jag bad honom hålla käft sen ville han slåss efter bion ^^ Men det är faktiskt konstigt hur många det är som inte kan bete sig, prasslar svinhögt, skrattar när det inte är meningen att man ska skratta. Pratar och viskar.

Tycker dock att det funkar OK majoritet av besöken.

Det värsta IMO är priset på snacks: pulverläsk och liten popcorn för 70 kr. Please.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

Trodde jag med men va ingen skit maskin SF i Skövde salong 1. Dom hade köpt in en ny projektor just för star wars 2016/2017.
Är som vissa inte kan se 3d utan att spy men är ju ca 4% som det blir så för samma med rainbow skiten.

jaja nu har en epson maskin med 5.1 ljud 137tum 2.35:1 duk hemma och funkar grymt bra.

Lider också av att se på dlp projektorer ser regnbågar, gäller dock bara 1 chips varianten det är ju hjulet som frambingar effekten och dessa finns ju inte på 3 chips dlp projektorer .

Permalänk

Priserna har blivit hemska om man ska dit som en familj. De borde ha en familjepris(4st) eller något. Att med biljetter och snacks betala 700 sek för att se en tecknad film är verkligen inte värt det.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker bio är hemskt. I USA och många andra länder kan man gå på bio och sitta skönt / i en trevlig salong.

I Sverige betalar man premium-pris och blir inklämd som en liten sardin. Sitter det personer på båda sidor om mig får jag knappt plats i stolen såvida det inte är småbarn. Det är dessutom för lite utrymme för benen. Premiumpris och skitplatser, nej tack.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Jag har eget biorum med 104“ sedan 10 år tillbaks.
https://www.minhembio.com/billeohamn

Jag brukar dock gå på bio i alla fall, bildkvaliten är inte så svår att matcha hemma. Men ljudet är grymt bra i stadens bio, ljudsystemet gick på ca. 500.000 kr. Den budgeten är lite trixig att matcha, samt att grannarna hade nog blivit lite lacka när man drar på ljudsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte direkt. Folk som inte kan vara tysta under en film är vad som förstör bio för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Klubba:

svenskt tal och 3D förstörde bio för mig långt innan OLED ens fanns

Amen
Och folk som inte håller käften!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jäklar vad denna tråd snurrade igång! Alltså... när jag såg ”darkest hour” på bio satt jag verkligen på kanten av sätet. Riktigt spännande film utan specialeffekter och annan galenskap. Och kände: jäklar i helvete vilken film! Sen såg jag den hemma när jag var sjuk och den kom på Netflix. Och det kändes verkligen som jag såg den på nytt, som att jag aldrig sett den förut. Då satt jag framför min 65" oled i en gunga - 50cm ifrån med bose cinemate 2 högtalare.

Den bästa upplevelsen jag sett på bio var dock Avatar. Det var dock många år sedan, men det var första gången jag verkligen kände WOW. - något jag aldrig kommit i närheten av.

Jag känner mig skadad... 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter du 50 cm ifrån en TV på 65 tum!!!!!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

För mig så är det priset som har förstört bion för mig, alldeles för dyrt för att va värt det...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Älska bio. Nu när det blivit lite extra dyrt så har folket som inte kan bete sig som folk slutat gå på bio också, vilket gör det högre priset lite extra värt.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Findecanor:

Och du har testat IMAX på Filmstaden Scandinavia och tycker att den är sämre?
Den enda gången som "3D" inte varit dålig bild för mig var i den salongen.

När jag såg demofilmen i 3D där (minns inte namnet, men det var på Filmrummet med ljudtema som anordnades av Svenska filminstitutet för några år sedan) upplevde jag upplösningen som väldigt bristfällig. Det gick uppriktigt talat att räkna de vertikala linjerna. Vid enstaka scener var dock 3D-effekten ganska påtaglig och maffig, men det känns oklart hur pass väl det kan användas i en spelfilm.

Skrivet av spikfavoriten:

Glöm inte att svensk film är i ottitbart 25fps ist för 24.

På bio visas all svensk film i 24b/s, och oftast produceras de i den bilduppdateringsfrekvensen också. Produktioner som är mer avsedda för TV-visning såsom dokumentärer tenderar att ligga mot 25b/s då man har mer koll på den speltid som är aktuell vid broadcast.

Däremot tenderar svensk reklam på bio att vara fulkonverterad från 25 till 24b/s med var tjugofemte frame borttagen. De gör väl avsiktligt så istället för att sänka hastigheten eftersom man kanske kan klämma in någon extra reklam om det håller på tillräckligt länge.

Permalänk
Medlem

Går väl inte på bio för att det är superbra bildkvalitet utan mer för det sociala och för att kunna se filmen innan den släpps på DVD osv. OLED har inte förstört något för mig, tycker isåfall biografer som envisas med 3D förstör mer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Mina bästa bioupplevelser är fortfarande midnattspremiärer för storfilmer, för många år sedan nu. Då bestod publiken av motiverade fans som var där för filmen i första hand och inte för att leva rövare. Engagemanget i salongen var på topp. Men det satsas inte på såna premiärer längre.

När jag på 1990-talet var på premiären av Terminator2 gick vågen i inne i den fullsatta salongen före filmen och publiken skanderade "ARNOLD, ARNOLD" som publiken på en fotbollsmatch. Det var tider det!

Permalänk
Medlem

biostaden

Hej, 2014 slog Uddevallas nya biostad upp portarna till en biograf med senaste tekniken, bästa komforten, kraftigaste filmupplevelsen och goda popcorn. Jag har varit där ca 10 gånger även om jag har en bra hemmabio och jag anser att det ena kan komplettera det andra och då kan man njuta av bägge delar.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Avenger, uppföljare och remakes och alla animerade barnfilmer har tagit över hela filmvärlden och det har verkligen förstört upplevelsen.
Jag gillar animerade filmer men när det släpps tre nya i månaden så blir det lite mycke. Avenger är väl mer eller mindre animerat då set är det enda och billigaste sättet att göra film nu.

Kollar jag på film så gör jag det gärna hemma i lugn och ro med 65” tv (ej OLED) och sämre ljud.

Hur kan filmer man inte vill se förstöra upplevelsen? Ingen tvingar en att se de man inte vill se och det finns massor av andra alternativ. Inte minst nu när det är Oscars-säsong, då det inte brukar framhäva varken animerat eller stora CGI-fester, men det finns massor av film som inte är i de genrerna även utanför den här tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att gå på Bio, komma iväg lite från hemmet, kanske äta något gott före.
Den stora duken, det grymma ljudet.
För det mesta har jag tillräckligt selektiv hörsel för att kunna fokusera på filmen.
Sen att man sitter där med mobilen på ljudlös och vet att man under 2-3h inte kommer bli störd.
Underbart!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Sitter du 50 cm ifrån en TV på 65 tum!!!!!

Har man dålig syn så. Inte för att den lär bli bättre av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Och du har testat IMAX på Filmstaden Scandinavia och tycker att den är sämre?
Den enda gången som "3D" inte varit dålig bild för mig var i den salongen.

Reflekterade inte så mycket över 3Dn där. Man ser däremot pixlarna så tydligt på den duken så det distraherar från allt annat, tycker jag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

OLED har inte förstört bioupplevelsen för mig. Tyvärr. Hade gärna haft en OLED på 70+ tum... Nu sitter jag med en riktigt bra LCD-apparat från Sony på 65 tum och ett ok 5.1-system.

Det som höll på att förstöra bio för mig var uselt ljud, obekväma stolar och pratig/prasslig publik på Filmstadens salonger i Uppsala. Sedan öppnade NF Bio här i staden. Atmos i alla salongerna, grymt sköna reclinerfåtöljer som är elektriskt justerbara, bra med utrymme mellan raderna och väl tilltagen höjd mellan raderna - en person på två meter sabbar inte sikten för ett barn bakom. Att bion inte ligger inne i centrala Uppsala tycks också göra att de värsta pratmakarna inte kommer dit - inget av mina 4 besök där har saboterats av högljudd publik.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Det enda som förstört bio för mig är snorungar som inte kan hålla käften, de verkar tro att de sitter på ett café och att det är läge att snacka om vad som hände förra helgen istället för att titta på filmen.