Är Atmos ready högtalarpaket dyra för atmos är nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Känner mig ganska lugn, däremot är jag skitdålig på både ljud och fysik. Så om man ska ha något värt att ha med så låg Hz så är det minst en XTZ 12.17 som gäller typ?

Det @mrqaffe försöker säga är att du stirrar på siffror och storlek, som du inte har en aning om...

Permalänk
Medlem

Så här brukar jag tänka när det kommer till ljudbiten i mitt biorum.

Förstärkare (receiver)
Du kommer behöva en förstärkare med åtminstone 7st steg. Ibland står det 7.2 eller 5.2.2 eller något annat. Men det är antal steg som du vill titta efter. Prisjakt brukar lista detta korrekt. Du vill även kolla vilken surround standard förstärkaren klarar av. Ingen idé att köpa en 7.1 förstärkare som inte stödjer Atmos liksom.

Om du vill ha något billigt så rekommenderar jag Onkyo TX-NR696. Den är inte lika fet som exempelvis Marantz SR7013 så klart men så kostar den bara dryga 5,500kr också. Den har det viktiga. Den stödjer Atmos och DTSx med upp till 2st takhögtalare. Sedan har den en massa annat som Marantz inte har som inbyggd chromecast.
Jag har haft föregångaren TX-NR656 men den säljs inte längre. Den använde jag till att driva 5.2.2 ett bra tag. Nu kör jag 5.2.4 i min anläggning men ska i framtiden om jag får löjligt mycket pengar köpa fyra nya surround högtalare och uppgradera till 7.2.4.

Vill du ha fler kanaler så får du titta på något med 9st kanaler istället. Då kan du få 5.2.4 som kan bli vettigt om ditt rum är lite större.
Har hört mycket fint om Onkyo TX-RZ740 men vill du köra hårt med en gång så är det ju aldrig fel med något ännu dyrare som exempelvis den förstärkare som jag själv har Marantz SR7013 men smakar det så kostar det.

I fall du inte vet vad siffrorna betyder när man pratar kanaler. 5.2.4 = Surround.subwoofer.tak.
5st surround högtalare (frontar+center+bak+sidor etc)
2st låg nivå utgånger för subwoofers
4st tak högtalare.

Högtalare
Jag gillar ljudet i från Klipsch. De är vanligtvis väldigt lättdrivna också. Så de passar perfekt med en billigare förstärkare som Onkyon ovan. Inga problem att få grannarna att ringa störningsjouren om vi säger så. Gör du som mig och parar ihop med en fet sub av Klipsch så har du mer bas än vad du vet vad du kan göra med.

Men Klipsch och Onyon och allt är så klart inte gratis. Så om du inte vill vänta med att köpa lite då och då, så kolla av blocket, market på facebook osv, efter klipp. Högtalare är lite personlig sak. Så det är svårt att lämna några garantier för att just du blir nöjd med det du köpt. Men generellt så gillar jag stora frontar bättre än små. Centern gillar jag överdimensionerad för jag hatar när jag inte hör pratet i filmer.

Atmos högtalare
Du kan komma undan med de flesta fullregister högtalare. Det är inte i högtalarna de unika med Atmos är. Utan det är i din förstärkare allt sitter. Tycker det är onödigt att bränna pengar på Atmos brandade högtalare för taket. Man hör ingen större skillnad. Åtminstone inte 2-3x prisskillnad. Se till att välja högtalare som monteras i taket. Högtalare som skickar ljudet upp i taket så det studsar tycker jag inte låter lika bra.

Men som med allt. Detta är väldigt mycket hur du gillar ljudet. Det finns inget bäst här. Det du gillar kanske vi andra tycker suger. Men så länge man väljer ut produkter som har erkänd kvalitet så brukar de bli rätt bra. Fråga gärna många olika människor efter råd och tips. Finns mycket kompetent folk på facebook här: https://www.facebook.com/groups/250328601742413/

Mitt egna biorum finns här på SweC med lite bilder på galleriet för den nyfikne.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Rimlig fråga. Tänkte kanske runt 3k istället för 7-8 som verkar vara en rätt generell nivå för tipsade basar så som XTZ 12.17 edge
Gällande storlek så funkar nog inte större än 50cm b h eller d.

Tyvärr går inte den ekvationen ihop så du måste göra ordentligt avkall på något.
Men tipset är att hellre köpa något begagnat av bra kvalitet hellre än nytt och billigt skit, vilket tyvärr basar runt 2-3000kr är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dynavoice M-65 EX (2990:- just nu, ord. pris 4490:-)
Mer ljud för de pengarna hittar du inte. Som surround/atmos funkar nästan vad som helst.

Själv kör jag Klipsch RP-280F frontar, RP-450C som center och de ovan som surround. Som taksurround ligger ett par gamla 70w Sonab och då allt är sjukt lättdrivet räcker min gamla Yamaha Rx-v573 mer än väl. Nej, det är inte Atmos, men en modernare receiver så var det fixat.

Begagnade Klipsch eller när Komplett kör rea på dem (nästan alltid) så är de utan tvekan Best and Most bang for the buck. Det folk kallar det specifika Klipsch-ljudet (diskanten) försvann i stort sett när RF-serien blev RP-serien.

Biffiga frontar och en bra center = prio 1
Lägg till vad du redan har som surround/atmos
Med rätt högtalare behöver du ingen receiver med monstereffekt.
Sub OM du tycker det behövs, den går inte att "fuska" med. En sladdrig/grötig Sub gör mer skada än nytta för ljudbilden.
Och lägg för i <censur> inga pengar på dyra kablar etc!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En bas måste vara stor och tung om den inte ska ha tämligen hög distorsion, man kan få den att gå relativt djupt i en liten låda men den får då låg verknnigsgrad vilket gör att den kräver hög effekt och det i sin tur brukar driva upp distorsionen. det är alltaå näst intill omöjligt att bygga en liten bas med låg dist och än värre blir det om den ska vara billig.
Det går däremot att bygga billiga stora basar som låter ganska bra eller ganska små om de får bli dyra.
Men ska det bli riktigt bra så blir det stort och tungt och för en rimlig men inte nödvändigtvis jättelik budget.
Man behöver dessutom många basar för att det ska kunna låta bra i de flesta normala rum pga av hur rumsakustiken fungerar när ljudvågen inte ryms i rummet.

Tack men jag förstår inte vad jag ska sikta på ändå. Kan du ge några exempel? Typ en onödigt stor I billigare laget, en där storleken börjar krympa pga bra kvalitet samt en proffsig bas som uppfyller dina egna kriterier.

Viktigt att veta är att jag bor på 43 kvm lägenhet med grannar ovan, nedan och vid sidan så är svaret att jag måste pröjsa för en dyrare modell för att få bra ljud utan att döda mina grannar med basvågor så är de väl helt enkelt så.

Hur blir det med balansen i flera basar, bör man ha 2 av samma eller är det bra att sprida ut så en bas tar lägre Hz och en högre eller nåt sånt?

Skrivet av Falcon:

Det @mrqaffe försöker säga är att du stirrar på siffror och storlek, som du inte har en aning om...

Må så vara men jag chansar hellre, blir tillrättavisad och ser dum ut än att inte lära mig. Har du nån sida där jag kan få reda på allt om basar? Tänkte börja med att läsa https://www.hembiobutiken.se/hembioskolan/2023-subwoofers/

Skrivet av radx:

Så här brukar jag tänka när det kommer till ljudbiten i mitt biorum.

Förstärkare (receiver)
Du kommer behöva en förstärkare med åtminstone 7st steg. Ibland står det 7.2 eller 5.2.2 eller något annat. Men det är antal steg som du vill titta efter. Prisjakt brukar lista detta korrekt. Du vill även kolla vilken surround standard förstärkaren klarar av. Ingen idé att köpa en 7.1 förstärkare som inte stödjer Atmos liksom.

Om du vill ha något billigt så rekommenderar jag Onkyo TX-NR696. Den är inte lika fet som exempelvis Marantz SR7013 så klart men så kostar den bara dryga 5,500kr också. Den har det viktiga. Den stödjer Atmos och DTSx med upp till 2st takhögtalare. Sedan har den en massa annat som Marantz inte har som inbyggd chromecast.
Jag har haft föregångaren TX-NR656 men den säljs inte längre. Den använde jag till att driva 5.2.2 ett bra tag. Nu kör jag 5.2.4 i min anläggning men ska i framtiden om jag får löjligt mycket pengar köpa fyra nya surround högtalare och uppgradera till 7.2.4.

Högtalare
Jag gillar ljudet i från Klipsch. De är vanligtvis väldigt lättdrivna också. Så de passar perfekt med en billigare förstärkare som Onkyon ovan. Inga problem att få grannarna att ringa störningsjouren om vi säger så. Gör du som mig och parar ihop med en fet sub av Klipsch så har du mer bas än vad du vet vad du kan göra med.

Men Klipsch och Onyon och allt är så klart inte gratis. Så om du inte vill vänta med att köpa lite då och då, så kolla av blocket, market på facebook osv, efter klipp. Högtalare är lite personlig sak. Så det är svårt att lämna några garantier för att just du blir nöjd med det du köpt. Men generellt så gillar jag stora frontar bättre än små. Centern gillar jag överdimensionerad för jag hatar när jag inte hör pratet i filmer.

Men som med allt. Detta är väldigt mycket hur du gillar ljudet. Det finns inget bäst här. Det du gillar kanske vi andra tycker suger. Men så länge man väljer ut produkter som har erkänd kvalitet så brukar de bli rätt bra. Fråga gärna många olika människor efter råd och tips. Finns mycket kompetent folk på facebook här: https://www.facebook.com/groups/250328601742413/

Mitt egna biorum finns här på SweC med lite bilder på galleriet för den nyfikne.

Vet du om 636an är något att ha? Hittat en begagnad till bra pris.

Rent krasst vill jag väl ha så balanserad ljudbild som möjligt med bra virtualisering av omgivningen. Måste inte ha muller som skakar ur lägenheten ur huset eller den absolut bästa återgivningen av Slashs gitarrsolo. Smakar det så kostar det liksom

Skrivet av Necrophor:

Dynavoice M-65 EX (2990:- just nu, ord. pris 4490:-)
Mer ljud för de pengarna hittar du inte. Som surround/atmos funkar nästan vad som helst.

Själv kör jag Klipsch RP-280F frontar, RP-450C som center och de ovan som surround. Som taksurround ligger ett par gamla 70w Sonab och då allt är sjukt lättdrivet räcker min gamla Yamaha Rx-v571 mer än väl. Nej, det är inte Atmos, men en modernare receiver så var det fixat.

Begagnade Klipsch eller när Komplett kör rea på dem (nästan alltid) så är de utan tvekan Best and Most bang for the buck. Det folk kallar det specifika Klipsch-ljudet (diskanten) försvann i stort sett när RF-serien blev RP-serien.

Biffiga frontar och en bra center = prio 1
Lägg till vad du redan har som surround/atmos
Med rätt högtalare behöver du ingen receiver med monstereffekt.
Sub OM du tycker det behövs, den går inte att "fuska" med. En sladdrig/grötig Sub gör mer skada än nytta för ljudbilden.
Och lägg för i <censur> inga pengar på dyra kablar etc!

Tack för exemplen! Skönt att kablar inte spelar så stor roll då, väldiga prisskillnader på dem!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoxx0:

Tack men jag förstår inte vad jag ska sikta på ändå. Kan du ge några exempel? Typ en onödigt stor I billigare laget, en där storleken börjar krympa pga bra kvalitet samt en proffsig bas som uppfyller dina egna kriterier.

Viktigt att veta är att jag bor på 43 kvm lägenhet med grannar ovan, nedan och vid sidan så är svaret att jag måste pröjsa för en dyrare modell för att få bra ljud utan att döda mina grannar med basvågor så är de väl helt enkelt så.

Hur blir det med balansen i flera basar, bör man ha 2 av samma eller är det bra att sprida ut så en bas tar lägre Hz och en högre eller nåt sånt?

Må så vara men jag chansar hellre, blir tillrättavisad och ser dum ut än att inte lära mig. Har du nån sida där jag kan få reda på allt om basar? Tänkte börja med att läsa https://www.hembiobutiken.se/hembioskolan/2023-subwoofers/

Vet du om 636an är något att ha? Hittat en begagnad till bra pris.

Rent krasst vill jag väl ha så balanserad ljudbild som möjligt med bra virtualisering av omgivningen. Måste inte ha muller som skakar ur lägenheten ur huset eller den absolut bästa återgivningen av Slashs gitarrsolo. Smakar det så kostar det liksom

Tack för exemplen! Skönt att kablar inte spelar så stor roll då, väldiga prisskillnader på dem!

Man behöver nödvändi8gtvis inte spela stark bara för att basmodulen/erna är stora eller många.
Här är ett bra exempel på ett bättre bygge https://hifitorget.se/visa_annons.php/8st_l26roy_basmoduler_b...
Ganska stor och billig https://hifitorget.se/visa_annons.php/pa_subwoofer_18_med_sep...
Spela starkt men inte så djupt https://hifitorget.se/visa_annons.php/2st_bashorn_186or_86424...
Litet och hyfsat bra, storleken brukar dock göra att de egentligen är för lätta så de rör sig när man spelar så disten ökar jämfört med om den varit 20-30 kilo tyngre.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/velodyne_dd12_85134.htm
Typiskt vanlig sak som egentligen inte är särskilt bra på nått https://hifitorget.se/visa_annons.php/magnat_alpha_30a_85929....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Zoxx0:

Säger så här, om en golvhögtalare har 2st 6-8" baselement så avvakta med Sub och testa om det räcker. Har centern dessutom 4st 6" baselement så.. 😁 Själv försöker ljuddåren i mig att köpa en R-115sw, men jag-vill-inte-bli-vräkt rösten har vunnit än så länge.

Tips på bra och prisvärda (när de är på rea) är;
R-115sw
R-112sw
R-110sw
En klar fördel är att med en modul går de att kopplas trådlöst till receivern. Gör det liiiite lättare att placera dem, speciellt om man har platsbrist.

Gällande receivers är jag en stark förespråkare av Yamaha, deras rumskallibrering är faktiskt förvånande bra. För Atmos/4k bla bla...
Rx-v685
Rx-v585
Rx-v683
Rx-v781
Rx-v681

De med en etta eller trea på slutet borde gå att hitta begagnat till någorlunda hyfsade priser.

Var beredd på att "elit" audiofiler kommer hävda både det ena och det andra. T ex att om strömmen renas innan märker man stor skillnad etc 🙄
Gällande kablar finns en rad blindtester att kika på om någon försöker pracka på dig svindyra kablar 😎

Elektrowelt24 är en mycket bra butik i tyskland (Amazon.de) gällande Klipsch. Även om man inte köper dem där går det att hänvisa till deras priser och förhandla med svenska återförsäljare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver nödvändi8gtvis inte spela stark bara för att basmodulen/erna är stora eller många.
Här är ett bra exempel på ett bättre bygge https://hifitorget.se/visa_annons.php/8st_l26roy_basmoduler_b...
Ganska stor och billig https://hifitorget.se/visa_annons.php/pa_subwoofer_18_med_sep...
Spela starkt men inte så djupt https://hifitorget.se/visa_annons.php/2st_bashorn_186or_86424...
Litet och hyfsat bra, storleken brukar dock göra att de egentligen är för lätta så de rör sig när man spelar så disten ökar jämfört med om den varit 20-30 kilo tyngre.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/velodyne_dd12_85134.htm
Typiskt vanlig sak som egentligen inte är särskilt bra på nått https://hifitorget.se/visa_annons.php/magnat_alpha_30a_85929....

OK, tack! Får fundera lite.

Skrivet av Necrophor:

@Zoxx0:

Säger så här, om en golvhögtalare har 2st 6-8" baselement så avvakta med Sub och testa om det räcker. Har centern dessutom 4st 6" baselement så.. 😁 Själv försöker ljuddåren i mig att köpa en R-115sw, men jag-vill-inte-bli-vräkt rösten har vunnit än så länge.

Tips på bra och prisvärda (när de är på rea) är;
R-115sw
R-112sw
R-110sw
En klar fördel är att med en modul går de att kopplas trådlöst till receivern. Gör det liiiite lättare att placera dem, speciellt om man har platsbrist.

Gällande receivers är jag en stark förespråkare av Yamaha, deras rumskallibrering är faktiskt förvånande bra. För Atmos/4k bla bla...
Rx-v685
Rx-v585
Rx-v683
Rx-v781
Rx-v681

De med en etta eller trea på slutet borde gå att hitta begagnat till någorlunda hyfsade priser.

Var beredd på att "elit" audiofiler kommer hävda både det ena och det andra. T ex att om strömmen renas innan märker man stor skillnad etc 🙄
Gällande kablar finns en rad blindtester att kika på om någon försöker pracka på dig svindyra kablar 😎

Elektrowelt24 är en mycket bra butik i tyskland (Amazon.de) gällande Klipsch. Även om man inte köper dem där går det att hänvisa till deras priser och förhandla med svenska återförsäljare.

Tack för exempel! Tror dock inte jag kan ha några stora pelare och andra högtalare utan får försöka hålla mig till relativt stilrena mindre frontar och centers. Typ så här: https://www.fyndborsen.se/hogtalare/paketxtz-flerkanal/xtz-sp...

Kan lova att jag ej är någon audiofil i dagsläget.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

@Zoxx0: förståeligt, finns fler faktorer att väga in oftast än bara ljudet. Det svåraste att övervinna tycks vara flickvän/hustru/sambo syndromet 😁

Är inte familjär med Xtz, det enda jag minns var att de behövde en Sub, blev lite ihåligt utan. Men det var länge sen och det kanske bara var just de högtalarna. Om du har möjlighet att provlyssna någonstans är det helt klart att föredra då vad man uppfattar som bra är väldigt subjektivt.

Kika gärna på Dynavoice Dm-6, de låter riktigt fint och klarar med bravur av både film och musik. Hade jag bara plats för fler högtalare här hemma skulle jag definitivt införskaffa ett par för stereolyssning. Trots att det tar emot att säga det så dansar de åttor runt Klipsch stativare som är mer än dubbelt så dyra.

Skicka ett mail till Ljudfokus och beskriv vad du vill få ut och ungefär vad det får kosta är övertygad om att de kommer vara behjälpliga 😀

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Imo så tror jag inte man klarar sig utan en eller flera bra subs om man vill ha ett bra system för film.
Det har nog bara pågått i ett par år, men det är en tydligen trend i dagens filmer där de utnyttjar väldigt låg ohörbar bas, ibland ner till 10Hz, för att skapa känslor, närvaro etc på kreativa sätt. Inte bara höga explosioner och sånt, utan även under tystnad.

EDIT: Och sen håller jag inte med om att man kan använda vilka högtalare som helst som surround/atmos. Optimalt är egentligen exakt samma sorts högtalare runtom. Högtalarnas karaktär ska ha så liten variation som möjligt. Man ska inte kunna urskilja vilken högtalare som spelar upp ljuden. Särskilt när det är objektbaserat ljud som vi har nu, då hela systemet hjälps åt för att skapa ljudbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Imo så tror jag inte man klarar sig utan en eller flera bra subs om man vill ha ett bra system för film.
Det har nog bara pågått i ett par år, men det är en tydligen trend i dagens filmer där de utnyttjar väldigt låg ohörbar bas, ibland ner till 10Hz, för att skapa känslor, närvaro etc på kreativa sätt. Inte bara höga explosioner och sånt, utan även under tystnad.

...

Har du någon källa på att de skulle stoppa in infrabas i filmer?
Antalet anläggningar som inte skulle få problem av 10Hz toner på sådan nivå att det kan uppfattas/kännas lär vara mindre än nån promille, svårt att se hur de ens skulle kunna mixa dessa frekvenser i studios. Min erfarenhet är att det folk uppfattar som mullrig "extremt låg bas" sällan/aldrig är under 30Hz.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Har du någon källa på att de skulle stoppa in infrabas i filmer?
Antalet anläggningar som inte skulle få problem av 10Hz toner på sådan nivå att det kan uppfattas/kännas lär vara mindre än nån promille, svårt att se hur de ens skulle kunna mixa dessa frekvenser i studios. Min erfarenhet är att det folk uppfattar som mullrig "extremt låg bas" sällan/aldrig är under 30Hz.

Jag kan börja med att säga att jag är långt ifrån en expert på ljud, utan det mesta är vad jag försökt läsa mig till på olika forum.

Det är nog inte många filmer som gå så lågt som 10Hz, kom inte ens ihåg vilken det var. Kan varit Kong Skulle Island eller någon annan liknande monster-film. Många moderna filmer är iaf långt under 30Hz vad jag kan se.

https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducer...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mockasin:

Imo så tror jag inte man klarar sig utan en eller flera bra subs om man vill ha ett bra system för film.
Det har nog bara pågått i ett par år, men det är en tydligen trend i dagens filmer där de utnyttjar väldigt låg ohörbar bas, ibland ner till 10Hz, för att skapa känslor, närvaro etc på kreativa sätt. Inte bara höga explosioner och sånt, utan även under tystnad.

EDIT: Och sen håller jag inte med om att man kan använda vilka högtalare som helst som surround/atmos. Optimalt är egentligen exakt samma sorts högtalare runtom. Högtalarnas karaktär ska ha så liten variation som möjligt. Man ska inte kunna urskilja vilken högtalare som spelar upp ljuden. Särskilt när det är objektbaserat ljud som vi har nu, då hela systemet hjälps åt för att skapa ljudbilden.

Djupbas är skoj men det har funnits i akustisk musik oerhört länge, En Bösendorfer Imperials djupaste ton har en frekvens på 16 Hz och stora orglar gräver ner en oktav djupoare än så.

Dessutom så finns det ju en hel del miljöljud på tex gamla Deccainsapelningar som kräver infrabaskapacitet.
Odistorderad djupbas är ofta en sak som verkligen skiljer mellan riktigt bra elerl bara dyra ljudanläggnnigar, få kan återge djupbas och lufttrycket på ett verkligen korrekt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

EDIT: Och sen håller jag inte med om att man kan använda vilka högtalare som helst som surround/atmos. Optimalt är egentligen exakt samma sorts högtalare runtom. Högtalarnas karaktär ska ha så liten variation som möjligt. Man ska inte kunna urskilja vilken högtalare som spelar upp ljuden. Särskilt när det är objektbaserat ljud som vi har nu, då hela systemet hjälps åt för att skapa ljudbilden.

Inte ens olika högtalare från samma serie? T.ex wtz spirit 6 x3 fram och spirit 2 x 2 bak samt 2 ännu lite mindre för taket? Förstått det som att många tipsar om större center och frontar än bakre högtalare.

Är det reviecerns uppgift att jämna ut baserat på sån där rumskorrigering med medföljande mic?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Alltså inte ens olika högtalare från samma serie? T.ex wtz spirit 6 x3 fram och spirit 2 x 2 bak samt 2 ännu lite mindre för taket?

Är det reviecerns uppgift att jämna ut baserat på sån där rumskorrigering med medföljande mic?

Det går alldeles utmärkt att blanda, framför allt ATMOS-kanalerna. Se bara till att använda full-range till ATMOS och inga små sateliter.

Själv kör jag MK Sound som LCR och surr, samt Argon Alto 4 Wall till ATMOS i en 5.1.4 setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Alltså inte ens olika högtalare från samma serie? T.ex wtz spirit 6 x3 fram och spirit 2 x 2 bak samt 2 ännu lite mindre för taket?

Är det reviecerns uppgift att jämna ut baserat på sån där rumskorrigering med medföljande mic?

Jo, såklart du kan använda dem från samma serie, det är de ju gjorda för. Man kan ofta matcha högtalare från samma märke men olika serier också utan större problem, då skaparna ofta har en viss preferens.
Det jag pratar om är högtalare som har väldigt olika ljudkaraktärer, från två olika märken med olika filosofier när det gäller ljud. Att mixa sådana högtalare är ingen bra idé om man vill få en så enhetligt ljudbild som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Har du någon källa på att de skulle stoppa in infrabas i filmer?
Antalet anläggningar som inte skulle få problem av 10Hz toner på sådan nivå att det kan uppfattas/kännas lär vara mindre än nån promille, svårt att se hur de ens skulle kunna mixa dessa frekvenser i studios. Min erfarenhet är att det folk uppfattar som mullrig "extremt låg bas" sällan/aldrig är under 30Hz.

Är allmänt känt att infrabas finns i dagens filmer, men även en del lite äldre titlar har detta (war of the worlds är ett klassiskt exempel). Du kan lätt se det ifall du analyserar ljudspåren från filmerna. Har en rätt kapabel anläggning i de lägre registren, informationen både finns där och känns.

Däremot är det ju så att anläggningarna som kan återge detta är få, men de utan dessa anläggningar behöver inte heller bekymra sig över att basen finns där då i princip varenda sub idag har inbakade högpassfilter som skydd. Så de försöker inte ens återge frekvenserna, tack och lov.
Mina subbar går bara ner till ungefär ~15 Hz med full kapacitet, sedan dalar det av då DSP-högpassfiltret kapar under det. Mest för att reducera dist och för att det inte är värt att pusha den sista halva oktaven.

Det är vanligt idag att filmer centrerar sig runt en peak på 20-25 Hz med rejäl uteffekt och sedan falla av under det, men ofta bakas några enstaka effekter in även under den gränsen. Ofta är information ner till en 15 Hz inte ovanligt även om några enstaka titlar går neråt 10 Hz.

Några 'undantag' med rätt bra med gott om information under 15-20 Hz (listan kan göras lång):
Higher Power
Mission Impossible: Fallout
Only the Brave
Kong: Skull Island
Alien: Covenant
Hacksaw Ridge
Captain America: Winter Soldier
Elysium
Inception
John Wick 3
Jupiter Ascending
War of the worlds
... etc

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Mockasin:

Inget handlade om optimalt, utan realistiskt med en viss prisnivå. Självklart kan man bygga helt sjuka system om pengar, utrymme, grannar etc inte är några problem. De flesta måste dock göra avkall på en eller flera saker pga diverse orsaker. Mina Sonab t ex har hängt med sedan 80-talet då deras klang fungerat med samtliga system jag haft Men skulle t ex aldrig någonsin blanda in något från Canton.

Det blir alltså mer en fråga om prioritera, och där anser jag personligen att frontar och center är prio 1 Med det sagt betyder det inte att det är nån universal sanning, min erfarenhet är att de flesta upplever störst skillnad där, sedan "små detaljer" som förhöjer känslan ytterligare men generellt inte är lika framträdande.

Kort sagt, ett "slag i bröstet" med bra tryck är vad de flesta nöjer sig med. De gäster jag haft gillar verkligen detaljer i ljudbilden men för dem är t ex 20.000:- för högtalare alldeles för mycket. Men för en del individer är det knappt ett nybörjarsystem 😀

Mixa, prova och testa, det kan hända att det man sett som "skräp" fungerar ypperligt till en viss uppgift. Eller "duger/bättre än inget" är vart man landar, därav min kommentar om att nästan vad som helst fungerar som surround/atmos 😎

Men 10hz Sub för hemmabruk? Kan vara så att det helt smugit mig förbi , min enda "kontakt" med så låga frekvenser har varit för studiobruk. Redan vid 20-30hz "känner man det mer fysiskt än hör" . Med hemmabruk räknar jag inte subar menade för professionellt bruk och/eller kostar en smärre förmögenhet för en medelinkomsttagare 😁

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Vet du om 636an är något att ha? Hittat en begagnad till bra pris.

Sorry för hopplöst sent svar. 636an är i princip som min gamla 656 men den har inte allt de senaste. Exempelvis inget HDR stöd (som det verkar), ingen Google Cast av något slag. Här ser du exakt vad som skiljer dem åt. 636, 656 och 696an.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=2559839,3603910,511...

Blir det något köp?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Dyrt pga hype, tekniken är inte så pass mogen att det går att motivera Atmos köp över "vanligt" ljud.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Sorry för hopplöst sent svar. 636an är i princip som min gamla 656 men den har inte allt de senaste. Exempelvis inget HDR stöd (som det verkar), ingen Google Cast av något slag. Här ser du exakt vad som skiljer dem åt. 636, 656 och 696an.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=2559839,3603910,511...

Blir det något köp?

Tjena,

Ser ut som jag kommer köra på DN1080, ny från elgiganten. Har fått mycket hyllningar.

Mja jag har bestämt mig för hur jag ska göra. I första steget vill jag ha tag på en duktigt bra baslåda. Har bestämt att jag ska ha en bra bas till bra pris, alltså begagnad. Så det hänger lite löst just nu då jag letar efter begagnade men antingen inte får svar eller har svårt att hitta en. Max storlek är runt 400 x 500 x 400 mm (B x H x D) då det är nästan exakt lika högt och djupt som mitt TV-bord så det blir lite som en förlängning av det. Dessutom måste den vara svart och diskret, annars går den aldrig hem hos tjejen.

Så när jag får tag i en så kommer resten trilla igenom relativt snabbt tror jag.

Sedan så småningom ett surroundpaket från XTZ, alltså t.ex. https://www.fyndborsen.se/hogtalare/paketxtz-flerkanal/xtz-sp... men jag har inte bråttom då jag till en början kan använda mina satelliter från Z906 med OK resultat enligt efterforskning.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dyrt pga hype, tekniken är inte så pass mogen att det går att motivera Atmos köp över "vanligt" ljud.

Inte mogen? Kan lätt påstå att Atmos inte är en hype bara. Det har gjort ett bra lyft i mitt system iaf. Kör en 5.2.4 uppsättning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dyrt pga hype, tekniken är inte så pass mogen att det går att motivera Atmos köp över "vanligt" ljud.

Skrivet av Goong:

Inte mogen? Kan lätt påstå att Atmos inte är en hype bara. Det har gjort ett bra lyft i mitt system iaf. Kör en 5.2.4 uppsättning

Skickades från m.sweclockers.com

Som ovan säger så anser jag att den är tillräckligt mogen. Mycket av UHD Bluray som släpps idag innehåller Atmos/DTS-X ljudspår men sen när det kommer till själva utrustningen så kan det verkligen variera prismässigt, man behöver inte betala dyrt för att få ett välljudande Atmos system.

Jag hade egentligen inga planer på Atmos men jag lyckades komma över en Sony STR-DN1080 billigt för att jag ville ha HDMI portar med 4K och HDR.

Det blev ett rejält lyft ren ljudmässigt och och det är verkligen en fröjd att kolla på film samt att det är en enorm skillnad på ljudet om man jämför Atmos och tex Dolby True HD.

Men för att summera så har jag lagt ca 4000-4500:- kr på mitt Atmos system och det låter fantastiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kelzzor:

Som ovan säger så anser jag att den är tillräckligt mogen. Mycket av UHD Bluray som släpps idag innehåller Atmos/DTS-X ljudspår men sen när det kommer till själva utrustningen så kan det verkligen variera prismässigt, man behöver inte betala dyrt för att få ett välljudande Atmos system.

Jag hade egentligen inga planer på Atmos men jag lyckades komma över en Sony STR-DN1080 billigt för att jag ville ha HDMI portar med 4K och HDR.

Det blev ett rejält lyft ren ljudmässigt och och det är verkligen en fröjd att kolla på film samt att det är en enorm skillnad på ljudet om man jämför Atmos och tex Dolby True HD.

Men för att summera så har jag lagt ca 4000-4500:- kr på mitt Atmos system och det låter fantastiskt.

Det största problemet nät det handlar om hembio är nog ärligt talat apparaterna utan att folk i allmänhet inte vill göra i ordning sina rum så de låter vettigt och man kan placera vettigga högtalare på rätt plats.
Prylarna slängs ofta in i ett tum med en massa parallella ytor och som förvånade ofta är så kalt möblerat att man nästan mår dåligt av ekot i rummet direkt man kommer in i det.
Placeringen av högtalarna är också många gånger riktigt usel både om man ser på positionering och klang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Tjena,

Ser ut som jag kommer köra på DN1080, ny från elgiganten. Har fått mycket hyllningar.

Mja jag har bestämt mig för hur jag ska göra. I första steget vill jag ha tag på en duktigt bra baslåda. Har bestämt att jag ska ha en bra bas till bra pris, alltså begagnad. Så det hänger lite löst just nu då jag letar efter begagnade men antingen inte får svar eller har svårt att hitta en. Max storlek är runt 400 x 500 x 400 mm (B x H x D) då det är nästan exakt lika högt och djupt som mitt TV-bord så det blir lite som en förlängning av det. Dessutom måste den vara svart och diskret, annars går den aldrig hem hos tjejen.

Så när jag får tag i en så kommer resten trilla igenom relativt snabbt tror jag.

Sedan så småningom ett surroundpaket från XTZ, alltså t.ex. https://www.fyndborsen.se/hogtalare/paketxtz-flerkanal/xtz-sp... men jag har inte bråttom då jag till en början kan använda mina satelliter från Z906 med OK resultat enligt efterforskning.

Härligt. Sony blir säkert fint. Tänk bara igenom noga så du känner att antal steg räcker till. Du har 7st kanaler i den förstärkaren. Det innebär att du exempelvis bara kan ha 2st Atmos i kombination med 5st surround. Ska du ta ett kliv upp på 9st kanaler så blir det dock dyrt VÄLDIGT snabbt.

XTZ är bra skit. Min polare jobbar där. Han började jobba där efter jag gick all-in Klipsch dock.. Men han har fått låna hem ett par tunga pjäser och ja de pumpar på fint mot trumhinnorna vill jag lova

Lycka till!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Såg att det stod "Dolby ATMOS" på min förstärkare som är från 2014. Så NYTT skulle jag inte kalla det?

Permalänk
Medlem

Så tråden inspirerade lite och det blev Spirit 6 for LCR i veckan och monterades idag.

Behöver lite kabelkanaler och takarna och rear ska upp om två helger.

Front Speaker Setup

Liten Harman Kardon sub för nu för 3.1 men den ser nästan lite för liten ut efter jag köpt Spirit 6

Skickades från m.sweclockers.com

Länk till bild och ytterligare text
Permalänk

@mrqaffe: problemet med enbart golvare därfram (utan sub) är att dom ofta är kassa mellan 10 och 30hz. Där är bra subbar bättre än gemene frontar. (Generellt talat nu).
Varav en ok sub behövs för bra filmupplevelse.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mrqaffe: problemet med enbart golvare därfram (utan sub) är att dom ofta är kassa mellan 10 och 30hz. Där är bra subbar bättre än gemene frontar. (Generellt talat nu).
Varav en ok sub behövs för bra filmupplevelse.

Det är oerhört få basmoduler som kan spela nått "användbart" under 20 Hz och i alla fall inga små fixar det för det är fysiskt omöjligt, dessutom så måste man ju ha ett rum som basen kan återges i vilket också är ganska ovanligt.
Jag menar nu spela bas med korrekt nivå och låg distorsionsnivå i allmänhet och redan att inte överskrida 1% thd vid 20 Hz ställer mycket stora krav på system och rum, ofta så har man horribelt höga distnivåer i basen även i ganska stora/dyra system för det räcker ju inte bara med att en del i systemet är bra utan hela systemet måste vara bra i samarbete med lokalen eftersom våglängderna är så långa att de inte ryms i de flesta rum utan kommer att reflekteras och ställa till med olika akustiska fenomen i de allra flesta mindre rum (< 250m^2) som inte är ordentligt byggda för att ha bra akustik.
De flesta som inte har hört en riktigt bra sub/infrabas blir ofta väldigt överraskade bara av att höra nått som spelar korrekt ner till 40 Hz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: jag är ingen expert på ljud. Men kör en xtz 12.17 efter att ha kört diverse (flera skitsubbar under massvis är och skillnaden kunde inte varit större.

Jag rekommenderar att du tar en titt på michael mosleys nya avsnitt på svt om skräck och thrillseakers. Där visar dom upp olika objekt för testpersoner samtidigt som de skjuter ulfe ppersonerna. Det visar sig då att dom blir rädda för dessa objekt. de backar även upp med referenser till andra forskarrapporter.

Ulfe ultra låg bas under 20hz skapar alltså känslor, upplevs mer som "tryck för öronen" eller i magen, ån skönljud (även om det e härligt). Sen är det ju skojj om golv o väggar darrar ect.:) Film handlar ju dessutom om känslor och upplevelser. Tror inte det måste vara helt distortionsfritt men man bör ju inte sitta i ett null.

20-40hz är klart hörbart och njutbart och har man väl vant sig vid detta låter annat fattigt.

0-10hz kan jag inte uttala mig om men tror extremt få filmer har material här.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)