Permalänk
Inaktiv

Människor förstör bion. Jag har LG OLED och föredrar den. Kunde man ha visning på bio för anständigt folk så hade det varit bättre. På tok för dyrt att motivera biobiljetter, då kan jag lika väl köpa projektor och duk själv.

Edit: Fokuset på 3D film har sänkt mitt intresse ytterligare, dyrare och sämre. Bion jag bor meter ifrån körde Rise of the Skywalker vid premiären men i 3D. Blir att invänta att UHD-BD versionen släpps i år någon gång. Med tanke på kritiken kan jag vänta lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Vissa filmer är enligt mig "bio-only" filmer. Avatar från 2009 var den häftigaste filmrelaterade upplevelsen jag varit med om oavsett vad man tyckte om filmen i sig själv. 3D gimmick åt sidan den filmen gjorde den tekniken rättvisa.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, enda filmen jag kan minnas där 3D verkligen var värt det.

Permalänk
Medlem

Lite som att säga "jag har inte ätit ute sedan jag skaffade en spis".
Man går på bio för känslan av att gå på bio.

Permalänk
Medlem

Jag har dedikerat bio rum med 108" projektor och 7,2 system, så ingen TV är intressant för mig, tv över 100" kostar för mycket därför inte intressant.

Tänkte ett tag att köpa en 70" TV och ha bakom duken för allmän barnprogram tv men tom 70" känns som meeeh.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Sundberg_90:

När folk rör sig snabbt eller går ser du efter släppnigar i röd blå gul färger. vissa ser det inte alls eller bara väldigt lite av det. Men för mig och min fru blev det så dåligt att det inte gick att kolla på stor nackdel med DLP / Laser Projektor. Så beror helt på ens ögon.

Man ser där!

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Bättre kvalitet än bio gick att se långt före OLEDens genomslag, Kuro plasma t ex.

Vad som fick mig att minska mina biobesök var följande:
1. 3D-bio. Skulle man se toppfilmer fick man välja sämre salonger.
2. Nytt folk som skapade kaos i biosalongerna, gapade och kastade saker.
3. Skräpfilm var det som fick mig att sluta gå helt.

Hollywood känns för fegt. Finns alldeles för många orange-blå uppföljare med ~7 på imdb. För att inte tala om denna ständiga produktplacering, samt moral- och åsiktspolis som ingen produktion verkar benådad från.

Ärligt talat skulle jag inte kunna motivera mig själv att köpa en dyrare TV till att titta på film och serier längre. Materialet gör det inte värt det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bio är fortfarande trevligt. Vi har bra projektorer så bilden är ju ändå bättre då jag får så många mer tum än min 55" OLED hemma. Skulle behöva en 100" oled då kanske man hade stannat hemma till 100 %.

Apropå distraktionsmoment. När ni sitter hemma kollar ni på mobilen och pausar och springer runt och gör annat samtidigt? En del diskar när de ser på film har jag förstått.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

För mig är ljudet det allra viktigaste, det är svårt att slå ljudet från en biograf när man bor i lägenhet 😋

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Vilken stad har du då sett bio i?

Stockholm med omnejd.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Största felet med bio är människorna, och tyvärr ofta ljudet... Många gånger går man hem besviken. Det som oftast fallerar är basåtergivningen och röster.

Skrivet av Xinpei:

Då har du varit i en värdelös biograf måste jag säga.

Har varit på rätt många 'värdelösa' biografer, de flesta av dem filmstaden och sf.

EDIT: Trivs bättre hemma i soffan med mina 110" och mitt 7.2.2-system än på biografen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag är sällan på bio, men det beror mest på att jag är för dålig på att göra slag i saken och ta mig dit.

Förutom att det är alldeles för högt ljud (får alltid ha öronproppar), så är det väl helt ok. Har hittills under alla år inte upplevt detta som så många beskriver, att folk gapar och håller på. Brukar vara kolsvart och knäpptyst, förutom när det är nåt kul så att folk skrattar.

3D tycker jag är bra, men då skulle jag vilja slippa textning, för det stör (det stör även utan 3D, men inte lika mycket).

Men så har jag inte så höga krav. Senaste året har jag sett fler filmer på min 10.5-tums surfplatta än på datorskärmen och bio sammanlagt. Helt ok.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

För mig är ljudet det allra viktigaste, det är svårt att slå ljudet från en biograf när man bor i lägenhet 😋

Absolut. Det går ju men då klagar ju hela kvarteret

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skäggig legend

Jäklar vad denna tråd snurrade igång! Alltså... när jag såg ”darkest hour” på bio satt jag verkligen på kanten av sätet. Riktigt spännande film utan specialeffekter och annan galenskap. Och kände: jäklar i helvete vilken film! Sen såg jag den hemma när jag var sjuk och den kom på Netflix. Och det kändes verkligen som jag såg den på nytt, som att jag aldrig sett den förut. Då satt jag framför min 65” oled i en gunga - 50cm ifrån med bose cinemate 2 högtalare.

Den bästa upplevelsen jag sett på bio var dock Avatar. Det var dock många år sedan, men det var första gången jag verkligen kände WOW. - något jag aldrig kommit i närheten av.

Jag känner mig skadad... 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

När folk rör sig snabbt eller går ser du efter släppnigar i röd blå gul färger. vissa ser det inte alls eller bara väldigt lite av det. Men för mig och min fru blev det så dåligt att det inte gick att kolla på stor nackdel med DLP / Laser Projektor. Så beror helt på ens ögon.

Jag trodde att de projektorer som ligger i de prisklasser biografer köper alltid använder sig av 3 DLP chip utan färghjul, och därför inte gav någon risk för rainbow symtom. Har jag fel eller var det någon budget biograf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Alla dumhuven som pratar och prasslar med påsar som förstört min bio.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Film är bäst på bio, men bio är bäst hemma.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att en stor duk har klara fördelar jämfört med en mindre oled-tv. Den dagen tv-apparaterna kommer upp i tillräcklig storlek så är det dock ingen match längre.

Håller med, kör med projje och Högkontrastduk hemma i vrummet… oled i alla ära, grym bild och allt... men alldeles för små än för att byta ut projje och duk än så länge, och för dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Jag trodde att de projektorer som ligger i de prisklasser biografer köper alltid använder sig av 3 DLP chip utan färghjul, och därför inte gav någon risk för rainbow symtom. Har jag fel eller var det någon budget biograf?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla biografer jag varit på har varit 3-chip, eller iaf väldigt bra single chip, då jag vanligtvis är känslig för rainbow. Med undantag för reklamen som de ibland verkar köra från en separat billigare projektor.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

För dassig bild... ska man ha TV är det oled som gäller tycker jag... men som jag skrev ovanför, håller mig till projj och duk...iaf tills det går att få tag i +77" oled tillhumant pris.

Permalänk
Avstängd

Går personligen extremt sällan på bio då det är så dyrt kontra vad du får ut av de, 150 - 200kr enbart för en biljett... En film är 90min till 150min max, sedan är det slut.

Väljer hellre att lägga pengarna på något jag får mer ut av en bio... Netflix tex

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Som så många andra skriver är det främst publiken som ofta stör bioupplevelsen, men det finns som tur är filmfestival där människor generellt vet hur man beter sig
Därtill gillar jag film som störiga individer inte förstår sig på, vilket naturligtvis underlättar när jag väl väljer stora duken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Lite som att säga "jag har inte ätit ute sedan jag skaffade en spis".
Man går på bio för känslan av att gå på bio.

Äter ute gör man ju för bekvämlighetens skull, för att slippa behöva stå och laga maten själv. Det är iallafall enda anledningen till restaurangbesök för min del. Vore maten fräsch när man beställer "take-away" så skulle jag helt klart göra det istället eftersom det är ännu mer bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Lite som att säga "jag har inte ätit ute sedan jag skaffade en spis".
Man går på bio för känslan av att gå på bio.

Det och det faktum att någon annan gör (förhoppningsvis) bättre mat åt en än vad man har ork eller kunskap att göra. Personligen går jag lika mycket på bio för sällskapet (vi är ett gäng som ser på bio ungefär tre-fyra gånger per år) som biokänslan i sig.

Skrivet av twit:

Som så många andra skriver är det främst publiken som ofta stör bioupplevelsen, men det finns som tur är filmfestival där människor generellt vet hur man beter sig
Därtill gillar jag film som störiga individer inte förstår sig på, vilket naturligtvis underlättar när jag väl väljer stora duken.

Vet inte om man haft tur, bor i en bra stad generellt för biobesök eller helt enkelt kan ignorera det men oftast brukar det vara knäpptyst i den lokala biosalongen när man besöker den.. förutom när det skrattas ibland då och då dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Laserprojektorer med bra svärta finns Vet inte när SF/Filmstaden får tummen ur men såg nya Djungelboken på en sån projektor på TCL Chinese Theatre i LA och det var riktigt grymt. Som en gigantisk OLED, typ.

3Dn satt mycket bättre också, jag brukar annars vilja välja bort den för att den funkar sådär, men tydligen är det bara SF som ligger en teknikgeneration bakom..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Bio för mig är med utav en social grej även fast man inte pratar så mycket, det är mysigt

Permalänk
Medlem

Går extremt sällan på vanlig bio, mindre än en gång per år. Numera kostar ju en bättre biobiljett nästan lika mycket som att köpa filmen på UHD Blu-ray, då tar jag hellre det senare så får man HDR också. Visst att man saknar ljudet när man bor i lägenhet, men är ändå främst en bildmänniska.

Permalänk
Medlem

Samma här, fast QLED.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nej, bidragande faktorer till att man inte ser på bio mer än vad man gör är snarare biljettpriserna och att det bara finns en bra salong här i Linköping.

När jag väl är där och ser en bra film (utan 3D eller HFR) så är det njutbart. Har aldrig stört mig på folk på bio, inte heller bildkvalitén. Vad jag kan minnas...

Permalänk
Medlem

Nej inte ens min gamla 37 tums crt tv kunde förstöra bion för mig när det begav sig. det är 2 helt olika saker. bio är mer än bara stor bild. man går ut möter folk och gör något ihop med andra.
vill man slippa alla getto gangsters så får man gå till biografer i bättre områden. heron city i stockholm tex är omöjligt att kolla på film sedan flera år tillbaka.
det som avskräcker mig från bio är kvaliten på filmerna dom tar in och priserna som skjutit i höjden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Som många andra säger så är Bio dött för mig. På tok för många som inte kan beté sig i salongen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av svolter:

Jag trodde att de projektorer som ligger i de prisklasser biografer köper alltid använder sig av 3 DLP chip utan färghjul, och därför inte gav någon risk för rainbow symtom. Har jag fel eller var det någon budget biograf?

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde jag med men va ingen skit maskin SF i Skövde salong 1. Dom hade köpt in en ny projektor just för star wars 2016/2017.
Är som vissa inte kan se 3d utan att spy men är ju ca 4% som det blir så för samma med rainbow skiten.

jaja nu har en epson maskin med 5.1 ljud 137tum 2.35:1 duk hemma och funkar grymt bra.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]