Trasig laptop skärm, ominstallation med extern bildskärm

Permalänk

Trasig laptop skärm, ominstallation med extern bildskärm

Hej alla!

Jag har en Asus laptop med Windows 8, denna har jag inte använt på 3år då jag köpte mig en ny dator.

1. Min laptop skärm är trasig, det fungerar att ansluta en extern skärm och då ser jag windows log-in screen. Dessvärre har jag glömt bort mitt lösenord för att logga in.

2. Eftersom jag inte kan lösenordet för att logga in försöker jag att göra en ominstallation genom att trycka SKIFT samtidigt som jag startar om.
När jag har kommit hit och trycker på ominstallation blir den externa skärmen helt svart och med tanke på att laptop-skärmen är trasig kan jag inte fortsätta ominstallationen.

Har ni några förslag på hur jag kan lösa detta?

Med vänliga hälsningar,
Asuskillen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asuskillen:

Hej alla!

Jag har en Asus laptop med Windows 8, denna har jag inte använt på 3år då jag köpte mig en ny dator.

1. Min laptop skärm är trasig, det fungerar att ansluta en extern skärm och då ser jag windows log-in screen. Dessvärre har jag glömt bort mitt lösenord för att logga in.

2. Eftersom jag inte kan lösenordet för att logga in försöker jag att göra en ominstallation genom att trycka SKIFT samtidigt som jag startar om.
När jag har kommit hit och trycker på ominstallation blir den externa skärmen helt svart och med tanke på att laptop-skärmen är trasig kan jag inte fortsätta ominstallationen.

Har ni några förslag på hur jag kan lösa detta?

Med vänliga hälsningar,
Asuskillen

Finns lösenordsåterställare att tanka ned, tex trinity-rescue-kit så kan du ta bort/återställa ditt windows-lösen utan att installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asuskillen:

Hej alla!

Jag har en Asus laptop med Windows 8, denna har jag inte använt på 3år då jag köpte mig en ny dator.

1. Min laptop skärm är trasig, det fungerar att ansluta en extern skärm och då ser jag windows log-in screen. Dessvärre har jag glömt bort mitt lösenord för att logga in.

2. Eftersom jag inte kan lösenordet för att logga in försöker jag att göra en ominstallation genom att trycka SKIFT samtidigt som jag startar om.
När jag har kommit hit och trycker på ominstallation blir den externa skärmen helt svart och med tanke på att laptop-skärmen är trasig kan jag inte fortsätta ominstallationen.

Har ni några förslag på hur jag kan lösa detta?

Med vänliga hälsningar,
Asuskillen

Jag har ingen aning hurvida WIN-tangent+P fungerar innan du har loggat in.
Är du händig? I så fall kan du ju alltid ge dig på att öppna datorn och koppla bort skärmen. Jag kan inte säga säkert, men min åsikt är att din externa port borde bli primär då. På bärbara datorer så är det endast en kontakt som ansluter skärmen till moderkortet, kanske finns någon special med flera, men i de jag öppnat, har jag bara sett en.

** Men som SAFA säger. Det finns lite olika sätt att återställa lösenordet till kontot så du kan logga in utan att installera om.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Jag har ingen aning hurvida WIN-tangent+P fungerar innan du har loggat in.
Är du händig? I så fall kan du ju alltid ge dig på att öppna datorn och koppla bort skärmen. Jag kan inte säga säkert, men min åsikt är att din externa port borde bli primär då. På bärbara datorer så är det endast en kontakt som ansluter skärmen till moderkortet, kanske finns någon special med flera, men i de jag öppnat, har jag bara sett en.

** Men som SAFA säger. Det finns lite olika sätt att återställa lösenordet till kontot så du kan logga in utan att installera om.

Tack för svar till er båda!

Jag har kopplat bort skärmen, men fortfarande helt svart extern bildskärm under boot/ominstallation.

Får det helt inte till att fungera. Nu verkar det som om jag lyckats sätta igång en ominstallation, så nu vill inte den externa bildskärmen gå igång alls.... Märkligt. Förslag någon?

Permalänk
Medlem

Går det inte att plocka ut hdd/ssd och, stoppa in den i en annan dator, installera Windows på den datorn, och sen stoppa tillbaka lagringsenheten till din bärbara? Om du installerar utan internet kan den inte ladda hem drivrutiner till fel dator, utan det borde ske när du sen stoppar tillbaka den i den bärbara.
Men jag bara spånar, finns säkert nån här som kan rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asuskillen:

Tack för svar till er båda!

Jag har kopplat bort skärmen, men fortfarande helt svart extern bildskärm under boot/ominstallation.

Får det helt inte till att fungera. Nu verkar det som om jag lyckats sätta igång en ominstallation, så nu vill inte den externa bildskärmen gå igång alls.... Märkligt. Förslag någon?

Har du extra tangentbord och mus?
Om du kopplar in detta och sedan "stänger" skärmen efter att du startat datorn, så borde den skicka signal till den externa skärmen istället.
Alternativt lokaliserar sensorn som anger att skärmen är "stängd eller inte", och lurar denna så att den tror att skärmen är "stängd".

Jag har dock ingen om, vid vilka tillfällen som det finns risk att skärmen triggar "viloläge" när den "stängs", men knapptryck från tangentbord borde väcka den i alla fall.