Teknikmagasinet har potentiell köpare

Permalänk
Melding Plague

Teknikmagasinet har potentiell köpare

Konkursförklarade butikskedjan Teknikmagasinet har en spekulant, som vid lyckad affär kan driva verksamheten vidare – på ett eller annat sätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow. Vad bra. har handlat klappar där till ungarna flera ggr. Deras affärer har oftast haft saker som ungarna har gillat. Tycker de har varit bra på att ha saker i lager i sina butiker.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Om man går igenom och accepterar ett bud från Ambia Group förväntar jag mig en fullständig rekonstruktion av verksamheten, för att inte tala om företagets utbud. Det räcker inte längre att sälja grejer folk lika gärna kan köpa av Wish eller Aliexpress för en spottstyver.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra! Hoppas personalen får behålla sina jobb och så underlättar det för familjer som vill köpa t ex radiostyrt till sina kids! För vart skall de annars handla säg?

Permalänk
Hedersmedlem

Skoj. Men frågan är om affärsmodellen med små butiker i dyra köpcenter fungerar. Tror att webhandeln är det som kan rädda teknikmagasinet eller ett koncept liknande Netonnet. Få stora strategiskt placerade lagerbutiker och stor webhandel med pressade priser.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Musikälskare

Så länge Kina finns så blir det svårt, dom måste göra om hela företaget och kanske bara kommer använda namnet hmm, intressant!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Tänk om de bildade ett stort lagerhus, typ, något slags "magasin" där de förvarade sina, typ, "teknikprylar", och hoppade in i näthandelsmatchen som all andra?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Om man går igenom och accepterar ett bud från Ambia Group förväntar jag mig en fullständig rekonstruktion av verksamheten, för att inte tala om företagets utbud. Det räcker inte längre att sälja grejer folk lika gärna kan köpa av Wish eller Aliexpress för en spottstyver.

Varför inte? Köper du nya kuddar eller säng utan att klämma eller provligga på dom innan? Tror ärligt talat att att det bara är mat och typ datorutrustning / mobil etc du kan köpa online. Allt annat måste du ändå se IRL för att kunna få en uppfattning av hur det är.

Lycka till att köpa nytt hus / bil / båt / hemmabio utan att känna dig för.

Förstår mig inte på idén med online-köp, möjligen bra för kunden eftersom man inte inspireras av erbjudanden på samma sätt som när man går runt i butiker Så skulle säga att online-butiker är en självdestruktion. Titta bara på musikbranschen som va så naiva på piratkopiering att dom la ner sig själva.

Enda fördelen här är väl att gamla tanter slipper bli rånade av inbrottstjuvar. Dom kommer ju inte behöva någon ytterdörr om två tre generationer.

Jag tror folk fortfarande och ganska lång tid framöver handlar ganska mycket mer i butik än på nätet, annars borde det eka tomt i köpcentrum redan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför inte? Köper du nya kuddar eller säng utan att klämma eller provligga på dom innan? Tror ärligt talat att att det bara är mat och typ datorutrustning / mobil etc du kan köpa online. Allt annat måste du ändå se IRL för att kunna få en uppfattning av hur det är.

Lycka till att köpa nytt hus / bil / båt / hemmabio utan att känna dig för.

Förstår mig inte på idén med online-köp, möjligen bra för kunden eftersom man inte inspireras av erbjudanden på samma sätt som när man går runt i butiker Så skulle säga att online-butiker är en självdestruktion. Titta bara på musikbranschen som va så naiva på piratkopiering att dom la ner sig själva.

Enda fördelen här är väl att gamla tanter slipper bli rånade av inbrottstjuvar. Dom kommer ju inte behöva någon ytterdörr om två tre generationer.

Jag tror folk fortfarande och ganska lång tid framöver handlar ganska mycket mer i butik än på nätet, annars borde det eka tomt i köpcentrum redan.

Jag beställde en ny säng online på Blackfriday som jag aldrig provlåg. Går också och väntar på leverans av min nya bil som jag inte heller provkört eftersom det är en helt ny modell.

Butiksdöden är nog närmare än vad många tror enligt mig i alla fall. Av de jag känner är de bara de äldre (60+ med några undantag) som hellre går till en fysisk butik.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Mat, kläder och skor är saker jag aldrig skulle köpa på distans.

Maten vill jag själv kolla på och välja ut, och dessutom kan jag inte passa leveranser för mat eftersom den kräver kyl och frys. Går inte att skicka via utlämningsstället...

Kläder och skor måste jag prova och känna på. Visst, jag kan beställa hem och skicka i retur, men det är ett jävla flängande, väntande och bestyr för väldigt lite nytta.

Bil skulle jag aldrig köpa ny, så då är det begagnat via annons eller möjligen beg.handlare.

Möbler köper jag nästan uteslutande på IKEA, och det blir också i butik, eftersom hemleverans är dyr och kräver leveranspassning, men rent principiellt har jag inget emot att köpa möbler/heminredning på distans.

En fördel fysiska butiker har är den korta "leveranstiden". Om jag kommer på en lördag förmiddag att jag vill ha eller behöver en viss sak, och den finns i lager i en helgöppen butik, ja då är det bara att knalla dit och köpa. Beställa på nätet i den situationen innebär minimum en väntetid på tre dygn (halva lördag, söndag, måndag, halva tisdag) och oftast förmodligen mer än så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Jag beställde en ny säng online på Blackfriday som jag aldrig provlåg. Går också och väntar på leverans av min nya bil som jag inte heller provkört eftersom det är en helt ny modell.

Butiksdöden är nog närmare än vad många tror enligt mig i alla fall. Av de jag känner är de bara de äldre (60+ med några undantag) som hellre går till en fysisk butik.

Framtiden ser ju kul ut för människorna om ingen skall behöva gå ut.
Tur att Disney förbereder ungarna för det

Permalänk
Testpilot
Skrivet av OldComputer:

Varför inte? Köper du nya kuddar eller säng utan att klämma eller provligga på dom innan? Tror ärligt talat att att det bara är mat och typ datorutrustning / mobil etc du kan köpa online. Allt annat måste du ändå se IRL för att kunna få en uppfattning av hur det är.

Lycka till att köpa nytt hus / bil / båt / hemmabio utan att känna dig för.

Förstår mig inte på idén med online-köp, möjligen bra för kunden eftersom man inte inspireras av erbjudanden på samma sätt som när man går runt i butiker Så skulle säga att online-butiker är en självdestruktion. Titta bara på musikbranschen som va så naiva på piratkopiering att dom la ner sig själva.

Enda fördelen här är väl att gamla tanter slipper bli rånade av inbrottstjuvar. Dom kommer ju inte behöva någon ytterdörr om två tre generationer.

Jag tror folk fortfarande och ganska lång tid framöver handlar ganska mycket mer i butik än på nätet, annars borde det eka tomt i köpcentrum redan.

Grejen är att det mesta som kläder, teknikprylar och annat "bråte" kan du enkelt beställa hem på faktura och testa dig fram med. Sedan väljer du att antingen betala fakturan eller skicka tillbaka på returrätten och få fakturan makulerad.

Det är ju inte direkt så att butikerna är så angelägna att öppna upp t.ex. en mus eller ett headset för att du ska få prova innan köp i butik, det hade då varit en helt annan femma som fått mig mer att handla fysiskt isåfall.

Handlar personligen nästan exklusivt på nätet idag, med undantag för t.ex. skor som kan vara lite mer känsligt och bökigt att returnera då det är svårt att inte skita ner dom om man vill testa att gå runt i dom (även om det bara är i hemmet så brukar det räcka med lite damm känns det som för att dom ska neka retur).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför inte? Köper du nya kuddar eller säng utan att klämma eller provligga på dom innan? Tror ärligt talat att att det bara är mat och typ datorutrustning / mobil etc du kan köpa online. Allt annat måste du ändå se IRL för att kunna få en uppfattning av hur det är.

Lycka till att köpa nytt hus / bil / båt / hemmabio utan att känna dig för.

Förstår mig inte på idén med online-köp, möjligen bra för kunden eftersom man inte inspireras av erbjudanden på samma sätt som när man går runt i butiker Så skulle säga att online-butiker är en självdestruktion. Titta bara på musikbranschen som va så naiva på piratkopiering att dom la ner sig själva.

Enda fördelen här är väl att gamla tanter slipper bli rånade av inbrottstjuvar. Dom kommer ju inte behöva någon ytterdörr om två tre generationer.

Jag tror folk fortfarande och ganska lång tid framöver handlar ganska mycket mer i butik än på nätet, annars borde det eka tomt i köpcentrum redan.

Jag kan se flera praktiska skäl till att handla online istället för butik, inte minst avståndet som många har för att ens ta sig dit.

I år har jag till och med börjat handla maten online. Det blir billigare i längden eftersom man bara köper det som behövs. Är det något som inte finns i den närmsta butiken som erbjuder utkörning så beställer jag för avhämtning i den större butikens drive-in. 30 minuter med bilen, skickar ett sms när jag är framme, de kommer ut med varorna och ställer in i bilen direkt, och sedan styr det hemåt igen. 2 minuter shopping. Att slippa gå in i en mataffär är som att få ett extraliv i Super Mario - omedelbar behovstillfredsställelse.

Jag tror att butikerna kommer få det tuffare i takt med att prispressen fortsätter online. Matbutiker är de enda vi verkligen behöver besöka ofta och där vi inte har något val att sluta konsumera. Ändå ligger även Ica och Willys på för att styra över fler kunder till att handla online. Lageryta är så oerhört mycket billigare jämfört med butiksyta. Logistikbranschen har fattat det för länge sedan.

Butiker kommer finnas säkert kvar i innerstäderna och stora köpcentrum, men omsättningen på butiker kommer fortsätta vara hög. Jag ser inga tecken på ljusare tider för kedjorna framöver. Mervärdet ett butiksbesök medför idag tycks vara mindre värt för de flesta, jämfört med att slippa trängsel och spara in tiden på att slippa resa t/r.

Kedjorna behöver börja erbjuda ytterligare mervärde för sina butikskunder, eller hybridisera sin e-handel med sina butiker. Än så länge har man ju kunnat motivera kunderna med att uthämtningsställen inte är roliga heller. Men hemleveranser blir allt billigare, i den heliga jakten efter evig tillväxt.

Skrivet av Trazer:

Jag beställde en ny säng online på Blackfriday som jag aldrig provlåg. Går också och väntar på leverans av min nya bil som jag inte heller provkört eftersom det är en helt ny modell.

Butiksdöden är nog närmare än vad många tror enligt mig i alla fall. Av de jag känner är de bara de äldre (60+ med några undantag) som hellre går till en fysisk butik.

Utöver seniorer skulle jag vilja lägga till ungdomar/studenter, föräldralediga och arbetslösa. De flesta som arbetar har inte tid att besöka gallerior eftersom de flesta knappt hinner hem innan 19 som verkar vara allmänt vedertagen stängningstid för alla utom matbutiker. Och vem vill offra helgen till att gå i butiker? Det finns förmodligen en namngiven diagnos för sådant beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför inte? Köper du nya kuddar eller säng utan att klämma eller provligga på dom innan? Tror ärligt talat att att det bara är mat och typ datorutrustning / mobil etc du kan köpa online. Allt annat måste du ändå se IRL för att kunna få en uppfattning av hur det är.

Lycka till att köpa nytt hus / bil / båt / hemmabio utan att känna dig för.

Förstår mig inte på idén med online-köp, möjligen bra för kunden eftersom man inte inspireras av erbjudanden på samma sätt som när man går runt i butiker Så skulle säga att online-butiker är en självdestruktion. Titta bara på musikbranschen som va så naiva på piratkopiering att dom la ner sig själva.

Enda fördelen här är väl att gamla tanter slipper bli rånade av inbrottstjuvar. Dom kommer ju inte behöva någon ytterdörr om två tre generationer.

Jag tror folk fortfarande och ganska lång tid framöver handlar ganska mycket mer i butik än på nätet, annars borde det eka tomt i köpcentrum redan.

Jag har inte handlat i annat än matbutiker dom senaste 10 åren förutom bilen som jag köpte begagnad av en privatperson. Det tar för mycket tid och energi och köra till stan, hitta parkering, bli störd av säljare, betala överpris, köa till kassan, litet utbud etc.

Handlar en del mat idag på nätet, går ju att beställa färdiga kassar som man bara kan hämta. Men jag gillar fortfarande att gå i matbutiker, ger bra inspiration. Med självskanning och utcheckning går det ju lite fortare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigt kinaskräp på stans dyraste kvadratmeterpris. Hur säljer man in en sån sak??
De måste nog göra om sitt koncept helt o hållet om de ska klara sig. Är det tredje gången gilt nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som jag sa i den andra tråden så dör butikskedjor för att de överetablerar sig (dessutom med lånade pengar). För 20 år sedan fanns inte butiker som eller Teknikmagasinet själva för den delen i nästan varje köpcenter.

För 20 år sedan hade Teknikmagasinet 16 butiker. Nästan 90 butiker kommer aldrig gå, säkert hälften av butikerna måste bort oavsett var en ny ägare tar verksamheten.

När kedjor går omkull så handlar det inte om postorder mot fysiska butiker eller liknande. Anledningen att ni ser tomma stadskärnor är för att det byggs köpcenter utanför, inte för att handeln försvinner. Förr byggdes köpcenter och varuhus mitt i centrum. Besökta är de fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför inte? Köper du nya kuddar eller säng utan att klämma eller provligga på dom innan? Tror ärligt talat att att det bara är mat och typ datorutrustning / mobil etc du kan köpa online. Allt annat måste du ändå se IRL för att kunna få en uppfattning av hur det är.

Lycka till att köpa nytt hus / bil / båt / hemmabio utan att känna dig för.

Förstår mig inte på idén med online-köp, möjligen bra för kunden eftersom man inte inspireras av erbjudanden på samma sätt som när man går runt i butiker Så skulle säga att online-butiker är en självdestruktion. Titta bara på musikbranschen som va så naiva på piratkopiering att dom la ner sig själva.

Enda fördelen här är väl att gamla tanter slipper bli rånade av inbrottstjuvar. Dom kommer ju inte behöva någon ytterdörr om två tre generationer.

Jag tror folk fortfarande och ganska lång tid framöver handlar ganska mycket mer i butik än på nätet, annars borde det eka tomt i köpcentrum redan.

Du drar abstraktionsnivån lite för långt ut från det specifika jag svarar på. Jag talar ju om ämnet i sig: Teknikmagasinet. Se till deras produktutbud och jämför det sen med ovannämnda kinesbutiker, då tror jag mitt argument blir rimligare.

I många andra fall är jag också en butiksjagare, för själva fysiska handlingen tycker jag är rätt kul. Men i det här fallet?

Permalänk
Medlem

internethandeln är orsaken varför så många kedjor o butiker idag går sämre.. teknikmagasinet har på tok för många butiker, kolla bara hur många som finns i sthlm... Det mesta idag handlar ju online, har svårt tänka mig alla deras butiker går med vinst... bättre kanske satsa mer på online istället?

jag personligen handlar det mesta online, kläder, teknik prylar osv... många saker finns ju inte ens i butiker eller har kanske min storlek.. sen orkar jag inte stå i folkmassor för att prova kläder eller skor.. finns ju en anledning varför så många butiker konkar idag..

svårt att köra vettig konkurrens mot wish, aliexpress , amazon ebay o alla dom sidorna... det gick för 10 år sen eller mer innan internethandeln slog till.

Permalänk
Medlem

Viste inte att tekinkmagasinet utförde reparationer på telefoner. Just reparationer av mobiltelefoner kan ju omöjligt vara en bra satsning. Kanske det går kanske att tjäna lite på det nu och ett par år framåt men telefonerna blir mer och mer avancerade och svårare och svårare att reparera. Känns om ett desperat försök att hitta nya inkomstkällor. Jag skulle satsa mer på webhandel och mer på att sälja unika prylar/gadgets.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är en storkonsument av trådade hörlurar till min telefon och Teknikmagasinet har räddat mig fler gånger än jag kan minnas. Det går på bara några sekunder att titta in i deras butik på Centralen och byta lurarna. Har dessutom aldrig varit något krångel med deras garantier.

Jag handlar 95 % av min elektronik så prispressat jag bara kan, oftast från Amazon eller liknande. Men för billiga saker som man inte vill vänta 2-5 dagar på är små elektronikbutiker som teknikmagasinet fantastiskt för. Det skulle vara mycket tråkigt om de försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Viste inte att tekinkmagasinet utförde reparationer på telefoner. Just reparationer av mobiltelefoner kan ju omöjligt vara en bra satsning. Kanske det går kanske att tjäna lite på det nu och ett par år framåt men telefonerna blir mer och mer avancerade och svårare och svårare att reparera. Känns om ett desperat försök att hitta nya inkomstkällor. Jag skulle satsa mer på webhandel och mer på att sälja unika prylar/gadgets.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tänka mig att det främst gällde skärmbyte på populära telefoner på gallerior. Kanske inte helt dumt då man kan tänka sig att målgruppen som oftast vistas i gallerior går runt med spruckna iPhones på shoppingrundan. 😬 Men ja, det känns som en något kortsiktig lösning som inte (bevisligen) håller.

Permalänk
Medlem

TM kommer nog inte överleva som jag såg i annan tråd så hade de en konstig förlust på 346miljoner 2018 https://www.allabolag.se/5590114491/bokslut känns lite som bolagsplundring innan man konkade skiten och för Ambia Trading Group AB har det också gått trögt för på sista tiden https://www.allabolag.se/5568347339/ambia-trading-group-ab-pu... .

Går köpet igenom så gissar jag att det är konstgjord andning för TM och de kommer att gå i graven inom snar framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Lasrod:

Viste inte att tekinkmagasinet utförde reparationer på telefoner. Just reparationer av mobiltelefoner kan ju omöjligt vara en bra satsning. Kanske det går kanske att tjäna lite på det nu och ett par år framåt men telefonerna blir mer och mer avancerade och svårare och svårare att reparera. Känns om ett desperat försök att hitta nya inkomstkällor. Jag skulle satsa mer på webhandel och mer på att sälja unika prylar/gadgets.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm det är faktiskt en ganska lönande handel med flertal aktörer. Främst är det skärmar och batterier som behöver bytas men även usb-kontakter och knappar. Jag jobbade med det ett litet tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Utöver seniorer skulle jag vilja lägga till ungdomar/studenter, föräldralediga och arbetslösa. De flesta som arbetar har inte tid att besöka gallerior eftersom de flesta knappt hinner hem innan 19 som verkar vara allmänt vedertagen stängningstid för alla utom matbutiker. Och vem vill offra helgen till att gå i butiker? Det finns förmodligen en namngiven diagnos för sådant beteende.

Även kontorsarbetare har gått om tid att gå i butiker, slutar ofta jobba 16 eller tidigare och kan ofta iväg flera timmar på dagen utan att någon säger nå.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Jag började handla på nätet för 20 år sen. Undviker butiker så gott det går. När jag går förbi resebyråer så tänker jag alltid "Vad ska jag göra där inne?, ska jag köpa en resa så gör jag det på nätet". Webhallen har jättemånga butiker och jag undrar vad meningen är med det? Vill jag ha nåt så köper jag på nätet. Ska jag handla något på apoteket så gör jag det online och får det levererat till dörren. Ändå byggs det enorma gallerior, men tiderna kanske kommer förändras och går mer och mer mot näthandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

TM kommer nog inte överleva som jag såg i annan tråd så hade de en konstig förlust på 346miljoner 2018 https://www.allabolag.se/5590114491/bokslut känns lite som bolagsplundring innan man konkade skiten och för Ambia Trading Group AB har det också gått trögt för på sista tiden https://www.allabolag.se/5568347339/ambia-trading-group-ab-pu... .

Går köpet igenom så gissar jag att det är konstgjord andning för TM och de kommer att gå i graven inom snar framtid.

Håller med, Ambias aktie är inte heller någon vacker syn, ner drygt 70% på 3år.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/479675/ambia

Påminner en del om investmentbolaget Ratos, som tidigare gick väldigt bra, tills de började sälja av alla sina guldkorn dyrt, men behöll och köpte verksamheter "billigt" som antingen var hopplösa eller mycket svåra att få lönsamhet kring.

Ska fysiska butiker som konkurrerar med internethandel överleva så måste hyrorna runt kommiersiella fastigheter komma ner rejält eller så kommer trenden fortsätta och bli värre. Såvida inte samtliga lokaler ska sälja livsmedel.

Fastighetsägarna är inte beredda att gå med på detta givetvis, de låter nog hellre verksamheterna gå i konkurs och fyller på med nya hyresgäster. Tills intresset har svalnat av och bubblan spricker.

Halva kungsmässan i Kungsbacka står väl nästan tom?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@anon2110: Postorder var utbrett innan vi skulle ha köpcentrum och varuhus nära varenda människa. Går visserligen i olika vågor och trender, men du kunde säkerligen beställa från apotek på distans runt 1900 också.

@Maarus: Hyror är nästan aldrig problemet, problemet är att kedjor som Teknikmagasinet från år 2000 gått från 16 butiker till 46 butiker 2005 och ~86 butiker i Sverige 2020. Den stora kostnaden oavsett om det gäller en stor kedja eller en fristående butik är personalen. Ska en butik betala ut 5 årslöner är lönekostnaden minst 2,5 miljoner och om då hyran kostar 400 000 eller 500 000 kr om året spelar nästan ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag är en storkonsument av trådade hörlurar till min telefon och Teknikmagasinet har räddat mig fler gånger än jag kan minnas. Det går på bara några sekunder att titta in i deras butik på Centralen och byta lurarna. Har dessutom aldrig varit något krångel med deras garantier.

Jag handlar 95 % av min elektronik så prispressat jag bara kan, oftast från Amazon eller liknande. Men för billiga saker som man inte vill vänta 2-5 dagar på är små elektronikbutiker som teknikmagasinet fantastiskt för. Det skulle vara mycket tråkigt om de försvinner

Jag är livrädd att Kjell drabbas!

De har alltid den där "lilla" detaljen eller reservdelar där en veckas väntan vore katastrof.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Att Teknikmagasinet kursar var väntat, de krängs kinaprodukter till överpriser.
Vill man köpa en laddare så har det aldrig funnits en originalladdare hos TM utan enbart kinakopior eller laddare från helt andra tillverkare.

Den som köper upp dem lär få stuva om och tänka om ordentligt, om det inte är onlinehandel de tänkt besriva till vettigare priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Att Teknikmagasinet kursar var väntat, de krängs kinaprodukter till överpriser.
Vill man köpa en laddare så har det aldrig funnits en originalladdare hos TM utan enbart kinakopior eller laddare från helt andra tillverkare.

Den som köper upp dem lär få stuva om och tänka om ordentligt, om det inte är onlinehandel de tänkt besriva till vettigare priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Öpp Öpp.. inga klaga nu, det är den enda kombinerade teknikbutiken som säljer Dildos vad jag vet !

Visa signatur

korWWW