Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Höll fast vid Firefox på datorn men i slutändan fick det bli byte till Chrome då Chrome på telefonen är (var?) så vida överlägset Firefox. Dessutom synkas bokmärken och historik i Chrome direkt, Firefox var mycket långsammare på detta.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Chrome på datorerna och Safari på mobilen.

Permalänk
Medlem

Lite fånigt med en lista som innehåller både msn explorer och mosaic men inte Brave, som ändå får anses relativt välkänd om man intresserar sig för moderna, alternativa, webbläsare.

Själv kör jag Firefox, då jag prioriterar en webb där det finns alternativ till chromium.

Skrivet av Buulaa:

Brave ända sen firefox lekte opinionspolis.

Jag känner mig klämd mellan att inte vilja stötta opinionspolisen, men inte heller vilja att webben ska vara 100% chromium. Just nu prioriterar jag en webb utan bara chromium.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@jonasT

Finns inte Chrome i iOS eller är det bara simplare med Safari?

Tycker det är så nice att ha samlat allt från Chrome på mobilen till Chrome på datorn.

Så som sökningar, skicka flikar osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

@jonasT

Finns inte Chrome i iOS eller är det bara simplare med Safari?

Tycker det är så nice att ha samlat allt från Chrome på mobilen till Chrome på datorn.

Så som sökningar, skicka flikar osv.

På iOS måste webbläsarna använda safaris ramverk i botten, på samma sätt som många webbläsare på pc-sidan kör chromium i botten. Så i slutänden har du skinnat om safari och lagt på lite features.

Med det sagt så finns chrome till iOS, men under huven är det väldigt olikt vad som finns till Android.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

@jonasT

Finns inte Chrome i iOS eller är det bara simplare med Safari?

Tycker det är så nice att ha samlat allt från Chrome på mobilen till Chrome på datorn.

Så som sökningar, skicka flikar osv.

Jodå, Chrome finns till IOS! Har det installerat också, men upplever Safari som rappare och mer stabilt än Chrome på Iphonen.

Permalänk

Har använt maxthon dem senaste 10 åren drygt och har inga planer på att byta till nån annan. Stabilt så länge jag har använt de.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Lite fånigt med en lista som innehåller både msn explorer och mosaic men inte Brave, som ändå får anses relativt välkänd om man intresserar sig för moderna, alternativa, webbläsare.

Själv kör jag Firefox, då jag prioriterar en webb där det finns alternativ till chromium.

Jag känner mig klämd mellan att inte vilja stötta opinionspolisen, men inte heller vilja att webben ska vara 100% chromium. Just nu prioriterar jag en webb utan bara chromium.

palemoon ska vara firefox baserad men jag har inte tagit mig tiden, sen har brave inbyggd adblocker mm så funktionellt finns det fördelar.

Jag förstår dilemmat, men jag tycker att det är betydligt värre att ge makt till ideologer än att ha en läsare mindre.

Permalänk
Medlem

Använder Google Chrome. Är det någon som har erfarenhet av rent chromium som vill dela med sig av lite kunskaper kring denna?

Citat:

Chromium is a free and open-source web browser project developed by Google. While the source code can be compiled into a functional browser, Google does not release a Chromium browser.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Har olika browser för olika ändamål

Primärbrowser = Firefox o Firefox Dev
Sekundärbrowser= Opera (nyheter o liknande)
Glad trea = Chrome (enbart för YT)
Fyra = Vivalidi (enbart för Imgur)
Femma = Edge (nya versionen, play-tjänster)

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Kört Chrome i herrans massa år men funderar på att köra Brave alt Firefox, iaf på jobbdatorn där fläkten rusar med Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goblin:

Har olika browser för olika ändamål

Primärbrowser = Firefox o Firefox Dev
Sekundärbrowser= Opera (nyheter o liknande)
Glad trea = Chrome (enbart för YT)
Fyra = Vivalidi (enbart för Imgur)
Femma = Edge (nya versionen, play-tjänster)

Får man fråga varför så många webbläsare? Bortsett från Edge för att kolla på Netflix borde väl Firefox fungera för resterande ändamål?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kul att se Firefox så högt upp. Tycker den har bättre features och är bättre än Chrome men har Chrome som daily driver pga smidigt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox på Servern och kör med Chrome på datorn och pendlar mkt till Brave speciellt när man inte vill att historiken sparas. För varje dag som går så blir ja mer och mer imponerad över funktionerna i Brave!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

Gick från safari till Firefox för några år sedan men sitter nu på Brave och trivs väldigt bra!

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Vad heter denna? Såg den på en dator i Kina x)

Permalänk
Medlem

Använt följande:
Firefox, IE, Safari, Edge (bägge varianterna), Pale moon, Opera, Vivaldi, Chrome/Chromium, Midori

Körde Firefox bra länge och har pendlat mellan Firefox och Chrome. Men eftersom Firefox saknar hårdvarustöd i Linux för video så har det nu blivit Chromium i Windows/Linux och Safari på iOS.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av goblin:

Femma = Edge (nya versionen, play-tjänster)

Nyfiken, varför har du Edge till Playtjänster? Chrome/Firefox borde ju vara minst lika bra? När jag körde Firefox i Windows var det den webbläsare som drog minst resurser vid uppspelning.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Firefox utan tvekan, både i mobil och datorn
Chrome till SVT/Kunskapskanalen när jag castar till chromecasten.

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome och Brave.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Lite missvisande att man bara fick välja en webbläsare, jag kör med 4 olika beroende på vad jag ska göra och vilken enhet jag använder

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får man fråga varför så många webbläsare? Bortsett från Edge för att kolla på Netflix borde väl Firefox fungera för resterande ändamål?

Enbart för att man kan

Skrivet av shelter:

Nyfiken, varför har du Edge till Playtjänster? Chrome/Firefox borde ju vara minst lika bra? När jag körde Firefox i Windows var det den webbläsare som drog minst resurser vid uppspelning.

Varför inte? Gillar idén att ha saker separerat. Och resurser har jag så att det blir över

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

För helvete, all tjat om det onda företaget Google, har fått mig att nu sippa över till Firefox, för ja, jag håller med.

Är ni nöjda nu???

Ja!!! Den lilla prestandaförlusten är värt besväret.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Använder Firefox i första hand, enligt subjektiv bedömning känns det som om den går absolut snabbast.

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara ett envalssvar?
Man använder väl ändå mer än en webbläsare?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Använder Google Chrome. Är det någon som har erfarenhet av rent chromium som vill dela med sig av lite kunskaper kring denna?

Jag kör med "ren" Chromium för vissa sidor och den fungerar i princip likadant som vilken annan webläsare som helst baserad på Chromium.
Det går att ladda ner den kompilerad härifrån Woolyss

Det saknas dock Google API keys i den så Google services (Sync, Translate, Contacts, Hotword...) fungerar inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Brave. Hade önskat att Firefox hade lika "smooth"/snabb scrollning som Brave i Linux, då hade jag använt den istället. Vid tillfällig Windowsanvändning blir det Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Firefox. Bra add-ons, och har konfigurerat så att den inte skriver till disken alls utan bara kör med RAM minne.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Chrome Canary - ska dock utvärdera nya Edge under de kommande veckorna

Permalänk
Medlem

Då jag använder flera så har jag annan i röstningen.
Mest använda är Firefox och Opera.
Sen går Microsoft edge en hel del. Har för mig att det ska finnas en till som används sparsamt men hittar den inte just nu.