Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Höll fast vid Firefox på datorn men i slutändan fick det bli byte till Chrome då Chrome på telefonen är (var?) så vida överlägset Firefox. Dessutom synkas bokmärken och historik i Chrome direkt, Firefox var mycket långsammare på detta.

Chrome på datorerna och Safari på mobilen.

Lite fånigt med en lista som innehåller både msn explorer och mosaic men inte Brave, som ändå får anses relativt välkänd om man intresserar sig för moderna, alternativa, webbläsare.

Själv kör jag Firefox, då jag prioriterar en webb där det finns alternativ till chromium.

Skrivet av Buulaa:

Brave ända sen firefox lekte opinionspolis.

Jag känner mig klämd mellan att inte vilja stötta opinionspolisen, men inte heller vilja att webben ska vara 100% chromium. Just nu prioriterar jag en webb utan bara chromium.

@jonasT

Finns inte Chrome i iOS eller är det bara simplare med Safari?

Tycker det är så nice att ha samlat allt från Chrome på mobilen till Chrome på datorn.

Så som sökningar, skicka flikar osv.

Skrivet av Dizzö:

@jonasT

Tycker det är så nice att ha samlat allt från Chrome på mobilen till Chrome på datorn.

På iOS måste webbläsarna använda safaris ramverk i botten, på samma sätt som många webbläsare på pc-sidan kör chromium i botten. Så i slutänden har du skinnat om safari och lagt på lite features.

Med det sagt så finns chrome till iOS, men under huven är det väldigt olikt vad som finns till Android.

Skrivet av Dizzö:

@jonasT

Jodå, Chrome finns till IOS! Har det installerat också, men upplever Safari som rappare och mer stabilt än Chrome på Iphonen.

Har använt maxthon dem senaste 10 åren drygt och har inga planer på att byta till nån annan. Stabilt så länge jag har använt de.

Skrivet av sniglom:

Lite fånigt med en lista som innehåller både msn explorer och mosaic men inte Brave, som ändå får anses relativt välkänd om man intresserar sig för moderna, alternativa, webbläsare.

Själv kör jag Firefox, då jag prioriterar en webb där det finns alternativ till chromium.

Jag känner mig klämd mellan att inte vilja stötta opinionspolisen, men inte heller vilja att webben ska vara 100% chromium. Just nu prioriterar jag en webb utan bara chromium.

palemoon ska vara firefox baserad men jag har inte tagit mig tiden, sen har brave inbyggd adblocker mm så funktionellt finns det fördelar.

Jag förstår dilemmat, men jag tycker att det är betydligt värre att ge makt till ideologer än att ha en läsare mindre.

Använder Google Chrome. Är det någon som har erfarenhet av rent chromium som vill dela med sig av lite kunskaper kring denna?

Citat:

Chromium is a free and open-source web browser project developed by Google. While the source code can be compiled into a functional browser, Google does not release a Chromium browser.

Har olika browser för olika ändamål

Primärbrowser = Firefox o Firefox Dev
Sekundärbrowser= Opera (nyheter o liknande)
Glad trea = Chrome (enbart för YT)
Fyra = Vivalidi (enbart för Imgur)
Femma = Edge (nya versionen, play-tjänster)

Kört Chrome i herrans massa år men funderar på att köra Brave alt Firefox, iaf på jobbdatorn där fläkten rusar med Chrome.

Skrivet av goblin:

Har olika browser för olika ändamål

Primärbrowser = Firefox o Firefox Dev
Sekundärbrowser= Opera (nyheter o liknande)
Glad trea = Chrome (enbart för YT)
Fyra = Vivalidi (enbart för Imgur)

Får man fråga varför så många webbläsare? Bortsett från Edge för att kolla på Netflix borde väl Firefox fungera för resterande ändamål?

Kul att se Firefox så högt upp. Tycker den har bättre features och är bättre än Chrome men har Chrome som daily driver pga smidigt.

Kör med Firefox på Servern och kör med Chrome på datorn och pendlar mkt till Brave speciellt när man inte vill att historiken sparas. För varje dag som går så blir ja mer och mer imponerad över funktionerna i Brave!!

Skickades från m.sweclockers.com

Gick från safari till Firefox för några år sedan men sitter nu på Brave och trivs väldigt bra!

Vad heter denna? Såg den på en dator i Kina x)

Använt följande:
Firefox, IE, Safari, Edge (bägge varianterna), Pale moon, Opera, Vivaldi, Chrome/Chromium, Midori

Körde Firefox bra länge och har pendlat mellan Firefox och Chrome. Men eftersom Firefox saknar hårdvarustöd i Linux för video så har det nu blivit Chromium i Windows/Linux och Safari på iOS.

Skrivet av goblin:

Nyfiken, varför har du Edge till Playtjänster? Chrome/Firefox borde ju vara minst lika bra? När jag körde Firefox i Windows var det den webbläsare som drog minst resurser vid uppspelning.

Firefox utan tvekan, både i mobil och datorn
Chrome till SVT/Kunskapskanalen när jag castar till chromecasten.

Jag använder Chrome och Brave.

Lite missvisande att man bara fick välja en webbläsare, jag kör med 4 olika beroende på vad jag ska göra och vilken enhet jag använder

Skrivet av Cenorida:

Får man fråga varför så många webbläsare? Bortsett från Edge för att kolla på Netflix borde väl Firefox fungera för resterande ändamål?

Enbart för att man kan

Skrivet av shelter:

Nyfiken, varför har du Edge till Playtjänster? Chrome/Firefox borde ju vara minst lika bra? När jag körde Firefox i Windows var det den webbläsare som drog minst resurser vid uppspelning.

Varför inte? Gillar idén att ha saker separerat. Och resurser har jag så att det blir över

Skrivet av eXpander_:

För helvete, all tjat om det onda företaget Google, har fått mig att nu sippa över till Firefox, för ja, jag håller med.

Är ni nöjda nu???

Ja!!! Den lilla prestandaförlusten är värt besväret.

Använder Firefox i första hand, enligt subjektiv bedömning känns det som om den går absolut snabbast.

Hur kan det vara ett envalssvar?
Man använder väl ändå mer än en webbläsare?

Skrivet av Dew87:

Använder Google Chrome. Är det någon som har erfarenhet av rent chromium som vill dela med sig av lite kunskaper kring denna?

Jag kör med "ren" Chromium för vissa sidor och den fungerar i princip likadant som vilken annan webläsare som helst baserad på Chromium.
Det går att ladda ner den kompilerad härifrån Woolyss

Det saknas dock Google API keys i den så Google services (Sync, Translate, Contacts, Hotword...) fungerar inte.

Senast redigerat 2020-01-19 21:13

Brave. Hade önskat att Firefox hade lika "smooth"/snabb scrollning som Brave i Linux, då hade jag använt den istället. Vid tillfällig Windowsanvändning blir det Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Firefox. Bra add-ons, och har konfigurerat så att den inte skriver till disken alls utan bara kör med RAM minne.

Chrome Canary - ska dock utvärdera nya Edge under de kommande veckorna

Då jag använder flera så har jag annan i röstningen.
Mest använda är Firefox och Opera.
Sen går Microsoft edge en hel del. Har för mig att det ska finnas en till som används sparsamt men hittar den inte just nu.