Permalänk
Medlem

Tolkning av pingplotter data

Hej!

Vi har tydliga problem med vår bredbandsuppkoppling (comhem bredband 200/10). Bredbandskollen visar bra bandbredd både upp och ned, men tillgången till "internet" är tydligt instabil. Därför provade jag PingPlotter över natten och under morgonen. Det ser inte bra ut i mina ögon, men jag vet egentligen inte hur jag ska tolka alla dessa data. Jag har mätt mot 1.1.1.1 och 8.8.8.8.

Det jag ser är att något verkar hända efter midnatt och hålla på hela natten. Jag har inte mätt över flera dygn ännu, så jag vet inte om det finns något mönster. Ping till min router ser vad jag förstår bra ut. Kan routern ändå vara orsak till problemet? Jag tänkte ringa comhem och vill gärna ha lite tankar innan dess.

Jag har laddat upp ett gäng bilder här:
https://photos.google.com/share/AF1QipN0ATfLw5xZKyARMF54jNNSC...

Tacksam för råd och tips!

Permalänk
Medlem

Uppdatering...

Efter omstart av router ser det mycket bättre ut. Ja, jag känner mig dum, men jag trodde att jag startat om den nyligen, i samband med att jag installerade UNIFI produkter, men, men...

Nu ska jag bevaka pinget, så får vi se!

Permalänk
Medlem

Kan vara att ComHems nät var belastat med utrullning av ny programvara när du mätte första gången.
En allvarlig säkerhets läcka upptäcktes nyligen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W