Bilder på Half-Life Alyx hittar ut på webben

Permalänk
Sötast

Tycker bilderna visar på en ovanligt varierad kvalitet.
HL brukar ju ha en uniform kvalitet spelen igenom, åtminstone om jag minns rätt.

Här har man lagt krut på att skapade detaljer som syns, kanter som sticker ut, olika färger, olika djup etc.

För att sedan skapa en omöjlig form och platt textur.
Vad är detta för en form? Inte minst kanterna...

Vissa texturer mega platta

Medans andra är skapade i detalj + omgivning

Not complaning, i'm just confused....

Permalänk
Medlem

@Allexz: Dessa verkar ju mer "läckta" en officiella. Så kan vara så att en del är in-dev. Men sen kan grafik i VR sällan jämföras rakt av med konventionell grafik. Rörelse i spelen gör så mycket för hela grafikupplevelsen eftersom hela världen rör sig med dig. Även om texturerna är sämre så blir världen så många gånger fler trovärdig.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sienar:

@Allexz: Dessa verkar ju mer "läckta" en officiella. Så kan vara så att en del är in-dev. Men sen kan grafik i VR sällan jämföras rakt av med konventionell grafik. Rörelse i spelen gör så mycket för hela grafikupplevelsen eftersom hela världen rör sig med dig. Även om texturerna är sämre så blir världen så många gånger fler trovärdig.

Finns ju dock "inga" läckor på Valve direkt, utan allt är ju godkänt i förväg, texten säger det också.

Men ja, jag har ingen förklaring på det. Det är knappast så att Valve har pressat utvecklingen (right?) menar av vilken anledning skulle de påskynda det när det redan gått 1/6 livstid på en snittperson sedan senaste släpp
Därför jag är lite förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Då Half-Life Alyx endast kan avnjutas med ett VR-headset. Grrrrrrrrrrrrr

Misinformation. Du kan spela spelet på alla VR headsets som funkar med steamVR. Spelet följer dock med i ett paketerbjudande om du köper en Index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nog för att fin grafik alltid är trevligt även i VR så är det inte i närheten vad man kan få på "2d spelande".
Men egentligen inte superviktigt, det viktiga är att man får inlevelsen. Så det går inte riktigt att jämföra

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är klart. Jag kommer att köpa det och prova iaf. Tur att det är på Steam med sin trevliga returpolicy!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Synd bara att ett Valve Index kostar 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tycker bilderna visar på en ovanligt varierad kvalitet.
HL brukar ju ha en uniform kvalitet spelen igenom, åtminstone om jag minns rätt.

Här har man lagt krut på att skapade detaljer som syns, kanter som sticker ut, olika färger, olika djup etc.

För att sedan skapa en omöjlig form och platt textur.
Vad är detta för en form? Inte minst kanterna...

Vissa texturer mega platta

Medans andra är skapade i detalj + omgivning

Not complaning, i'm just confused....

Det kan också bero på någon typ av foveated rendering. Det har varit prat om olika typ av tekniker för att ge bättre detaljnivå på den del av skärmen som spelaren tittar på, medan andra delar renderas i lägre kvalitet för att hålla frameraten stabil.

Personligen är jag väldigt taggad. Så blir det att skaffa både ny burk och vr-headset inom närmaste månaderna. Funderar på r3600, Rx 5700 och ett Quest. Förhoppningsvis blir det bra för HL Alyx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Valve gjorde inget aktivt val att skippa en vanlig version. De skickade två killar i källaren med uppdraget att förbättra VR och de använde inhouse assets, att det var HL var mer eller mindre en slump.

När de visade resultaten var alla så impade att de valde att göra ett spel av det. Där och då kunde man inte översätta rörelserna i VR till mus/tngbord utan löjligt många kommandon, så man skippade det.

Så det var ett nödvändigt ont. Killarnas uppdrag att förbättra VR kan gå till historien som det största enskilda projekt som vände den stora massan, även om det inte alls var tänkt så. Deras uppdrag från början var blygsamt som mest och ingen hade gett dom order att göra just något HL-baserat.

Resurser till ett "riktigt" HL3 är nog väldigt beroende på hur Alyx säljer.

Vad gäller grafiken så kan jag inflika att med hjälmen på och hjärnan lurad att du är DÄR, så spelar skavankerna ingen roll alls, det man fokuserar på då är att slåss eller fly. Det är väldigt svårt att förmedla via bilddumpar, men de flesta som provat VR själva kan nog intyga att själva grafiken spelar väldigt mycket mindre roll än andra saker, som spelmekaniken, vilket Valve nu har förbättrat rätt enormt mot de första "demos" som kom.

Med 3D ljud enbart kan du t ex skippa grafiken helt. Du går in i ett svart rum. Du hör ett slemmigt ljud och saker som välter bakom dig, du vänder dig om sen hoppar en headkrap på dig och du hör tentaklerna slingra runt din hjälm. Bara den dimensionen gör VR till en helt annan grej än att titta på spelet på en skärm.

Visst, priset spelar roll, och jag förstår de som vill ha HL3 som vanligt. Ville bara inflika att det inte var ett aktivt val att det skulle gå den här vägen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Detta spelet kommer enbart för att det är VR, inte istället för en platt version. Det är detta eller inget, så det är inte som att det sker på bekostnad av något.

För övrigt: det går inte ihop att klaga på att VR saknar ”riktiga” spel och att någon anstränger sig för att göra just det.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18244785" userid="311773" name="Polisbil"]
Misinformation. Du kan spela spelet på alla VR headsets som funkar med steamVR. Spelet följer dock med i ett paketerbjudande om du köper en Index.
[/quote

Jag menar att man behöver VR alltså, ej på vanlig bildskärm.
Det jag skrev står i artikeln. "copy"

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Möjligt, men VR-spelare är en minoritet. Tänk bara hur stort det skulle bli om det inte var ett VR-spel. Jag tror inte att det kommer förändra marknaden för VR heller. Inte av ett enda spel.

Det var just det som hände med Half-life 2 i samband med introduktionen av Steam. På den tiden var Steam skit men efter Half-life 1 var man tvungen att ha tvåan.

Syftet är inte att maxa försäljningen av spelet utan snarare att ge en nish-marknad en knuff mot en större publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag tror inte att det kommer förändra marknaden för VR heller. Inte av ett enda spel.

Så kan man säga om varje enskilt spel som till slut tillsammans ändrar marknaden för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Så kan man säga om varje enskilt spel som till slut tillsammans ändrar marknaden för VR.

Om VR ska bli något för gemene man så krävs det att de släpper massor av bra titlar kontinuerligt, inte något enstaka spel någon gång ibland. Det här kommer inte göra någon skillnad. Inte nu och inte inom överskådlig framtid heller. Det släpps helt enkelt för få bra spel, det är ju det jag har sagt hela tiden.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Om VR ska bli något för gemene man så krävs det att de släpper massor av bra titlar kontinuerligt, inte något enstaka spel någon gång ibland. Det här kommer inte göra någon skillnad. Inte nu och inte inom överskådlig framtid heller. Det släpps helt enkelt för få bra spel, det är ju det jag har sagt hela tiden.

Jag tycker det finns och släpps många bra spel.
Visst inte i samma takt som vanliga spel och är man en maratonspelare så tar det ju slut.
Däremot finns det mycket återspelningsvärde i VR spel plus många spel som inte tar slut.
Se tex rytm, musik och sportspel. Mycket roligare i VR den typen av spel än vanligt.
Oavsett VR är finns inte för att konkurrera ut vanligt spelande utan är ett annat sätt att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker det finns och släpps många bra spel.
Visst inte i samma takt som vanliga spel och är man en maratonspelare så tar det ju slut.
Däremot finns det mycket återspelningsvärde i VR spel plus många spel som inte tar slut.
Se tex rytm, musik och sportspel. Mycket roligare i VR den typen av spel än vanligt.
Oavsett VR är finns inte för att konkurrera ut vanligt spelande utan är ett annat sätt att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är "många" i dina ögon då? Hur många stortitlar finns det till VR som kan öka VR-marknaden såpass att det är lönsamt att satsa mycket där? Att de som redan äger VR försöker köpa allting som eventuellt finns till plattformen är ju ganska naturligt, eftersom det annars vore ett totalt bortkastat köp, sett till utbudet och priset på utrustningen.

Så vi säger ju egentligen samma sak då. Jag står kvar vid att jag inte tror att det här spelet blir en stor succé och jag tror definitivt inte att det kommer att göra VR-marknaden större i betydande mening.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vad är "många" i dina ögon då? Hur många stortitlar finns det till VR som kan öka VR-marknaden såpass att det är lönsamt att satsa mycket där? Att de som redan äger VR försöker köpa allting som eventuellt finns till plattformen är ju ganska naturligt, eftersom det annars vore ett totalt bortkastat köp, sett till utbudet och priset på utrustningen.

Så vi säger ju egentligen samma sak då. Jag står kvar vid att jag inte tror att det här spelet blir en stor succé och jag tror definitivt inte att det kommer att göra VR-marknaden större i betydande mening.

Det är bara kolla YouTube eller Steam eller nån annan topplista efter spel

HL alyx bara genom sin trailer visade ju att en ökning av beställningar av det dyraste konsument Valve index ökade så det är slut i lager och inga nya beställningar kan göras ännu ens.
VR marknaden står inte stilla, den växer hela tiden.
Sony kom ps5 kommer satsa vidare på VR som är störst i konsolbranchen.
Oculus Quest visar att man kan köra VR utan att äga och vara inkopplad i en dator/konsol och är en succé

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är bara kolla YouTube eller Steam eller nån annan topplista efter spel

HL alyx bara genom sin trailer visade ju att en ökning av beställningar av det dyraste konsument Valve index ökade så det är slut i lager och inga nya beställningar kan göras ännu ens.
VR marknaden står inte stilla, den växer hela tiden.
Sony kom ps5 kommer satsa vidare på VR som är störst i konsolbranchen.
Oculus Quest visar att man kan köra VR utan att äga och vara inkopplad i en dator/konsol och är en succé

Skickades från m.sweclockers.com

Varifrån kommer uppgifterna om att Valve Index har ökat i försäljning i samband med trailern av spelet? Vad jag minns hade Valve rea på Index för någon månad sedan och att det som fanns i lager tog slut då. Hur många hade de i lager då? Kan ju varit 50 stycken. Jag har aldrig sagt att VR-marknaden inte växer, bara att den marknaden fortfarande är pytteliten jämfört med den traditionella. Vilket också är en anledning till varför det inte satsas så mycket där i dagsläget. Någon dag framtiden, om det släpps många bra spel, så kommer VR säkert att vara av betydande storlek. Men vi är inte där än och det här spelet kommer inte göra någon direkt skillnad. Exakt det jag skrev från början. Känns som jag bara upprepar mig nu så jag lägger ner här.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Varifrån kommer uppgifterna om att Valve Index har ökat i försäljning i samband med trailern av spelet? Vad jag minns hade Valve rea på Index för någon månad sedan och att det som fanns i lager tog slut då. Hur många hade de i lager då? Kan ju varit 50 stycken. Jag har aldrig sagt att VR-marknaden inte växer, bara att den marknaden fortfarande är pytteliten jämfört med den traditionella. Vilket också är en anledning till varför det inte satsas så mycket där i dagsläget. Någon dag framtiden, om det släpps många bra spel, så kommer VR säkert att vara av betydande storlek. Men vi är inte där än och det här spelet kommer inte göra någon direkt skillnad. Exakt det jag skrev från början. Känns som jag bara upprepar mig nu så jag lägger ner här.

Självklart är den liten, den är ju bara några år gammal och det är väll först nu det börjar ta lite mer fart.
Utvecklarna av Superhot ett spel som kom ut för några år sen när första gen VR kom och ser fortsatt framgång i hur spelet fortfarande säljer.
Just pga det dyker upp nya användare hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Varg:

Varifrån kommer uppgifterna om att Valve Index har ökat i försäljning i samband med trailern av spelet? Vad jag minns hade Valve rea på Index för någon månad sedan och att det som fanns i lager tog slut då. Hur många hade de i lager då? Kan ju varit 50 stycken. Jag har aldrig sagt att VR-marknaden inte växer, bara att den marknaden fortfarande är pytteliten jämfört med den traditionella. Vilket också är en anledning till varför det inte satsas så mycket där i dagsläget. Någon dag framtiden, om det släpps många bra spel, så kommer VR säkert att vara av betydande storlek. Men vi är inte där än och det här spelet kommer inte göra någon direkt skillnad. Exakt det jag skrev från början. Känns som jag bara upprepar mig nu så jag lägger ner här.

Vad pratar du om?

Index har aldrig varit på rea?

Och jo, det såldes slut direkt efter Alyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Varifrån kommer uppgifterna om att Valve Index har ökat i försäljning i samband med trailern av spelet? Vad jag minns hade Valve rea på Index för någon månad sedan och att det som fanns i lager tog slut då.

Index har aldrig varit på rea. Notera det fyrdubblade intresset i november:
https://trends.google.com/trends/explore?q=valve%20index&geo=...

Här är regionerna där den är slutsåld. Det finns inga siffror på hur många som har sålts, men hur många det än är så är det fler än Valve trodde skulle säljas, och fler än de just nu kan tillverka:
https://www.roadtovr.com/valve-index-sold-out-stock-half-life...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vad pratar du om?

Index har aldrig varit på rea?

Och jo, det såldes slut direkt efter Alyx.

https://i.imgur.com/gLj4q4E.png

Skrivet av Ureet:

Index har aldrig varit på rea. Notera det fyrdubblade intresset i november:
https://trends.google.com/trends/explore?q=valve%20index&geo=...

Här är regionerna där den är slutsåld. Det finns inga siffror på hur många som har sålts, men hur många det än är så är det fler än Valve trodde skulle säljas, och fler än de just nu kan tillverka:
https://www.roadtovr.com/valve-index-sold-out-stock-half-life...

https://roadtovrlive-5ea0.kxcdn.com/wp-content/uploads/2019/12/valve-index-stock-availability.png

Då mindes jag fel angående rea. Inte för att det har någon betydelse då marknaden fortfarande är pytteliten. Så min ståndpunkt kvarstår.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

@watchEm:
Half-Life: Alyx Hands-On! Tested on 8 VR Headsets
Vad som testats, bland annat: Oculus Rift S, Oculus Quest, Samsung HMD Odyssey, HTC Vive Cosmos, Pimax.
Oculus Rift S, verkar funka helt ok.

Oculus Quest verkar få hand/finger tracking https://www.youtube.com/watch?v=mNZSv-9GgVY
Men om detta och Alyx kommer att vara kompatibelt? Ingen aning.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

@watchEm:
Half-Life: Alyx Hands-On! Tested on 8 VR Headsets
Vad som testats, bland annat: Oculus Rift S, Oculus Quest, Samsung HMD Odyssey, HTC Vive Cosmos, Pimax.
Oculus Rift S, verkar funka helt ok.

Oculus Quest verkar få hand/finger tracking https://www.youtube.com/watch?v=mNZSv-9GgVY
Men om detta och Alyx kommer att vara kompatibelt? Ingen aning.

Hand tracking finns sedan över en månad tillbaka redan, i betafas. Nås via experimentella funktioner i inställningar.

SDKn är släppt och det finns utvecklare som håller på att göra spel för det, men jag tror inte att det skulle fungera så bra i ett spel som Alyx.