Permalänk
Medlem

Även med min VA-baserade TV föredrar jag det framför bio, lite större och så OLED på det så hade det varit ännu mer nice. Har man plats för så många man vill se med så tycker jag nog bättre om den sociala delen hemma så kan man själva bestämma saker som hur mycket prat och prassel som är ok.
Bio känns rätt brutalt för mina sinnen också, fick ont i ögonen sist av allt växlande mellan nästan inget ljus och hela duken fullt vit.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Bildexpert

Fast vissa filmer är nästan miserabla att se på något annat än stor duk när man väl har gjort det. Har sett alla Tarantinos filmer både på bio och hemma med undantag för Kill Bill och helhetsupplevelsen är inte ens jämförbar. Även Makoto Shinkais produktioner är tydligt avsedda för biovisning i första hand. Är dock en stor sucker för analog film, vilket av förklarliga skäl gör bio i överlag mindre lockande för mig. De gångerna jag unnas bra 35mm-kopior idag som tagits fram helt med fotokemiska processer känner jag ibland att vi har gått miste om något väldigt fint efter övergången till DI och DCP.

Om vi har SDR som utgångspunkt har jag svårt att se vad som skulle göra en konsument-OLED bättre färgmässigt än digital bio, ffa inte om man ser till vad LG 65B6 är kapabel till (syftar på TS uttalande). När jag hade en OLED - 55EG910V - var bristerna för stora för att föredra det framför bio (dålig uniformitet, tveksam färgmatris, påtvingad brusreducering, bristande bitprecision etc) men de senare modellerna jag kalibrerat från Panasonic och Sony har visat sig vara mycket bättre. Sista LG:n jag kalibrerade var 55C8 och om än japanerna lyckas få ut mer av panelerna så har LG gjort väsentliga framsteg å sin sida. Fast det är per automatik inget som ersätter en bra biograf, då jämför man på ett lite tokigt sätt känner jag...

Permalänk
Medlem

Jag brukar mest gå på bio på vardagskvällar, dels för att man kan köra med rabattkort samt så är det inte lika mycket med folk. Då är det fortfarande rätt så trevligt.

Något som OLED har förstört är att jag knappt klarar av att titta på serier/filmer på datorn längre utan jag måste dra iväg till soffan.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

När fan var man på bio för en Svenskfilm? Har ju bara gått på bio när det är internationella storfilmer som Hobbit, Star Wars, Avangers och e.t.c you name it.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Helt tvärt om!

Töntiga hollywoodactions som är så dåliga att bara tonåringar kan påstå de är bra (t'ex fast and furious 82) dubbas sällan, medans bra filmer som vi vuxna kan uppskatta från studio ghibli eller disney pixar ofta är dubbade!

Helt bakvänt ju

Jag uppfattar att ordet barnfilm var ett känsligt ord för dig.
Det är nog betydligt vanligare att man går ihop med sina barn på en ny disneyfilm. Med barnfilm syftar jag på vilka som är den huvudsakliga målgruppen, vuxna kan ju förstås också uppskatta denna typ av film eller genre. Själv hyrde jag och dottern nya Aladdin ihop och den tyckte jag var bra även om jag sällan själv kollar på tecknat/animerat. Sedan finns det en hel del tecknat/animerat som absolut inte är riktat till barn, ofta från Japan, där de hugger huvudet av varandra osv. Fast dessa brukar jag inte skymta till på bio.

Skrivet av Vangen:

När fan var man på bio för en Svenskfilm? Har ju bara gått på bio när det är internationella storfilmer som Hobbit, Star Wars, Avangers och e.t.c you name it.

Den blomstertid nu kommer av Crazy Picture var den senaste för mig som jag kommer på på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

"vuxna kan vänta på blu ray", Och sen undras det varför det går dåligt för biografer Är ju precis det jag gör

Ja men jag tyckte du var lite väl gnällig. Självklart kommer barnfilmer visas på det språket största delen av publiken förstår bäst.
Och jag tror inte heller att det antal vuxna som gillar barnfilm men vägrar se de på svenska, överstiger antalet barn som inte går på bio om de inte förstår språket i filmen. Så jag vet inte om det gått så mycket bättre bara för de visade filmerna på engelska.
Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar men de får säkert betala dubbla licenser om de ska visa filmen på två språk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av BasseBaba:

Verkligen. Även textning är ett otyg. Även om man så försöker att inte läsa den så ligger den där och stör. Förstår inte varför det inte finns visningar utan text.

Beror väl helt på vilket språk som talas? Just svensk text till engelskspråkig film är avsedd för de som är särskilt bra på engelska, såsom min pappa.

Jag var på bio igår och såg en film på mandarin. Varför var den textad...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Många barnfilmer har en hel del skämt riktade mot vuxna när man ser dem på engelska.
De skämten går i regel förlorade i översättningen.

När jag var mindre visades endast svenska dubbningen på bio. Jag tycker de har blivit mycket bättre på alternativ nu. De har oftast båda versionerna så man kan välja vilken man vill se.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Beror väl helt på vilket språk som talas? Just svensk text till engelskspråkig film är avsedd för de som är särskilt bra på engelska, såsom min pappa.

Jag var på bio igår och såg en film på mandarin. Varför var den textad...?

Givetvis engelsk tal, det var väl underförstått?
Och som sagt, skrev ju inte 100%? Vissa kan väl vara utan svensk text för oss som trivs bättre med det?

Permalänk
Bildexpert

@BasseBaba: Svenskspråkig film får i regel också svensk textning numer när de visas på bio, vilket jag kan förstå mer om man invänder sig mot än engelskspråkig dito.

Har inget emot att engelskspråkiga filmer visas utan undertexter men jag förstår också varför det sällan händer på kommersiella biografer. Dels för tillgängligheten men också för att det antagligen är en försvinnande minoritet (i Sverige åtminstone) av potentiella kunder som skulle välja bort en visning av någon engelskspråkig film pga undertexterna. Att då ta fram särskilda DCP:er för det är antagligen inte lönsamt för distributören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hehe skoj att du sa det. Jag har ett ljudsystem hemma som ingen bio jag någonsin besökt kan mäta sig med. Så jag håller helt med dig. Utöver en stor bild så är surroundljud runt hela rummet och basar som kan skaka soffan är ett måste för den ultimata bioupplevelsen.

Jag skulle gärna se hemmabion som utklassar MoS vad gäller ljud.

Permalänk
Medlem

Andra människor är det som förstör bio för mig. Sen tycker jag inte heller om filmer som behöver enorm bioduk och fet ljudanläggning för att bli bra. Inte för att jag har något emot dessa saker, men en film som inte är bra framför datorn med hörlurar på är inte värd att se.

Permalänk
Medlem

Bio var förstört sedan man skaffade sig sin första 1080p LCD av bättre kvalité och såg första Bluray-filmen.

Alldeles för högt ljud är heller inte trevligt i bio, kunna ställa in det perfekt hemma är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Kvalitetsmässigt bild och ljud är en bra hembio 100 gånger bättre än bio.
Sen tycker jag det kan vara kul med upplevelsen, lite nostalgi.
Men som sagt, uppskattar man riktigt bra bild och ljud samt uppskattar att man inte störs av folk utan hänsyninsikt är bio bäst hemma.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Massor av saker sabbar bioupplevelsen. Störiga människor, kan inte pausa, dyra snacks etc. Bildkvaliteten är en av dem. Nu med digitalbio har charmen sjunkit ännu mer och så ser man ju för sjutton pixlarna

Men jag går på bio ändå. Det är kul att gå ut och göra nåt, köpa snacks, kolla på en rulle med några polare.

Ser du filmer av Susan Osten eller Anna Odell så får du säkert hela biosalongen för dig själv...

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av DasIch:

Jag skulle gärna se hemmabion som utklassar MoS vad gäller ljud.

Vilken av salongerna tänker du på? IMAX tycker jag är rätt undermålig ljudmässigt (bilden också men det är ett annat kapitel), men de övriga är helt klart dugliga i min bok.

Jag har hört både Ino i56 och i64s med tillhörande basmoduler (Profundus, Infra-X etc) samt vettiga slutsteg i bra uttänkta hemmabiosar. Det är svårt att jämföra då det oftast är andra mixar och mastrar som körs på bio än vad som släpps för konsumentbruk men jag skulle nog ändå säga att en sådan uppsättning högtalare, under goda förutsättningar, återger mer korrekt ljud än vad du får på MoS. Det gäller ffa när man spelar på högre nivåer.

Permalänk
Medlem

Jag går på bio med barnen ibland, det är mysigt och ger en annan inlevelse. Vi har en Oled hemma, dock bara 55", så det går inte att jämföra. Och bildmässigt, inget som jag tänker på alls faktiskt.

Möjligtvis svärtan eller vad man nu vill kalla den, kan se lite mer grådaskigt ut på film, men som sagt inget som jag bryr mig i alls.

Däremot reklamen, helt sjukt vad mycket reklam det är innan filmerna nu. Vi tittade på Toy story 4 senast och jag överdriver inte att det var ca 40min reklam innan, var sugen på att gå därifrån...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det är just OLED som förstört bio, mer själva grejen att se på en stor skärm utan massa störande moment är väl det som lockar.

Sen har TV4 Nyhetsmorgon förstört min OLED, men det är en annan fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vilken av salongerna tänker du på? IMAX tycker jag är rätt undermålig ljudmässigt (bilden också men det är ett annat kapitel), men de övriga är helt klart dugliga i min bok.

Jag har hört både Ino i56 och i64s med tillhörande basmoduler (Profundus, Infra-X etc) samt vettiga slutsteg i bra uttänkta hemmabiosar. Det är svårt att jämföra då det oftast är andra mixar och mastrar som körs på bio än vad som släpps för konsumentbruk men jag skulle nog ändå säga att en sådan uppsättning högtalare, under goda förutsättningar, återger mer korrekt ljud än vad du får på MoS. Det gäller ffa när man spelar på högre nivåer.

Såvitt jag vet är IMAX på MoS både akustikbehandlat och custom-byggt. Ino är förvisso bra men jag kan inte tänka mig att det kommer i närheten.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, men snackande, uppkäftiga ungdomar har förstört bio för mig. Det verkar som att vissa går igång på att vara så störande som möjligt för att spela balla framför polarna.

Vilken stad har du då sett bio i?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Sundberg_90:

Jag och min fru gick och såg star wars 2017 eller om det va 2016. Men vi fick lämna salongen för jävlar va det va rainbow efekt gick ju inte kolla på skiten. vi har kört med epson projektor hemma sen 2014 ger bra bild och en trevlig uppleves utan rainbow skit.

Beskriv rainbow-effekten?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Vet inte om det är just OLED som förstört bio, mer själva grejen att se på en stor skärm utan massa störande moment är väl det som lockar.

Sen har TV4 Nyhetsmorgon förstört min OLED, men det är en annan fråga

Har du LG är det 3 års utbytesgaranti på panelen i hemmet. Den skall klara tv4 loggan, gör den inte det är det reklamation.
Har själv en LG55B7 som vi tittar på TV4 morgonprogrammet varje dag. Inga tendenser alls på inbränning hos mig.
Har du en LG och den är nyare än 3 år skall du reklamera den så kommer det tekniker hem till dig och byter panelen. Har du tur får du en modernare panel (nyare modell).
Edit: gratis såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Har du LG är det 3 års utbytesgaranti på panelen i hemmet. Den skall klara tv4 loggan, gör den inte det är det reklamation.
Har själv en LG55B7 som vi tittar på TV4 morgonprogrammet varje dag. Inga tendenser alls på inbränning hos mig.
Har du en LG och den är nyare än 3 år skall du reklamera den så kommer det tekniker hem till dig och byter panelen. Har du tur får du en modernare panel (nyare modell).
Edit: gratis såklart.

Yes Har felanmält och skickat in bilder! Får hoppas det löser sig.

Permalänk

@Klubba: 3D....gråtfärdig. Minns ni när 3D apparater skulle säljas i butikerna? Larviga brillor man skulle sätta på sig. Film ska man ju känna att man är "inne" i utan att tänka på att det är ju film, tyckte 3D och annat bös verkligen bidrog till att man tänkte: "Ja nu är det en film jag tittar på".

Däremot är ju nyfiken...hm...detta med HDR? Hur funkar det när det kommer till dagens moderna filmer som visas på bio? Är det någon slags HDR? Jag menar kamerorna idag kan ju fånga djävulskt dynamiskt omfång (och lite post på det). Återges det genom...eller på något visst sätt i salongen? Har själv OLED / HDR men ja...vet inte om jag tycker det är så bra. Råkar ha LG*s B7 modell som inte kan ge rätt ljustjong (jupp, ljustjong) för att kunna leverera riktig - enligt vad jag läst - HDR.

Men men...

Ha en fin kväller!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Beskriv rainbow-effekten?

Har de börjat sälja annat än godis, chips och läsk?
Nej...håller heeeelt med!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hehe skoj att du sa det. Jag har ett ljudsystem hemma som ingen bio jag någonsin besökt kan mäta sig med. Så jag håller helt med dig. Utöver en stor bild så är surroundljud runt hela rummet och basar som kan skaka soffan är ett måste för den ultimata bioupplevelsen.

Då har du varit i en värdelös biograf måste jag säga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Beskriv rainbow-effekten?

När folk rör sig snabbt eller går ser du efter släppnigar i röd blå gul färger. vissa ser det inte alls eller bara väldigt lite av det. Men för mig och min fru blev det så dåligt att det inte gick att kolla på stor nackdel med DLP / Laser Projektor. Så beror helt på ens ögon.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt kostnaden för att gå på bio.

Permalänk
Medlem

Är det där stort?
Minst 100" innan vi ens börjar prata om det. Då tycker jag dessutom en TV/Skärm är för klumpig jämfört med en projektor.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har faktiskt börjat gå mer och mer på bio! Och har nog aldrig gått så mycket på bio som de åren jag vart oled-ägare.

Men detta beror framförallt på två anledningar. Bor numer i Stockholm, och tycker faktiskt rigoletto är en fantastiskt biograf. Framförallt så är det alltid lugnt och skönt där på vardagskvällar! Det är något speciellt att sitta nästan ensam i en biograf som tar 700pers efter en öl och en matbit på stan med damen. Sen har jag nu mer betydligt högre krav på kvalitet mot när jag var tonåring där man inte hade några problem med att tanka en ”cam”-release och se på någon sunkig laptop. Numer får jag gott sitta å vänta på att det ska kunna konsumeras på min oled under optimala förutsättningar vilket gör att jag går på bio på sånt som jag inte orkar vänta på.

Dock så har ju såklart både svärta och skärpa blivit något förstört efter en 4k oled. Reagerar på det varje gång jag sätter mig på bion vilket nerbyte det är i bildkvalitet.

Skrivet av spacedebree:

Däremot är ju nyfiken...hm...detta med HDR? Hur funkar det när det kommer till dagens moderna filmer som visas på bio? Är det någon slags HDR? Jag menar kamerorna idag kan ju fånga djävulskt dynamiskt omfång (och lite post på det). Återges det genom...eller på något visst sätt i salongen? Har själv OLED / HDR men ja...vet inte om jag tycker det är så bra. Råkar ha LG*s B7 modell som inte kan ge rätt ljustjong (jupp, ljustjong) för att kunna leverera riktig - enligt vad jag läst - HDR.

Man skulle kunna säga att filmerna som visas på bio har rätt länge vart "HDR" då DCP-standarden kör 12bit och DCI-P3 färgrymd, dvs två av tre komponenter som utgör det som marknadsförs som HDR idag (högre färgdjup och större färgrymd). Den tredje komponenten och antagligen den som det trycks hårdast på när det kommer till HDR för tv-appareter är tonkurvan, och största fokus där är att kunna få användning för den höga ljusstyrkan i moderna tv-apprater. Detta är något man inte kan uppnå med projektortekniken på samma sätt, därför är det inget som verkar vara på G (någon får gärna rätta mig dock om detta är något som börjar komma?).

Det är dock lite tråkigt att det är så, det håller tillbaka "HDR" ganska rejält då det är "SDR" mastringen som är den primära för i princip allt som produceras utanför netflix!