Sista koll innan köp - förbättringspotential?

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp - förbättringspotential?

Hej,

Planerar att köpa följande bygge:

Finns det några snedsteg jag gjort i valet av komponenter? Finns det några bättre alternativ för samma, eller en mindre, peng?

Tacksam för kommentarer.

Permalänk
Medlem

Detta är bara en personlig åsikt men skulle ha tagit Phantek P400A chassi.
Mycket bättre luftflöde och stilrent dock så blir ju ljudnivån högre men jag pwm styr mitt och det är knappt hörbart.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

@Magnituden: Just när det kom till chassi var jag lite lat och tog första bästa. Tack för tipset, blir eventuellt ett sådant istället.

Permalänk
Viking

@Sotmmots: Skärmen är säkert bra, men borde du inte kunna få en bra med IPS-panel?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Har du något exempel? Tyckte det var svårt att hitta ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Meshify C är ett annat chassi i samma prisklass med väsentligt bättre luftflöde, men p400 är nog mer bang for the buck.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar vara P400 det lutar åt. Fick precis reda på att jag kan få ett Fractal Design Tesla R2 1000W 80+ Gold för en minimal peng. Fungerar det att använda det nätagget i nuvarande rigg?

Permalänk
Medlem

@KoStA^: är det värt att prioritera IPS-panel över G-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sotmmots:

är det värt att prioritera IPS-panel över G-sync?

Du kan använda Freesync (a.k.a. VESA Adaptive Sync) även med NVIDIA nu för tiden, så du får adaptiv synkronisering även med VG279Q. Nackdelen är väl främst att Freesync varierar mer i kvalité mellan olika modeller jämfört med G-Sync, men VG279Q har vad jag vet en bra implementering. En fördel är också att du inte blir låst till NVIDIA.

Så personligen skulle jag prioritera bra bildkvalité över G-Sync, så länge som skärmen i alla fall har en vettig implementering av Freesync (vilket "spelskärmar" nästan alltid har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sotmmots:

@KoStA^: är det värt att prioritera IPS-panel över G-sync?

Skrivet av perost:

Du kan använda Freesync (a.k.a. VESA Adaptive Sync) även med NVIDIA nu för tiden, så du får adaptiv synkronisering även med VG279Q. Nackdelen är väl främst att Freesync varierar mer i kvalité mellan olika modeller jämfört med G-Sync, men VG279Q har vad jag vet en bra implementering. En fördel är också att du inte blir låst till NVIDIA.

Så personligen skulle jag prioritera bra bildkvalité över G-Sync, så länge som skärmen i alla fall har en vettig implementering av Freesync (vilket "spelskärmar" nästan alltid har).

Det han sa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sotmmots:

Verkar vara P400 det lutar åt. Fick precis reda på att jag kan få ett Fractal Design Tesla R2 1000W 80+ Gold för en minimal peng. Fungerar det att använda det nätagget i nuvarande rigg?

Det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

U12a för 1100 vs D15 för mindre. Inget är ett dåligt val, men för det priset kan du få bättre prestanda och ljudnivå på bekostnad av storlek

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för all input!

Det landade i:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sotmmots:

Ser riktigt bra ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Sotmmots:

Det var väl inte meningen att välja en 1080p skärm?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det var väl inte meningen att välja en 1080p skärm?

Håller med, missade tyvärr att dubbelkolla den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asch. Det bommade jag också. Har ni några rekommendationer när det kommer till 1440p i sådana fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sotmmots:

Asch. Det bommade jag också. Har ni några rekommendationer när det kommer till 1440p i sådana fall?

https://www.inet.se/produkt/2215607/lenovo-legion-27-y27q-20-... är en riktigt fin skärm, likaså https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q... (samma panel i båda skärmar, bättre menyer och OSD i LG'n, bättre stativ och 165 Hz hos Lenovon men problem med GTX 1xxx-serien, men det är ju inget som skulle drabba din konf)

Jag har själv testat båda och landade på LG:n, pga nämnda issues med GTX 1xxx. Båda stödjer G-Sync. Finns test+artikel på Swec om LG:n.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

köpte nästan samma för en vecka sedan dock köpte jag inte strix kortet utan dual kortet skippade även kylare då original kylaren till 3700x är bra enligt mig köpte även en pg279q skärm pågrund av ips samt gsync

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

@Sotmmots: Kan rekommendera denna: https://www.tomshardware.com/reviews/msi-optix-mag271cqr-144h...

Har den själv och är mycket nöjd. Inte IPS dock, men inte heller TN. Den har fått goda recensioner på de flesta håll.

Permalänk
Medlem

Med risk för att bara vara jobbig, men varför ett så kraftigt nätagg? Du skulle klara dig gott på 600W.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Med risk för att bara vara jobbig, men varför ett så kraftigt nätagg? Du skulle klara dig gott på 600W.

Ett eventuellt argument för högre effekt än nödvändigt är låg/lägre ljudnivå vid samma effekt. Med tanke på valet av chassi och CPU-kylare verkar detta vara något han har i åtanke.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Jag fick nätagget gratis (och helt oanvänt) så det var bara att tacka och ta emot.

I skärmväg fick det bli Lenovo y27q som jag hade sneglat på redan innan.

Tack återigen för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Sotmmots: Då är det såklart kanon! Hoppas du blir nöjd

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.