Ingen videosignal från grafikkortet vid första boot (måste reboota minst en gång)

Permalänk
Medlem

Ingen videosignal från grafikkortet vid första boot (måste reboota minst en gång)

Har nyligen byggt ihop en stationär dator och har ett problem med att få ut en videosignal från datorn ibland. Om datorn har varit helt avstängd en stund och jag startar datorn - power-LED börjar lysa, CPU-fläkt och chassifläktar startar - så säger min bildskärm "No video signal, going into sleep mode" eller något i den stilen. Det är bara helt svart på skärmen men fläktarna fortsätter snurra. 2 blåa LEDs lyser även på mitt grafikkort men fläktarna på grafikkortet snurrar ej. Trycker jag sedan på hard reboot en eller två gånger så kan man se att grafikkortsfläktarna snurrar till (och slutar sedan snurra eftersom de bara är aktiva vid hög belastning) och då vaknar även skärmen och jag kan komma in i windows som vanligt. Kan detta bero på att jag har köpt för klent PSU och att den inte pallar dra igång grafikkortet samtidigt som den startar allt annat? Har även samma problem om datorn går ner i sleep mode och jag sedan försöker "väcka" den.

Setup:
MSI mpg x570 gaming plus
Ryzen 5 3400g
RX 590 fatboy 8gb DDR5
2x Corsair 8gb DDR4 2666 Mhz cl 16 vengance
be quiet! Pure power 11 500w cm
1 Kingston SSD 120gb
1 Samsung SSD 250gb

Bildskärm kopplad till grafikkortet via HDMI

Har inte byggt ihop en stationär dator på 15 år så kommentarer i stil med "varför köpte du inte kraftfullare PSU direkt?" eller liknande undanbedes. Läste runt en del innan jag handlade grejorna och blev övertygad om att 500w vart fullt tillräckligt. Vad tror ni? Beror det på PSU eller är det något helt annat som spökar?

Visa signatur

Not all men seek rest and peace, some are born with the spirit of the storm in their blood.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har moderkortet debug-LEDs som säger något? Det låter inte som nättagget är problemet, har du uppdaterat BIOS? Uppstår problemet även om du kopplar ut grafikkortet och kör på intern grafik?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Du har gett kortet extern ström? PSUn pallar med? 500w ska vara tillräckligt. fast det är rekommenderat att minst ha 550w enligt vissa då kortet drar 235w

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har moderkortet debug-LEDs som säger något? Det låter inte som nättagget är problemet, har du uppdaterat BIOS? Uppstår problemet även om du kopplar ut grafikkortet och kör på intern grafik?

Ja debug-LEDs finns. Först när jag startar lyser alla LEDs samtidigt (CPU, DRAM, VGA, BOOT) och slocknar sedan. Efter det blinkar CPU-LED till och sedan VGA. Sedan slocknar alla. Detta händer även om jag sedan hard-rebootar och får igång systemet.

Har inte uppdaterat BIOS nej, bör det vara nästa steg i felsökning?

Det verkar som att jag får samma problem om jag kopplar in HDMI-sladden i moderkortet ja.

Visa signatur

Not all men seek rest and peace, some are born with the spirit of the storm in their blood.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Du har gett kortet extern ström? PSUn pallar med? 500w ska vara tillräckligt. fast det är rekommenderat att minst ha 550w enligt vissa då kortet drar 235w

Fattar inte riktigt vad du menar med extern ström till kortet. Moderkortet? Är ett semi-modulärt nätagg jag har så den enda sladden som inte går att koppla på och av på PSU är dragen till ATX power

Grafikkortet är kopplat från PCIe 1 och 2 på PSU till en 8-pin och en 6pin på kortet

Visa signatur

Not all men seek rest and peace, some are born with the spirit of the storm in their blood.

Permalänk
Medlem

Jag hade sådant problem med att det kom ingen bild och att grafikkortsfläktarna inte snurrade men det lyste från GPUn.

Det jag löste då var att bytta 8-pin och 6-pins (Beroende på vad du har för pins på din GPU) strömkontakterna till GPUn.

Fast det problemet var när jag använde SLI för 2x GPUer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av onlyyou:

Fattar inte riktigt vad du menar med extern ström till kortet. Moderkortet? Är ett semi-modulärt nätagg jag har så den enda sladden som inte går att koppla på och av på PSU är dragen till ATX power

Grafikkortet är kopplat från PCIe 1 och 2 på PSU till en 8-pin och en 6pin på kortet

ja, om du anslutit ström från nätagget till grafikkortet, men det antar jag att du har, både 6 & 8 pins

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Känns som POST fail där bios resettar till defaults vid hard reset, skulle gå in och manuellt nollställa bios (ta bort XMP profiler på minne etc) sen testa en sak i taget från det steget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat att plocka isär allting och montera på nytt, bytt plats på minnen etc men problemet kvarstår. Nu indikerar dock debug-LEDs att det är CPU som strular. Har kollat på cpun och alla pins ser raka och fina ut. Var försiktig och använde esd-skydd under montering och de-montering.

Har resetat BIOS flera gånger och rensat XMP men detta hjälper ej. Har inte kunnat uppdatera BIOS för varje gång jag väljer att starta BIOS med m-flash för att köra uppdatering från USB så får jag samma problem igen - svart skärm, ingen videosignal.

Tacksam för alla råd/tips/förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Not all men seek rest and peace, some are born with the spirit of the storm in their blood.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlyyou:

Har testat att plocka isär allting och montera på nytt, bytt plats på minnen etc men problemet kvarstår. Nu indikerar dock debug-LEDs att det är CPU som strular. Har kollat på cpun och alla pins ser raka och fina ut. Var försiktig och använde esd-skydd under montering och de-montering.

Har resetat BIOS flera gånger och rensat XMP men detta hjälper ej. Har inte kunnat uppdatera BIOS för varje gång jag väljer att starta BIOS med m-flash för att köra uppdatering från USB så får jag samma problem igen - svart skärm, ingen videosignal.

Tacksam för alla råd/tips/förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska kunna uppdatera din bios utan att din dator är igång på vanligt vis.
Se sidan 44 i manualen
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C37v2.1.pdf

Updating BIOS with Flash BIOS Button Before updating:
Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from MSI® website and rename the BIOS file to MSI.ROM. And then, save the MSI.ROM file to the root of USB flash drive. Important Only the FAT32 format USB flash drive supports updating BIOS by Flash BIOS Button. 1. Connect power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (No other components are necessary but power supply.) 2. Plug the USB flash drive that contains the MSI.ROM file into the Flash BIOS Port on rear I/O panel. 3. Press the Flash BIOS Button to flash BIOS, and the LED near the Button starts flashing. 4. After the flashing BIOS process is 100% completed, the LED would be off simultaneously.

Permalänk
Medlem

Kan man flasha bios utan cpu/ram/gpu nu för tiden? Mycket trevliga nymodigheter på moderna plattformar hör jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan man flasha bios utan cpu/ram/gpu nu för tiden? Mycket trevliga nymodigheter på moderna plattformar hör jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är vissa moderkort som stödjer denna funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ja det är vissa moderkort som stödjer denna funktion.

Mycket bra grej när man sabbat något i bios eller något gått fel vid flashning. Lätt en faktor för mitt nästa bygge!

Skickades från m.sweclockers.com