Vilken internetuppkoppling behövs för 300 pc spelare?

Permalänk
Medlem

Vilken internetuppkoppling behövs för 300 pc spelare?

Hej!
Jag ska anordna ett lan för ca 300 personer och undrar hur bra internet uppkoppling jag behöver för detta.
Planen är att varje deltagare ska få en 100mbit/s uppkoppling ifrån 24 ports switchar som är utplacerade på borden.
Varje switch ska ha en egen kabel som går till main switchen så att det inte blir en massa switchar kopplade på rad.

Är detta en bra ide och vilken uppkoppling behöver jag?

Permalänk
Medlem

Beror lite på inriktning på lanet men troligen skulle ni klarar er bra med 1Gbit/s för spelande.

Permalänk
Medlem

Om varje deltagare ska få ta del av 100Mbit/s innom det lokala nätet behöver du bygga för att varje bord/access switch har tillräklig bandbredd till core switchen för att hantera trafiken.

Behöver access switcharna ha redundant anslutning till core switchen?

Den här kanske är en intressant tråd? även om det är aningen Off Topic

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/9coktg/how_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Om varje deltagare ska få ta del av 100Mbit/s innom det lokala nätet behöver du bygga för att varje bord/access switch har tillräklig bandbredd till core switchen för att hantera trafiken.

Behöver access switcharna ha redundant anslutning till core switchen?

Den här kanske är en intressant tråd? även om det är aningen Off Topic

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/9coktg/how_...

Ja det har jag förstått. Men ur mycket trafik drar egentligen en spelare?

Nej, jag tänker att om till exempel en kabel går sönder så får man byta den då.
Men är det bara att dra en extra kabel eller måste det göras mer för att få en redundant anslutning?
Kanske att det ändå värt den extra kabeln i så fall.

Ja väldigt intressant tråd.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad som spelas, men de flesta spel drar inte allt för mycket.

Kika in https://www.zen.co.uk/blog/posts/zen-blog/2019/05/24/the-inte...

Skrivet av www.zen.co.uk:

The speeds required to enjoy online video games will typically vary between different consoles and games. But, on average, the majority of online gaming sessions will require an upload speed of at least 1 Mbps, and a download speed of no less than 3 Mbps. However, these are the minimum speeds you need to have spare, so you certainly need to consider the data usage of other devices when picking out your next broadband package.

Så för ren gaming lär 1Gbit räcka, men om folk helt plötsligt dra igång torrents, börja kolla videos eller liknande så räcker det helt plötsligt inte längre även om varje person är begränsad till 100Mbit.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE:

Tack för alla svar!
Kanske att man borde begränsa ner hastigheten mer.
Finns det något sätt man kan blocka torrents, eller har ni någon annan smart lösning?

Permalänk
Lego Master

@Glenn123:
Om ni vet vilka spel ni ska spela är deras portar enkla att kolla upp, och sen blockera resten. Done.
Ingen kommer tycka om dig, men mission accomplished iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

En anslutning på 10 Gbit/s är inte allt för exotisk idag och bör kunna klara av vad du vill göra med råge. Kostar sannolikt inte särskilt mycket mer än 1 Gbit/s heller.

Låt oss säga att du använder switchar med 24 st 100 Mbit/s-portar och två upplänkar på 1 Gbit/s. Vi räknar på ingen redundans och ingen trunkning.

Varje uppsättning om 24 spelare får då dela på en upplänk på 1 Gbit/s. Det blir en överbokning av kapacitet på bara 2,4:1, på varje switch vilket är rätt bra.

300 spelare kommer allså behöva 300/24 = 12,5 switchar. Vi avrundar uppåt till 13.

För att länka upp dessa 13 switchar behöver du en "core-switch" med minst 13 st 1 Gbit/s-portar och någon 10 Gbit/s-upplänk. Du får här en överbokning på kapacitet på 1,3:1. Jag antar att du inte kör någon brandvägg utan bara släpper ut användarna direkt på Internet. Klart mindre strul för dig. Allt du behöver är nog med publika IP-adresser (borde inte vara något problem för kort-tid) och en DHCP-server.

Det tenderar att bli en del "nedladdningar" på LAN, även legitima sådana. T.ex. speluppdateringar till Steam. Att snåla för mycket på detta kommer bara leda till en dålig upplevelse för dina besökare.

Permalänk
Medlem

Gamers tenderar att nyttja det som bjuds. Ger du 100 Mbit/person så kommer det rulla YouTube i bakgrunden, några kommer tanka hem stora spel på plats osv. Har bara erfarenhet av små lan, ca 15-20 pers, men som sämst har vi lyckats samsas om 10 mbit extern lina. Det knorrades lite från dom som inte hade läst instruktionerna och installerat spellistan i förväg men det löste de själva med diverse offlinekopieringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Går kanske att sätta lokala servrar? Kolla upp om det finns serverfiler för de spel ni tänker spela eller är det bara jag som är gammal? Kanskev inte ens är möjligt att sätta egna lokala servrar nu för tiden?

Glhf!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Men hur kan QuakeCon 2015 klara sig på 2Gbit/s med 2600 platser?

https://en.wikipedia.org/wiki/QuakeCon#2015
QuakeCon 2015
Total Attendance: 12,381
BYOC Size: 2600
Location: Hilton Anatole, Dallas, Texas, USA.
Took place: July 23, 2015 - July 26, 2015
Date announced: September 25, 2014
Available Internet Bandwidth: 2 Gbit/s (Provided by AT&T Inc.)

Samma sak med 2018 4100+ platser med 10Gbit/s.
https://en.wikipedia.org/wiki/QuakeCon#2018
QuakeCon 2018
Total Attendance: 11,500+
BYOC Size: 4100+ seats
Location: Gaylord Texan, Dallas, Texas, USA[28]
Takes place: August 9, 2018 - August 12, 2018
Date announced: February 13, 2018
Available Internet Bandwidth: 10 Gbit/s

Tänkte också att det kanske går att sätta upp en caching server för exempelvis steam och Windows update.
Är detta en bra ide för att spara bandwidth?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

Tack för svaren!

Men hur kan QuakeCon 2015 klara sig på 2Gbit/s med 2600 platser?

https://en.wikipedia.org/wiki/QuakeCon#2015
QuakeCon 2015
Total Attendance: 12,381
BYOC Size: 2600
Location: Hilton Anatole, Dallas, Texas, USA.
Took place: July 23, 2015 - July 26, 2015
Date announced: September 25, 2014
Available Internet Bandwidth: 2 Gbit/s (Provided by AT&T Inc.)

Samma sak med 2018 4100+ platser med 10Gbit/s.
https://en.wikipedia.org/wiki/QuakeCon#2018
QuakeCon 2018
Total Attendance: 11,500+
BYOC Size: 4100+ seats
Location: Gaylord Texan, Dallas, Texas, USA[28]
Takes place: August 9, 2018 - August 12, 2018
Date announced: February 13, 2018
Available Internet Bandwidth: 10 Gbit/s

Tänkte också att det kanske går att sätta upp en caching server för exempelvis steam och Windows update.
Är detta en bra ide för att spara bandwidth?

QuakeCon har specifikt fokus, erbjuder lokala servrar och kör i ett annat land med andra förutsättningar.
Men det skalar inte linjärt med besökare, efter ett tag så slutar det kräva så mycket. DH peekar väl mellan 1-2 Mbit/s per besökare. Att ge alla 100Mbit/s (istället för 1G) är också ett bra sätt att begränsa hur mycket som går åt. Jag inbillar mig att i dagens always online så har de flesta redan spel, patchar och windows update installerade till stor utsträckning när de kommer till ett lan.

Så frågan är väl lite, vad är ert fokus?
P2p och lokala servrar kan ju lösa en del problem, men det beror på ert fokus.

Ang cache, kolla på https://linustechtips.com/main/topic/962655-steam-caching-tut... så kanske ni sparar lite bandbredd. Personligen tror jag att piratkopiering är utdött på lan och det det mesta som tankas är youtube, twitch och steam/epic/battlenet/origin/uplay/[insert new launcher i don't know about yet]

Btw vart ska ni ha lanet?

Permalänk
Medlem

@varget:

Cs go, league of legends och andra competitive spel är vårt största fokus. Då vi kommer ha turneringar i dessa.
Men annars finns det ännu inte någon speciell inriktning på lanet.

Kom på iden med en caching server från den videon. Tänkte att jag skulle testa att göra det på mitt nätverk.

Lanet om det nu blir av kommer vara i Karlskrona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

@varget:

Cs go, league of legends och andra competitive spel är vårt största fokus. Då vi kommer ha turneringar i dessa.
Men annars finns det ännu inte någon speciell inriktning på lanet.

Kom på iden med en caching server från den videon. Tänkte att jag skulle testa att göra det på mitt nätverk.

Lanet om det nu blir av kommer vara i Karlskrona.

Lol drar knappt nått se https://oce.learnwithleague.com/knowledge-base/what-is-lols-t...

Cs:go kan ni sätta upp dedikerade lokala servrar till se https://developer.valvesoftware.com/wiki/Counter-Strike:_Glob...

Jag tror starkt att 1Gbit/s kommer duga fint till er. Men även mindre går nog att leva med. Om ni har folk som tycker att nätverk är roligt så kan ni även kolla på traffic shaping men man ska veta vad man sysslar med för risken att försämra är stor.

Vad har ni för förutsättningar till lina från lokalen?

tcp är skalbart och kommer anpassa sig efter förutsättningarna. Så när en person laddar ner spel på steam så kommer det inte sänka hela internet.

Men om du är orolig så bjud hem några polare och sätt Switch porten till Routern på 10Mbit/s och se hur internet känns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

Hej!
Jag ska anordna ett lan för ca 300 personer och undrar hur bra internet uppkoppling jag behöver för detta.
Planen är att varje deltagare ska få en 100mbit/s uppkoppling ifrån 24 ports switchar som är utplacerade på borden.
Varje switch ska ha en egen kabel som går till main switchen så att det inte blir en massa switchar kopplade på rad.

Är detta en bra ide och vilken uppkoppling behöver jag?

Glöm inte bort att 300 datorer drar en hiskelig mängd ström! Brukar vara det som många glömmer!

För 5-6 år sedan matade telia 48 kunder med 100/100 på en delad 1Gb lina, och ändå var det slack!

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skulle jag oroa mig mer för strömmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

...och värmen. Med upp till 400 watt/dator (säg 300 i medeltal) och tillhörande gamer är det lite över 100 kW som måste föras ut ur lokalen på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

@varget:

Cs go, league of legends och andra competitive spel är vårt största fokus. Då vi kommer ha turneringar i dessa.
Men annars finns det ännu inte någon speciell inriktning på lanet.

Kom på iden med en caching server från den videon. Tänkte att jag skulle testa att göra det på mitt nätverk.

Lanet om det nu blir av kommer vara i Karlskrona.

Jasså, vart då i Karlskrona?
Länge funderat på ett lan här själv. Men om något blir av så kanske sonen hade varit intresserad. Eller är det tänkt att vara en stängd historia?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Lol drar knappt nått se https://oce.learnwithleague.com/knowledge-base/what-is-lols-t...

Cs:go kan ni sätta upp dedikerade lokala servrar till se https://developer.valvesoftware.com/wiki/Counter-Strike:_Glob...

Jag tror starkt att 1Gbit/s kommer duga fint till er. Men även mindre går nog att leva med. Om ni har folk som tycker att nätverk är roligt så kan ni även kolla på traffic shaping men man ska veta vad man sysslar med för risken att försämra är stor.

Vad har ni för förutsättningar till lina från lokalen?

tcp är skalbart och kommer anpassa sig efter förutsättningarna. Så när en person laddar ner spel på steam så kommer det inte sänka hela internet.

Men om du är orolig så bjud hem några polare och sätt Switch porten till Routern på 10Mbit/s och se hur internet känns.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går fiber in i lokalen men hastigheten är nu 100/100. Så vi väntar på svar ifall vi kan höja hastighet under en helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Glöm inte bort att 300 datorer drar en hiskelig mängd ström! Brukar vara det som många glömmer!

För 5-6 år sedan matade telia 48 kunder med 100/100 på en delad 1Gb lina, och ändå var det slack!

Skrivet av Ernesto:

Som ovanstående skulle jag oroa mig mer för strömmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bort glömt, vi håller på att kolla upp vad som finns i lokalen.

Hur många datorer tror ni man kan dra på en säkring 16A (beror på vad vi har för fördelare)?
Är 2A rimligt till varje plats. Tänker 400W/230V = 1,73A
Så 8 platser/säkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jasså, vart då i Karlskrona?
Länge funderat på ett lan här själv. Men om något blir av så kanske sonen hade varit intresserad. Eller är det tänkt att vara en stängd historia?

Vi tänker oss Brinova B hall.
Lanet kommer vara för alla. Dock kommer man få betala för att få en plats.

Vi behöver volontärer om du är sugen på att hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

Det är inte bort glömt, vi håller på att kolla upp vad som finns i lokalen.

Hur många datorer tror ni man kan dra på en säkring 16A (beror på vad vi har för fördelare)?
Är 2A rimligt till varje plats. Tänker 400W/230V = 1,73A
Så 8 platser/säkring.

Luta er mot effektsiffrorna i swec-tester. Runt 350 W/person inkl kringutrustning är nog ett bra medelvärde, så lite marginal på det för diverse extremfall. Ni kommer, med väldigt få undantag, klara er med 1,5 A per person i medeltal.

https://m.sweclockers.com/test/28750-gigabyte-radeon-rx-5500-...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

Tack för svaren!

Men hur kan QuakeCon 2015 klara sig på 2Gbit/s med 2600 platser?

https://en.wikipedia.org/wiki/QuakeCon#2015
QuakeCon 2015
Total Attendance: 12,381
BYOC Size: 2600
Location: Hilton Anatole, Dallas, Texas, USA.
Took place: July 23, 2015 - July 26, 2015
Date announced: September 25, 2014
Available Internet Bandwidth: 2 Gbit/s (Provided by AT&T Inc.)

Samma sak med 2018 4100+ platser med 10Gbit/s.
https://en.wikipedia.org/wiki/QuakeCon#2018
QuakeCon 2018
Total Attendance: 11,500+
BYOC Size: 4100+ seats
Location: Gaylord Texan, Dallas, Texas, USA[28]
Takes place: August 9, 2018 - August 12, 2018
Date announced: February 13, 2018
Available Internet Bandwidth: 10 Gbit/s

Tänkte också att det kanske går att sätta upp en caching server för exempelvis steam och Windows update.
Är detta en bra ide för att spara bandwidth?

Förstår att du gärna vill göra besökarna nöjda, men 100Mbit/s per plats är helt OK enl. mitt sätt att se det.
Detta för att stora filöverföringar inte skall inkräkta för mycket på övrig speltrafik. Får alla fullt blås till sina platser tar bandbredden snart slut och det kan bli kännbart. Inte ovanligt att man sätter datorn på att tanka för kung och fosterland när man sover en stund under LAN:ets gång.
Tankar man stora filer eller spel får det ta sin tid helt enkelt, i takt med att 100Mbit/s inte är någon större ansträngning för de absolut sämst presterande datorerna idag så kan man oftast utan problem spela med andra under tiden man tankar och på så sätt stå ut med den extra väntetiden.

Att jämföra oss med ett land som USA är nog en otjänst ur flera perspektiv.
USA är helt åt väggarna galet med den rådande bredbandssituationen där, liknar nästan ett 3:e världens IT-land.
I princip alla större företagsnät som AT&T, Warner, Comcast mfl. är underdimensionerade p.g.a. en massa uppköp av konkurrenter och föråldrade kopparinfrastruktur istället för att de statsat på att bygga ut fiber. USA är ett rätt mycket större yta som skall täcka in också.

Det har blivit något bättre på senare år men hemma-uppkopplingar på hastigheter över 100Mbit/s är fortfarande att betrakta som en raritet i de flesta amerikanska delstater, såvida du inte bort jättenära telestationer och vill betala skyhöga priser som ändå omfattas av begränsningar.

Så på Quakecon är nog LAN-besökarna mest tacksamma över att man över huvud taget bjuds på en uppkoppling som ingår.
USA's telekomoperatörer kör med begränsningar på i princip samtliga bredbandsformer (även fasta) på både hastighet och mängd du förbrukar varje månad.
Du kan likna det vid om vi hade haft mobildatabegränsningen även på fiber och ADSL uppkopplingar här i Sverige...

De säljer även dyrare abonnemang med s.k. flatrate d.v.s. "tanka hur mycket du vill med full hastighet mot ett högre pris" men inte ens dessa abonnemang är vad de kallas då flera klagat på att de ändå blivit begränsade efter en viss odefinierad mängd nedladdat per månad.

Kort sagt: Vi har det bättre än vi anar, här i långa landet falukorv, då vi likt i Sydkorea kan åtnjuta hastigheter upp till +10Gbit/s i hemmets lugna vrå. Vi har ofta möjligheter till bättre hastigheter i hemmet än när vi går på LAN. I USA är det i många fall tvärt om.

En s.k. "Steamcache" går att sätta upp men jag gissar på att det är onödigt jobb för 300 spelare i ett land som Sverige. 10-100Mbit/s är helt OK även för större Steamspel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Birdie (stort lan i uppsala) får internet-länken såonsrad av någon operatör, de brukar då dra in mer än vad som behövs för att kunna skryta lite, men 1Gbit känns mer än väl här så länge ni inte tillåter tankning.

Tror vi maxade på några få Gbit när alla 800 försökte maxxa torrents samtidigt, inte alls samma krav som förr.

El är ett tydligt större problem, vi brukade räkna på 10 datorplatser på en 16A fas, det blir alltså 30 på 16A trefas, eller 120 pers på 63A trefas skåp, ni behöver minst tre sådana om man räknar in crew platser, scen, lampor, projektorer, redundant ström för core switch...

Det går verkligen inte att dra grenuttag från vägguttagen på den här nivån (det hade fungerat för 30 pers kanske)

Utöver allt ovan ska ju nätet kopplas, vi hade Gbit på varje plats, 10Gbit fiber från varje 24 till core och en coreswitch som helt enkelt var insane. Detta är såklart overkill och något som vi byggt upp under våra 20+ år, det räcker fint med 100Mbit per plats, 1Gbit uplink till core och 1/10 ut mot nätet. Detta förenklar avsevärt coreswitchen också eftersom en enkel 24 port gigabit (med en 10 gig uplink) räcker för hela partyt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

Lanet om det nu blir av kommer vara i Karlskrona.

Huh, världen är liten.
Semi-offtopic, men du kan ju kanske försöka få tag i arrangörerna för WonderLAN på högskolan, och få lite tips hur man kan anordna m.h.a. resurser som finns här i området. Tror dem arrangerar lan 1-2 ggr/år.
Har inte själv varit på ett sådant sedan 2012, men det ser ut som att det fortfarande dyker upp en del folk där.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

Det går fiber in i lokalen men hastigheten är nu 100/100. Så vi väntar på svar ifall vi kan höja hastighet under en helg.

Kolla om det går att lösa, men om inte så tror jag ni kan leva med 100Mbit/s om ni informerar folk vad som gäller. Kolla även andra ISPer i stan, patcha in en lina kostar inte så mycket och de kanske kan tänka sig sponsra.

Lycka till hur som helst och återkoppla gärna i tråden senare hur det gick

Permalänk
Medlem

Är det inte så att de flesta lanen har servrar på plats för de olika spelen vilket gör att den trafiken utanför lokalen är minimal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn123:

Vi tänker oss Brinova B hall.
Lanet kommer vara för alla. Dock kommer man få betala för att få en plats.

Vi behöver volontärer om du är sugen på att hjälpa till.

Tiden är lite begränsad med jobb och tre barn med en massa aktiviteter :P... Men dra pm så kan du förklara upplägg, hur långt ni kommit och vad som behövs så kan vi se om det finns något jag kanske kan hjälpa till med.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P