Permalänk
Skäggig legend

Har OLED förstört bio för er?

Hej. Jag har aldrig riktigt gillat att gå på bio egentligen, för alla prasslandes och fnitter, prat - you name it.

Men efter jag skaffade OLED tycker jag att framförallt svärtan och färgen inte existerar längre, jag kan inte sluta se detaljerna hela tiden, störa mig på det. "detta skulle sett mycket bättre på min OLED" etc.

Hur är det med er? Har ni också blivit skadade av OLED? x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

svenskt tal och 3D förstörde bio för mig långt innan OLED ens fanns

Permalänk
Medlem

Inte heller mycket för bio, alltid ett sånt jäkla hostande, prasslande och babblande. Och så kan man ju ge sig på att man får en tvåmeterskille som inte kan sitta stilla i stolen framför.

Kan ledigt räkna antalet biobesök sedan det började komma rimligt stora platt-TV på ena handens fingrar. OLED har inte varit avgörande, även om det förstås inte precis ökar incitamenten att gå på bio heller

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nej, det är usla filmer som gör att jag aldrig går på bio.

Permalänk
Medlem

Film är bäst på bio, men bio är bäst hemma.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att en stor duk har klara fördelar jämfört med en mindre oled-tv. Den dagen tv-apparaterna kommer upp i tillräcklig storlek så är det dock ingen match längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

svenskt tal och 3D förstörde bio för mig långt innan OLED ens fanns

Verkligen. Även textning är ett otyg. Även om man så försöker att inte läsa den så ligger den där och stör. Förstår inte varför det inte finns visningar utan text.
3D är också drygt för oss med synfel och som saknar möjlighet att använda linser, förjävla obekvämt med 3D-glasögon ovanpå vanliga.

Sist men inte minst var det 10 min strul (vit duk) och 25 minuter reklam sist, så filmen började 35 min efter utsatt tid.
Det sjukaste var en trailer, som inte var klippt som en trailer, utan var en 10 minuter lång sekvens ur filmen. Ungefär halva salongen gick ut och frågade vad fan som hände eftersom vi trodde vi hamnat på fel film....
Trots att man smetat upp för "plusstolar" så var lädret sprucket rakt över stolarna, verkligen en "premiumupplevelse"...

"Film är bättre på bio" .... njeaaaa

Fördelen numera är ju att release till dvd/streaming kommer så pass fort att filmen fortfarande känns aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Film är bäst på bio, men bio är bäst hemma.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att en stor duk har klara fördelar jämfört med en mindre oled-tv. Den dagen tv-apparaterna kommer upp i tillräcklig storlek så är det dock ingen match längre.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22884/samsung-82...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24387/lg-86-4k-u...

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Nej, men snackande, uppkäftiga ungdomar har förstört bio för mig. Det verkar som att vissa går igång på att vara så störande som möjligt för att spela balla framför polarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag vet att tv-apparater börjar komma upp sig i storlek, men fortfarande lite små för mina behov. Snart så är vi där dock.

Dessa är inte heller oled. Pratar vi oled så är storleken mindre och priset högre. Avsevärt mycket högre.

Permalänk

Jag och min fru gick och såg star wars 2017 eller om det va 2016. Men vi fick lämna salongen för jävlar va det va rainbow efekt gick ju inte kolla på skiten. vi har kört med epson projektor hemma sen 2014 ger bra bild och en trevlig uppleves utan rainbow skit.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Film är bäst på bio, men bio är bäst hemma.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att en stor duk har klara fördelar jämfört med en mindre oled-tv. Den dagen tv-apparaterna kommer upp i tillräcklig storlek så är det dock ingen match längre.

Du missar ljudet, det är halva upplevelsen om inte mer.
Sedan tycker jag att det är lite mysigt när man skrattar ihop till roliga filmer eller hoppar till, till skräckfilmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du missar ljudet, det är halva upplevelsen om inte mer.
Sedan tycker jag att det är lite mysigt när man skrattar ihop till roliga filmer eller hoppar till, till skräckfilmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe skoj att du sa det. Jag har ett ljudsystem hemma som ingen bio jag någonsin besökt kan mäta sig med. Så jag håller helt med dig. Utöver en stor bild så är surroundljud runt hela rummet och basar som kan skaka soffan är ett måste för den ultimata bioupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Tråden handlar om OLED och du länkar sunkiga LCD-apparater...? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att se film hemma är schysst men kommer aldrig kunna ersätta den sociala aspekten av att "gå på bio".

Permalänk
Medlem

Tusan, saknar alternativet, "Jag har inte sett på OLED ännu. (Men är kanske mer intresserad nu.)"

Utöver det är jag med @surfershymn. Det är en speciell upplevelse att gå på bio, och den outtalade gemenskapen man har med salongen kan vara magisk.

Permalänk
Medlem

Vissa filmer är enligt mig "bio-only" filmer. Avatar från 2009 var den häftigaste filmrelaterade upplevelsen jag varit med om oavsett vad man tyckte om filmen i sig själv. 3D gimmick åt sidan den filmen gjorde den tekniken rättvisa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

svenskt tal och 3D förstörde bio för mig långt innan OLED ens fanns

Vad menar du med svensk tal? Det brukar väl endast vara barnfilmer som är dubbade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Projektor och hemmabio "förstörde" bio för mig, sen blev det inte bättre när TV växte i storlek och bildkvalite. Obekväma stolar, störigt folk osv bidrog rätt bra med förstås.

Jag går fortfarande på bio ibland men det är enbart för att jag inte orkar vänta på filmen ska gå att se hemma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad menar du med svensk tal? Det brukar väl endast vara barnfilmer som är dubbade?

Skickades från m.sweclockers.com

Många barnfilmer har en hel del skämt riktade mot vuxna när man ser dem på engelska.
De skämten går i regel förlorade i översättningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker att man uppskattar filmer mer om man går på bio. Att halvsova i soffan med mobilen på soffbordet gör att filmen snarare blir ett tidsfördriv. På bio är det mer en upplevelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Vad menar du med svensk tal? Det brukar väl endast vara barnfilmer som är dubbade?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt tvärt om!

Töntiga hollywoodactions som är så dåliga att bara tonåringar kan påstå de är bra (t'ex fast and furious 82) dubbas sällan, medans bra filmer som vi vuxna kan uppskatta från studio ghibli eller disney pixar ofta är dubbade!

Helt bakvänt ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Helt tvärt om!

Töntiga hollywoodactions som är så dåliga att bara tonåringar kan påstå de är bra (t'ex fast and furious 82) dubbas sällan, medans bra filmer som vi vuxna kan uppskatta från studio ghibli eller disney pixar ofta är dubbade!

Helt bakvänt ju

När jag var liten och såg Ice age, monsters inc och liknande uppskattade i alla fall jag att de var på svenska. Och det är ju småbarn som behöver svenskt tal, tonåringar som kikar på fast and the furious kan engelska eller i alla fall läsa tillräckligt snabbt för att läsa textning. Vuxna som ska se barnfilm och inte gillar dubbning kan vänta på Blu ray.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har inte varit på bio på skitlänge. Trodde först när jag läste topic att de kör oled skärmar nuförtiden på bio. haha..
Sista filmen jag såg på bio tror jag var Matrix Reloaded/Revolutions.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Oled har inte alls förstört bio för mig. Jag tycker det är trevligt att gå med sambon och ibland med vänner, gärna kombinerat med middag före.

Dock bokar jag aldrig något annat än ”VIP” salongerna (bor i Stockholm).
Då får man sköna fällbara fåtöljer med fotstöd, färre platser, inget stök osv. Jag har inte besökt en vanlig salong på flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Jag går till bio för ett socialt sammanhang. Att träffa ett gäng kompisar, att äta och dricka något gott och sedan kika på filmen. Det en viss känsla att sitta bland 100-tals andra personer och göra något tillsammans. Samma känsla som att gå på en konsert eller en fotbollsmatch.

För de personer som har all fokus på hög bildkvalitet, då passar nog tv bättre för det ändamål.

Permalänk

Prat, Mobiler, prassel, och folk som inte kan bete sig på bio, har helt fått mig att sluta gå på bio.
Hemma är bäst i alla lägen pga av detta. Annars hade jag gärna gått på bio.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ja, det har förstört som fan. Parar man ihop det med en bra ljudanläggning hemma också så känns det ännu mer förstört.

Dock finns det ett par riktigt bra biosalonger i Sverige. Men tyvärr är de flesta utdaterade. Så det är helt bortkastat att gå på bio om man inte i förväg vet om det är bra biosalong eller ej.

Permalänk
Medlem

Massor av saker sabbar bioupplevelsen. Störiga människor, kan inte pausa, dyra snacks etc. Bildkvaliteten är en av dem. Nu med digitalbio har charmen sjunkit ännu mer och så ser man ju för sjutton pixlarna

Men jag går på bio ändå. Det är kul att gå ut och göra nåt, köpa snacks, kolla på en rulle med några polare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Prassel å skit förstör bio. Sen tycker jag ljudet på bio inte är lika bra som den egna atmos anläggningen man har hemma. Hemma har man sin sweet spot med ingenting som stör och kristallklart ljud. Har inte frivilligt gått på bio på 20 år =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

När jag var liten och såg Ice age, monsters inc och liknande uppskattade i alla fall jag att de var på svenska. Och det är ju småbarn som behöver svenskt tal, tonåringar som kikar på fast and the furious kan engelska eller i alla fall läsa tillräckligt snabbt för att läsa textning. Vuxna som ska se barnfilm och inte gillar dubbning kan vänta på Blu ray.

"vuxna kan vänta på blu ray", Och sen undras det varför det går dåligt för biografer Är ju precis det jag gör