AMD trimmar Radeon RX 5600 XT för att möta Nvidias prissänkning

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Vash:

@Maximo: bios fix är inte mjukvara.

Jo, BIOS är absolut mjukvara. Hårdvara är faktiska fysiska komponenter på kortet. Bios är bara kod = mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Så ingen tycker de är lite drygt av AMD å medvetet släppa ett kort långsammare än de kunde för att sen höja prestandan för å möta konkurrensen.. varför inte ge kunderna ett bättre kort till samma pris direkt om de nu bara krävs en liten bios fix.

All hårdvara har marginaler vad gäller prestanda. Det som händer nu är sannorlikt att kortet överklockar sämre jämfört med standarspec. Alternativet som svar på Nvidias fuling hade varit att sänka MSRP vilket hade minskat deras marginaler = Dålig affärsidé. Bättre då att ändra i mjukvara (som BIOS är, det är programkod som enkelt kan bytas ut = mjukvara) och behålla sina marginaler.

Man kan se det lite som ett brädspel. AMD gjorde ett drag som tvingade Nvidia till en prissäkning, och nu gör de ett nytt drag som tillintetgör effekten av Nvidias drag. Det är inte drygt utan bara affärer. Och till skillnad från Intel som tycker det är "business" att tvinga sina kunder att byta moderkort vartannat år vid nyköp så tävlar AMD och Nvidia istället om att erbjuda bäst prestanda för priset i klassen, vilket inte är dåligt för konsumenter så jag tycker inte det finns något att klaga på här alls utan det är såhär marknaden ser ut när den faktiskt fungerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker att vi ska tacka Nvidia som fick AMD att ge oss konsumenter mer prestanda än vad dom hade planerat!

Det har du rätt i. Dock är jag tveksam att Nvidia hade sänkt priset om AMD inte kunnat erbjuda bra grafikkort.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Jag förstår vad du menar och håller med, men tycker det är att förenkla situationen lite, att uppdatera bios på alla kort för att förändra grund hårdvarans begränsningar gör de enligt mig till lite mer en mjukvara fix i min värld även om det är just en mjukvara fix. Får hoppas att någon förstår mig haha

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Att medvetet strypa kortet i sitt grundutförande för att inte konkurrera med sina egna produkter för att just kunna sälja dyrare kort istället anser jag vara fulare än så sänka priset på en befintlig produkt, men det är bara min åsikt sen kan var och en tycka som dom vill.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Att medvetet strypa kortet i sitt grundutförande för att inte konkurrera med sina egna produkter för att just kunna sälja dyrare kort istället anser jag vara fulare än så sänka priset på en befintlig produkt, men det är bara min åsikt sen kan var och en tycka som dom vill.

Som sagt så har all hårdvara marginaler, så skall man se det så så har ju de flesta tillverkare gjort det "fula" hur länge som helst i så fall. Skillnaden hade varit att överklockningsmarginalen sett till standrspec hade varit sämre. Men finns väl få som gnällde på Intel för att t. ex 7700K inte kom med en boostklock på 4.9-5Ghz direkt ur kartong bara för att kislet pallar det. Eller att t. ex Nvidias 1070 kom med "strypt" minne på 8000Mhz fast att de flesta moduler klarar mycket högre hastigheter, så jag tycker det är ett konstigt synsätt, med tanke på att det är standard att det är så det brukar vara så det är konstigt att reagera på just detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Borde ju hamna väldigt nära 5700?

Det återstår att se. Risken är att den hamnar på nästan samma nivå i en del spel (de som inte flaskar på minnesbandbredden) men hamnar ordentligt bakom på andra (där det är just minnesbandbredden som behövs. Stora textur och mycket filtrering brukar ju dra upp de behoven, så 5600 låter som ett kort där man får jobba lite med inställningarna för att få bästa prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Att medvetet strypa kortet i sitt grundutförande för att inte konkurrera med sina egna produkter för att just kunna sälja dyrare kort istället anser jag vara fulare än så sänka priset på en befintlig produkt, men det är bara min åsikt sen kan var och en tycka som dom vill.

Men exakt det som du skrev sker med många fler produkter, och det är inget konstigt med det. VW-dieselmotor finns exempelvis med 150hk och 190hk dieselmotor, troligtvis samma motorblock m.m. Men skiljer en del i pris, är det lika illa? Finns nog 100 andra liknelser som ingen alls skulle reagera på.

Jag tycker det inte är konstigt alls att skapa prisnivåer som passar fler. Kanske det till och med är så att det finns A och B klasser på chipen, A tål att klockas högre och B lite mindre. Istället för att kasta dom så hamnar dom i detta grafikkort? Samma sak med virke, ska det lite sämre virket kastas när det istället kan komma till användning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Men exakt det som du skrev sker med många fler produkter, och det är inget konstigt med det. VW-dieselmotor finns exempelvis med 150hk och 190hk dieselmotor, troligtvis samma motorblock m.m. Men skiljer en del i pris, är det lika illa? Finns nog 100 andra liknelser som ingen alls skulle reagera på.

Jag tycker det inte är konstigt alls att skapa prisnivåer som passar fler. Kanske det till och med är så att det finns A och B klasser på chipen, A tål att klockas högre och B lite mindre. Istället för att kasta dom så hamnar dom i detta grafikkort? Samma sak med virke, ska det lite sämre virket kastas när det istället kan komma till användning?

Finns även ett mellanting om 184hk. Ingen som gnäller över detta.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

När kommer den att kunna köpas i butik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Att medvetet strypa kortet i sitt grundutförande för att inte konkurrera med sina egna produkter för att just kunna sälja dyrare kort istället anser jag vara fulare än så sänka priset på en befintlig produkt, men det är bara min åsikt sen kan var och en tycka som dom vill.

Men det är precis vad som sker med nästan varenda produkt från nVidia, AMD och Intel. RTX 2060 är ju ett strypt RTX 2070. Så är det inte fult av nVidia att sänka priset OCH strypa en produkt?
Företagen måste få in pengar till utveckling också, samtidigt vill de nå en stor kundkrets. Så de har några kort till högre pris för att täcka utvecklingskostnader, och sedan några kort till lägre pris för att nå en större marknad. Men för att de inte ska underminera de dyrare korten och förlora intäkterna till utvecklingen så måste de göra dessa billigare kort lite långsammare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Men exakt det som du skrev sker med många fler produkter, och det är inget konstigt med det. VW-dieselmotor finns exempelvis med 150hk och 190hk dieselmotor, troligtvis samma motorblock m.m. Men skiljer en del i pris, är det lika illa? Finns nog 100 andra liknelser som ingen alls skulle reagera på.

Angående mjukvarulåsning och bilar, Teslas 60 kWh-batteri har länge egentligen varit ett 75 kWh-batteri som man kan låsa upp för $7000 (brukade vara $8500).
2017 så Tesla låste upp batteriet för de som var i Florida när orkanen Irma slog till, så att dessa skulle enklare kunna ta sig i säkerhet. Gissar att de låste dem igen efteråt...

Permalänk

@Vash: Varför släppte inte Nvidia 2060 korten billigare från början, om det nu bara behövdes en prissänkning.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Blir spännande att höra hur många frågor butikerna får om det eller det kortet har nya bioset. Vilken soppa. Blir hur många returer som helst. Folk (många) orkar inte fixa bios och sånt själv på kort. Dessutom kan det bli oklara regler när det gäller garanti. Förr bröt man väl garantin om man ficklade med Gpu bios har jag för mig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Så tanken ifrån början var alltså att sälja kort som inte var "maxade" utan strypta.
Taktikerna blir bara konstigare och konstigare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Så tanken ifrån början var alltså att sälja kort som inte var "maxade" utan strypta.
Taktikerna blir bara konstigare och konstigare

Inte direkt, nu kommer fler GPUer inte gå att sälja eftersom de inte når upp till de nya frekvenserna. Bra för konsumenter men sämre för AMD.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte direkt, nu kommer fler GPUer inte gå att sälja eftersom de inte når upp till de nya frekvenserna. Bra för konsumenter men sämre för AMD.

Korten är redan ute och med nytt bios så höjs strömbudgeten, samtliga kort bör nå nya frekvenser.
Vad jag förstår när jag läser om det iaf.

Tanken som slår mig då är varför gjorde man inte detta ifrån början ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Korten är redan ute och med nytt bios så höjs strömbudgeten, samtliga kort bör nå nya frekvenser.
Vad jag förstår när jag läser om det iaf.

Tanken som slår mig då är varför gjorde man inte detta ifrån början ?

Nej, men eftersom alla 5600XT får ett nytt bios så måste alla modeller som säljs fungera i högre frekvenserna, förmodligen får man kassera fler GPUer

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så tanken ifrån början var alltså att sälja kort som inte var "maxade" utan strypta.
Taktikerna blir bara konstigare och konstigare

Jag tror snarare att taktiken var att presentera frekvenser och pris på korten och placera dom under 2060. Och då eftersom nVidia antagligen har mer marginaler på sina kort sänker dom 2060 för att vara ett alternativ som är snabbare(?) för lite mer pengar.
Genom att sen öka frekvenserna har AMD kommit närmre i prestanda men är fortfarande något billigare. Kanske rent av vinner på prestanda vs krona.
Tror helt klart att det var medvetet från AMD. Visst gjorde dom samma sak med VII? De lägger först ut ett bete, nVidia hugger och sen kontrar AMD igen. nVidia får bara ett drag och kan inte göra fler sänkningar för då kommer dom tappa ansiktet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Det har du rätt i. Dock är jag tveksam att Nvidia hade sänkt priset om AMD inte kunnat erbjuda bra grafikkort.

//C

Yes, fast båda lägren tycker jag visar samma sorts taktik men det är nu som det hela hettar upp sig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Korten är redan ute och med nytt bios så höjs strömbudgeten, samtliga kort bör nå nya frekvenser.
Vad jag förstår när jag läser om det iaf.

Tanken som slår mig då är varför gjorde man inte detta ifrån början ?

Hamnar det för nära 5700 som de antagligen tjänar mer pengar på per sålt kort så skulle ju i stort sett alla välja 5600xt trots 6GB minne. Det är den mest troliga anledningen om du frågar mig.
Sen har vi ju partnertillverkare som vill släppa överklockade kort, de skulle nog föredragit om 5600 stannade på sina gamla frekvenser nu blir ju ökningen sämre. Om de inte ökar frekvenserna med lika många procent då men det borde medföra massa testande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Eller snarare drygt av Nvidia att sänka priserna så fort dom får lite konkurrens?

Snarare tvärtom. Det är ju kanon när AMD och Nvidia slåss och pressar ner krona per prestanda för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag finner det intressant att AMD inte sänker priserna på sina kort utan istället skickar ut nytt bios som höjer prestandan.
Även om detta kort troligtvis blir bättre prestanda per krona så verkar AMD försöka öka vinstmarginalen.

I detta fall bibehålla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Detta är bara AMDs svar på hur Nvidia alltid gör.
Nvidia offrar ett av sina kort enbart för att AMD inte ska få några marginaler kvar ergo inte bli så lönsamma.
Jag tror att nya specifikationen var den egentligt tänkta sådana. Man sandbag:ar för att få motståndaren att visa sina ess

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Så ingen tycker de är lite drygt av AMD å medvetet släppa ett kort långsammare än de kunde för att sen höja prestandan för å möta konkurrensen.. varför inte ge kunderna ett bättre kort till samma pris direkt om de nu bara krävs en liten bios fix.

Inte hälften så drygt som nVidia som inte sänkt priset fast de har kunnat. De (alla) som har tänkt köpa ett 5600XT får nu mer för samma pengar, medan de som redan köpt ett 2060 aldrig kommer att få ta del av sänkningen.

Skrivet av ander01se:

Ganska säker på att det var planen redan ifrån början för att de visste att Nvidia skulle reagera sådär. De gjorde något liknande förra året.

Det är skönt att se AMD spela nVidia på det här sättet igen. Inte nog med att de tvingar nVidia att sänka marginalerna på sina kort (vilket gagnar konsumenterna både de som köper det starkare kortet och de som köper det billibare), dessutom tvingar de konkurrensen att stuva om i sina prisstrategier eftersom AMD visar att man kommer att straffa överpriser (vilket gynnar konsumenterna...)

Permalänk
Medlem

Men vad tror AMD ska hända +3,5% i spelprestanda det är nästan ingenting mot vad första specifikationen var. AMD kommer behöva justera pris på 5700 och 5600 serien nu när Nvidia kapat priset på 2060 med minst 500kr

5700 och 2060 borde få samma pris vilket gör att 5600 XT borde komma ner till 2500-2800kr som då gör att 5500 XT borde få 2000-2300kr som prisspan.

Ska bli intresant att se vad Nvidias 3000serie kommer leverera. Men jag tror att 3060 kommer vara snabbare än AMDs 5700XT för ett pris under 4000kr vilket kommer sätta hård press på AMD rent ekonomiskt. (5800 och 5900 serien har vi inte sett från AMD så då är dessa långsammare än 2080ti)

Jag hoppas att AMDs integrerade grafikkort 4300G blir snabbare än 1050ti så vi slipper dessa långsamma externakort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Xyborg: Jag förstår vad du menar och håller med, men tycker det är att förenkla situationen lite, att uppdatera bios på alla kort för att förändra grund hårdvarans begränsningar gör de enligt mig till lite mer en mjukvara fix i min värld även om det är just en mjukvara fix. Får hoppas att någon förstår mig haha

Det är mjukvara, precis som drivrutinerna i windows är. Du "känner" att det inte är så för att uppdateringsprocessen inte är likadan, gissar jag. Det är mjukvara på olika nivåer, än dock mjukvara.

Mjukvaran i BIOS kan påverka prestandan, precis som mjukvaran i Windows. "AMD Fine Wine" är ett typexempel på det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Som sagt förstår fullt ut att bios är mjukvara uttryckte mig slarvigt, men tycker fortfarande att en permanent förändring av grund spec via bios uppdatering är något mer än uppdaterade drivrutiner.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Alla företag vill öka sina vinster hur annars ska dom ha råd med utvecklingen av nya produkter.

Först med Zen 2 på Cpu sidan som Amd äntligen fått mer vinster men fortfarande har Intel bättre marginaler och vinster när man kollar Mindfactory i tysklands statistik.

Tycker faktiskt Amd också är värda lite framgångar och bättre vinster så vi får bättre produkter.

Hur ska AMD annars ha råd att fortsätta utveckla bra produkter och drivrutiner?
Jag vill att AMD fortsätter överraska och släpper bra produkter och då måste de tjäna tillräckligt med pengar samt att AMD kan återbetala sina skulder.
Tidigare hade AMD troligtvis sänkt priset men inte nu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

... (5800 och 5900 serien har vi inte sett från AMD så då är dessa långsammare än 2080ti)....

Hur tänker du nu? Så bara för att vi inte har sett dessa kort så är dom automatiskt sämre 2080ti?
Eftersom 5700 XT flåsar 2070 super i nacken. Känns det inte helt orimligt att 5800 lägger sig mellan 2080 och 2080 ti. Och sen 5900 ovanpå det?

Skickades från m.sweclockers.com