Vägra betala p Avgift pga ingen kontant hantering, Sms / app betalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sms kräver i så fall att du har rätt operatör/abb för annars kan du inte heller betala på det sättet.

Nja, snarare bara att du inte har ett oregistrerat kontantkort map reglerna kring penningtvätt? Det var ju därför WyWallet lanserades och sedan försvann.

Skrivet av Aka_The_Barf:

då vet jag varför notan slutade på 0kr

står man på gatan kostar det ingen extra såvitt jag vet och har inte gjort det i ca 40år i dom områdena jag rört mig i, ganska nytt fenomen. ett annat rätt fult (enligt mig) fenomen är att man kan "premunera" på en gatuplats men det är ingen garanti att man får någon.

I vissa fall så tar ju appskaparen en adminstrativ avgift på köpet, men det beror ju helt på hur kommunernas avtal ser ut med appleverantören.

Kan väl till viss del förstå dina tankar, men oftast handlar det ju om att du får stå med lägre avgifter om du är boende i ett särskilt område.

Men när det kommer till "boendeparkering" på gatumark så är det ju en avart som inte borde finnas om vi tillämpade PBL som den är avsedd. Men det finns tyvärr rätt starka lobbyorganisationer som inte tycker att parkering på mark som någon annan äger ska vara hanterad efter marknadsmässiga principer. Konstigt nog är även politiker som i andra frågor är marknadsorienterade och pratar att marknaden ska få sköta prissättningen i de här fallen för en totalitär kontroll och helst att skattemedel ska finansiera det helt. Inom parkeringsfrågorna så är det omvända världen mot resterande delen av politiken. Vänsterhalvan är de som talar för marknadsstyrningen och avgifter som ska täcka de kostnader man har, medan högerhalvan talar för att det ska vara gratis och skattefinansierat.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

I Göteborg kan (eller kunde?) man ringa in och säga att man inte hade en smart telefon vid parkeringsplatser där kommunen ägde som enbart betalades med mobilen. Då fick man om jag minns rätt 1 timmes gratis parkering.
Detta då alla inte har smarta telefoner eller möjlighet till att använda mobilbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nja, snarare bara att du inte har ett oregistrerat kontantkort map reglerna kring penningtvätt? Det var ju därför WyWallet lanserades och sedan försvann.

I vissa fall så tar ju appskaparen en adminstrativ avgift på köpet, men det beror ju helt på hur kommunernas avtal ser ut med appleverantören.

Kan väl till viss del förstå dina tankar, men oftast handlar det ju om att du får stå med lägre avgifter om du är boende i ett särskilt område.

Men när det kommer till "boendeparkering" på gatumark så är det ju en avart som inte borde finnas om vi tillämpade PBL som den är avsedd. Men det finns tyvärr rätt starka lobbyorganisationer som inte tycker att parkering på mark som någon annan äger ska vara hanterad efter marknadsmässiga principer. Konstigt nog är även politiker som i andra frågor är marknadsorienterade och pratar att marknaden ska få sköta prissättningen i de här fallen för en totalitär kontroll och helst att skattemedel ska finansiera det helt. Inom parkeringsfrågorna så är det omvända världen mot resterande delen av politiken. Vänsterhalvan är de som talar för marknadsstyrningen och avgifter som ska täcka de kostnader man har, medan högerhalvan talar för att det ska vara gratis och skattefinansierat.

det jag syftade på att stå på gatan, när jag bodde i lägenhet så kostade utomhusparkering (inte på gatan) 127kr månaden vilket vilket var väldigt överkomligt och då hade man sin garanterade plats.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag kör Easypark i Stockholm, funkar hos dom flesta stora p-bolagen, en och annan sms-prak råkar man ju på, men att skicka ett sms är ju inte så jobbigt. Att folk har 7 appar känns lite som en överdrift. Sen kan ni ju vara säkra på att Kontanter med största sannolikhet inte alls finns om 5-10 år.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tycker det är skandal att det inte finns bara ett företag som håller på med dessa app parkeringar. Skulle vara så skönt med 1 eller 2 aktörer med en och samma app i landet. Som jag har förstått det verkar det vara olika appar beroende på vilken stad man bor i.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sms kräver i så fall att du har rätt operatör/abb för annars kan du inte heller betala på det sättet.

Skrivet av Henrik21:

Nja, snarare bara att du inte har ett oregistrerat kontantkort map reglerna kring penningtvätt? Det var ju därför WyWallet lanserades och sedan försvann.

Det är ju ytterligare en sak som får igång konspirationsvibbarna angående massövervakning.
Sätt en beloppsgräns på 100 eller 200:- per dag. Man undrar ju vilken penningtvättare som skulle satsa på att åka på SL a 32:- per gång tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

det jag syftade på att stå på gatan, när jag bodde i lägenhet så kostade utomhusparkering (inte på gatan) 127kr månaden vilket vilket var väldigt överkomligt och då hade man sin garanterade plats.

Tänkte själv på "boendeparkering" på gatan. Här ligger det numera på 300 kronor för utomhus med garanterad plats, 700 för garage med garanterad plats.

Skrivet av SAFA:

Det är ju ytterligare en sak som får igång konspirationsvibbarna angående massövervakning.
Sätt en beloppsgräns på 100 eller 200:- per dag. Man undrar ju vilken penningtvättare som skulle satsa på att åka på SL a 32:- per gång tex.

Konspirationsvibbar alternativt att det handlar om att alla som hanterar betalningar så som banker eller telefonoperatörer ska känna sina kunder.

Det är ju rätt onödigt med beloppsgränserna, bara tillåta med de registrerade korten så är det löst.

En närbesläktad fråga som dock mest tangerar ämnet kring personuppgifter, det är för lätt för mindre trevliga individer att hitta biluppgifter, telefonnummer och adresser.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Håller med att de borde se till så att det finns möjlighet att betala med kort, även om jag själv alltid betalar med app när det går att använda appen SMS-park. Annars kör jag kort.

Tycker som många skriver att det är jobbigt att det finns så många appar. Dels finns ju de stora bolagen och sedan har vissa kommuner kommit på att de ska ha egna appar. Parkerar ibland i en kommun som har en helt egen app och där jag då blivit tvungen att köra deras app för att just få flexibiliteten med att kunna avsluta parkeringen när jag vill, då stället jag parkerar på är rätt dyrt också.

Apparna löser mycket som att slippa kö till automaten, man kan förlänga och avsluta i förtid. Betala från bilen och få historik. Men blir jobbigt om man ska hålla koll på en massa appar som tar ut faktura uppgifter, uppdatera kreditkortsnummer osv.

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om alla olika bolag hade API:n som man kunde använda för att skapa en app som fixar parkeringen överallt...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Finns ju en app som heter Parkamo (inte testat) men den ska ju fixa biffen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Letar helst efter gratisparkering. Ibland har det blivit smsparkering, brukar sluta med att typ 5kr är parkeringsavgiften och 40kr är fakturaavgiften, dvs grovt avrundat så blir det 90% av kostnaden som inte är en direkt parkeringskostnad.

Parkeringar där endast appar gäller brukar jag hoppa över.

Skrivet av vinylens:

Ni säger att ni använder en jäkla massa appar när ni ska parkera.
Nu kan jag bara säga hur det funkar i Linköpingskommun där har man en app för hela kommunen som täcker 90% av alla parkeringar och alla parkeringshus.
Det dem inte täcker är en del privata parkeringar och vad dom använder vet ja inte då jag klarar mig med en app.

Ja alltså vissa rör sig i mer än en kommun.
Hemkommunen är det inga problem eftersom jag känner till alla gratisställen. Jag tar hellre några minuters promenad än att krångla med parkeringsavgifter.

Ren sms parkering utan fakturaavgifter eller andra hittepåavgifter hade enligt mig varit det smidigaste.

Permalänk
Medlem

Jag är mest glad över att slippa kontanthanteringen alls och förstår egentligen inte de som fortfarande vill ha med fysiska pengar att göra. Sedan förstår jag att det finns de som kanske måste göra det ibland och visst finns det ett problem med att inte kunna vara anonym i sin konsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vilken bakåtsträvning vissa håller på med.

Jag gillar apparna eftersom du dels endast betalar för tiden du faktiskt parkerar, och dessutom (oftast) får en notis om att parkeringen håller på att ta slut.

Gör du likadant i butiker där det inte går att betala kontant?

Jag hade gärna betalat med SMS, men nu går inte det på parkeringsautomaterna här. Utan man får SMSa regnummer och personnummer, och snällt vänta på ett brev på posten med faktura, och då får man dessutom en aviavgift på 29kr...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

I min kommun är det parkster som gäller. Fakturan kommer via mail och summor under 30 faktureras inte på 3 månader eller något för att man ska få samla ihop till riktiga fakturor. Riktigt bra och är riktigt nöjd.