Sweclockers vinterdator. Ryzen med Linux

Permalänk
Medlem

Sweclockers vinterdator. Ryzen med Linux

Hej!

Idag gick min dator sönder efter 10-12 års trogen tjänst. Det började med att disken blev korrupt men jag kunde installera om. Skulle sätta i en HD för att hämta lite uppbackade filer. Efter det säger det bara "klick" när jag försöker starta den. Har testat med ett annat nätagg, men det hjälper inte. Jag tror den har bestämt sig att få vara död av ålderdom. Jag ska i alla fall försöka med konstgjord andning i helgen genom att skruva isär den och ihop igen. Jag gissar att det inte kommer funka...

Jag funderar i alla fall på att köpa något nytt. Jag har kollat på Sweckockers vinterdator med variationen att skippa grafikkortet och behålla mitt gamla Nvidia GTX 1060 6 gb då jag har ont om pengar. Jag spelar mest UT2004 ändå.

Min fråga är. Hur bra funkar AMD Ryzen på Linux?

Jag har läst lite då och då att det varit problem med Ryzen på Linux, men det kanske var mest i början när Ryzen kom. Jag kör Debian stable, men jag skulle lika gärna kunna köra testing om så krävs. Jag tänker då främst på att det kanske skulle funka bättre med en nyare kernel vilket lär finnas i testing.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Tjena sitter på en 3900x idag och det funkar klockrent och likaså gjorde min 1700x.

Verkar som man behöver ha en kernel över vertionsnummer 4.9.10 för att de ska fungera bra med Rysen

Hadde en GTX 1060 6Gb tidigare och den fungerade riktigt bra den med !

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem

Det var en del problem med Ryzen 3000-serien i början p.g.a. att deras RDRAND-stöd är trasigt, men det blev åtgärdat rätt snabbt (inte stödet, men problemen det orsakade). I övrigt har det väl inte varit några direkta problem med Ryzen i Linux, förutom APU:erna som det varit en massa problem med (men det påverkar ju inte vinterdatorn).

Själv har jag kört Arch Linux på en 3900X och ett Asus X570-Pro sen Augusti förra året, och det enda problemet har nog varit det dåliga stödet för sensorer på X570-moderkort vilket förbättrades rätt nyligen i Linux 5.4. Hur bra Debian fungerar kan jag tyvärr inte säga något om, men att köra testing istället för stable är förmodligen ingen dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var en del problem med Ryzen 3000-serien i början p.g.a. att deras RDRAND-stöd är trasigt, men det blev åtgärdat rätt snabbt (inte stödet, men problemen det orsakade). I övrigt har det väl inte varit några direkta problem med Ryzen i Linux, förutom APU:erna som det varit en massa problem med (men det påverkar ju inte vinterdatorn).

Själv har jag kört Arch Linux på en 3900X och ett Asus X570-Pro sen Augusti förra året, och det enda problemet har nog varit det dåliga stödet för sensorer på X570-moderkort vilket förbättrades rätt nyligen i Linux 5.4. Hur bra Debian fungerar kan jag tyvärr inte säga något om, men att köra testing istället för stable är förmodligen ingen dålig idé.

Själva RDRAND-felet åtgärdades väl dock i och med AGESA 1.0.0.3ABB som släpptes till moderkortstillverkarna i slutet av juli och därefter till användare i UEFI-uppdateringar ("BIOS") från moderkortstillverkarna. Så numera får väl även själva felet snarast ses som historia för nya kort och alla kort som uppdaterats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Byggde en KVM(virtualiserings maskin) på en ryzen 5 3600, jag har inte stött på några problem i linux.

Permalänk
Medlem

Tacka alla för svaren!
Då får det bli vinterdatorn om jag inte får igång min gamla, vilket jag tvivlar på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva RDRAND-felet åtgärdades väl dock i och med AGESA 1.0.0.3ABB som släpptes till moderkortstillverkarna i slutet av juli och därefter till användare i UEFI-uppdateringar ("BIOS") från moderkortstillverkarna. Så numera får väl även själva felet snarast ses som historia för nya kort och alla kort som uppdaterats.

Det stämmer, alla skumma buggar med hängningar eller plötsliga låsningar av mus / tgb med oförklarliga anledningar har totalt försvunnit det senaste halvåret (minskade redan i februari). Sedan oktober har jag även sett en betydlig prestandaökning på grafik och diskar (tunga läs/skrivjobb balanseras bättre och parallelliseras i stället för att stå i kö) samt virtuella maskiner.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon