Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Skrivet av flukke:

Chrome på datorn och Firefox på mobilen (för att kunna köra adblock)

Samma fast tvärt om.

Permalänk

Ni 21 som envisas med att köra Internet Explorer, läs detta: https://portal.msrc.microsoft.com/en-us/security-guidance/adv...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Firefox.
Gillade Chrome tidigare men bytte då jag tyckte att Chrome under året tog några steg för långt in i mitt liv och utan att riktigt fråga om lov eller ge mig något val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brave. bra mycket snabbare än chrome.
känner mig inte lika övervakad som jag gjorde när jag använde chrome heller.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Chrome främst, men även Firefox / Firefox dev.

Vad är det som är långsamt med Chrome?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Samma fast tvärt om.

Hur får du in Adblock i Chrome på Android/ios? Pi hole eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag kanske ska ställa frågan igen, då jag brukar göra det med något års mellanrum.

Finns det någon av de andra stora browserna, förutom Chrome, som klarar av att snyggt göra sökfältet integrerat med adressfältet? Jag vill att jag ska kunna öppna en tab med kortkommando, skriva en bokstav (kopplad till en given sökmotor) och space, och sedan ska jag kunna skriva min sökning och komma direkt till resultat.

Detta är det enda jag kan säga som faktiskt ger en betydande ökning av min surfhastighet, då det kapar tid från att behöva använda musen eller behöva skriva fler saker. Hur lång tid en browser tar att ladda en sida brukar vara försumbart med dagens hårdvara. Har frågat om detta tidigare och hittills har alla alternativ som sagts varit underlägsna vad Chrome har.

Permalänk
Medlem

Brave i första hand och Chrome om det inte funkar med Brave.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Jag kanske ska ställa frågan igen, då jag brukar göra det med något års mellanrum.

Finns det någon av de andra stora browserna, förutom Chrome, som klarar av att snyggt göra sökfältet integrerat med adressfältet? Jag vill att jag ska kunna öppna en tab med kortkommando, skriva en bokstav (kopplad till en given sökmotor) och space, och sedan ska jag kunna skriva min sökning och komma direkt till resultat.

Detta är det enda jag kan säga som faktiskt ger en betydande ökning av min surfhastighet, då det kapar tid från att behöva använda musen eller behöva skriva fler saker. Hur lång tid en browser tar att ladda en sida brukar vara försumbart med dagens hårdvara. Har frågat om detta tidigare och hittills har alla alternativ som sagts varit underlägsna vad Chrome har.

Vivaldi har denna funktion. Jag har lagt till egendefinierade sökmotorer också, typ imdb, ändrat default och plockat bort exempelvis Yahoo för den vill jag inte använda.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Chrome.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vivaldi har denna funktion. Jag har lagt till egendefinierade sökmotorer också, typ imdb, ändrat default och plockat bort exempelvis Yahoo för den vill jag inte använda.

Tack. Vivaldi har jag aldrig testat så kanske ska göra det framöver.

Permalänk
Medlem

Brave är main tillsammans med Chrome på Windows och Android. Kör Chromium och Firefox på Ubuntu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Hur får du in Adblock i Chrome på Android/ios? Pi hole eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Du. Jag kör utan adblock. Borde spesifiserat det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Tack. Vivaldi har jag aldrig testat så kanske ska göra det framöver.

Gör det, den är verkligen värd ett test tycker jag. Den bygger på Chromium så tillägg fungerar och det är inga problem med kompatibilitet men man får väldigt mycket mer inställnings- och anpassningsmöjligheter. Färgschema, eget eller mer eller mindre baserat på aktiv webbsida, flikplacering och utseende på flikarna, diverse former av snabbnavigering som musgester eller snabbhjul eller menyer. Men samtidigt har den ju bra defaults så man behöver inte meka så mycket om man inte vill.

Permalänk
Medlem

Viktigare än någonsin att köra Firefox då marknaden nu har reducerats till, i praktiken, två motorer. Varav en drivs av ett företag som har till största uppgift att visa dig annonser.

Allt mer som Firefox tappar går vi närmare ett internet som är helt dominerat av Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Firefox!

Permalänk
Avstängd

För helvete, all tjat om det onda företaget Google, har fått mig att nu sippa över till Firefox, för ja, jag håller med.

Är ni nöjda nu???

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

kör Firefox körde chrome ett bra tag men alla annonser och skit som poppar upp hela tiden drev mig vansine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Brave i första hand och Chrome om det inte funkar med Brave.

Hur kan det vara någon skillnad när båda kör med Chromium?

Permalänk
Bildexpert

Ni som kör Opera: Vad tycker ni gör webbläsaren bra? Är genuint nyfiken då jag känner att den fortfarande kanske har något som jag saknar i Firefox.

Permalänk
Medlem

Kör firefox med ublock och noscript, enda sidan som inte blockas är swec

Har aldrig fått FF att funka bra på android, den känns alltid seg på nåt vis. Kanske dags att prova igen för alla annonser i chrome är fruktansvärt dryga. Nån som har tips för att köra firefox på Nokia 5?

På jobbet är vi förpassade till IE, sämre webbläsare får man leta efter. Som tur är jobbar vi nästan uteslutande via intranätet (det som bara funkar i IE och ingen annan webbläsare) så jag har vant mig.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Har kört Chrome i många år, men nu kör jag uteslutande Brave.

Permalänk
Medlem

@Nissling: Jag har kört Opera nu i ett par år efter Chrome/Firefox/Brave och gillar den skarpt. Den har en bra funktion som de andra saknar och det är något som kallas "Speed dial" det är Operas svar på ny fil/startsida men där kan man enkelt skapa länkar till sidor eller göra grupper med länkar som ligger tillsammans, sedan upplever jag den som snabbare (bättre respons) än de andra men är kanske en smaksak.

Prova den och gillar du den inte så har du i alla fall testat.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Har aldrig fått FF att funka bra på android, den känns alltid seg på nåt vis. Kanske dags att prova igen för alla annonser i chrome är fruktansvärt dryga. Nån som har tips för att köra firefox på Nokia 5?

Prova Firefox Focus istället för "standard" FF.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Ni som kör Opera: Vad tycker ni gör webbläsaren bra? Är genuint nyfiken då jag känner att den fortfarande kanske har något som jag saknar i Firefox.

Du kan ladda ner Chrome-tillägg i Opera. Har själv kört Chrome sedan betan men bytte för något år sedan, provade först Firefox men fanns många tillägg som jag tidigare använt som jag inte länge kunde använda. Opera blev lösningen

Opera har även inbyggd stöd för musgester (mycket najs), VPN och så vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Chrome/Chromium och Safari. Tycker Safari är den bästa webläsaren.

Permalänk
Medlem

Kör och har kört Firefox de senaste 7-8 åren, är ju bara bäst...eller ja det bästa man kan ha idag iallafall

Edit:Kör med Duckduckgo Privacy Browser på Androiden.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Kör med Brave både på dator och mobil

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Brave ända sen firefox lekte opinionspolis.

Permalänk
Medlem

Har gjort långtester av dom flesta browsers men fastnade tillslut i Opera och har kört den nu i ca 3-4 år. Utan tvekan en av de bästa om inte bäst. Snabbare än chrome och FF, inte lika intrusive som Chrome.
Kan köra både Opera extensions och Chrome extensions (kör exempelvis google translate för att översätta sidor). Inbyggd adblock (dock kör jag med uBlock Origin), inbyggd VPN i incognito, "battery save mode" för att spara på laptopbatteri (till skillnad från Chrome som slaktar laptops). Kör open source lösenordshanteraren BitWarden. Förstår egentligen inte varför inte fler kör Opera. Finns inbyggt stöd för messengers (Telegram mfl) om man så vill, men jag tycker mest sidebaren är i vägen.