Permalänk
Medlem

Haha alltid lika kul detta. Fortfarande tvistas det om hur inställningarna ska vara till G-sync.
Och det med en hårdvarumodul i skärmen. Om nvidia visste vad dom pysslade med så vore det en on-knapp så var det klart.

OT.
Jag upplever att jag inte behöver G-sync. Tack o lov. Skönt att inte sakna något jag inte har.
Det är ju hur som en tidsfråga innan jag byter skärm. Har den G-sync så lär jag såklart prova det då och då. Why not liks.

Jag har turen att inte behöva det. Skönt att det finns för dom som känner att det gör skillnad. Upplevelsen av spelet är det som avgör om det är ett spel värt att spela så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vi är väl alla över medel?

Haha, enligt mina stats* dårå.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Precis som alla andra trådar och forum på nätet så är man inte helt överrens om hur G-Sync ska användas på bästa sätt :). Lite därför jag skapade tråden för att se.

Men då jag som sagt inte har stött på några problem alls att köra uncapped i alla spel så kommer jag nog fortsätta att köra så.

Känner också att det är ganska dåligt av Nvidia att inte göra det tydligare, då det alltid är diskussion om vilka inställningar som man ska köra med.

Permalänk

@qwertylol1:

Det nvidia har gått ut med är att man ska ha G-sync på plus V-sync "On" i kontrollpanelen. Sen vilken latency man ska använda har de inte sagt något om.

Folk har dock gjort tester på detta som Battlenonsens t.ex. Det går att hitta på Youtube.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

@qwertylol1:

Det nvidia har gått ut med är att man ska ha G-sync på plus V-sync "On" i kontrollpanelen. Sen vilken latency man ska använda har de inte sagt något om.

Folk har dock gjort tester på detta som Battlenonsens t.ex. Det går att hitta på Youtube.

Det är väldigt enkelt, cappar man fps till < max G-sync/FreeSync Hz så fungerar det bäst.

Om man går över gränsen så har man ingen synk och det börjar hända lite skumma saker med bilden, input lag blir lägre dock.

Kombon G-Sync + V-Sync ger märkbart mer input lag, https://youtu.be/F8bFWk61KWA?t=765

Ovannämnda länk är Battlenonsense's test, det är väldigt få situationer där V-Sync är bra och har man adaptiv synk så ska man inte ha den på.

Kul att se folk i tråden säga att de inte behöver eller märker någon skillnad på adaptiv synkronisering, den måste ha varit avslagen när/om de testat.

Permalänk

För er som inte riktigt märkt någon skillnad med adaptiv bildsynk-
Testa Dark Souls 3 (räcker med att spela några minuter i början) med G-Sync/V-Sync Avstängt.
Ser ut som att någon spelar fruit ninja på skärmen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Det är väldigt enkelt, cappar man fps till < max G-sync/FreeSync Hz så fungerar det bäst.

Om man går över gränsen så har man ingen synk och det börjar hända lite skumma saker med bilden, input lag blir lägre dock.

Kombon G-Sync + V-Sync ger märkbart mer input lag, https://youtu.be/F8bFWk61KWA?t=765

Ovannämnda länk är Battlenonsense's test, det är väldigt få situationer där V-Sync är bra och har man adaptiv synk så ska man inte ha den på.

Kul att se folk i tråden säga att de inte behöver eller märker någon skillnad på adaptiv synkronisering, den måste ha varit avslagen när/om de testat.

Jag har testat mycket och kommit fram till att det är bäst att stänga av skiten i FPS spel. Ha fast refreshrate och inte pilla på latency läget så fungerar det bäst. Tar man low latency (ULTRA) så kan det fungera bra i äldre spel, testar man dock i BF5 t.ex så blir det så jäkla ryckigt när man springer.

Sen kan jag se vinning med det i singelplayer som fungerar mindre bra eller där man har låg fps som t.ex Control senast med RTX på. Man märker klar skillnad, men får min del får det stanna där

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Använder alltid g-sync.
Det är så försvinnande liten skillnad i input delay mellan 300fps (Overwatch max fps) och 237fps (G-sync korrekt inställd) och det är skönt att slippa all tearing och stutter.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Jag kör g-sync på. Begränsar fps per spel (om det går) till något med lagom flyt, och där datorn inte arbetar ihjäl sig. Får på så vis bra flyt och en tyst dator. Brukar köra de flesta spel runt 90hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid G-Sync aktiverat. Det är väldigt skönt att slippa tearing samtidigt som man inte lika tydligt märker av om ens FPS varierar lite.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

G-Sync är riktigt bra. Möjliggör att spela på med riktigt hög fps utan att få screen tearing.
Att enbart köra Vsync ger både input lag och låser ju skärmen till inte allt för upphetsande max 60 fps.
Jag kör med Vsync på samtidigt som G-Sync är aktiverat (tillsammans med low latency satt på ultra i Nvidia-inställningarna).

Permalänk
Medlem

kör med g sync och v sync men cap:at FPS på 141. Detta efter att ha tittat på battlenonsens videos om input lag

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

GSync compatible på för det mesta. Spelar inte competitive spel längre, slutade med det i övre tonåren, nu är det singleplayer och eventuellt co-op spel som gäller så att vara snabbast är inte så viktigt längre och då känns det ändå bättre med bättre flyt i bilden, känner inte någon påtaglig skillnad i input delay och då väljer jag ändå bort vsync p.g.a. input delay. Jag anser mig ändå som the 1% av de som är känsliga för input delay, och de som klagar på gsync etc måste ju då vara 1% av dessa 1%... Eller så har jag blivit gammal och okänslig helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är riktigt gött.

Permalänk
Medlem

Nej oftast inte. Inte för att jag inte tycker adaptive sync är bra utan för att jag stöter på tekniska problem i flera spel.

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara en trevlig funktion. Har testat av och på och har inte märkt någon skillnad. Däremot har jag bara gjort det på spel med höga FPS.

Lånar tråden lite med en fråga:
Kan en skärm "få" Gsync på efterhand, via drivrutiner eller så?
Jag har en Acer XF240H och när jag införskaffade den är jag nästan säker på att det inte fanns något stöd för Gsync, men nu signalerar mina drivrutiner om att min skärm stödjer det, och specifikationerna på den skärmen på internet indikerar på ett stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Vissa upplever att det flyter på bättre med G-sync. Jag tycker själv att den ger mer inputlag. Jag känner det i musen att den blir på något sätt betydligt tyngre och det gillar jag inte i fps. Vet inte hur jag ska förklara, men när jag t.ex spelar med Gsync så får jag inte samma kontroll över musen. Blir mer att jag kan bara dra raka linjer, medan utan g-sync kan jag vrida musen på ett sätt som jag inte kan med G-sync. Se nedan klipp, det är utan G-sync. Med G-sync kan jag inte göra dessa vändningar eller rörelser, känner mig handikappad i FPS spel om jag ska vara ärlig.

https://www.youtube.com/watch?v=PmlQJIpZ8Z4

Det där påminner mig om skillnaden mellan att ha mouse smoothing påslaget eller inte. När den är påslagen så blir det i vissa spel som att man inte kan dra siktet exakt som man vill. Känns helskumt. Undrar om de kan vara besläktade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

kör med g sync och v sync men cap:at FPS på 141. Detta efter att ha tittat på battlenonsens videos om input lag

Det gäller då så klart om man har 144 hz skärm, har man t.ex. 240 hz så sätter man väl typ 235 eller nåt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det gäller då så klart om man har 144 hz skärm, har man t.ex. 240 hz så sätter man väl typ 235 eller nåt istället.

Ja?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Inlägget jag kommenterade kunde tolkas som att just 141 var den magiska gränsen för GSync, det handlar väl snarare om att man ska ligga nog många FPS under sin skärms gräns för att ta hänsyn till de variationer som förekommer trots FPS cap och man inte vill hamna över gränsen.

Permalänk
Medlem

kör bfv på 165hz skärm, testat både med och utan g-sync att märka någon större skillnad tittar jag på fps räknaren ligger den närmast alltid på 165fps dock inte när man byter karta konstigt nog.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aragon:

kör bfv på 165hz skärm, testat både med och utan g-sync att märka någon större skillnad tittar jag på fps räknaren ligger den närmast alltid på 165fps dock inte när man byter karta konstigt nog.

Kör du 165 FPS på en 165 Hz-skärm så har du per definition satt den adaptiva synken ur spel. Adaptiv synk är till för de stunder när du kämpar med sisådär 50–90 FPS på 165 Hz-skärmen och traditionellt tvingas välja mellan ryck eller tearing med v-sync on/off.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Det där påminner mig om skillnaden mellan att ha mouse smoothing påslaget eller inte. När den är påslagen så blir det i vissa spel som att man inte kan dra siktet exakt som man vill. Känns helskumt. Undrar om de kan vara besläktade.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exakt. Det är precis så det känns. Men det verkar inte vara många som känner av det.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det gäller då så klart om man har 144 hz skärm, har man t.ex. 240 hz så sätter man väl typ 235 eller nåt istället.

Skrivet av SCORPIUS:

Det räcker med att vara 3 frames under refreshrate.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Har man väl prövat G-Sync kan man inte gå tillbaka till utan.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av Corvidae:

Kan säkert vara en trevlig funktion. Har testat av och på och har inte märkt någon skillnad. Däremot har jag bara gjort det på spel med höga FPS.

Lånar tråden lite med en fråga:
Kan en skärm "få" Gsync på efterhand, via drivrutiner eller så?
Jag har en Acer XF240H och när jag införskaffade den är jag nästan säker på att det inte fanns något stöd för Gsync, men nu signalerar mina drivrutiner om att min skärm stödjer det, och specifikationerna på den skärmen på internet indikerar på ett stöd.

Din skärm har stöd för Freesync. Så när nvidia tog bort sina restriktioner har en del skärmar fått stöd för det i NVCP. Det är därför det fungerar. Du har en g-sync compatible skärm med andra ord.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Corvidae:

Kan en skärm "få" Gsync på efterhand, via drivrutiner eller så?
Jag har en Acer XF240H och när jag införskaffade den är jag nästan säker på att det inte fanns något stöd för Gsync

Generellt kan en skärm inte få en sådan här funktion i efterhand eftersom det är direkt knutet till hårdvaran i skärmen. Däremot har absoluta majoriteten spelskärmar tillverkade från 2015 och framåt VESA Adaptive inbyggd i sin kretsuppsättning. Nvidia lade till den funktionen för ganska exakt ett år sedan men kallar det för "kompatibel med G-Sync" eller G-Sync Compatible.

Beroende på när du uppdaterade drivrutiner och Windows till aktuella versioner aktiverades funktionen. Adaptiv synk måste också vara aktiv i skärmens menyer i någon form. Så under året som passerat är det dessa kombinationer tillsammans med tillfället när du fann att funktionen var igång som gör att det till synes bara dök upp.

Permalänk
Medlem

Kör med det av, blir inge bra alls när man spelar CS:GO och har G-Sync faktiskt. Har någon gång märkt att det känns som det är något konstigt lag när jag spelar och jag hittar inte varför. Då har jag till sist kollat Nvidia settings och ser att G-Sync har aktiverats av sig själv, förmodligen efter någon drivrutinsuppdatering. Slår jag då av det känns det som det skall igen och jag kan panga vidare.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Kör med det av, blir inge bra alls när man spelar CS:GO och har G-Sync faktiskt. Har någon gång märkt att det känns som det är något konstigt lag när jag spelar och jag hittar inte varför. Då har jag till sist kollat Nvidia settings och ser att G-Sync har aktiverats av sig själv, förmodligen efter någon drivrutinsuppdatering. Slår jag då av det känns det som det skall igen och jag kan panga vidare.

Kul då är jag inte ensam om att känna så

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Kör med G-sync igång hela tiden.
Tycker det är passligt för min burk då den inte riktigt orkar allt i 100+fps I 1440P

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |