Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är på grund utav att det är olika ljudnivåer från källan. CD har ofta högre. Det betyder inte bättre. Bara ta dagens filmer. Många filmer kan ha lågt ljud i tal medan smälla på när det händer något. Är ingen expert på vinyl. Jag antar att själva förstärkningen utav signalen är för låg/dålig.

Jag hade liknande problem när jag körde H80. Slutade med att jag byte till en Rega Brio R. Volymen följde med väldigt rart ibland. På samma sätt som du beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Lågt ljud i tal verkar bli vanligare och vanligare i film/serier? Eller så är det min hörsel... Mycket tror jag är i att det är färre och färre skådisar som är teaterskolade och således inte lärt sig artikulera så som krävs för liveframträdanden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lågt ljud i tal verkar bli vanligare och vanligare i film/serier? Eller så är det min hörsel... Mycket tror jag är i att det är färre och färre skådisar som är teaterskolade och således inte lärt sig artikulera så som krävs för liveframträdanden.

Är inte detta filmregissörernas ansvar?
Jag menar, skådespelarna är ju bara verktyg som skall användas.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Har haft ett par Bowers & Wilkins PX7 i några dagar nu... Är väldigt nöjd, känns som man äntligen kan skita i kabeln och bara köra trådlöst!

*Grym batteritid ca 30h plus snabbladdning där 15 min laddning get 5 h batteri.
* Multi point connection som funkar, kan ha den uppkopplad till både datorn och mobilen, funkar riktigt bra
* Sist men inte minst, ljudkvalitén, visst trådlöst kanske aldrig kommer att komma ikapp dom bästa DAC/AMP/Hörlurar med sladd, men för mig så är nu trådlöst tillräckligt bra med dessa. Friheten med bluetooth uppkoppling trumpar en liteeee bättre ljudkvalité.

Skulle våga påstå att man som en vanlig konsument kan använda dessa till nästintill allt, det enda undantaget är om du tar gaming på stort allvar, (funkar givetvis till RTS,MMOs etc). Kör du FPS-spel på en seriös nivå så behöver du väl fortfarande en sladd i och med att bluetooth fortfarande har en liten fördröjning även med APTX Low latency. Även om du jobbar med någon form av musikproduktion så passar givetvis inte denna typ av hörlurar. Men till en vanlig konsument så känns BT-lurar äntligen tillräckligt mogna för att ersätta sladden.

Nu återstår jakten på True Wireless lurar, utvecklingen har inte gått lika långt där som till vanliga hörlurar, men det senaste året så har det hänt mycket.

Just dessa har fått upp mitt intresse:

https://www.masterdynamic.com/products/mw07-plus-true-wireles...

10 timmar batteri per laddning (totalt 40 timmar), just batteritiden har varit det stora problemet med true wireless, men dessa nya från MW ser ut att ha löst problemet. Men vill nog ändå vänta och se om Sennheiser släpper uppföljaren till sina Momentum True Wireless först.

Jag köpte PX7 för någon dag sen efter att ha lyssnat igenom en del kandidater, dock måste jag lämna tillbaka PX7 p.g.a att huvudbandet helt enkelt blir för outhärdligt för mig efter ett par timmar, vilket jag inte hann märka av då jag provade dem i butiken.
Sen så blev jag varse om att ljudkvalitén faktiskt blir sämre när man har ANC i aggressivaste läget och man vill spela lite starkare.

Komfortmässigt så ligger Sennheiser Momentum 3 närmast och därefter kommer Sony XM3, dock lider ju dessa två av andra problem så som sämre ANC, ljudkvalité, värdelösa mikrofoner och man får inte glömma Sonys urusla "lösning" på problemet med touch-kontrollern.

Jag testade även Dali IO-6 och även om dessa lät helt OK (kanske t.o.m bäst*) faktiskt så var det inga jag fastande för, kanske för att de satt lite halvslappt på mig.
Bose 700 kändes som mellanmjölk.

* = Av de jag testade.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

ANC ger alltid sämre ljudkvalitet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon301768:

Är inga problem men aningen skillnad när de gäller ljudnivå, kör jag från dator eller från cd spelare och vill lyssna normalt och inte för högt så brukar jag ha volymen mellan 20-25, kör ja på 30 börjar de bli högt, för att få samma volym via skivspelaren så måste jag ha på 40 och vill jag ha högt ljud då måste jag upp på 60-70 på volymen och de är fortfarande inte jätte högt så man börjar störa grannar högt, spelar jag 60-70 från cd ja då stör jag grannar, är typ dubbla ljudnivån jämfört med skivspelaren på samma volym.

Skaffa ett försteg med justerbara nivåer per ingång om du upplever det som ett problem eller om det bara är från vinyl så kan du ju justera/byta riaa, handlar det om mc pickuper så kan de skilja än mer än mm i nivå och det finns stepup transformatorer som man kan använda till dem för både impedans och nivåoptimering.

Skrivet av oqvist:

Lågt ljud i tal verkar bli vanligare och vanligare i film/serier? Eller så är det min hörsel... Mycket tror jag är i att det är färre och färre skådisar som är teaterskolade och således inte lärt sig artikulera så som krävs för liveframträdanden.

Om du har kalibrerade nivåer så är det ju så som filmskaparna tänkte men du kan använda nattläge på dekodern så minskar den dynamiken på allt och ökar nivån på dialog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Filmskaparna hyr inte teaterskolade skådespelare och sätter fokus på saker i ändan av dynamiken snarare än tal.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Filmskaparna hyr inte teaterskolade skådespelare och sätter fokus på saker i ändan av dynamiken snarare än tal.

Det spelar inte särskilt stor roll hur starkt skådespelarna talar för vilken nivå dialofen har i förhållande till effekter i den färdiga produktionen för ljudeffekterna spelas inte in samtidigt utan ljud mixas och positioneras efter att de spelats in så det är snarare en dålig ljudmix/ljudtekniker än att skådespelarna talat för svagt vid inspelningstillfället eller så har man kanske ett dåligt eller felinställt ljudsystem vid återgivningen.
Skulle nu dialogen verkligen vara inspelad under all kritik så lär aktörerna få dubba sig själva så man får ett användbart ljudspår att mixa med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju inte när skådespelarna artikulerar dåligt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

ANC ger alltid sämre ljudkvalitet.

Jag är medveten om detta och tror du råkat dricka för lite kaffe och bara missade det jag skrev.
"...när man har ANC i aggressivaste läget ..."
Det har aldrig varit någon fråga för Mig om att ANC försämrar ljudkvalitén.

Jag tror bestämt att läget i appen heter "Flight" eller något liknande, det hade en ikon med en bild på ett litet flygplan, och när man väljer direkt i lurarna går läget under benämningen "High".
Nu skulle jag kunna tänka mig att detta faktiskt är något som skulle gå att åtgärda via mjukvara men eftersom jag har annat problem med PX7 så är det med största sannolikhet ingenting jag kommer få erfara.

Dessutom är det lättare att hänga med om du använder @användarnamn eller citerar personen du svarar.
Väl mött.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Pro-Ject Head Box S2? Tänker främst i jämförelse med annat i den prisklassen, där även JDS atom hamnar efter frakt, moms osv.

Tackar!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall det är lämpligt att svara i denna tråden men here goes.

Skulle behöva få tag i nya pads till mina Audio Technica ATH-AD500X, har mailat Audio Technica men verkar inte vara nån som svarar där..

Nån som har tips på vars man kan köpa passande pads?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

@Ceder_78:
Kanske här: https://www.amazon.co.uk/s?k=ATH-AD500X+pads
Eller här: https://eu.audio-technica.com/headphones/headphones-spare-par... vet inte om de skickar till Sverige, men tror det.
Du kan väl mäta dina, tror det är samma storlek på 5- och 900x

Kan kolla in modell hos Dekoni också: https://dekoniaudio.com/audio-technica-ath-ad500x-ear-pads/
De är ganska dyra däremot... men finns på Amazon uk.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen på att prova Audeze Mobius men inte betala fullpris och ändå få garanti så har Komplett 40% rabatt från nypris på sina Demo's just nu. 2649kr är riktigt överkomligt för Carbon/Copper-fägerna.

https://www.komplett.se/product/1118498/demovaror/gaming/demo...

Gillar mina Mobius rejält efter att ha lagt in senare firmwares. 7.1 är coolt i spel och musik låter riktigt bra både över USB och LDAC/Blåtand med HIRES-läget. Även mikrofonen som enligt tidiga tester var dålig låter riktigt bra med nyare firmware, iaf för mig.

Permalänk
Medlem

Blev äntligen med HD800S idag <3
Holy macaroni! Älskar dom redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Blev äntligen med HD800S idag <3
Holy macaroni! Älskar dom redan.

Gött, det är riktigt bra hörlurar. Vad driver du dem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Gött, det är riktigt bra hörlurar. Vad driver du dem med?

THX AAA 789 och Grace SDAC Balanced.
Känner mig som en riktig Drop whore

Permalänk
Medlem

Fick precis hem ett par Yaxi pads till mina smått udda Porta Pro med inbyggd mic.

Som flera vittnat blir basen aningen mer klar och inte lika grötig, mellanregistret fick sig ett litet lyft också- för att inte tala om ökad komfort. Kan verkligen rekommendera dem till alla Porta Pro ägare där ute.

Permalänk
Inaktiv

@miizoo: Är Yaxi padsen kraftigare än original padsen?

Edit: Beställt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av feliks-audio förstärkare här?

Funderar på att skaffa en Echo för att färga ljudet lite på mina MDR-Z7 då min JDS Atom tillsammans med NAD D1050 gör att det låter lite för kliniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Är det någon som har erfarenhet av feliks-audio förstärkare här?

Funderar på att skaffa en Echo för att färga ljudet lite på mina MDR-Z7 då min JDS Atom tillsammans med NAD D1050 gör att det låter lite för kliniskt.

Jag har haft en Espressivo. Trevlig pryl, men de har blivit för dyra imho. Vet du om Z7 passar bra med OTL då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag har haft en Espressivo. Trevlig pryl, men de har blivit för dyra imho. Vet du om Z7 passar bra med OTL då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, det är väldigt svårt att hitta tester - det enda jag vet är att feliks-audio själva rekommenderar Echo till dessa efter mail kontakt.
Men jag vill nog hellre höra från folk som testat på riktigt snarare än vad tillverkaren själv säger, speciellt med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@miizoo: Är Yaxi padsen kraftigare än original padsen?

Edit: Beställt.

Vet inte riktigt vad du syftar på, men Yaxi känns betydligt mer robusta och rejäla. De är trots allt större och fördelar trycket mot örat på ett bättre sätt, därav ökad komfort.

Kul att du beställt Vilken färg blev det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miizoo:

Vet inte riktigt vad du syftar på, men Yaxi känns betydligt mer robusta och rejäla. De är trots allt större och fördelar trycket mot örat på ett bättre sätt, därav ökad komfort.

Kul att du beställt Vilken färg blev det?

Var det jag menade, original padsen är lite tunna, Yaxi såg kraftigare ut helt enkelt. Blev svarta och röda.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Blev äntligen med HD800S idag <3
Holy macaroni! Älskar dom redan.

Har själv 6xx, hur är de om man jämnför med just sennheiser 600 serien rent generellt?

Permalänk
Medlem

HD6xx vs HD800s

Sennheisers HD650 har fetast/varmast ljud med mest bas av dessa medan HD600 är mer frekvensrak (äldre modell som ibland föredras av vissa mot HD650, då de anses mer neutrala).

HD800 (som lanserades 2009) har ett betydligt större och öppnare ljud men kan ibland anses något uttröttande då de har ett vassare/kyligare ljud med en puckel i frekvenskurvan kring kHz.

HD800s lanserades ca fem år senare och ska ha ett ljud som påminner en aning om HD6xx och 700-serierna, då Sennheiser implementerat en Helmholtz-resonator som får bukt med 6kHz-puckeln, dvs mer bas med ett varmare ljud. Vet att det finns en del som föredrar den gamla modellen utan s, men mycket beror på vad dem drivs med då HD800-modellerna är väldigt krävande för att låta bra. Då jag själv har HD800, så vet jag att det också finns möjlighet att modda dem själv så dem påminner om HD800s.

En annan skillnad är också kablaget, där HD6xx använder "vanlig" OFC (syrefri koppar), medan HD800 har Silverpläterad OFC. Till HD800s medföljer även en balanserad kabel.

Observera också att ägare av HD800 kan få ett specifikt frekvensdiagram för sina lurar kostnadsfritt hemskickat genom att kontakta Sennheiser i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Har själv 6xx, hur är de om man jämnför med just sennheiser 600 serien rent generellt?

Jag äger både HD660s och HD800S så jag borde kunna jämföra. Men jag har väldigt svårt att beskriva ljud i text på ett forum.
Det skulle bara bli de vanliga klyschorna ändå. Stor/enorm ljudbild (eller vad soundstage nu heter på Svenska). Kräsna på källa och elektronik. Fantastiskt detaljerade och löjligt bra stereo-separation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lågt ljud i tal verkar bli vanligare och vanligare i film/serier? Eller så är det min hörsel... Mycket tror jag är i att det är färre och färre skådisar som är teaterskolade och således inte lärt sig artikulera så som krävs för liveframträdanden.

Då är det min hörsel med. Såg Shazam med kompisar igår (dålig film för övrigt ) och fick sitta och höja/sänka hela tiden.
Dialogen var så låg och sedan så fort något fartfyllt hände så basade hela lägenheten sönder.
De som mixar serier/film idag måste gå på substanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Observera också att ägare av HD800 kan få ett specifikt frekvensdiagram för sina lurar kostnadsfritt hemskickat genom att kontakta Sennheiser i Tyskland.

Får man inte med det längre som standard? Det fick man när de släpptes och jag köpte dem. Kasst också att de bytt ut XLR-kabeln mot en 4.4 mm imho.

Permalänk
Medlem

Trött på att ha massa kablar omkring hörlurarna, så letar efter en kombinerad DAC och förstärkare. Helst något lite roligare än t.ex. en FiiO. Ska kunna driva både låg- och högimpedanslurar (Denon D5000 samt HD600). Pris under 10k, och vill ha mer än bara en USB-ingång. Kollar lite på xDuoos nya T-30 som ser fin ut, men gillar inte riktigt att den har Bluetooth.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1:

Mer än bara en USB-ingång? Är inte det ganska ovanligt? Om du kan bortse från det så är det här mina spontana förslag:

- RME ADI DAC2 (som visst har kommit i uppdaterad version med AK4493)
- Topping DX7 pro
- Sabaj D5
- SMSL M500