Permalänk

Min data fryser/hänger sig

Hejsan!
När det kommer till datorer är jag helt värdelös och tänkte skriva här i hopp om att någon vet vad som kan vara fel/problemet jag förnuvarande upplever!

Jag spelar World of Warcraft och spenderar mycket dit inne på Discord men sedan jag fick den nya datan så händer det ibland att spelet/discord fryser/hänger sig allt från 5 sekunder upp till 40 sekunder innan allt är tillbaka som vanligt igen. (detta hände ALDRIG på den gamla datan)

i den Gamla datan hade jag
Processor Intel i3 8350k
Grafikkort 1060 3gb

och i den Nya datan har jag
Processor ryzen 5 2600
Grafikkort 1660 Ti 6gb

Tackar ödmjukast för all hjälp man kan få

Permalänk
Medlem

Ny dator, innebär det nya komponenter eller begagnade?
Är den färdigbyggd från fabrik? Har du senaste uppdatering till datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

@voffen1: Hej, Det är helt nya komponenter som är köpta från olika butiker och ihopsatt i butik.
Allt ska ha de senaste uppdateringarna

Permalänk
Medlem

Tänkte främst ifall du hade någon support i sådant fall från butiken?
Vet ju inte vilka komponenter du har förutom cpu och gpu. Hdd kanske är påväg att ge upp? Ram minnen som är långsamma. Har du kollat med något program vilka temperaturer du har när du spelar? Typ msi afterburner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

@voffen1: Inget jag köpte till men har kontaktat dom och inväntar svar, men tänkte att det är lika bra att göra ett inlägg här ifall någon visste vad felet kan vara.

GPU'n ligger som högst på 60 grader men går från 45-55 grader oftast
CPU'n ligger runt 40 grader. Ram är 3200mhz

Permalänk
Medlem

Inte kul när datan hänger sig. Men datorn - funkar perfekt, antar jag?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

@Juus1: Hej, ja datan i övrigt funkar fint, kan spela andra spel och streama film på den utan några bekymmer alls

Permalänk
Medlem

@Kaer-Morhen: Hen är taskig mot dig som inte vet att det är skillnad på data och dator. Data är den digitala informationen som finns inuti en dator.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter består datorn av? Har du någon plocklista?

Win10?
SSD?
Har du själv konfigurerat minnena till 3200MHz? Gissar lite vilt på att det är problemet.

Tanka hem denna: https://hcidesign.com/memtest/download.html

Kör igång en exe först och har du tex 16 GB ram i ditt system så skriv in 2000 MB. Sen startar du en ny och skriver 2000 MB igen. Fortsätt tills du använt 14 GB totalt (använder du allt så hänger sig datorn). Får nu några errors så körs minnena för tajt i nuläget.

Edit: Det du kan prova utan större ansträngning är att gå in i BIOS och ändra minnena till XMP - 2933MHz. Prova kör så och se om det förändrar nånting. Om inte så kan du prova sänka frekvensen lite till 2600 MHz.. Funkar inget av detta så får du anta det inte är minnena.

Vilka slots sitter minnena i? Om du rankar dom från vänster (närmast cpu) 1-4.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

@MeSaber:
Processor Ryzen 5 2600
Grafikkort 1660ti 6gb
Ram minne 2x8 gb 3200mhz? (de står att det är 3200MHz på kartongen)
Nätagg. Rm 550x
Hårdisk 970 Evo m2
Moderkort: Rog strix B450-I Gaming
Hårddisk 1 ssd.
1 nvme2
1 hdd.

Yes använder win10 och har ssd i datan (som win ska va installerat på)

Nej har inte konfigurerat minnena till 3200MHz
har laddat ner programmet och får väll köra det under kvällen/natten. (vet inte hur lång tid det tar)
Jag använder ett itx moderkort så har bara 2 slots (2x8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaer-Morhen:

@MeSaber:
Processor Ryzen 5 2600
Grafikkort 1660ti 6gb
Ram minne 2x8 gb 3200mhz? (de står att det är 3200MHz på kartongen)
Nätagg. Rm 550x
Hårdisk 970 Evo m2
Moderkort: Rog strix B450-I Gaming
Hårddisk 1 ssd.
1 nvme2
1 hdd.

Yes använder win10 och har ssd i datan (som win ska va installerat på)

Nej har inte konfigurerat minnena till 3200MHz
har laddat ner programmet och får väll köra det under kvällen/natten. (vet inte hur lång tid det tar)
Jag använder ett itx moderkort så har bara 2 slots (2x8)

När man ställer in minneshastigheten ska man aktivera minnenas profil, en överklockningsfunktion. Ändrar du frekvensen ändras inga timings etc eller volt så det blir ostabilt rätt fort. Kika i moderkortets manual hur du aktiverar minnenas XMP-profiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

När man ställer in minneshastigheten ska man aktivera minnenas profil, en överklockningsfunktion. Ändrar du frekvensen ändras inga timings etc eller volt så det blir ostabilt rätt fort. Kika i moderkortets manual hur du aktiverar minnenas XMP-profiler.

Skickades från m.sweclockers.com

I ASUS-världen för AMD-system så heter det DOCP för minnesprofilen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Data =ettor nollor
Dator =hårdvara

Kör lite olika stressprogram och se om det fryser då. Ladda ner Memtest, Prime 95 samt Heaven. Memtest kör du tills det själv stänger av sig och dom andra kan du köra i typ 1.5h. Kallar du dator för data är du kanske inte helt bekant med BIOS men du måste eventuellt ställa om BOOT när du kör Memtest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@str8forthakill: Ok, har aldrig varit inne och pillat/ändrat på några inställningar där. (vad hade du tänkt jag ska ändra där då)

@Knotvillage Nej jag är helt värdelös när det kommer till datorer i det stora hela ^^
Så detta med BIPS och BOOT inställningar är något jag absolut inte försår mig på,

Har laddat hem både Memtest och Prime 95 (hittade tyvärr inte Heaven)
Tänkte köra dom ikväll/natt så får jag väll se vad som dyket upp till svar senare.

***

Efter jag starta Prime och sedan kom tillbaka till datan ser jag att det står ETA: 6D att köra detta test
Vet inte om det stämmer (tyckte jag följde instruktionerna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

@Kaer-Morhen: Hen är taskig mot dig som inte vet att det är skillnad på data och dator. Data är den digitala informationen som finns inuti en dator.

Jag brukade irritera mig på när folk inte förstod skillnaden, men fick inse att det är allmänt vedertaget att data är synonymt med dator i vardagligt språkbruk. De som anmärker på folk som uttrycker sig så är alltså inte bara taskiga, de har fel.

da`ta substantiv ~n dator
dat·an
● system som fort­löpande på elektronisk väg lagrar (vissa) upp­gifter och bearbetar dem på beordrat sätt med hjälp av program
○ ngn gång äv. om själva maskinen el. an­läggningen (vard.)
sedan 1960-talet kortord för datamaskin
Svensk Ordbok

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mickeko:

Jag brukade irritera mig på när folk inte förstod skillnaden, men fick inse att det är allmänt vedertaget att data är synonymt med dator i vardagligt språkbruk. De som anmärker på folk som uttrycker sig så är alltså inte bara taskiga, de har fel.

da`ta substantiv ~n dator
dat·an
● system som fort­löpande på elektronisk väg lagrar (vissa) upp­gifter och bearbetar dem på beordrat sätt med hjälp av program
○ ngn gång äv. om själva maskinen el. an­läggningen (vard.)
sedan 1960-talet kortord för datamaskin
Svensk Ordbok

Eller inte:

https://svenska.se/tre/?sok=data&pz=1

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Erm, du vet att exakt det jag citerar står med på den sidan?

SAOL finns för att lista ord och deras böjningar.
SO finns för att beskriva ordens betydelse.

Båda ges ut av Svenska Akademien.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk

@MeSaber: @knotvillage har haft memtest igång ett bra tag nu och den säger (970% Coverage, 0 Errors)
så jag antar att den inte hittar några problem?
Prime95 håller fortfarande på att köras då den har 4(?) dagar kvar

Permalänk
Skrivet av Kaer-Morhen:

@MeSaber: @knotvillage har haft memtest igång ett bra tag nu och den säger (970% Coverage, 0 Errors)
så jag antar att den inte hittar några problem?
Prime95 håller fortfarande på att köras då den har 4(?) dagar kvar

Memstest kör man tills det stänger av sig själv och P95 kör man Smal FTT i kanske 1.5h. Här laddar du ner Heaven. När du kör P95 samt Heaven så ta ner HW info och kolla temp.

https://benchmark.unigine.com/heaven

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Memstest kör man tills det stänger av sig själv och P95 kör man Smal FTT i kanske 1.5h. Här laddar du ner Heaven. När du kör P95 samt Heaven så ta ner HW info och kolla temp.

https://benchmark.unigine.com/heaven

Du borde kanske berätta för personerna bakom memtest att dom behöver uppdatera sin info då. Exakt hur många % går memtest till innan det är klart enligt dig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Du borde kanske berätta för personerna bakom memtest att dom behöver uppdatera sin info då. Exakt hur många % går memtest till innan det är klart enligt dig?
https://i.imgur.com/YHJSct5.jpg

När jag har kört så kör den 4 olika test som brukar ta cirka 2h. Körde senast på grabben 2700K rigg.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: Körde memtest i 10timmar och den hade klarat av 970%
En annan dum fråga är kanske hur man får igång P95 så den bara kör en smal FTT, den verkar bara köra långt program när jag vill köra den

Permalänk
Skrivet av Kaer-Morhen:

@Knotvillage: Körde memtest i 10timmar och den hade klarat av 970%
En annan dum fråga är kanske hur man får igång P95 så den bara kör en smal FTT, den verkar bara köra långt program när jag vill köra den

Nu förstår jag inte riktigt. Kör du smal FTT så ska den bara köra en typ av test sen får du hålla kolla på temps och aktivitet i HWinfo.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: Det var jag som körde programmet fel, ber om ursäkt och ska göra det igen på rätt sätt!