Hur kan vi minska mängden elektronikavfall?

Permalänk
Medlem

Hur kan vi minska mängden elektronikavfall?

Såg en intressant dokumentär kallad "The most toxic place on earth - Agbogbloshie". https://www.youtube.com/watch?v=g3-B6ygNT6c
Det man får se bland annat i den här dokumentären är att både illegalt och legalt elektronikavfall hamnar på villovägar och säljs på svarta marknaden, för att till slut eldas upp under bar himmel på någon gudsförgäten plats i Afrika.

Dock är det egentligen inte detta i sig jag skulle vilja diskutera i den här tråden utan något som någon skrev i en kommentar till dokumentären:

Citat:

Electronic companies need to stop designing their products to last for only 2 years.

Det ligger mycket i det. Kolla på elektronikvaror era föräldrar, eller kanske föräldras föräldrar har. Exempelvis köksmaskiner. Jag har själv gjort det och hittat produkter som hållt i närmare 30-40 år! Det är rätt stor skillnad jämfört med 2 år! Det går alltså alldeles utmärkt att göra varor som håller längre, det handlar bara om att välja rätt material och konstruktion.

Gör elektronikföretag verkligen medvetet varor som ska gå sönder efter en viss tid? Naturligtvis inte alla, men en del gör det definitivt. Jag har själv pratat med många inom industrin som har bekräftat att så är fallet. Ta till exempel en eltandborste. Varje gång du använder den sker en liten slitning på dess delar. Tar du medelvärdet av hur mycket den används per dag, kan du snabbt få fram en siffra över dess förbrukning. Allt som behövs sedan är hållfasthetslära och enkel matematik. Du kan bokstavligt talat se "Om vi använder material A kommer den hålla i genomsnitt 10 år, om vi använder material B i genomsnitt 2 år". Det är ren matematik. Tänk nu dig själv in i företagets roll. Varför skulle du inte välja material B? Ur ren ekonomisk synpunkt är valet självklart. Det finns inga restriktioner som säger att du måste göra en vara som håller längre, så länge garantitiden är uppfylld. Det finns inga lagar som säger att du måste göra en vara som håller längre än så.

Men man behöver inte ens gå in på materialnivå, utan kan gå steget "över", till det rena ekonomiska perspektivet. Tänk dig in i företagsledarens roll. Du ska optimera mängden personal och tid för projekt och produktlanseringar. Du söker det som är billigast och enklast. Om en vara håller 2 år med liten felmarginal, medan en annan 10 år och större felmarginal, så är det både billigare och enklare att projektera för 2 år i taget.

Det är enkel matematik och grundläggande ekonomi.

Så även om vi alla skulle vara superduktiga konsumenter och både begränsa vår inköpsmängd så mycket som möjligt och återvinna allt precis korrekt, så kommer det inte att räcka, elektronikavfallet kommer bara öka ändå. Varför? Helt enkelt för att i nuläget är det det som ger störst vinst.

Lösningen som jag ser det blir då istället att förändra förutsättningarna för vad som är lönsamt.

Exempelvis skulle man kunna lägga större ansvar hos företag att ta hand om elektronikavfallet. Det finns redan i begränsad omfattning i Sverige idag, och kallas producentansvar. Dock är det uppenbarligen inte tillräckligt. Målet borde vara att om ett företag förbrukar en viss mängd av ett visst material per år, så ska också företaget själva se till att de kan hantera hela den mängden för återvinning på korrekt sätt inom den tiden. Gjorde man detta skulle det plötsligt finnas incitament för företagen att göra varor som håller längre. Det skulle ligga i deras egna intresse att förbruka så lite material som möjligt.

Så länge företag inte har det ansvaret så finns däremot inget sådant incitament, och då är förhållandet istället det motsatta.

Man skulle här kunna prata om det som kallas CSR (Corporate Social Responsibility) men som en nobelpristagare i ekonomi vid namn Milton Friedman sa:

Citat:

There is one and only one social responsibility of business – to increase its profits.

Det låter kanske krasst men tänker man efter så stämmer det. Så länge det inte finns någon ekonomisk fördel för ett företag att arbeta mer miljövänligt så kommer de inte att göra det. Man måste alltså se till att det blir mer lönsamt att vara miljövänlig.

Jag vet att det finns många här som också jobbar i eller har anknytning till elektronikindustrin på ett eller annat sätt, välkomna att delge era erfarenheter och tankar om hur vi kan minska mängden elektronikavfall.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Dock är det egentligen inte detta i sig jag skulle vilja diskutera i den här tråden utan något som någon skrev i en kommentar till dokumentären:
Det ligger mycket i det. Kolla på elektronikvaror era föräldrar, eller kanske föräldras föräldrar har. Exempelvis köksmaskiner. Jag har själv gjort det och hittat produkter som hållt i närmare 30-40 år! Det är rätt stor skillnad jämfört med 2 år! Det går alltså alldeles utmärkt att göra varor som håller längre, det handlar bara om att välja rätt material och konstruktion.

Köksmaskiner är ett rätt dåligt exempel.
Jag använder en skärmaskin och en köksmaskin som är runt 40 år gamla och även om de gjordes saker med bättre livslängd förr så är största anledningen till att de fortfarande lever att de helt enkelt inte används särskilt mycket.

En modern maskin lär leva lika länge med sådan användning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som du citerade, vårt kära grannland Norge har 5 års reklamationsrätt mot 3 här. Kräva 3 års garanti på elektronik är väl en annan lätt sak som kan göras på EU nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Såg en intressant dokumentär kallad "The most toxic place on earth - Agbogbloshie". https://www.youtube.com/watch?v=g3-B6ygNT6c
Det man får se bland annat i den här dokumentären är att både illegalt och legalt elektronikavfall hamnar på villovägar och säljs på svarta marknaden, för att till slut eldas upp under bar himmel på någon gudsförgäten plats i Afrika.

Dock är det egentligen inte detta i sig jag skulle vilja diskutera i den här tråden utan något som någon skrev i en kommentar till dokumentären:
Det ligger mycket i det. Kolla på elektronikvaror era föräldrar, eller kanske föräldras föräldrar har. Exempelvis köksmaskiner. Jag har själv gjort det och hittat produkter som hållt i närmare 30-40 år! Det är rätt stor skillnad jämfört med 2 år! Det går alltså alldeles utmärkt att göra varor som håller längre, det handlar bara om att välja rätt material och konstruktion.

Gör elektronikföretag verkligen medvetet varor som ska gå sönder efter en viss tid? Naturligtvis inte alla, men en del gör det definitivt. Jag har själv pratat med många inom industrin som har bekräftat att så är fallet. Ta till exempel en eltandborste. Varje gång du använder den sker en liten slitning på dess delar. Tar du medelvärdet av hur mycket den används per dag, kan du snabbt få fram en siffra över dess förbrukning. Allt som behövs sedan är hållfasthetslära och enkel matematik. Du kan bokstavligt talat se "Om vi använder material A kommer den hålla i genomsnitt 10 år, om vi använder material B i genomsnitt 2 år". Det är ren matematik. Tänk nu dig själv in i företagets roll. Varför skulle du inte välja material B? Ur ren ekonomisk synpunkt är valet självklart. Det finns inga restriktioner som säger att du måste göra en vara som håller längre, så länge garantitiden är uppfylld. Det finns inga lagar som säger att du måste göra en vara som håller längre än så.

Men man behöver inte ens gå in på materialnivå, utan kan gå steget "över", till det rena ekonomiska perspektivet. Tänk dig in i företagsledarens roll. Du ska optimera mängden personal och tid för projekt och produktlanseringar. Du söker det som är billigast och enklast. Om en vara håller 2 år med liten felmarginal, medan en annan 10 år och större felmarginal, så är det både billigare och enklare att projektera för 2 år i taget.

Det är enkel matematik och grundläggande ekonomi.

Så även om vi alla skulle vara superduktiga konsumenter och både begränsa vår inköpsmängd så mycket som möjligt och återvinna allt precis korrekt, så kommer det inte att räcka, elektronikavfallet kommer bara öka ändå. Varför? Helt enkelt för att i nuläget är det det som ger störst vinst.

Lösningen som jag ser det blir då istället att förändra förutsättningarna för vad som är lönsamt.

Exempelvis skulle man kunna lägga större ansvar hos företag att ta hand om elektronikavfallet. Det finns redan i begränsad omfattning i Sverige idag, och kallas producentansvar. Dock är det uppenbarligen inte tillräckligt. Målet borde vara att om ett företag förbrukar en viss mängd av ett visst material per år, så ska också företaget själva se till att de kan hantera hela den mängden för återvinning på korrekt sätt inom den tiden. Gjorde man detta skulle det plötsligt finnas incitament för företagen att göra varor som håller längre. Det skulle ligga i deras egna intresse att förbruka så lite material som möjligt.

Så länge företag inte har det ansvaret så finns däremot inget sådant incitament, och då är förhållandet istället det motsatta.

Man skulle här kunna prata om det som kallas CSR (Corporate Social Responsibility) men som en nobelpristagare i ekonomi vid namn Milton Friedman sa: Det låter kanske krasst men tänker man efter så stämmer det. Så länge det inte finns någon ekonomisk fördel för ett företag att arbeta mer miljövänligt så kommer de inte att göra det. Man måste alltså se till att det blir mer lönsamt att vara miljövänlig.

Jag vet att det finns många här som också jobbar i eller har anknytning till elektronikindustrin på ett eller annat sätt, välkomna att delge era erfarenheter och tankar om hur vi kan minska mängden elektronikavfall.

Köp inga nya Asus Zenbook på ett tag.
Löst.

Permalänk
Medlem

Elektronikpant anser jag vore rimligt också. Alltså att man betalar en %' extraavgift för elektronik som man får tillbaka när man återvinner det.

Såg även ett citat jag tyckte var ganska intressant idag via FB gällande klimatet.
"We scientists don't know how to do that,
I used to think the top environmental problems were biodiversity loss, ecosystem collapse and climate change.
I thought that with 30 years of good science we could address those problems.
But I was wrong.
The top environmental problems are selfishness, greed and apathy...

... and to deal with those we need a spiritual and cultural transformation
- and we scientists don't know how to do that." - Gus Speth

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag tror främsta ekonomiska incitament för ett företag att föredra en vara som inte håller länge är prissättning; det är inte lika många som vill köpa exempelvis en glödlampa som håller typ 100 år (ifall det är möjligt) för det motsvarande ekonomiskt rättfärdiga priset.

Jag tror även att det är därför vissa företag som Apple gör produkter som blir märkbart sämre efter typ 3 år och därmed pushar deras användare att köpa nya mobiler istället för att sälja en mobil som kostar lite mer men håller längre. Priset är redan väldigt hög för en iPhone.

Ett sätt att angripa detta är tjänstemodeller där man abonnerar istället för köper produkter.

Vad gäller produktionen tycker jag att ett problem är att mycket som byggs inte är modulärt; det är oftast mycket enklare att köpa helt nytt istället för att att uppgradera eller reparera. Det går säker att skapa ekonomiska incitament för även low-tech Kinesiska bolag att bygga modulärt genom möjlighet till merförsäljning senare

Permalänk

Det finns 3 sätt att minska avfall påverkan.
1: Bättre återvinning
2: På olika sätt minska konsumtionen. Det kan vara allt från populistiska saker som skatt eller byråkrati.
3: Se till att människobeståndet på jorden hålls på rimliga nivåer.

Problemet med att ge sig på punkt 2 är att många av förslagen handlar om att man vill stagnera den tekniska utvecklingen. Ta touchscreen som uppfanns 1971 och det fanns flera tillämpningar på 90talet, men alla sög mer eller mindre. Det stora genombrottet kom när den stora skaran i i-länderna köpte ny mobil med touchscreen stup i kvarten. Samma sak är det med mobilkameror och annat. Där denna teknik används på väldigt mycket.
Att mobiltelefonerna idag har blivit så bra, leder till minskad elektronikavfall, då man inte behöver köpa ficklampa, diktafon, videokamera, kamera, miniräknare, stegräknare, fjärrkontroller, nycklar, bärbar spelkonsol och annan dritt. Utan en enda pryl klarar av allt, vilket blir mindre avfall. Så om telefonerna fortsätter att utvecklas så ersätter de fler prylar och miljön blir den stora vinnaren.
Förutom detta så leder minskad konsumtion till minskad ekonomi vilket drabbar mycket.

Så mitt råd är fokusera på att produkter som tillverkas ska tillverkas "så miljösmart" som möjligt, se även till att återvinningen fungerar bättre.

Angående modulärt så har flera mobilvarianter på detta sätt gjorts, de alla har sugit. En kompakt mobil är inte rätt produkt för detta område. Däremot är ens persondator det, där de dock är riktigt bra modulära.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja att tex EU satte press på Androidtelefontillverkarna att släppa uppdateringar bra många fler år än vad de gör nu. Vansinne att en telefon ej kan uppdateras efter tex två år.

Permalänk
Skrivet av mill:

Jag skulle vilja att tex EU satte press på Androidtelefontillverkarna att släppa uppdateringar bra många fler år än vad de gör nu. Vansinne att en telefon ej kan uppdateras efter tex två år.

Blir telefonen obrukbar om man ej får den senaste uppdateringen?
Det är extremt slöseri på resurser att underhålla saker bara för underhållandes skull om ingen vill betala för denna underhållskostnad. Dessa resurser som skulle uppdatera varenda mobil kan istället göra något annat.
Tillverkare kan däremot välja att ta premiumpriser på sina mobiler och uppdatera dem längre för de som vill betala för detta. Observera att det är en stor skillnad på om mobiler efter 2 år skulle bli helt obrukbara och det ej skulle gå ringa på dem, än att man ej får det senaste operativsystemet till dem utan en extra kostnad.

Att hålla ner på arbetskraft som krävs för att utföra ett jobb är i princip lika viktigt som att hålla ner på material vid tillverkning. Vissa mobiler säljs i mindre volymer spridda i hela världen med olika språk och telefonoperatörer. Att kräva tillverkare underhålla alla mobiler med senaste operativsystem bara för sakens skull är slöseri på resurser. Hade telefonerna idag utan Android 10 varit hel obrukbara så hade det varit en annan sak.

Permalänk
Medlem

Om man standardiserar uppdateringsprocessen så som det gör t ex med en valfri modern linuxdistribution samt släpper programvaran fri till Androidtelefoner så skulle de ha mycket längre livslängd och kanske inte så otroligt många olika modeller på marknaden. Jag vill gärna att min Samsung S9+ ska hålla i 5 år.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att mobiltelefonerna idag har blivit så bra, leder till minskad elektronikavfall, då man inte behöver köpa ficklampa, diktafon, videokamera, kamera, miniräknare, stegräknare, fjärrkontroller, nycklar, bärbar spelkonsol och annan dritt. Utan en enda pryl klarar av allt, vilket blir mindre avfall. Så om telefonerna fortsätter att utvecklas så ersätter de fler prylar och miljön blir den stora vinnaren.
Förutom detta så leder minskad konsumtion till minskad ekonomi vilket drabbar mycket.

Bara för att en mobil får mer funktionalitet betyder det inte att total konsumtion minskas. Det finns många som aldrig skulle ha köpt en diktafon, videokamera, stegräknare, bärbar spelkonsol etc men nu är inne på sin 10e telefon.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förutom detta så leder minskad konsumtion till minskad ekonomi vilket drabbar mycket.

Ja, minskad konsumtion i form av spenderande, inte förbrukande av material. Ifall vi spenderar lika mycket pga att tjänster eller reella priser går upp men förbrukar mindre, så drabbas inte ekonomin.

Sen kan man även diskutera om man ska använda nominell ekonomisk tillväxt som främsta riktmärke..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Blir telefonen obrukbar om man ej får den senaste uppdateringen?

I vissa fall, ja, tex om man vill kunna köra BankId.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Om man standardiserar uppdateringsprocessen så som det gör t ex med en valfri modern linuxdistribution samt släpper programvaran fri till Androidtelefoner så skulle de ha mycket längre livslängd och kanske inte så otroligt många olika modeller på marknaden. Jag vill gärna att min Samsung S9+ ska hålla i 5 år.

Och S9+ lär fungera i 5 år med både busskort, bankid, mailprogram och annat utan custom rom. De flesta köparna av preniummobilen S9+ har dock höga krav och då byter mobil innan, men den gamla slängs ej utav går till en annan person.

Men visst borde EU se till så att mobiltillverkare följer någon standard så att det skulle vara enkelt att ladda hem en standard rom som passar flera mobiler.

Skrivet av mill:

I vissa fall, ja, tex om man vill kunna köra BankId.

Bankid fungerar idag på android 5. Just innan version 5 hände det mycket. En ny mobil som idag har android 10, lär kunna köra denna androidversion väldigt länge innan bankid kräver en nyare android version. Speciellt idag när så extremt många har mobiler. Och de får vara ytterst försiktiga med att kräva högre version av android.

Permalänk
Medlem

Den svenska modellen fungerar också, öka skatten på allt tills vi helt enkelt inte har råd att köpa elektronik längre.

skatt på skatt på skatt på skatt på skatt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag tror främsta ekonomiska incitament för ett företag att föredra en vara som inte håller länge är prissättning; det är inte lika många som vill köpa exempelvis en glödlampa som håller typ 100 år (ifall det är möjligt) för det motsvarande ekonomiskt rättfärdiga priset.

Jag tror även att det är därför vissa företag som Apple gör produkter som blir märkbart sämre efter typ 3 år och därmed pushar deras användare att köpa nya mobiler istället för att sälja en mobil som kostar lite mer men håller längre. Priset är redan väldigt hög för en iPhone.

Ett sätt att angripa detta är tjänstemodeller där man abonnerar istället för köper produkter.

Vad gäller produktionen tycker jag att ett problem är att mycket som byggs inte är modulärt; det är oftast mycket enklare att köpa helt nytt istället för att att uppgradera eller reparera. Det går säker att skapa ekonomiska incitament för även low-tech Kinesiska bolag att bygga modulärt genom möjlighet till merförsäljning senare

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/The_Centennial_Light finns ju(du nämnde ju glödlampa)^^.
Denna lampa brukar ju nämnas när man talar om spåret TS är inne på.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Den svenska modellen fungerar också, öka skatten på allt tills vi helt enkelt inte har råd att köpa elektronik längre.

skatt på skatt på skatt på skatt på skatt.

Du missade några skatt. -Skatt på skatt på skatt på skatt på skatt skatt på skatt skatt på skatt. Populism är en enkel lösning på allt.
En annan är att fundera på hur man utan skatt kan förbättra miljön. T.ex införa något likt Rut/rotavdrag på renovering av halvgamla bilar så att de ej skrotats och folk köper ny.

Annat är att snabba på den tekniska utvecklingen. Ta busskort och alla andra kort för den delen. Tack vare dagen schyssta mobiler behöver folk ej ha extern sådan, det leder dessutom till snabbare på och avstigning på buss och tåg vilket är bra för miljön. Man kan också dra ner på arbetskraft för att hantera dessa.

Tänk om politikerna kunde ha lite mer teknikintresse istället och se att ny teknik kan leda till att man kan dra ner elektronik slösande och arbetskraft. Närmast blir väl körkort/E-lägg i mobilen, visst alla körkort är inte värdens miljöfarligaste, men saker byggs in hela tiden.

Om politikerna inte hade varit populister så hade de t.ex. sett att dagstidningar som trycks på papper är extremt slöseri på vår miljö och hårt straffskattat dessa, men gissa vad de gör? Jo ger dem presstöd. Driftstödet är ett typisk sådant kopplat till att göra en massa tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag tror även att det är därför vissa företag som Apple gör produkter som blir märkbart sämre efter typ 3 år och därmed pushar deras användare att köpa nya mobiler istället för att sälja en mobil som kostar lite mer men håller längre. Priset är redan väldigt hög för en iPhone.

Apple är bäst i klassen på att få telefonerna att hänga med länge, android-tillverkare varierar ju från usel till urusel på uppdatera äldre telefoner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Apple är bäst i klassen på att få telefonerna att hänga med länge, android-tillverkare varierar ju från usel till urusel på uppdatera äldre telefoner.

https://www.bbc.com/news/world-europe-42615378

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/The_Centennial_Light finns ju(du nämnde ju glödlampa)^^.
Denna lampa brukar ju nämnas när man talar om spåret TS är inne på.

Yes, har hört om den men var inte säker på alla detaljer samt sanningshalten. Det var därför jag nämnde just glödlampa. Men den illustrerar min poäng. Man skulle behöva sätta ett väldigt högt pris på den glödlampan för att kompensera kannibaliseringseffekter, och det priset är konsumenter inte villiga att betala för en glödlampa.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Apple är bäst i klassen på att få telefonerna att hänga med länge, android-tillverkare varierar ju från usel till urusel på uppdatera äldre telefoner.

Apple tillverkar få mobiler med liten skillnad i väldigt stora volymer, det är då inte lika svårt att underhålla dessa. Men iphone kostar också därefter.

Problemet med argumentet att android snabbt slutar uppdatera är att oftast går mobilerna i princip lika bra att använda mjukvarumässigt tills de av ålder går sönder. Det är mer att det för användaren hade varit roligt att ha det allra senaste, men det kostar arbetskraft att underhålla och arbetskraft har en negativ påverkan på miljön.
-Då arbetskraften istället hade kunnat utföra något annat. På Apple sidan, ja som sagt, det är helt andra volymer av telefoner och mindre skillnad på mobilerna.

*edit*
Man ska inte underskatta arbetstiden för att uppdatera en mobil som kanske är 3 år gammal med senaste android. Då mobilerna redan har blivit sämre av olika slag (fukt, batteri) och det finns olika versioner av språk och operatörer. Detta tvång av extra resurser är resursslöseri.
Hade Android mobiler efter 3 år generellt varit helt obrukbara så hade det varit en annan femma, men den stora skaran märker absolut inte av något problem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

I vissa fall, ja, tex om man vill kunna köra BankId.

Kanske bättre att be svenska regeringen/riksdag att sluta lämna över infrastrukturkritisk e-legitimation till vinstdrivande företag som i sin tur utvecklar appar som förlitar sig på amerikanska megacorps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Apple är bäst i klassen på att få telefonerna att hänga med länge, android-tillverkare varierar ju från usel till urusel på uppdatera äldre telefoner.

Yes förutom det faktum att Apple sysslat med "planned obsolescence" sedan iPhone 3 typ (inget de är ensamma om på mobilmarknaden dock). Deras produkter är även svåra att reparera generellt, skulle behövas att tillverkare straffas för försvårande av reparationsarbete med fastlödda kretsar och liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

De blir utredda för att de var dåliga på kommunikation av en funktion som gör telefonen användbar längre.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple tillverkar få mobiler med liten skillnad i väldigt stora volymer, det är då inte lika svårt att underhålla dessa. Men iphone kostar också därefter.

Problemet med argumentet att android snabbt slutar uppdatera är att oftast går mobilerna i princip lika bra att använda mjukvarumässigt tills de av ålder går sönder. Det är mer att det för användaren hade varit roligt att ha det allra senaste, men det kostar arbetskraft att underhålla och arbetskraft har en negativ påverkan på miljön.
-Då arbetskraften istället hade kunnat utföra något annat. På Apple sidan, ja som sagt, det är helt andra volymer av telefoner och mindre skillnad på mobilerna.

*edit*
Man ska inte underskatta arbetstiden för att uppdatera en mobil som kanske är 3 år gammal med senaste android. Då mobilerna redan har blivit sämre av olika slag (fukt, batteri) och det finns olika versioner av språk och operatörer. Detta tvång av extra resurser är resursslöseri.
Hade Android mobiler efter 3 år generellt varit helt obrukbara så hade det varit en annan femma, men den stora skaran märker absolut inte av något problem överhuvudtaget.

Absolut är det så, men det var inte vad frågan handlade om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Blir telefonen obrukbar om man ej får den senaste uppdateringen?
Det är extremt slöseri på resurser att underhålla saker bara för underhållandes skull om ingen vill betala för denna underhållskostnad.

Nu är ju dock ämnet varken konsumenträtt eller företagsekonomi, utan elektronikavfall. Att prestandan blir förhållandevis sämre går naturligtvis inte att göra någonting åt, men skulle man vara nöjd med hårdvaran så är man likväl tvungen att köpa nytt om man vill ha de senaste funktionerna, eftersom mjukvaran ej längre stöds.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De blir utredda för att de var dåliga på kommunikation av en funktion som gör telefonen användbar längre.

Absolut är det så, men det var inte vad frågan handlade om.

Som @firstofmay nämnde, heter det planned obsolescence och det finns gott om bevis på att Apple sysslar med det. Det där var blott en artikel

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Nu är ju dock ämnet varken konsumenträtt eller företagsekonomi, utan elektronikavfall. Att prestandan blir förhållandevis sämre går naturligtvis inte att göra någonting åt, men skulle man vara nöjd med hårdvaran så är man likväl tvungen att köpa nytt om man vill ha de senaste funktionerna, eftersom mjukvaran ej längre stöds.

Men hur ofta inträffar det i praktiken att folk tvingas byta mobil för att mjukvaran ej stöds? Bankid som nämns fungerar på Android 5. Även om man är en användare som kör det senaste så säljs mobilen vidare till en annan.

De mobiler som idag inte har android 5, att underhålla dem är extremt slöseri på arbetskraft. Där arbetskraft har en negativ miljöpåverkan och man ska hålla nere på utförda arbetstimmar på saker om man bryr sig om miljön.

Problemet med Android är snarare att köpare blir besvikna på att de ej kan köra det senaste operativsystemet på deras några år gamla mobil, de blir ledsna av detta och ibland köper en ny mobil och säljer den gamla vidare..
Men när mobiler av sin konstruktion idag inte har en sådan lång livslängd så får detta ingen större miljöpåverkan. Detta eftersom väldigt många, den stora skaran inte märker någon skillnad på de senaste android versionerna. Det är mer för dem same shit, different name.

Permalänk
Medlem

Är verkligen det stora problemet folket som köper en ny vara för att den gamla är trasig eller är det så att problemet ligger hos folket som köper en ny vara fast att den gamla varan fungerade men inte är årets modell?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Är verkligen det stora problemet folket som köper en ny vara för att den gamla är trasig eller är det så att problemet ligger hos folket som köper en ny vara fast att den gamla varan fungerade men inte är årets modell?

Viss konsumenteltronik är det så. Där det gäller att förbättra eftermarknaden.
Det är skitsamma för miljön om några byter mobil ett par gånger om året, om de gamla mobilerna går vidare till någon som har dem i något år, som sedan säljer dem vidare till någon som har den tills den går sönder. Man skulle dock kunna argumentera för att prylen borde hålla längre.

Så att få folk att sälja sina gamla prylar mer är jättebra för miljön. Där folk idag av flera anledningar inte i tillräckligt grad säljer gammalt. -Problem med alla bedragare, dyr frakt är några faktorer.

Permalänk
Medlem

Om tillverkaren i förtid (innan produkten säljs) måste pynta in pengar i en fond som ska räcka för återvinningen av produkten kommer det bli svårt att konkurrera med dåliga skräpprodukter.

Sedan ska tillverkaren själv ta hand om sitt skräp, och om de inte finns kvar så ska fonden betala ut till den aktör som väljer att acceptera jobbet.

Under tiden när fonden byggs upp kommer priserna stiga för tillverkare kommer behöva bygga upp returkanaler och återvinning, men sedan kommer det nå en steady state där fonden inte längre växer och alla tar hand om sin skit, då kommer ’renast’ vinna och alla jobba för en bättre miljö (för att det aktivt kostar dom själva att inte göra det)

Sen behövs det såklart inspektioner och att varje land behöver ta hand om sin egen skit etc, men något liknande känns rimligt i min värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om tillverkaren i förtid (innan produkten säljs) måste pynta in pengar i en fond som ska räcka för återvinningen av produkten kommer det bli svårt att konkurrera med dåliga skräpprodukter.

Om jag minns rätt är idag den vanligaste metoden (IFRS) att hantera garantier liknande: inför lansering av en produkt listar man olika tänkbara utfall samt kostnad och sannolikhet av vardera och sedan diskonterar till dagens värde och avsätter motsvarande belopp.