Permalänk

Seagate låst

Hej alla.
Är väldigt orolig i skrivandets stund då näst intill 10 år av bilder ligger på denna hårddisk.
Detta skulle vara min backup hårddisk tills jag formaterade datan men det gick ju sådär.

Modellen är Seagate Backup Plus Ultra Touch och använder sig av deras system ''ToolKit''.
Detta fungerade jätte bra tills idag, då jag var utloggad från detta och inte kunde komma in med mitt lösenord.

Jag pratade med supporten och dom säger jag ska testa på en annan dator. Funkar inte detta är det kört enligt dom.
Detta känns som en sjukt dåligt försök att hjälpa till, men så är det väl antar jag.

Nu till frågan: Om jag inte kommer in via en annan dator (vilket jag tyvärr känner, min otur) så skulle jag gärna vilja veta om man kan få tillbaka filerna på ett annat sätt?

Om det så kostar lite eller är en stor process så är jag redo att göra det. Då detta var ett väldigt hårt slag.

Hoppas någon vet något..

Mvh

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

@ybernisse: Du skulle kunna testa starta med en livecd med någon linux dist, mounta hårddisken och kika om du kan komma åt filerna på det sättet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Får testa detta efter jag testat en ny dator. Får kolla en guide hur man bär sig åt dock.
Tack så jätte mycket för tipset!

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ybernisse:

Hej alla.
Är väldigt orolig i skrivandets stund då näst intill 10 år av bilder ligger på denna hårddisk.
Detta skulle vara min backup hårddisk tills jag formaterade datan men det gick ju sådär.

Modellen är Seagate Backup Plus Ultra Touch och använder sig av deras system ''ToolKit''.
Detta fungerade jätte bra tills idag, då jag var utloggad från detta och inte kunde komma in med mitt lösenord.

Jag pratade med supporten och dom säger jag ska testa på en annan dator. Funkar inte detta är det kört enligt dom.
Detta känns som en sjukt dåligt försök att hjälpa till, men så är det väl antar jag.

Nu till frågan: Om jag inte kommer in via en annan dator (vilket jag tyvärr känner, min otur) så skulle jag gärna vilja veta om man kan få tillbaka filerna på ett annat sätt?

Om det så kostar lite eller är en stor process så är jag redo att göra det. Då detta var ett väldigt hårt slag.

Hoppas någon vet något..

Mvh

Om du inte har nyckeln för att av kryptera enheten är det kört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du inte har nyckeln för att av kryptera enheten är det kört.

Skickades från m.sweclockers.com

Har två nycklar jag fick med i förpackningen, kan det vara någon av dessa?

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ybernisse:

Har två nycklar jag fick med i förpackningen, kan det vara någon av dessa?

Möjligen, borde vara en lång siffer-teckensträng.

Oavsett om du löser detta eller ej, ta med dig att du måste ha mer än en enskild kopia på grejerna.
3-2-1 regeln räcker långt.
Tre kopior, två nära till hands, en någon helt annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Det jag oturligt nog skulle ha med detta. Åtminstone 1-1 så jag hade denna och min stationära. Nu får jag bara skylla mig själv att jag inte formaterade och la över sakerna innan detta hände... men tack för tipset.

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Aldrig, aldrig någonsin använda inbyggda krypteringar i dyliga produkter - det ställer till bekymmer för dig själv men är inget hinder för resursstarka myndigheter. Ger bara falsk säkerhet...

läs i https://eprint.iacr.org/2015/1002.pdf - förvisso främst fokuserad på WD:s SED-diskar men förvänta dig inte att det är bättre hos någon annan tillverkare då många av dem har i grunden samma USB/SATA-chipset och med liknande (avsiktliga) svagheter...

Skall man hålla saker 'privat' så använder du Veracrypt som har full insyn i sin kod eller någon diskkrypteringssystem använd under tex. linux (bitlocker anses inte som säker för min del... det är Amerikansk och därmed finns bakdörr oavsett vad de säger och försäkrar om motsatsen, och vet att jag inte är ensam om den åsikten)

Med veracrypt kan du göra backup på de viktiga delarna som behövs för att låsa upp volymen - och det går att ha olika passord på dem (dvs. en sparad backup med en passord som du alltid vet att du kan, en annan för daglig-användningen och det kan finnas risk att någon snappar upp och därför måste bytas när det när det anses röjd.