bästa mITX, mATX chassit/case?

Permalänk
Medlem

bästa mITX, mATX chassit/case?

som rubriken lyder vilket är bästa mITX, mATX chassit/caset enligt er?

Permalänk
Medlem

@Flaw35: På vilket sätt bäst?
Har ett Phanteks Evolv Shift X som jag gillar skarpt

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Enligt dig helt enkelt, varför tycker du den är bäst? bäst kylning? tystast? liten men endå stor nog inuti att bygga i? tex.

Permalänk
Medlem

Har ett https://www.inet.se/produkt/6911698/bitfenix-prodigy-m-vit Som jag är riktigt nöjd med

Kör grejerna nedan med OC i schysta temps

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

@Flaw35: Jag skulle säga att för att vara "liten" så är den stor. Några smarta lösningar. Skapligt tyst, men det kan bero på vattenkylningen.
Enkel att bygga i då man kan montera ned nästan hela utan större bekymmer.
Sedan kan man sätta fötter på den så den kan ligga ned i t ex en TV-möbel eller så.

Smart är nog ledordet

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Har testat en del olika chassin och för mig är nog mitt nuvarande Ghost S1 det absolut bästa. Det är det första chassit som är litet på riktigt och klarar av bra komponenter utan att begränsas av värme eller låta som en lövblås. Det är också väldigt trevligt att bygga i.

Permalänk
Medlem

Har ett Node 304 som jag är mycket nöjd med.

Lite krångligt att bygga i, men i övrigt är det ett mycket bra chassi. Grafikkortet håller sig väldigt svalt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Mycket trevliga kommentarer här än så länge! Trevligt med folk som testat olika 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

[Loque Ghost S1] är det första chassit som är litet på riktigt och klarar av bra komponenter utan att begränsas av värme eller låta som en lövblås.

Dan Case A4-SFX var mer än ett år före med en låda i det formatet/layouten, men Ghost erbjuder påbyggnadsmoduler för mer fläktar och t.om. vattenkylning vilket Dan Case inte gör.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Som funkar för båda? Den här tråden är helt onödig, Lian Li har kört över konkurrenterna genom att lansera O11 Mini. Du kan stänga tråden, case closed

Lian Li 011D Mini teardown

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Dan Case A4-SFX var mer än ett år före med en låda i det formatet/layouten, men Ghost erbjuder påbyggnadsmoduler för mer fläktar och t.om. vattenkylning vilket Dan Case inte gör.

Vad för vettig CPU kylning kan man köra i Dan Case? Klarar väl inte ens en Alpenföhn Black Ridge med en slim 120mm på? Ja jag vet att det finns 92mm AIO men då har man ju inga chassifläktar alls. Det är ju dock lite mindre men de tester jag sett visar att den går varmare och är mer högljudd just för att det inte går in så vettig kylning.

Permalänk
Medlem

Kolink Satellite / Satellite Plus är extremt prisvärda, bra layout och känns mer gedigna än chassin upp till dubbla priset. Definitivt något att kolla upp.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag gillar mitt Fractal design Define Mini, har försökt byta chassi under åren med kommer alltid tillbaka till mitt mini.
Det är rymligt att bygga i, det finns inget fönster som visar alla mina vackra delar. Bra med luftflöde och väldigt bra ljuddämpat

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk

Jag tycker Define C mini är ett riktigt bra mATX. Man får plats med fullstora grafikkort, stora luftkylare, osv.

Bra om man ska gå ner i storlek men samtidigt använda delar från sitt förra "mastodont" bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Har ett https://www.inet.se/produkt/6911698/bitfenix-prodigy-m-vit Som jag är riktigt nöjd med

Kör grejerna nedan med OC i schysta temps

Jag ska vara motsträvig då och säga att jag är väldigt nöjd med att jag bytte bort mitt sådant chassi. Tycker det är sjukt instabilt på de där gummibenen som det står på, hela chassit svajar om man kommer åt det.

Permalänk
Medlem

@Flaw35: Jag har byggt i både NCASE M1 och LOUQE Ghost S1 MKII och gillar båda chassin, men båda har både positiva och negativa saker:

1. Känsla - Ghost S1 hands down. Tjocka aluminiumplåtar och ett innandöme av stål, känns robust och tungt. Har tidigare aldrig rört ett chassi lika mycket så som jag rör detta.
NCASE M1 är trevligt, men inte lika trevligt som Ghost S1 när det gäller just känsla i mitt tycke.

2. Kvalité - Ghost S1 har sina kvalitetsproblem, där bl.a. olika batcher skiljer sig i färg (och ibland i samma batch). Har batch 1/från kickstarter och kör med en M-tophat och som tur är har jag inga problem i färgskiftningar eller glipor/öppningar, men många har rapporterat problem med detta (speciellt med L-tophatten).
NCASE M1 är kvalité rakt igenom. Inga problem med luckorna, innandömet, för korta kablar eller liknande. Nu har de ju haft mycket tid på sig att fixa till alla fel på chassit (ett par år; är på version 6.1 just nu som ska vara perfekt rakt igenom), men en sak de inte riktigt har fixat är den svarta färgen på stommen som lätt skrapas/flagnar av. Lite tråkigt men man kan leva med det (svarta luckorna är anodiserade och har inte detta problem).

3. Kylning - Måste ge ett minus till Ghost S1 här. Det största problemet är begränsningen av CPU-kylningen - kan som max få plats med en 66mm hög CPU-kylare, och de bästa valet av luftkylare är Noctua NH-L12 (går ej att köpa), NH-L12S (måste böjas lite för att få plats) samt Alpenföhn Black Ridge (kyler ungefär lika bra som NH-L12). D.v.s. ganska mediokra kylare jämfört med större kylare så som Noctua NH-U12A, NH-D15 m.fl. vilket gör att man är begränsad med vad man kan stoppa i.
Vill du ha en bättre CPU-kylare så är det AIO som gäller - problemet här är att du måste då köra med en L-tophat (såvida du inte vill köra utan tophat vilket inte alla gillar) vilket både kostar extra (500 kr?) samt gör att chassit blir nästan lika stort som NCASE M1. Utöver det så kommer AIO inte kyla lika bra som en AIO i NCASE M1 - Optimum Tech gjorde ett test med Kraken X52 och noterade en 5-10 graders skillnad, vilket beror på att AIO-radiatorn får in varm luft från grafikkortet om denna monteras på toppen:

Kör f.ö. själv just nu med en 3900X och NH-L12 med 92mm fläkt (får ej plats med 120mm slim fläkt p.g.a. höga flänsar på minnena) samt en M-tophat med två fläktar på toppen (utblås) och en fläkt under PSU:n (utblås) och det är helt OK - temperaturen går visserligen uppåt mot 93-94 grader under all-core load (Blender) samtidigt som frekvensen på alla kärnorna dippar precis under 4.0 GHz, men vid spel så landar istället temperaturen på ca 74-75 grader medan frekvenserna hoppar upp och ner mot 4.5 GHz på flertal kärnor (beroende på spel). Allt stock, enbart X.M.P-profil samt FCLK på 1900 MHz. Grafikkortet får tillräckligt med luft - ligger kring 80 grader (också stock).
NCASE M1 får plats men en större kylare - bästa luftkylare är Noctua NH-C14 (discontinued) samt Noctua NH-C14S, men man kan även använda en AIO med inblås direkt från sidoplåten. Går även att få plats med 120mm fläktar under grafikkortet om man inte kör med ett för tjockt grafikkort (tre PCIe platser). NCASE M1 har även fläktfilter som medföljer samt går att konfigurera på flera sätt än Ghost S1 (bl.a. olika positioner på PSU:n).

Ptja, vet inte riktigt vad mer man ska skriva om dessa chassin. Men för att summera det hela - Ghost S1 är (om man ignorerar nuvarande Quality Control) nog det mest högkvalitativa mITX chassi som man kan köpa i butik just nu. NCASE M1 är nog det bästa chassi sett till kylningsförmåga och konfiguration för mITX-byggen, och ser heller inte illa ut för den delen.

EDIT: Kan passa på att rekommendera att kolla på Optimum Techs videon på YouTube - han går igenom väldigt många mITX chassin och redovisar goda resultat när det gäller bäst konfiguration.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

C mini -> https://www.youtube.com/results?search_query=define+c+mini
skippa tramset med lampor och rutor och kör hel vägg med ljudisolering, lätt värt det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Som funkar för båda? Den här tråden är helt onödig, Lian Li har kört över konkurrenterna genom att lansera O11 Mini. Du kan stänga tråden, case closed

Lian Li 011D Mini teardown

Den är dock inte jättemini annat än jämfört mot de andra O11-lådorna. Sen verkar det lite märkligt ifall det skulle vara ett krav att båda fungerar eftersom man bara kan montera en åt gången ändå.

Med det sagt byggde jag min nya dator i Lian Li TU150, den är superfin. Det finns dock några smågrejer som gör att jag drar mig lite för att rekommendera den utan betänkligheter (handtaget är överflödigt och borde ge plats för extra ventilation istället och glaspanelen har en fast monterad plåt på insidan som inte är tät, och får man in damm där kan bli extremt knepigt att få bort).

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att de flesta chassin som nämnts inte är riktiga ITX chassin. Ghost, NCase, och DAN V4 är väl de som faktiskt är små. De andra har alldeles för stor volym.

Utöver det vill jag slå ett slag för Sligers chassin. Själv har jag ett SM580 och ett SM550, båda är riktigt bra kvalitet på. Sliger har även ett ATX-chassi som är mindre än 20L, när ett Define Mini C är 33L, som heter Cerberus X. Deras Cerberus är ännu mindre men stödjer bara mATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Jag skulle säga att de flesta chassin som nämnts inte är riktiga ITX chassin. Ghost, NCase, och DAN V4 är väl de som faktiskt är små. De andra har alldeles för stor volym.

Utöver det vill jag slå ett slag för Sligers chassin. Själv har jag ett SM580 och ett SM550, båda är riktigt bra kvalitet på. Sliger har även ett ATX-chassi som är mindre än 20L, när ett Define Mini C är 33L, som heter Cerberus X. Deras Cerberus är ännu mindre men stödjer bara mATX.

Det enda förslaget som eventuellt kan tyckas vara opassande är O11 mini, eftersom den rent praktiskt är utformat för att rymma ett ATX-kort. Frågan är ju ställd kring mITX/mATX vilket antyder om att det inte (enbart) handlar om att få förslag på ultrakompakta lösningar.

Vad jag har kunnat avgöra har ITX ingenting med storleken på lådan att göra, det specificerar bara vissa dimensioner för moderkortet. Du får gärna peka mig till något som visar att jag har fel som är mer officiellt än bara någon som godtyckligt tycker att det ska vara litet för att få räknas "på riktigt".

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Vad jag har kunnat avgöra har ITX ingenting med storleken på lådan att göra, det specificerar bara vissa dimensioner för moderkortet. Du får gärna peka mig till något som visar att jag har fel som är mer officiellt än bara någon som godtyckligt tycker att det ska vara litet för att få räknas "på riktigt".

Helt klart är ITX och mATX inte benämningar på chassin. Du kan stoppa in ett ITX kort i ett Corsair 1000D Super Tower om du vill, men det är ju lite löjligt. Om du frågar efter chassin för ITX eller mATX letar du troligen efter något som är mindre. Jämfört med alternativ som finns så är då t.ex. inte ett Define Mini C särskilt lite. Det har ganska mycket utrymme som inte fylls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Helt klart är ITX och mATX inte benämningar på chassin. Du kan stoppa in ett ITX kort i ett Corsair 1000D Super Tower om du vill, men det är ju lite löjligt. Om du frågar efter chassin för ITX eller mATX letar du troligen efter något som är mindre. Jämfört med alternativ som finns så är då t.ex. inte ett Define Mini C särskilt lite. Det har ganska mycket utrymme som inte fylls.

Tja, TU150 är en mindre låda med sina 23 eller så liter, men jag skulle inte kalla den för SFF direkt. Det var det jag landade med när jag undersökte ITX och mATX-utbudet strax före jul.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Tja, TU150 är en mindre låda med sina 23 eller så liter, men jag skulle inte kalla den för SFF direkt. Det var det jag landade med när jag undersökte ITX och mATX-utbudet strax före jul.

Det är ändå trevligt iom att man får in ganska biffiga luft-kylare, ännu större än Ncase tror jag. Optimumtech släppte en video idag om Chimera CX2 som har liknande handtag och stöd för eATX med en volym av 23L vilket är ganska imponerande. Själv väntar jag på ett Flow för att köra en custom loop i. Ska bli spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Själv väntar jag på ett Flow för att köra en custom loop i. Ska bli spännande!

Äntligen! Har letat i flera dagar efter ett SFF-chassi med inbyggd vattenkylning. Tack för att du nämnde det här 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder också ett Nod 304 vit som jag är sjukt nöjd med.

https://www.inet.se/produkt/6909876/fractal-design-node-304-v...

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Bästa till vad?
Peta in ett 9900K, 2080ti och AIO kylare?
Ha en så liten och tyst burk som möjligt utan direkta prestandakrav?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har ett Node 304 som jag är nöjd med enkelt att montera komponenter. Har även ett Node 202 men det skulle jag inte rekommendera med högpresterande (läs starkt värmeutvecklande) komponenter då ventilationen är i princip obefintlig i Node 202, har det idag enbart som chassi för HTPC:n

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mickeko:

Tja, TU150 är en mindre låda med sina 23 eller så liter, men jag skulle inte kalla den för SFF direkt.

TU150 är ganska dåligt packad, min äldre PC-Q10 på 19 liter med liknande layout rymmer ATX nätaggregat och 120mm fläkt i toppen vilket TU150 inte gör.
Enda nackdelen är att PC-Q10 har plats för 2,5 platsers grafikkort medan TU150 har plats för 3 platsers.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

TU150 är ganska dåligt packad, min äldre PC-Q10 på 19 liter med liknande layout rymmer ATX nätaggregat och 120mm fläkt i toppen vilket TU150 inte gör.
Enda nackdelen är att PC-Q10 har plats för 2,5 platsers grafikkort medan TU150 har plats för 3 platsers.

Visst är det så, den är inte kompakt men i mina ögon ack så fin.

Jag funderar på att på sikt modda bort handtaget på min och använda utrymmet för extra ventilation istället, men just nu kör jag den som den är byggd. Konstruktionen (med installerade fläktar) är tillräckligt bra för att ta hand om värmen i datorn om jag låter bli att koppla upp den mot min TV. Behöver trimma GPU-kylningen lite, just nu måste jag köra alla fläktar i väcka-döda-till-liv-läge för att begränsa throttlingen när jag pressar den. Men jag köpte den inte med avsikt att spela i 4K ändå.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Äntligen! Har letat i flera dagar efter ett SFF-chassi med inbyggd vattenkylning. Tack för att du nämnde det här 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Killen som designat det verkar tro att pre-orders går live om en eller två veckor.