Vägra betala p Avgift pga ingen kontant hantering, Sms / app betalning

Permalänk
Medlem

Att parkeringsapparna dessutom ofta tar ut en extraavgift innebär i praktiken att man betalar mer än man skulle ha gjort med en parkeringsautomat. Easypark t.ex. tar alltid ut en avgift på minst 5 kr, i alla fall på Gotland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag tycker det är synd att automater inte tar pengar. jag får t.ex inte parkera längre i vår kommun då dom inte accepterar mitt personnummer längre pga att jag inte kunde betala i tid en gång.

tydligen så skulle jag ringa in till dom för att få att få parkera på mitt personnummer igen men det funkade tydligen bara en gång och jag har inte lust att ringa till deras kundtjänst varje gång jag skall parkera.

så jag skiter i att betala/ställer mig någon annan stans när jag kan där det är fri parkering(det blir allt mindre)

hade jag bara kunnat stoppa i ett par mynt jävlar eller köpt ett par poletter eller vad fan som helst så hade jag gjort de.

fan hade jag kunnat länka mitt kort för att betala det så hade jag gjort det då det hade funkat precis lika bra.

Edit: Nu vet jag att det skall vara en engångs grej att ringa in med personummret men jag orkar fan inte med dom längre.

I majoriteten av parkeringsautomaterna så är det ju bara att sätta in kortet... Sen vet jag att man ibland har problem med rena betalkort, vilket då beror på att man inte kan reservera belopp på samma sätt.

Så, ditt problem med parkering har uppstått för att du inte kunnat göra rätt för dig?

Skrivet av haijen:

Eller så gör de som i vår kommun - struntar i att uppgradera och slutar erbjuda kortbetalning istället. Blipp när man kommer + blipp när man åker och avgift efter det hade ju varit ett mycket bra och enkelt alternativ till app, men det blir väl för dyrt för bolagen så de struntar i kortbetalning helt istället.

Vi har ju även säkerhetsfrågan, att kort inte ska gå att nyttja hur som heller. Men det här beror ju i mångt och mycket på hur utformningen av parkeringen ser ut. Är det garage med in/utfart så är det ju lätt att köra den varianten. Men större öppna parkeringsytor utomhus är inte alls lika lätta.

Skrivet av JackA:

Att parkeringsapparna dessutom ofta tar ut en extraavgift innebär i praktiken att man betalar mer än man skulle ha gjort med en parkeringsautomat. Easypark t.ex. tar alltid ut en avgift på minst 5 kr, i alla fall på Gotland.

Nja, det beror väl alltid på vilka avtal som markägaren har med just den appleverantören? De flesta brukar ställa kravet att för den som parkerar så ska det inte vara extra avgifter (annat än i vissa fall då fakturaavgiften vid pappersfaktura).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Är väl som med bankerna, bort med kontanterna och låt alla kunder göra allt själv plus att det spar på deras arbetskraft.
Summa är att kunderna får göra allt.
Men sänkta priser är inte aktuellt, mer inkomster och mindre arbete, bra va??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

@Henrik21: Det är ju klart man vill göra rätt för sig, men dom gör det ju jävligt svårt för en, speciellt när automaterna fasas ut här och ersätts med en tavla som säger en zonkod och att anävnda app eller sms(båda funkar på ungefär samma sätt att man får hem en faktura.)

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Tror du får ta och läsa på lite. Staten tar inte ut några parkeringsavgifter. Det är kommuner och privata som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Är väl som med bankerna, bort med kontanterna och låt alla kunder göra allt själv plus att det spar på deras arbetskraft.
Summa är att kunderna får göra allt.
Men sänkta priser är inte aktuellt, mer inkomster och mindre arbete, bra va??

Exakt detta. Man ser en öppning att sänka sina kostnader men behålla sina inkomster. Om vissa upplever att tjänsten man tillhandahåller råkar bli lite sämre är inget man bör haka upp sig på, för kunderna har så pass liten möjlighet att vända sig till någon annan ändå.

Permalänk
Medlem

Frågan är avgjord efter bland annat en dom i Stockholm där det slogs fast att kontanta medel inte krävs för just parkeringsautomater. Så att lägga fram en lapp med den texten har man inget för, bara en dyr parkering pga en bot på bilen som blir resultatet.

Olika operatörer har olika upplägg med avgifter mm, sen är det också beroende på hur kommunen upphandlat tjänsten. I Halmstad tex upphandlades 3 olika operatörer. Ett av kraven var att det inte skulle bli några extra kostnader för slutkund. Avgiften som operatören vill ha tar kommunen och den som parkerar betalar precis lika mycket som den som skulle betalat i automat. Parkster tar för övrigt aldrig ut extra avgift av kund (om inte en viss kommun specifikt krävt det).

Eller rättare, den som betalar med app betalar ofta mindre då man bara betalar för faktiskt tid man parkerat. De som köper biljett i automat betalar ofta mer i onödan, ”jag lägger på lite extra utifall jag blir sen”.

Sen tycker jag personligen att app på alla sätt är smidigare, slipper stå i kö till maskin i regn och rusk, betalar inte mer än jag behöver, slipper krångel med maskinerna (som det ofta är), jag kan alltid förlänga min tid utan att behöva gå tillbaka till bilen osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är underbart med apparna, måste inte leta efter en automat i regnet och gå tillbaka till bilen utan man kan sitta kvar en minut i bilen första gången man parkerar på ett ställe och fixa appen. Sen behöver man aldrig bry sig igen utan man kan fixa parkeringen medan man går från bilen dit man skall. Sen kan man ju även öka på parkeringstiden via appen och avbryta parkeringen när man är klar, dvs man betalar alltid för exakt rätt tid och man slipper springa ut och fixa mer parkering om man stannar längre än planerat.

Om man erbjuder att betala med kontanter lär de behöva öka kontanttaxan markant för att också kunna täcka in kostnaden av kontanthanteringen. Jag vill inte betala mer för att några ensataka personer vill betala kontant så det tycker jag får täckas av dem själva.

Och som tidigare nämnts, nej det är inte mot lagen att skippa kontant betalning för parkering.

Permalänk
Sötast

Sms-betalning eller liknande är många vinklar en positiv grej, åtminstone i teorin.

Enkelt för både kund och företag.
Man kan sluta använda dyra maskiner.
Ett steg mot kontantlöst samhälle etc.

Men då bör det också faktiskt vara lättare för kund och inte bara teoretiskt.
Vad sägs om tavlor med en 2x2 meter QR-kod som du kan fota från 50 meters avstånd med de flesta telefoner?
Vad sägs om enas om en app som alla parkeringsägare enas om? Gärna med ovan funktion.

Permalänk
Medlem

Ni säger att ni använder en jäkla massa appar när ni ska parkera.
Nu kan jag bara säga hur det funkar i Linköpingskommun där har man en app för hela kommunen som täcker 90% av alla parkeringar och alla parkeringshus.
Det dem inte täcker är en del privata parkeringar och vad dom använder vet ja inte då jag klarar mig med en app.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Så trådens slutsats är att man ska förstatliga regleringen av p automater så att vi får ett enhetligt betalningssystem och inte en massa olika lösningar som tom kan skilja i utförande inom samma kommun ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ni säger att ni använder en jäkla massa appar när ni ska parkera.
Nu kan jag bara säga hur det funkar i Linköpingskommun där har man en app för hela kommunen som täcker 90% av alla parkeringar och alla parkeringshus.
Det dem inte täcker är en del privata parkeringar och vad dom använder vet ja inte då jag klarar mig med en app.

Kommuner har väldigt olika syn på hur många app-operatörer som ska finnas. Vissa kör bara med en, andra väljer att släppa in alla som uppfyller kommunens grundkrav (vilket gör att vissa kommuner har 10+ appar att välja mellan).

För och nackdelar med bägge varianterna. För många appar kan göra det rörigt för kund, speciellt om man ska försöka klämma in allas info på en liten skylt. För få appar, tex bara en, kan iofs funka bra för enbart kommuninvånarna, man om man är många pendlare så kan det vara en idé att ha ett par appar till så att besökare från andra kommuner kan använda samma app hemma som dit de reser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nja, det beror väl alltid på vilka avtal som markägaren har med just den appleverantören? De flesta brukar ställa kravet att för den som parkerar så ska det inte vara extra avgifter (annat än i vissa fall då fakturaavgiften vid pappersfaktura).

Just Easypark verkar alltid avtala till sig rätten till avgift. Vad jag vet tar de alltid ut en avgift på minst 5 kr. Tror också att Easypark är bland de största i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Kan utveckla det lite till. Det finns ingen skyldighet för kommuner eller det offentliga att tillhandahålla parkeringsplatser på gatumark och då faller kravet på att ta emot kontanterna. Detta till skillnad mot t.ex. sjukvården som har krav på sig att tillhandahålla tjänsten vård. Det finns dock en intressant fråga som dykt upp på senare tid, KFM:s mandat att neka kontant betalning och penningtvättbestämmelserna...

Det där stämmer inte. Du har helt rätt i att kommunala avgiftslagen tydligt stipulerar att avgifterna endast får tas ut för trafikens ordnande. MEN det innebär inte att det är ett förbud mot det överlag. Det innebär ju bara att Stockholm inte gjort sitt förarbete vid införandet i Bromma. Sen är det inte förbjudet att gå i vinst på varken parkeringsavgifter eller parkeringsövervakning, en eventuell vinst får inte vara skälet till att det införs. Helt olika saker.

Sen som parentes, avgifterna är återinförda i stora delar av Bromma, men inte på alla gator.

Alltid lika intressant att se resonemang i trådar om parkering som främst handlar om att det är något man har "rätt till gratis" på alla platser. Tittar vi i gällande lagstiftningar som reglerar hur mark får användas Plan&Bygglagen så säger ju den tydligt att parkering för en fastighets behov ska lösas på den fastigheten. Dags att skruva upp avgifterna för boendeparkeringen i Stockholm för att få fler att flytta över till de garage som finns?

Man är ju van vid saker, har du alltid gått gratis till affären så är du van vid det men börjar folk/stat/företag ta betalt för att du sliter på gatan så skulle nog du bli lite förbryllad även om alla andra länder i världen gjort så under lång tid. vanans makt är stor. utomhus parkering kan vara rätt billigt, kostade mig 140kr i månaden men gratis är alltid godast

EDIT: hur fungerar helg parkering? parkarede för en halvtimme sedan i en förort till stockholm och i appen kostade det 0.01kr, sen blev det 0kr när det var klart. såg ingen tilläggsskylt för att det var gratis på helger? bara 7-19 avgift. stod där i ca 2 timmar.

Skrivet av ToddTheOdd:

@Aka_The_Barf: Tror du får ta och läsa på lite. Staten tar inte ut några parkeringsavgifter. Det är kommuner och privata som gör det.

kommun....stat....båda är pappa för mig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

domen gäller patientavgift, går säkert inte direkt tillämpa på en parkeringsautomat....

Och förmodligen verkligen inte på något av alla de privata bolag som verkar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Just Easypark verkar alltid avtala till sig rätten till avgift. Vad jag vet tar de alltid ut en avgift på minst 5 kr. Tror också att Easypark är bland de största i Sverige.

Inte i Halmstad. Vi har förhandlat så att kommunen betalar en viss procent per transaktion till easypark. Kunden betalar inget extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

domen gäller patientavgift, går säkert inte direkt tillämpa på en parkeringsautomat....

När det begav sig, direkt efter att domen avkunnats så gick SKL (numera "SKR") ut med att de väljer att strunta i den, trots att den faktiskt är prejudicerande. Skamligt.
Som jag tolkar vad vissa där uttalat sig om så skulle de ha trott att riksdagen skulle gå på deras linje och ändra lagen inom kort, men istället gick riksdagen och riksbanken åt andra hållet.

Skrivet av Triton242:

Om bara alla P-bolag kunde enas om att EN app räckte för att betala sin parkering.
Jag älskar tex Stockholms stads variant.

Appar är heller inte teknikneutrala. Du behöver en smart-telefon med de operativsystem och minsta version av respektive operativsystemet som appen är utvecklad för.
Användare av Windows Phone, Blackberry OS, Jolla, etc. gör sig icke besvär. Jag känner också en tjej med små händer som inte har uppgraderat från äldre iPhone, därför att alla nyare smartphones är för stora för henne.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man är ju van vid saker, har du alltid gått gratis till affären så är du van vid det men börjar folk/stat/företag ta betalt för att du sliter på gatan så skulle nog du bli lite förbryllad även om alla andra länder i världen gjort så under lång tid. vanans makt är stor. utomhus parkering kan vara rätt billigt, kostade mig 140kr i månaden men gratis är alltid godast

EDIT: hur fungerar helg parkering? parkarede för en halvtimme sedan i en förort till stockholm och i appen kostade det 0.01kr, sen blev det 0kr när det var klart. såg ingen tilläggsskylt för att det var gratis på helger? bara 7-19 avgift. stod där i ca 2 timmar.

kommun....stat....båda är pappa för mig

Stod det bara 7-19 betyder det att det är avgift på vardagar, men inte dag före röd dag eller helger. Ska stå inom parentes t.ex. (7-19) och (7-19 fast med röd text) om det är dag före helgdag/lördag och röd text om det gäller söndag/helgdag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

När det begav sig, direkt efter att domen avkunnats så gick SKL (numera "SKR") ut med att de väljer att strunta i den, trots att den faktiskt är prejudicerande. Skamligt.
Som jag tolkar vad vissa där uttalat sig om så skulle de ha trott att riksdagen skulle gå på deras linje och ändra lagen inom kort, men istället gick riksdagen och riksbanken åt andra hållet.

Appar är heller inte teknikneutrala. Du behöver en smart-telefon med de operativsystem och minsta version av respektive operativsystemet som appen är utvecklad för.
Användare av Windows Phone, Blackberry OS, Jolla, etc. gör sig icke besvär. Jag känner också en tjej med små händer som inte har uppgraderat från äldre iPhone, därför att alla nyare smartphones är för stora för henne.

I princip alla operatörer kan betala via sms istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Henrik21: Det är ju klart man vill göra rätt för sig, men dom gör det ju jävligt svårt för en, speciellt när automaterna fasas ut här och ersätts med en tavla som säger en zonkod och att anävnda app eller sms(båda funkar på ungefär samma sätt att man får hem en faktura.)

Återigen, har du ett betalkort så fungerar det i majoriteten av p-automaterna. Samma sak genom köp i appar (koppla betalkortet där).

Skrivet av Olegh:

Exakt detta. Man ser en öppning att sänka sina kostnader men behålla sina inkomster. Om vissa upplever att tjänsten man tillhandahåller råkar bli lite sämre är inget man bör haka upp sig på, för kunderna har så pass liten möjlighet att vända sig till någon annan ändå.

Så är det ju i och för sig inom alla områden. Men att det skulle blivit sämre genom apparna är väl ändå att ta i? Du behöver bara betala för den tid du faktiskt nyttjar.

Skrivet av JackA:

Just Easypark verkar alltid avtala till sig rätten till avgift. Vad jag vet tar de alltid ut en avgift på minst 5 kr. Tror också att Easypark är bland de största i Sverige.

Beror helt på vilket avtal som fastighetsägaren eller kommunen skrivit med Easypark. Visst de är en av de större aktörerna och är generellt bra att ha och göra med. Andra leverantörer har ju standard pappersfaktura och en avgift på den. Större kommuner har ofta möjligheter att skriva bättre avtal än mindre.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Man är ju van vid saker, har du alltid gått gratis till affären så är du van vid det men börjar folk/stat/företag ta betalt för att du sliter på gatan så skulle nog du bli lite förbryllad även om alla andra länder i världen gjort så under lång tid. vanans makt är stor. utomhus parkering kan vara rätt billigt, kostade mig 140kr i månaden men gratis är alltid godast

EDIT: hur fungerar helg parkering? parkarede för en halvtimme sedan i en förort till stockholm och i appen kostade det 0.01kr, sen blev det 0kr när det var klart. såg ingen tilläggsskylt för att det var gratis på helger? bara 7-19 avgift. stod där i ca 2 timmar.

kommun....stat....båda är pappa för mig

Det bör ju kosta vad vad anläggningsägaren har för att driva runt anläggningen. "Gratis" är ju bara ett annat ord för att någon annan betalar, och i fallet med kommunens parkeringsplatser så är det då alla andra skattebetalar oaktat om man nyttjar tjänsten eller inte. Det är inte särskilt rimligt.

Sen ang. 7-19 har du redan fått svar såg jag

Skrivet av Findecanor:

När det begav sig, direkt efter att domen avkunnats så gick SKL (numera "SKR") ut med att de väljer att strunta i den, trots att den faktiskt är prejudicerande. Skamligt.
Som jag tolkar vad vissa där uttalat sig om så skulle de ha trott att riksdagen skulle gå på deras linje och ändra lagen inom kort, men istället gick riksdagen och riksbanken åt andra hållet.

Appar är heller inte teknikneutrala. Du behöver en smart-telefon med de operativsystem och minsta version av respektive operativsystemet som appen är utvecklad för.
Användare av Windows Phone, Blackberry OS, Jolla, etc. gör sig icke besvär. Jag känner också en tjej med små händer som inte har uppgraderat från äldre iPhone, därför att alla nyare smartphones är för stora för henne.

Fast oaktat SKL:s utspel tidigare så är det ju faktiskt relevant att parkeringsfrågan inte har kontraheringsplikt så som sjukvård... Därav att rättsfallet inte ens kan tillämpas på det området. Tyvärr finns det väldigt många lustiga rättsfall inom trafikområdet. Tingsrätter (iofs då utan prejudicerande verkan) har en förmåga att skriva väldigt konstiga domar och beslut, men oftast så kommer ju högre instans fram till rätt svar.

Vad riksdag och riksbank kommer fram till är ju helt irrelevant i just det här fallet (om man då inte skulle ändra i avtalslagen och komma fram till att man inte får avtala om betalning på annat vis än kontanter, men det kommer ju förhoppningsvis inte att hända, men med tanke på vilket parti som är störst idag så ska man väl inte säga aldrig...).

Nu är det ju rätt länge sedan WP lades ner till nya produkter, EOL var ju i tisdags, men det är ju något annat. Blackberry OS EOL:ade ju för rätt länge sedan, därefter Bb10 som nu ersatts av Android.

Som redan på pekats, alla dessa appleverantörer har ju stöd för SMS-parkering också. Vilket bör vara teknikneutralt i den meningen, och har du en telefon som inte stödjer SMS så bör du fundera på det istället.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Att parkeringsapparna dessutom ofta tar ut en extraavgift innebär i praktiken att man betalar mer än man skulle ha gjort med en parkeringsautomat. Easypark t.ex. tar alltid ut en avgift på minst 5 kr, i alla fall på Gotland.

Easypark tar alltid extra betalt vilket är riktigt fult, som tur är finns det Parkster på samma automater här i Malmö och dom tar inga extra avgifter.
Parkster finns både till iphone och android.

Edit: Ser att Parkster iaf finns i Visby.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henrik21:

Återigen, har du ett betalkort så fungerar det i majoriteten av p-automaterna. Samma sak genom köp i appar (koppla betalkortet där).

Så är det ju i och för sig inom alla områden. Men att det skulle blivit sämre genom apparna är väl ändå att ta i? Du behöver bara betala för den tid du faktiskt nyttjar.

Beror helt på vilket avtal som fastighetsägaren eller kommunen skrivit med Easypark. Visst de är en av de större aktörerna och är generellt bra att ha och göra med. Andra leverantörer har ju standard pappersfaktura och en avgift på den. Större kommuner har ofta möjligheter att skriva bättre avtal än mindre.

Det bör ju kosta vad vad anläggningsägaren har för att driva runt anläggningen. "Gratis" är ju bara ett annat ord för att någon annan betalar, och i fallet med kommunens parkeringsplatser så är det då alla andra skattebetalar oaktat om man nyttjar tjänsten eller inte. Det är inte särskilt rimligt.

Sen ang. 7-19 har du redan fått svar såg jag

Fast oaktat SKL:s utspel tidigare så är det ju faktiskt relevant att parkeringsfrågan inte har kontraheringsplikt så som sjukvård... Därav att rättsfallet inte ens kan tillämpas på det området. Tyvärr finns det väldigt många lustiga rättsfall inom trafikområdet. Tingsrätter (iofs då utan prejudicerande verkan) har en förmåga att skriva väldigt konstiga domar och beslut, men oftast så kommer ju högre instans fram till rätt svar.

Vad riksdag och riksbank kommer fram till är ju helt irrelevant i just det här fallet (om man då inte skulle ändra i avtalslagen och komma fram till att man inte får avtala om betalning på annat vis än kontanter, men det kommer ju förhoppningsvis inte att hända, men med tanke på vilket parti som är störst idag så ska man väl inte säga aldrig...).

Nu är det ju rätt länge sedan WP lades ner till nya produkter, EOL var ju i tisdags, men det är ju något annat. Blackberry OS EOL:ade ju för rätt länge sedan, därefter Bb10 som nu ersatts av Android.

Som redan på pekats, alla dessa appleverantörer har ju stöd för SMS-parkering också. Vilket bör vara teknikneutralt i den meningen, och har du en telefon som inte stödjer SMS så bör du fundera på det istället.

Sms kräver i så fall att du har rätt operatör/abb för annars kan du inte heller betala på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Easypark tar alltid extra betalt vilket är riktigt fult, som tur är finns det Parkster på samma automater här i Malmö och dom tar inga extra avgifter.
Parkster finns både till iphone och android.

Edit: Ser att Parkster iaf finns i Visby.

Japp, Parkster är bättre. Är nog inte många som använder Easypark på Gotland längre, men tror de lyckades dra in en hel del pengar innan folk insåg att Parkster kostar mindre.

Permalänk
Inaktiv

Älskar dagens lättanvända saker på nätet osv..

Men, bara jag som hoppas på en liten solstorm så folk får lite skrämselhicka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så trådens slutsats är att man ska förstatliga regleringen av p automater så att vi får ett enhetligt betalningssystem och inte en massa olika lösningar som tom kan skilja i utförande inom samma kommun ?

Så kan man ju uttrycka det, men vore det inte bättre att skriva "Enhetlig standard" istället för förstatliga
Själv läser jag det som önskan om en enhetlig standard.

Förstatliga låter i meningen väldigt myndighetsfientligt, liknande rätts haveristers språkbruk...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Inte i Halmstad. Vi har förhandlat så att kommunen betalar en viss procent per transaktion till easypark. Kunden betalar inget extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer än då på skattemedlen, kommunens inkomst är skatt.

Så jag som är från Laholm får tacka för att du (och övriga Halmstadbor) bidrar till min parkeringsavgift

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Älskar dagens lättanvända saker på nätet osv..

Men, bara jag som hoppas på en liten solstorm så folk får lite skrämselhicka?

#Poff---

Älskar din kommentar, är verkligen dagen då argumentationstekniken med användande av ordet "bakåtsträvare" får en ny innebörd...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne:

Nja den kostnaden tas inte från skattemedel utan från intäkter från parkeringsverksamheten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Easypark tar alltid extra betalt vilket är riktigt fult, som tur är finns det Parkster på samma automater här i Malmö och dom tar inga extra avgifter.
Parkster finns både till iphone och android.

Edit: Ser att Parkster iaf finns i Visby.

Som jag skrev innan, easypark är gratis för kunder i Halmstad. Det beror helt på hur kommuner har lagt upp sitt avtal med operatörerna. Men ja, Parkster är "alltid" gratis.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stod det bara 7-19 betyder det att det är avgift på vardagar, men inte dag före röd dag eller helger. Ska stå inom parentes t.ex. (7-19) och (7-19 fast med röd text) om det är dag före helgdag/lördag och röd text om det gäller söndag/helgdag

då vet jag varför notan slutade på 0kr

Skrivet av Henrik21:

Det bör ju kosta vad vad anläggningsägaren har för att driva runt anläggningen. "Gratis" är ju bara ett annat ord för att någon annan betalar, och i fallet med kommunens parkeringsplatser så är det då alla andra skattebetalar oaktat om man nyttjar tjänsten eller inte. Det är inte särskilt rimligt.

står man på gatan kostar det ingen extra såvitt jag vet och har inte gjort det i ca 40år i dom områdena jag rört mig i, ganska nytt fenomen. ett annat rätt fult (enligt mig) fenomen är att man kan "premunera" på en gatuplats men det är ingen garanti att man får någon.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.