Permalänk
Medlem

Dator för filmer + räkningar

Hej,

En 65årig bekant är på jakt efter en dator att titta på tv samt betala räkningar med.

Vad tror ni om denna:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Får Max kosta 6000kr men billigare är bättre.
Som sagt, ändamålet är ju typ ingenting men krav är SSD.

Va tror ni?

Permalänk
Medlem

Hur ska filmerna tittas på? Det skulle inte vara en bättre idé att skaffa en iPad?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Du säger ju det egentligen själv. Inga krav mer än SSD och lågt pris så den du länkat kommer fungera bra.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hur ska filmerna tittas på? Det skulle inte vara en bättre idé att skaffa en iPad?

Hej & tack svaret! Jag var också inne på IPad först men jag vet inte alls hur filmer ska tittas på.

Men annars duger den jag länkade va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Du säger ju det egentligen själv. Inga krav mer än SSD och lågt pris så den du länkat kommer fungera bra.

Tack för ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Peckham: Nu lägger jag mig iofs på gränsen för budgeten men känns som mitt förslag är en rejäl höjning av prestanda gentemot befintligt förslag.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Den datorn känns, trots att den är dyrare, betydligt mer prisvärd utifrån de test jag kollat in. Är ingen laptop kille så kan ju vara helt ute och resa...

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@Peckham: Nu lägger jag mig iofs på gränsen för budgeten men känns som mitt förslag är en rejäl höjning av prestanda gentemot befintligt förslag.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Den datorn känns, trots att den är dyrare, betydligt mer prisvärd utifrån de test jag kollat in. Är ingen laptop kille så kan ju vara helt ute och resa...

Glhf!

Tack för ditt svar datorn såg kanon ut, enda nackdelen att den var 14”, tyvärr kom ett krav på 15,6”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peckham:

Hej,

En 65årig bekant är på jakt efter en dator att titta på tv samt betala räkningar med.

Vad tror ni om denna:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Får Max kosta 6000kr men billigare är bättre.
Som sagt, ändamålet är ju typ ingenting men krav är SSD.

Va tror ni?

Kör på denna , Netonnet har ju 30 dagars öppet köp om ni inte är nöjda.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kan ju starkt rekommendera ThinkPad E595 från deras hemsida.
Väljer du bort hårddisk(HDD) och endast har 128gb ssd, och sen tar bort operativsystem så får du en ganska bra laptop för 4600kr, 256gb ssd blir +200kr.
Om Ubuntu t.ex. är ett alternativ om det endast är för filmer&räkningar, alternativt om ni har redan existerande licens så kan ni slänga in windows på en timme. Litar ni på grå-marknad så finns det ju billiga OEM nycklar också.

Tyvärr hittade jag ingen rabattkod, sist jag köpte en ungefär motsvarig nedan fast med 3500u och 500gb ssd så hittade jag en 20% rabattkod och betalade i slutändan runt 5000kr efter skatt om jag ej minns fel.

Valda specs, pris inklusive VAT och frakt 4 601,50 kr
Processor : AMD Ryzen 3 3200U Processor (4MB Cache, up to 3.40GHz)
Operativsystem : Ej operativsystem
Språk (operativsystem) : Ej operativsystemspråk
Minne : 8 GB DDR4 2 400 MHz SoDIMM
Andra hårddisken : 256 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC
Bildskärm : 15,6-tums FHD (1 920 × 1 080), IPS, antireflex 250 nit
Grafikkort : Inbyggt grafikkort
Tangentbord : Tangentbord svart svenska/finska med numerisk knappsats
Kamera : 720p HD-kamera med mikrofon
Inställningar säkerhetschip : TPM2.0 aktiveras separat
Batteri : 3-cells inbyggt Li-cylinderbatteri, 45 Wh
Strömadapter : 65 W nätadapter PCC (3 stift) – EU (USB Type C)
Trådlöst LAN : REALTEK trådlöst 8822BE 2×2 AC, Bluetooth-version 4.2
Base : AMD Radeon Vega3-grafik
Adobe Acrobat : Inget
Garanti : Think 1 års verkstad eller inlämning

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Kan ju starkt rekommendera ThinkPad E595 från deras hemsida.
Väljer du bort hårddisk(HDD) och endast har 128gb ssd, och sen tar bort operativsystem så får du en ganska bra laptop för 4600kr, 256gb ssd blir +200kr.
Om Ubuntu t.ex. är ett alternativ om det endast är för filmer&räkningar, alternativt om ni har redan existerande licens så kan ni slänga in windows på en timme. Litar ni på grå-marknad så finns det ju billiga OEM nycklar också.

Tyvärr hittade jag ingen rabattkod, sist jag köpte en ungefär motsvarig nedan fast med 3500u och 500gb ssd så hittade jag en 20% rabattkod och betalade i slutändan runt 5000kr efter skatt om jag ej minns fel.

Valda specs, pris inklusive VAT och frakt 4 601,50 kr
Processor : AMD Ryzen 3 3200U Processor (4MB Cache, up to 3.40GHz)
Operativsystem : Ej operativsystem
Språk (operativsystem) : Ej operativsystemspråk
Minne : 8 GB DDR4 2 400 MHz SoDIMM
Andra hårddisken : 256 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC
Bildskärm : 15,6-tums FHD (1 920 × 1 080), IPS, antireflex 250 nit
Grafikkort : Inbyggt grafikkort
Tangentbord : Tangentbord svart svenska/finska med numerisk knappsats
Kamera : 720p HD-kamera med mikrofon
Inställningar säkerhetschip : TPM2.0 aktiveras separat
Batteri : 3-cells inbyggt Li-cylinderbatteri, 45 Wh
Strömadapter : 65 W nätadapter PCC (3 stift) – EU (USB Type C)
Trådlöst LAN : REALTEK trådlöst 8822BE 2×2 AC, Bluetooth-version 4.2
Base : AMD Radeon Vega3-grafik
Adobe Acrobat : Inget
Garanti : Think 1 års verkstad eller inlämning

Tack!!! Det här ska jag istället tänka på när jag ska ha dator nästa gång.

Tyvärr duger endast NoN eller Elgiganten då de är oroliga om det blir problem med datorn! Jag är däremot supernöjd med tipset!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peckham:

Tack!!! Det här ska jag istället tänka på när jag ska ha dator nästa gång.

Tyvärr duger endast NoN eller Elgiganten då de är oroliga om det blir problem med datorn! Jag är däremot supernöjd med tipset!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Hm.
Jag har haft väldigt bra erfarenhet med "service på plats" som går att lägga till vid utcheckning av datorn. Så kan annars tipsa att lägga till det om ni vill ha smidighet, jag tycker det är guld värt.
Jag har aldrig haft det hoss Lenovo, men jag var mycket nöjd med mitt val hoss Dell 2016 då min dator strulade åter och åter, tror antalet besök hemma/i skolan var upp mot 20 gånger. Aldrig skulle jag orkat med något i den stilen utan sådant avtal. Fick pengarna tillbaka tillslut på laptoppen.

Här under är kostnaderna för service "hemma" mm, jag tycker det är humana priser.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en dator med TN skärm utan en väldigt bra anledning.
Thinkpaden har IPS skärm och känns väldigt prisvärd om man fixar OS själv. Annars har Webhallen bra pris på en Ideapad med motsvarande komponenter just nu: https://www.webhallen.com/se/product/308175