Hubitat Elevation, smarta hemmet-hubb

Permalänk
Medlem

Känns så där att använda IFTTT iom att det är krångligt att läsa av status på larm, dörrkontakter och temperaturer i givarna. Men det finns en på Hubitats forum som gjort en driver och så fort jag får min Hubitst och satt upp den ska jag installera den. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ktd: Jo håller med, det förtar ju även hela poängen med att ha en hub som inte behöver internet. Däremot så måste man ju ändå ha internet för att kunna kommunicera med Verisures system, men i alla fall inte utan omvägar via andra addons.

Permalänk
Medlem

Fick moms, tull och paketavgiften idag så nu är min beställda Hubitat iaf i Sverige. Hoppas bara inte klåparna på PostNord slarvar bort även det här paketet bara.
Vore kul att leka lite med den i helgen. Bla. testa Verisure-appen.

Permalänk
Medlem

@Broberg Fick min Hubitat idag och försökte importera din RAW-kod för Telldus 102 men får error ” Metadata Error:Please check if you inadvertently pasted driver code into apps code window on line 31”.
Vet du vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

@Broberg Fick min Hubitat idag och försökte importera din RAW-kod för Telldus 102 men får error ” Metadata Error:Please check if you inadvertently pasted driver code into apps code window on line 31”.
Vet du vad det kan vara?

Det står i felmeddelandet, du har försökt använda Drivers Code i Apps Code.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Bah. Gör om gör rätt så funkar det. Tack för snabb hjälp.

Permalänk
Medlem

Ngenic

Är det någon som vill ha ett projekt att sätta tänderna i?
Skulle gärna vilja styra min Ngenic via Hubitat. Det finns ett API...

Permalänk
Medlem

Har beställt en Hubitat...

Har precis beställt en Hubitat Elevation så jag ska läsa alla inlägg senare och kommer säkert komma med dumma frågor, framöver 😉
Webbhallen väntar på CE-märkning och verkar inte kunna meddela något datum ännu.
Beställde direkt från Hubitat och fick betala 127,5 USD/1272,01 SEK med frakt (110 USD utan frakt). Uppdaterar kostnaderna, när jag har betalat tull och skatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gibs77: Kul! Tror du kommer bli riktigt nöjd. Jag ångrar inte bytet från Homey.

Jag fick betala 335:- i import och andra avgifter 15/1 -20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

@gibs77: Kul! Tror du kommer bli riktigt nöjd. Jag ångrar inte bytet från Homey.

Jag fick betala 335:- i import och andra avgifter 15/1 -20.

Ja, det är riktigt spännande. Har bara läst positiva kommentarer om den. Jag kommer från Home Assistant på en Raspberry Pi och hoppas på att det ska bli bättre med HE.

335:- lät ju inte alls farligt. Hoppas på att jag landar på något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibs77:

Ja, det är riktigt spännande. Har bara läst positiva kommentarer om den. Jag kommer från Home Assistant på en Raspberry Pi och hoppas på att det ska bli bättre med HE.

335:- lät ju inte alls farligt. Hoppas på att jag landar på något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka fördelar ser du framemot? Vad är du missnöjd med i Home Assistant?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Jag kör en Raspberry Pi, Domoticz med en RFLink. Endast 433 MHz-prylar. Funderade på en Conbeesticka och Home Assistant. Men det verkar väldigt krångligt att få ordning på saker. Orkar inte sitta och krångla i timmar med allt hela tiden. Är Hubitat ett vettigt alternativ där saker fungerar någorlunda lätt?

Permalänk
Medlem

Det tycker jag. Jag började med HA på en RPi men då bara wifi-enhete och en Hue Bridge.
När jag vill börja med Z-wave och ZigBee (mer än bara lampor) så skaffade jag en Homey Pro. Delvis också för att jag var trött på allt yaml.
Homey funkar bra men är lite för ”enkel” och har inte lika bra stöd för enheter som Hubitat.
Jag är supernöjd så här långt med HE. HA har bättre stöd och är nog lite mer flexibel men HE vinner imho ändå för att den har ett brett stöd för enheter och en aktiv community (Homeys är så där). Dessutom gillar jag HEs UI framför HAs yaml.
Men som alltid, smaken är som...

[EDIT] Har inga 433-enheter så ingen aning om stödet för det iom att Hubitat inte har stöd för 433 out-of-the-box.

Permalänk
Medlem

Ok, beställt min från USA. Har någon satt upp en regel som säger att man är hemma när mobilen är ansluten till LAN istället för att använda en app som suger GPS/batteri? Har en ASUS router, hittade detta på HA
https://www.home-assistant.io/integrations/asuswrt/

Någon som gjort något sådant?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mordekai:

Ok, beställt min från USA. Har någon satt upp en regel som säger att man är hemma när mobilen är ansluten till LAN istället för att använda en app som suger GPS/batteri? Har en ASUS router, hittade detta på HA
https://www.home-assistant.io/integrations/asuswrt/

Någon som gjort något sådant?

Kör med den här, funkar kalas.
https://community.hubitat.com/t/release-iphone-wifi-presence-...

Lurad inte av namnet, funkar lika bra med Android (eller mot en laptop för den delen). I princip pingar den ett IP i LAN för att sätta en presence.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Inte nog med att Hubitats app kanske äter lite batteri, den är kass på presence (iOS). Testade den när jag fick min HE men studsade mellan hemma och borta väldigt ofta när jag var hemma.

Vi är en Apple-familj så jag har satt upp presence via iOS Hem-app och Homebridge. Vi kör också Hem-appen som UI för lampor, lås osv. dom få gångare vi behöver styra manuellt. Tycker HEs Dashboard är så där.
Körde presence via wifi (Netgear) på Homey först men fru och dotter är kassa på ladda sina mobiler så ofta hoppade dom till inte hemma fast dom var hemma. Vi har heller inte 100% wifi-täckning på tomten och det kunde generera bortastatus fast personen var hemma.
Tycker det funkar riktigt bra med iOS-Hemapp och har hittills inte felat varken när jag körde Homey eller nu med HE. Men som vanligt så är alla sätt bra förutom dom dåliga.

Har också en regel som ändrar alla som är hemma till borta när vi larmar på (Verisure). Skulle någon (dotter 🙄) glömt sin mobil så blir huset tomt ändå. Funkar så klart oavsett metod man använder för presence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok, beställt min från USA. Har någon satt upp en regel som säger att man är hemma när mobilen är ansluten till LAN istället för att använda en app som suger GPS/batteri? Har en ASUS router, hittade detta på HA
https://www.home-assistant.io/integrations/asuswrt/

Någon som gjort något sådant?

Ja, det fungerar bra. Problemet kan bli om man bor i hus med lite större gård och man tappar wifi. Men i lgh är det inget problem såklart.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Jag kör en Raspberry Pi, Domoticz med en RFLink. Endast 433 MHz-prylar. Funderade på en Conbeesticka och Home Assistant. Men det verkar väldigt krångligt att få ordning på saker. Orkar inte sitta och krångla i timmar med allt hela tiden. Är Hubitat ett vettigt alternativ där saker fungerar någorlunda lätt?

Det är absolut en startsträcka. Men när man kommit över den tycker jag inte det är så krångligt. Kolla på Node Red om YAML skrämmer dig. Inte rört yaml sedan jag upptäckte Node Red (Mer grafisk flödesprogrammering). Endast för att lägga till nya integrationer men det är oftast bara copy-paste från HA dokumentationen.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ktd:

Inte nog med att Hubitats app kanske äter lite batteri, den är kass på presence (iOS). Testade den när jag fick min HE men studsade mellan hemma och borta väldigt ofta när jag var hemma.

Vi är en Apple-familj så jag har satt upp presence via iOS Hem-app och Homebridge. Vi kör också Hem-appen som UI för lampor, lås osv. dom få gångare vi behöver styra manuellt. Tycker HEs Dashboard är så där.
Körde presence via wifi (Netgear) på Homey först men fru och dotter är kassa på ladda sina mobiler så ofta hoppade dom till inte hemma fast dom var hemma. Vi har heller inte 100% wifi-täckning på tomten och det kunde generera bortastatus fast personen var hemma.
Tycker det funkar riktigt bra med iOS-Hemapp och har hittills inte felat varken när jag körde Homey eller nu med HE. Men som vanligt så är alla sätt bra förutom dom dåliga.

Har också en regel som ändrar alla som är hemma till borta när vi larmar på (Verisure). Skulle någon (dotter 🙄) glömt sin mobil så blir huset tomt ändå. Funkar så klart oavsett metod man använder för presence.

Jag kör med Presence Governor för att "sy ihop" olika närvarosensorer. I mitt fall, keyfob, Wifi samt mobilappen. Tillsammans blir de rätt pålitliga.
https://community.hubitat.com/t/presence-governor/16987

Kan ju göra samma med typ en virtuell switch, men gillar att det finns färdig logik för de vanligaste sakerna. Jag kör till exempel (parafraserat) att det räcker med en enhet för att säga "närvarande", men alla måste vara borta X minuter för att ändra till "frånvarande".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av ktd:

Det tycker jag. Jag började med HA på en RPi men då bara wifi-enhete och en Hue Bridge.
När jag vill börja med Z-wave och ZigBee (mer än bara lampor) så skaffade jag en Homey Pro. Delvis också för att jag var trött på allt yaml.
Homey funkar bra men är lite för ”enkel” och har inte lika bra stöd för enheter som Hubitat.
Jag är supernöjd så här långt med HE. HA har bättre stöd och är nog lite mer flexibel men HE vinner imho ändå för att den har ett brett stöd för enheter och en aktiv community (Homeys är så där). Dessutom gillar jag HEs UI framför HAs yaml.
Men som alltid, smaken är som...

[EDIT] Har inga 433-enheter så ingen aning om stödet för det iom att Hubitat inte har stöd för 433 out-of-the-box.

433-enheterna är väl inte hela världen om jag inte kan använda mer.
Funkar det med Deltacos prylar: https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/smart-home

Finns det några vettiga produkter på banggood?

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Det är absolut en startsträcka. Men när man kommit över den tycker jag inte det är så krångligt. Kolla på Node Red om YAML skrämmer dig. Inte rört yaml sedan jag upptäckte Node Red (Mer grafisk flödesprogrammering). Endast för att lägga till nya integrationer men det är oftast bara copy-paste från HA dokumentationen.

Tänker du nu på HA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Tänker du nu på HA?

Yes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ottoangel:

433-enheterna är väl inte hela världen om jag inte kan använda mer.
Funkar det med Deltacos prylar: https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/smart-home

Finns det några vettiga produkter på banggood?

Mja, Deltacos snackar Wifi. Kanske går att knåpa ihop med någon custom-lösning och/eller brygga, men inte native. För att använda inbyggda funktionerna är det Z-Wave och Zigbee som gäller!

Banggood har en del, så även andra Kina-siter. Egentligen allt som säljs av svenska ÅF funkar med, typ Fibaro. Xiaomi/Aqara går bra, likaså Neo Coolcams Z-Wave om du bill importera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Mja, Deltacos snackar Wifi. Kanske går att knåpa ihop med någon custom-lösning och/eller brygga, men inte native. För att använda inbyggda funktionerna är det Z-Wave och Zigbee som gäller!

Banggood har en del, så även andra Kina-siter. Egentligen allt som säljs av svenska ÅF funkar med, typ Fibaro. Xiaomi/Aqara går bra, likaså Neo Coolcams Z-Wave om du bill importera.

Ok men om man nu ska börja från grunden vad ska man ha? Beror så klart på vad man ska göra men till att börja med styra lampor, mäta temp, har ett gäng nexabrandvarnare som man hade velat få med men det kanske är svårt för de lär inte kunna kommunicera med hubitat. Vi har inget larm och är inte helt sugna på att binda upp oss på ett dyrt abonnemang men det skulle vara bra med någon egen lösning med kameror med mera.

Lås till dör, Yale eller Idlock? Behöver man något extra för att få ihop dem med hubitat? Kommer det någon ny version av dem, Yale har väl funnit i många är nu till exempel?

Är det bäst att satsa på zigbeeprylar (tänker nu när större företag gått ihop för att satsa på den standarden)?

Permalänk
Medlem

Det är det som är bra med kontrollers av det här slaget. Du kan blanda alla möjliga enheter i dina automationer.
Jag kör mest blandat mellan Z-wave och ZigBee men har några wifi-enheter från Shelly och Sonoff.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ktd:

Det är det som är bra med kontrollers av det här slaget. Du kan blanda alla möjliga enheter i dina automationer.
Jag kör mest blandat mellan Z-wave och ZigBee men har några wifi-enheter från Shelly och Sonoff.

Skickades från m.sweclockers.com

Men Shelly är inte det wifi med? Alltså som Deltacoprodukterna? Såg att man kunde flasha om dem till Tasmota. Jag har dock inte full koll på Tasmota heller

Permalänk
Medlem

Jo, Shelly är som sagt wifi. Det finns en driver till Shelly men har inte sett någon för Deltaco (inte direkt letat heller iof).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vilka fördelar ser du framemot? Vad är du missnöjd med i Home Assistant?

Generellt är jag nöjd med Home Assistant.
Men när jag kopplade bort HUE-hubben och körde med ZigBee-sticka istället, kunde jag inte ansluta mina Vimar Smart Switch. Jag hoppas på att det ska fungera i HE.
Jag hoppas på att det ska vara lite smidigare att administrera.

Sen är det ju alltid kul med nya prylar 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så där ja. Nu finns den att beställa på Webhallen. Ska testas tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Så där ja. Nu finns den att beställa på Webhallen. Ska testas tror jag.

Meeeh. Har precis beställt fr US. På en vecka har den kommit fr LA till SanFran. :/