OSSC Pro utannonserad!
Open Source Scan Converter, eller bara OSSC, är ett av de bästa alternativen som finns för entusiaster som vill spela sina retrokonsoler på moderna skärmar och TV-apparater.
Igår kväll lade OSSC-utvecklaren Marqs ut en tråd på Shmups-forum att en OSSC Pro är under utveckling samt att den ska släppas senare i år.
Detta verkar vara en uppgraderad version med grundfunktionalitet likt den nuvarande modellen med fler möjligheter för in och utgångar, där varje ingång har sin egen ljudingång, vilket inte den mer kompakta nuvarande versionen har. Detta gör det möjligt att kunna använda Pro-versionen som en videoväxlare mellan konsoler med olika gränssnitt.
Originaltråden: https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=65892
Mina höjdpunkter
- för hela listan se nedan.
Uppgraderad FPGA-krets för vidareutveckling då original OSSC:n slagit i taket
Expansionsmöjligheter för tilläggsmoduler där andra utvecklare kan bidra till plattformen
noll-lagg-läget finns kvar
Läge för ökad kompatibilitet, men med en mindre latensökning
Riktiga videoprocessegenskaper som ger riktig avsammanflätning/deinterlacing samt ökar kompatibiliteten för capturekort där låg latens inte är lika viktig
HDMI in, ger möjlighet att ha en konsoler med HDMI så att hela setupen delar samma HDMI-ingång på TV:n/förstärkaren
Uppgifter saxat direkt från Shmups-tråden
ISL51002 video ADC
improved sync processing robustness
reduced sampling jitter with DPLL
fine-grained video LPF
automatic sampling phase adjustment
Cyclone V FPGA (5CEFA5F23C8N)
higher performance and more resources
hard memory controller
large number of IOs
Clocking and memory improvements
Si5351C clock generator for accurate output pixel clock generation (framelock or free-running)
512MB LPDDR2 RAM and 16MB QSPI flash
New AV inputs
HDMI
SPDIF (optical)
2x20 pin GPIO connector for future expansion possibilities such as
composite & s-video input module
secondary video output (e.g. VGA) module
latency tester interface module
game controller port module (for using OSSC Pro as a dedicated FPGA console)
The processing modes enabled by the HW can be split roughly into three types
1. Pure line multiplier
both active and blanking lines multiplied - basically what original OSSC does
simplest mode with least latency
2. Adaptive line multiplier
visible lines are multiplied but horizontal & vertical total matched to standard timings
high compatibility with minimal latency overhead (1-30 lines typically)
enables some new output configurations such as 4x240p/2x480p in standard 1080p frame
3. Scaler
higher flexibility via LPDDR2 utilization
HQ deinterlacing
non-integer scaling
rotation
refresh rate conversion