Lagrings-SSD, någon skillnad mellan diskarna?

Permalänk

Lagrings-SSD, någon skillnad mellan diskarna?

Jag har två st 1TB HDD:er där den ena har speglat den andra genom ett jobb som kör veckovis spegling.

Nu ska jag byta ut dom av ett par anledningar.
1. Dom är ca tio år gamla och jag vill byta före dom går sönder (ja, jag har molnbackup också)
2. Dom fick följa med från den gamla datorn när jag nyligen byggde ny och dom är nu det som låter mest.

1TB har räckt väl och kommer fortsättningsvis att räcka så jag tänker mig samma storlek. Det ska vara 2.5"-diskar då jag inte har två extra M2-platser. Jag tänkte mig ett TBW-värde på iaf 300 TB. Fast när jag kollade på värden för min gamla SSD systemdisk så verkar inte ens den varit i närheten av att gå i taket om den också skulle varit på 300. Så det kanske är overkill att kolla för mycket på.

Hur som helst så vill jag (såklart) ha en stabil disk(ar) som ligger där och lagrar det dom har på sig. Har kollat ut några stycken som jag gissar skulle utföra jobbet mer eller mindre likvärdigt. Men vill bara kolla om det är någon jag ska undvika eller om det är något annat jag inte har tänkt igenom.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4713476
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433368
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4997193
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644069

Permalänk
Medlem

Ska diskarna vara smockfull hade jag köpt med cache. Annars hade jag köpt SSD med hög TBW likt MP510 som även har bra prestanda i övrigt. Alla diskar du länkat utom MX500 är budget/gröna diskar som kan hålla nå få år om ens det vid konstant användning. Prestandamässigt är de också nära botten.

Då alla diskarna du länkat ligger över 1000 spänn är de nog lika bra att köpa kvalité på en gång eftersom du vill de ska vara stabil och noll felmarginal samt lång hållbarhet.

Har du en pcie port över så är det rätt väg att gå. Kontrollerkorten kostar inte många kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Dom är långt ifrån smockfulla. Mina motsvarande diskar idag ligger på 10-15% fyllnadsgrad. Kanske är det en indikation på att jag borde gå ner ett snäpp i storlek men gå upp ett snäpp i prestanda. Så kan jag fortfarande ligga på ett någorlunda lågt pris.

Dock vad gäller användningen så ska dom bara lagra data som accessas väldigt sällan och heller inte skrivas till särskilt ofta. Så där är jag inte så orolig. Därför är prestandan heller ingen viktig faktor.

Baserat på det så landade jag på relativt billiga diskar (för sitt segment). Men det får ju inte tappa sitt syfte att dom ska hålla en längre period. Minst fem år iaf.

Permalänk
Medlem

Ja mitt tips på 2xNVMe via pcie adapter var ingen höjdare nu när jag kollat. Litet utbud på sånt. Billiga kvalitativa Sata 2.5" är nog att föredra. MX500 är top notch fast har du inte behov av prestandan så bör du nog jämföra TBW på de diskar du kollar på om de möjligen gör att du kommer undan billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@sandsater: Om du ska ha interna hårddiskar rekommenderar jag att du köper från fysisk butik och be dem testa hårddisken innan du köper. Tex Elgiganten som oftast kan prismatcha om du hittar hårddisken billigare på en annan svensk sida(måste vara exakt lika) och köp dem i butik och inte via Elgigantens hemsida. Jag har köpt ca 10 hårddiskar från dem de senaste året och alla hade pajat. (jag bor flera mil från närmsta butik så kostade över 150 kr per gång att ta bussen).

Om du köper externa hårddiskar rekommenderar jag att du också köper en usb hub (med brytare så du kan stänga av när du inte använder) så du kan ha hårddisken kopplat hela tiden. Gäller även för strömkabeln. Min backup disk gick usb porten på hårddisken och datorn sönder för att jag hela tiden drog ur allt när jag inte använde den. Nu så har jag en extern hårddisk som är lite över 5 år och jag har den kopplad som jag sa och den funkar utmärkt. Jag rekommenderar också att du köper en som har separat ström kabel och inte drar från usb kabeln. Jag tycker hårddisken går snabbare och bättre, men det kanske är bara jag.

Permalänk
Inaktiv

Mekaniska diskar går alltid sönder förr eller senare, hållit på med datorer sedan 80 talet och om jag skulle summera alla diskar som pajat genom åren skulle de bli många.
Har 2st NAS som står på 24/7 och den ena har jag bytt bägge diskar en vända, dom gamla höll ungefär 5 år, dom jag har nu är NAS diskar och dom har gått ca 3 år nu dock stora vibrationer från en disk men dom funkar ännu.
SSD diskar däremot har jag ännu inte haft någon som gått sönder, min älsta är drygt 8 år och funkar utmärkt, använder den dagligen i min nuvarande burk där jag har 3st till SSD.

Permalänk
Medlem

Tänk på att för långtidslagring så är det inte fel att köra ett filsystem med paritet, så du ser om du får bitröta.

Annars kommer du spegla trasiga filer...

Vet inte om att det hänt mig med mekaniska hårddiskar men har varit med om att gammal flashbaserad lagring blivit korrupt med ålder, flera gånger.

Nu kör jag långtidslagring på två speglade diskar med paritet, ZFS.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

En ssd ska användas och hdd är bättre lämpade för lagring om det nu verkligen är det du menar, troligen håller dina 10 år gamla diskar längre än en ny ssd för de är ju testade och fel brukar dyka upp i början av en hdds livscykel och ssder slits garanterat ut av skrivningar och tappar även data om de inte är strömförsörjda, de har inga andra fördelar än att de är tysta.
Ska du ha ssder i datorn så se till att ha backup på 2 hdder (utanför datorn) och behåll också din molnbackup, du jhar ju redan hdder så använd dem till att säkra datan utanför datorn om du ska ha en ssd i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

MTBF — MTBF (mean time between failures) is a measure of how reliable a hardware product or component is over its expected lifetime. For most components, the measure is typically in thousands or even tens of thousands of hours between failures. For example, a hard disk drive may have a mean time between failures of 300,000 hours, while an SSD might have 1.5 million hours.

This doesn’t mean that your SSD will last that many hours, what it means is, given a sample set of that model of SSD, errors will occur at a certain rate. A 1.2 million hour MTBF means that if the drive is used at an average of 8 hours a day, a sample size of 1,000 SSDs would be expected to have one failure every 150 days, or about twice a year.

Permalänk
Snusfri

Skulle valt en SSD som är gjord för lite mer kontinuerlig drift som WD RED 1TB SSD

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Titta på högre värden av MTBF / TBW, garantitid samt om disken har några års data rescue service.

På detta ska du självklart ha backup både i och utanför datorn. Eftersom speciellt dina egna fel och virus inte kan räddas av ett företag som rädda dina data. Ett dataräddningsföretag kan rädda det nuvarande innehållet på disken. Inte återskapa förstört innehåll.

För långtidslagring är hårddiskar bäst. SSD / M.2 är fortfarande för dyra för att masslagra information. Tittar man på bättre diskar som Seagate Baracuda pro Seagate Ironwolf Pro så har dessa mycket bättre prestanda / säkerhet i förhållande till den extra kostnaden.

Garantitiden är ett bra mått på hur mycket tillverkaren vågar lova, tänk på att du har garanti både från säljaren och från tillverkaren samt reklamationsrätten enligt svensk lag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Lite (väldigt sen) återkoppling. Det blev MX500-disken till slut. Har dom hemma men ej packat upp dom ännu.

Det var ju en del bra synpunkter gällande hur jag ska lagra. Paritet och grejer.
Är det något av det här som vore bra eller hur kan jag enklast uppnå en bra uppsättning?
https://support.microsoft.com/en-gb/help/12438/windows-10-storage-spaces För länken tänker jag då alltså på mirror spaces.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandsater:

Lite (väldigt sen) återkoppling. Det blev MX500-disken till slut. Har dom hemma men ej packat upp dom ännu.

Det var ju en del bra synpunkter gällande hur jag ska lagra. Paritet och grejer.
Är det något av det här som vore bra eller hur kan jag enklast uppnå en bra uppsättning?
https://support.microsoft.com/en-gb/help/12438/windows-10-storage-spaces För länken tänker jag då alltså på mirror spaces.

Skulle säga att det är en märklig idé M$ har där. Eller snarare en komplicerad beskrivning av några diskar med RAID 1 (mirror) eller RAID 5 (parity)

Problemet här är att dom möjligen skyddar mot att en annan disk havererar. Men fel som består av andra orsaker (brand / elfel / virus etc. skyddar det inte mot. RAID-varianter ska bara användas för högre hastighet eller som ett extra skyddslager internt av en uppsättning diskar, eller för att förenkla utbyte mot t.ex. större diskar.

För att en backup ska vara pålitlig så behöver man uppfylla minst dessa kriterier;
- Den ska endast vara inkopplad när man gör en backup. (Vid elfel/kryptovirus kan både datorn och backupdisken brinna eller bli krypterade.)
- Den ska vara OS-oberoende / Programoberoende. (Backupprogram som försvinner från marknaden är bra på att slita av en håret.)
- Den ska finnas i minst tre oberoende exemplar. (Finns risk att du är stressad och tappar disken i golvet när du ska återställa eller råkar göra det åt fel håll.)

Beroende på mängden data du har så börjar du med en extern disk. Som bara är ansluten när du gör en backup eller återställer. Behöver du flera diskar för en backup t.ex. tre behöver du alltså nio diskar för att få tre exemplar av en backup.

Träna också på att återställa. Finns många som tagit en backup men inte vet hur man återställer, den dagen det är verklighet står dom som frågetecken. Eller inte har rutiner som gör att dom har värdelösa backuper.

En metod jag använder är att rsync:a till en katalog, sedan så komprimerar jag katalogen till en ÅÅÅÅ-MM-DD--TT:MM.tar-gz. Med datum / tid i filnamnet så vet jag dessutom exakt när det gjordes. katalogen blir också en uppackad version av den senaste backupen. Eftersom bara filer som ändras skrivs om vid rsync går det dessutom extremt fort att göra en backup.

En sådan här backup är helt oberoende av operativsystem då både rsync och tar.gz kan kan köras / läsas i alla OS som är stora nog. (Har själv sett dom i retro som TOS / GEM, C64, AMIGA OS, och OS/2).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon