Permalänk

Datorn dör random vid spelande

Polaren har problem med sin burk som beter sig underligt.

Vid vanligt användande har han inga problem men när han spelar så dör datorn helt random efter ett tag.
Detta inträffar efter 15-40 min av spelande.
Startar han datorn igen och börjar spela så händer samma igen.

De åtgärder vi gjort är:
Bytt till en ny ssd som han har windows på och installerat om datorn (Gamla ssd´n sitter dock fortfarande i och används för lagring).
Reset av bios.
Ominstallerat drivrutiner för GPU med hjälp av DDU.
Inaktiverat att datorn ska starta om sig automatiskt vid BSOD (för att få fram BSOD kod) men får aldrig någon BSOD kod.

Datorn består av följande delar:
6700k @stock
Msi z170a gaming M5
Corsair MP510 ssd
Nätagg Corsair rm1000

Har sökt i forumet och hittat liknande trådar men ingen har kommit fram till någon riktig lösning.
Kan det vara nätagget som gett sig? Vi testade köra Aida64 under 30-40 min tidigare idag och fick då INGEN crash, dock ganska höga temps på cpu (runt 85 grader) pumpen visar dock att den funkar i bios.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hade samma typ av problem förr, min felorsak var nätagget. Den bara stendog rätt av när jag startade spel. Prova med ett annat för att utesluta agget iallafall.

Får du inte tag i någon som har ett nätagg till övers, kan jag skicka ett som du kan testa med. :]

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Skrivet av KLIONE:

Hade samma typ av problem förr, min felorsak var nätagget. Den bara stendog rätt av när jag startade spel. Prova med ett annat för att utesluta agget iallafall.

Får du inte tag i någon som har ett nätagg till övers, kan jag skicka ett som du kan testa med. :]

Hände detta direkt när du startade spelet eller lite random?
Nu har han suttit och spelat 60 min utan att datorn dött men det är typ rekord.
Konstiga va ju att datorn inte dog när vi körde stresstestet. Det borde ju belasta agget mer än vid hederligt spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker efter kunde det nog hända antingen direkt vid start av spel men sen kunde jag även lira 15-20 minuter sen dog den, sorry om min förra post var missvisande.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Skrivet av KLIONE:

Nu när jag tänker efter kunde det nog hända antingen direkt vid start av spel men sen kunde jag även lira 15-20 minuter sen dog den, sorry om min förra post var missvisande.

Okej, vi har eventuellt fått tag på ett nätaggregat så tänkte att vi testar med det först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Okej, vi har eventuellt fått tag på ett nätaggregat så tänkte att vi testar med det först

Låter bra det! Lycka till.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Är det ett relativt nytt AMD grafikkort?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

"pumpen" == AIO kylare ... känns annars som vanligt förekommande att just dessa kylare bara lägger av. Om impellern lossnat så kommer den fortfarande rapportera varvtal, men det blir inget flöde...

Jag tror på den onda AIO kylaren som skurk

mvh Lazze