Vägra betala p Avgift pga ingen kontant hantering, Sms / app betalning

Permalänk
Avstängd

Vägra betala p Avgift pga ingen kontant hantering, Sms / app betalning

Någon som känner till om detta funkar?

Är så trött på P bolagen och deras jävla jobbighet att behöva ladda ner olika appar beroende på vart man parkerar och ingen möjlighet att betala pga ingen P automat i närhet

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Vilken bakåtsträvning vissa håller på med.

Jag gillar apparna eftersom du dels endast betalar för tiden du faktiskt parkerar, och dessutom (oftast) får en notis om att parkeringen håller på att ta slut.

Gör du likadant i butiker där det inte går att betala kontant?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vilken bakåtsträvning vissa håller på med.

Jag gillar apparna eftersom du dels endast betalar för tiden du faktiskt parkerar, och dessutom (oftast) får en notis om att parkeringen håller på att ta slut.

Gör du likadant i butiker där det inte går att betala kontant?

Det bör dock finnas kontant/kortbetalning som alternativ för alla som inte vill/kan använda apparna för betalning.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Just i det här fallet så är det bara till fördel att du inte behöver betala kontant. Som andra redan har skrivit så betalar du bara för tiden du faktiskt är parkerad på området, samtidigt som det blir billigare för att företaget inte behöver tömma automaterna eller uppdatera dem till de nya mynten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

domen gäller patientavgift, går säkert inte direkt tillämpa på en parkeringsautomat....

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vilken bakåtsträvning vissa håller på med.

Jag gillar apparna eftersom du dels endast betalar för tiden du faktiskt parkerar, och dessutom (oftast) får en notis om att parkeringen håller på att ta slut.

Gör du likadant i butiker där det inte går att betala kontant?

Skulle inte kalla mig själv bakåtsträvare då jag välkomnar ny teknik.

Men tanken är väl att den nya tekniken ska underlätta och inte krångla till vardagen?

Permalänk
Medlem

Bara prova, återkom om du får en P-bot du måste betala

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Vilken bakåtsträvning vissa håller på med.

Jag gillar apparna eftersom du dels endast betalar för tiden du faktiskt parkerar, och dessutom (oftast) får en notis om att parkeringen håller på att ta slut.

Gör du likadant i butiker där det inte går att betala kontant?

Varför öppna med personangrepp när någon ställer en fråga i forumet?
Varför svarar du ens öht om du inte har något vettigt att tillägga?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag nog inte orka med det trilsk det faktiskt kan bli, har personligen inget emot appar men tycker att det bör finnas olika alternativ utöver dessa, fler möjligheter kan ju aldrig vara negativt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vilken bakåtsträvning vissa håller på med.

Jag gillar apparna eftersom du dels endast betalar för tiden du faktiskt parkerar, och dessutom (oftast) får en notis om att parkeringen håller på att ta slut.

Gör du likadant i butiker där det inte går att betala kontant?

krävs ju typ 8 olika appar för att parkera idag. hade ju varit smidigt om de tog kort iaf.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Neonodia:

Någon som känner till om detta funkar? http://my.jetscreenshot.com/demo/m_20200117-fcvc-127kb.jpg Är så trött på P bolagen och deras jävla jobbighet att behöva ladda ner olika appar beroende på vart man parkerar och ingen möjlighet att betala pga ingen P automat i närhet

Det där hade jag inte provat. Målet avser patientavgift i Kronobergs län.
Dessutom är väl en överväldigande majoritet av parkeringarna privatägda?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Någon som känner till om detta funkar? http://my.jetscreenshot.com/demo/m_20200117-fcvc-127kb.jpg Är så trött på P bolagen och deras jävla jobbighet att behöva ladda ner olika appar beroende på vart man parkerar och ingen möjlighet att betala pga ingen P automat i närhet

Men detta innebär inte att du får parkera där iallafall. du kan tyvärr inte kräva att få stå där så som det ser ut.
(Kan ha missat något och då får man gärna rätta mig)

Setta gäller även om parkeringsautomaten inte funkar d.v.s är trasig.
Du ska istället hitta någon annan parkeringsplats/parkeringsautomat eller kontakta företaget som hanterar parkeringsplatsen, är de snälla så får du parkera gratis där tills de fixat automaten.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det funkar med den hänvisningen om domen den hänvisar till gäller något helt annat. Men jag stöder TS till fullo tills dess att parkeringsägarna enas om ett gäng appar som funkar att använda på alla parkeringar i Sverige. Det msåte vara ett elände om man t ex reser i jobbet och ta mej fan behöver en egen app för att parkera i snart sagt varje stad...

Permalänk
Medlem

Detta är inte applicerbart, man får läsa hela domen. Men läser man inte igenom den så kan man få för sig saker. Tycker att domstolen har ett bra resonemang utifrån det specifika fallet.

I korthet, nej du kan inte köra med detta i vindrutan.

*edit*
Detta domslut också prövats ett flertal gånger.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

https://www.hallakonsument.se/frageforum/%C3%A4r-det-till%C3%...

"Det enda undantaget är när man betalar för sjukhusvård, då måste landstinget erbjuda patienterna möjligheten att betala med kontanter."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kammarrätten var visserligen oenig, men verkar inte hålla med att det går att tillämpa på parkeringsavgifter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fortsatt-nej-till...
https://www.lexbase.se/nyheter/kammarratten-avveckling-av-par...

Permalänk
Medlem

Det är smidigt med apparna men dom är alldeless för många. Trist att parkeringsbolagen inte kunde använt samma på allt.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på vilka grupper som ofta behöver vård så är det de äldre. Många gånger är det också den gruppen som har svårast att lära sig ny teknik. Min mamma är 70år och har bara en knapptelefon, hon klarar inte av att betala via sms eller appar. Hon betalar mer än gärna 2 timmar med mynt, bara hon faktiskt blir erbjuden en metod som hon klarar av.

Hon har blivit mer begränsad i vart hon kan parkera pga att kommuner börjar övergå till enbart appar/sms, inte särskilt bra för kommunens innevånare att ny teknik försvårar för vissa grupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Personligen skulle jag nog inte orka med det trilsk det faktiskt kan bli, har personligen inget emot appar men tycker att det bör finnas olika alternativ utöver dessa, fler möjligheter kan ju aldrig vara negativt?

Dum fråga varför finns det inte blip eller kortbetalning på automaterna ??
Det borde ju lösa nästan alla problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Dum fråga varför finns det inte blip för kortbetalning på automaterna ??

Finns faktiskt på rätt så många!

Permalänk

Kommuner och landsting kan mycket väl ha som krav i på sig i upphandlingar att kunna erbjuda kontantbetalning gällande parkeringar. Dock så finns det sällan krav på dom att alla p-automater behöver acceptera kontanter.

Angående betalning med "blipp" så fanns det ingen regel för att man var tvungen att ha detta förrän från detta år. Då vart det sagt att erbjuder man kortköp så ska man också kunna erbjuda kortköp på kontaktlös sätt. Dock så ligger det med dispens eftersom så många maskiner redan endast hade insticksläsare.
Kommunerna håller på för fullt och uppgraderar successivt.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Återigen, kolla mitt svar. Detta är inte aktuellt och är utifrån ett helt annat perspektiv. Domen har provats ett antal gånger för övrigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Om bara alla P-bolag kunde enas om att EN app räckte för att betala sin parkering.
Jag älskar tex Stockholms stads variant.
Den är snabb, enkel och innehåller inte massor med betallösningar som är tänkta att generera extra inkomster på olika märkliga sätt.
Är så innerligt trött på att behöva en 5-6 olika appar bara för att parkera i Stockholm.
När de de ser till att samköra detta kommer funktionen verkligen bli innovativ. Som det är nu är är den faktiskt mer kontra produktiv för alla oss som inte parkerar på samma ställe varje gång.

Permalänk
Medlem

All parkering på vanliga gator är olagligt att ta ut pengar som de nu gör iallafall i sthlm. var någon snubbe som grävde fram en gammal lag så hela bromma är fritt från sådant eftersom enligt den lagen får staten ej gå med vinst eller sätta parkerings avgift med vinst i åtanke.
var nått år sedan jag såg det, kanske ändrat nu?
stör mig oxå på 511 olika appar, den värsta är vid en kompis där dom skickar en faktura upp till 2 månader efter parkering, helt vansinnigt. det går dessutom endast att betala med faktura, det är privat så det får dom göra.
staten måste kunna godta kontanter tydligen.
inget bakåtsträvande med det bara flera möjligheter att kunna betala.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om bara alla P-bolag kunde enas om att EN app räckte för att betala sin parkering.
Jag älskar tex Stockholms stads variant.
Den är snabb, enkel och innehåller inte massor med betallösningar som är tänkta att generera extra inkomster på olika märkliga sätt.
Är så innerligt trött på att behöva en 5-6 olika appar bara för att parkera i Stockholm.
När de de ser till att samköra detta kommer funktionen verkligen bli innovativ. Som det är nu är är den faktiskt mer kontra produktiv för alla oss som inte parkerar på samma ställe varje gång.

Exakt, och första gången men använder appen skickar de en faktura med en fakturaavgift på 79 spänn för en parkering som kostar 7 spänn.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Dum fråga varför finns det inte blip eller kortbetalning på automaterna ??
Det borde ju lösa nästan alla problem

Mycket intressant fråga, det borde kanske göra det vet att där jag bor, Örebro, så har Aimo park (gamla Qpark) börjat ta bort kortautomater på deras parkeringar och ersatt med enbart app/sms betalning.

Permalänk
Medlem

Jag anser att kontanter bör fortsätta vara tillåtet. Har fungerat tidigare ända fram tills för 7-10 år sedan. Och naturligtvis även kort. Vill dom komplettera med program för smarta telefoner så ser jag inget fel med det, med tonvikt på ordet komplettera.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kammarrätten var visserligen oenig, men verkar inte hålla med att det går att tillämpa på parkeringsavgifter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fortsatt-nej-till...
https://www.lexbase.se/nyheter/kammarratten-avveckling-av-par...

Kan utveckla det lite till. Det finns ingen skyldighet för kommuner eller det offentliga att tillhandahålla parkeringsplatser på gatumark och då faller kravet på att ta emot kontanterna. Detta till skillnad mot t.ex. sjukvården som har krav på sig att tillhandahålla tjänsten vård. Det finns dock en intressant fråga som dykt upp på senare tid, KFM:s mandat att neka kontant betalning och penningtvättbestämmelserna...

Skrivet av Aka_The_Barf:

All parkering på vanliga gator är olagligt att ta ut pengar som de nu gör iallafall i sthlm. var någon snubbe som grävde fram en gammal lag så hela bromma är fritt från sådant eftersom enligt den lagen får staten ej gå med vinst eller sätta parkerings avgift med vinst i åtanke.
var nått år sedan jag såg det, kanske ändrat nu?
stör mig oxå på 511 olika appar, den värsta är vid en kompis där dom skickar en faktura upp till 2 månader efter parkering, helt vansinnigt. det går dessutom endast att betala med faktura, det är privat så det får dom göra.
staten måste kunna godta kontanter tydligen.
inget bakåtsträvande med det bara flera möjligheter att kunna betala.

Det där stämmer inte. Du har helt rätt i att kommunala avgiftslagen tydligt stipulerar att avgifterna endast får tas ut för trafikens ordnande. MEN det innebär inte att det är ett förbud mot det överlag. Det innebär ju bara att Stockholm inte gjort sitt förarbete vid införandet i Bromma. Sen är det inte förbjudet att gå i vinst på varken parkeringsavgifter eller parkeringsövervakning, en eventuell vinst får inte vara skälet till att det införs. Helt olika saker.

Sen som parentes, avgifterna är återinförda i stora delar av Bromma, men inte på alla gator.

Alltid lika intressant att se resonemang i trådar om parkering som främst handlar om att det är något man har "rätt till gratis" på alla platser. Tittar vi i gällande lagstiftningar som reglerar hur mark får användas Plan&Bygglagen så säger ju den tydligt att parkering för en fastighets behov ska lösas på den fastigheten. Dags att skruva upp avgifterna för boendeparkeringen i Stockholm för att få fler att flytta över till de garage som finns?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Jag tycker det är synd att automater inte tar pengar. jag får t.ex inte parkera längre i vår kommun då dom inte accepterar mitt personnummer längre pga att jag inte kunde betala i tid en gång.

tydligen så skulle jag ringa in till dom för att få att få parkera på mitt personnummer igen men det funkade tydligen bara en gång och jag har inte lust att ringa till deras kundtjänst varje gång jag skall parkera.

så jag skiter i att betala/ställer mig någon annan stans när jag kan där det är fri parkering(det blir allt mindre)

hade jag bara kunnat stoppa i ett par mynt jävlar eller köpt ett par poletter eller vad fan som helst så hade jag gjort de.

fan hade jag kunnat länka mitt kort för att betala det så hade jag gjort det då det hade funkat precis lika bra.

Edit: Nu vet jag att det skall vara en engångs grej att ringa in med personummret men jag orkar fan inte med dom längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Kommuner och landsting kan mycket väl ha som krav i på sig i upphandlingar att kunna erbjuda kontantbetalning gällande parkeringar. Dock så finns det sällan krav på dom att alla p-automater behöver acceptera kontanter.

Angående betalning med "blipp" så fanns det ingen regel för att man var tvungen att ha detta förrän från detta år. Då vart det sagt att erbjuder man kortköp så ska man också kunna erbjuda kortköp på kontaktlös sätt. Dock så ligger det med dispens eftersom så många maskiner redan endast hade insticksläsare.
Kommunerna håller på för fullt och uppgraderar successivt.

Eller så gör de som i vår kommun - struntar i att uppgradera och slutar erbjuda kortbetalning istället. Blipp när man kommer + blipp när man åker och avgift efter det hade ju varit ett mycket bra och enkelt alternativ till app, men det blir väl för dyrt för bolagen så de struntar i kortbetalning helt istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU