Böjd ultrawide kontra rak standardskärm?

Permalänk

@Pvt_Rinzler:

Det tål att tänkas på ja.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Avstängd

Jag skaffade en välvd 32" skärm under mellandagsrean och tycker om den. Var lite osäker på om jag skulle tycka om den före jag fick hem den men har inget att klaga på. Man tänker egentligen inte på att skärmen är välvd överhuvudtaget. Känns naturligt att titta på den. Fungerar bra till både film och spel. Mest spelat lite Outer Worlds hittills och inlevelsen är på topp. Färgerna är fantastiska också i och med att jag gick från en TN till en VA.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Skrivet av HandsomeT:

Jag skaffade en välvd 32" skärm under mellandagsrean och tycker om den. Var lite osäker på om jag skulle tycka om den före jag fick hem den men har inget att klaga på. Man tänker egentligen inte på att skärmen är välvd överhuvudtaget. Känns naturligt att titta på den. Fungerar bra till både film och spel. Mest spelat lite Outer Worlds hittills och inlevelsen är på topp. Färgerna är fantastiska också i och med att jag gick från en TN till en VA.

Tänk dig då färgerna om du skulle gå från en VA till en IPS!

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Avstängd

Kanske det @Grafikante. Är nöjd som det är. Bra mycket bättre än TN.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

@HandsomeT:

Det kan jag nästan föreställa mig

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Grejen med kurvad skärm är ju att den ska följa synfältet så att skärmen INTE ser böjd ut när man sitter rakt framför den. Det ser rakt och naturligt ut, inga sneda vinklar i hörnen som man får på en vanlig stor skärm.

Har haft en välvd 34" ultrawide i två år. Det kändes naturligt direkt. På jobbet har jag två vanliga 27" bredvid varandra som däremot inte känns särskilt naturliga att titta på längre.

Jag kan absolut förstå att inte alla gillar att spela i 21:9 ultrawide-formatet och föredrar 16:9, men det är ju en annan sak är kurvningen.

Permalänk

@Frux:

Det var givande information.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Avstängd

Upptäckte att du frågade om ultrawide @Grafikante och det är ju inte min. Välvd är den ju i alla fall och det har jag inga problem med. 1800R tror jag den är. Fungerar bra på en större skärm. Kanske blir mer påtagligt i ultrawide-formatet när dom är så avlånga?

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Grejen med kurvad skärm är ju att den ska följa synfältet så att skärmen INTE ser böjd ut när man sitter rakt framför den. Det ser rakt och naturligt ut, inga sneda vinklar i hörnen som man får på en vanlig stor skärm.

Har haft en välvd 34" ultrawide i två år. Det kändes naturligt direkt. På jobbet har jag två vanliga 27" bredvid varandra som däremot inte känns särskilt naturliga att titta på längre.

Jag kan absolut förstå att inte alla gillar att spela i 21:9 ultrawide-formatet och föredrar 16:9, men det är ju en annan sak är kurvningen.

Det är nog inte målet då ögat uppfattar kurvan. Spelar ingen roll hur nära jag sitter på min 2500r skärm raka linjer blir inte raka. Men det är inget jag uppmärksammat när jag inte tittar efter dem. . Tror det är mer den upplevda djupeffekten som lockar och de med lätt kurva så är det enbart design. Samt då på va paneler så hjälper det med betraktningsvinklarna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@oqvist:

Bra analys där och jag tror också att det främst är djupintrycket designarna har velat ta fram. Sedan ska man givetvis inte glömma att det även är ett försäljningsknep.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD