Permalänk
Medlem

Rök när jag kokar vatten

Hände nåt konstigt igår. Jag skulle koka pasta, hällde i vatten i en kastrull, kom tillbaka 5-10 min senare och ser att det ryker som fan. Såg värre ut i verkligheten. Trodde jag torrkokade, men var mycket vatten kvar, ingen pasta i enbart vatten. Så jag hällde ut vattnet och testade att hälla i nytt vatten, samma sak.
Idag testade jag igen och nu var det helt normalt. Är det någon som som vet vad det kan vara? Har ingen lust att dricka vattnet. Skicka det på analys kostar för mycket.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag, men jag ser inget konstigt. Om du tycker det ångar för mycket är det väl bara att dra ner temperaturen?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Brukar det inte bli vattenånga när du kokar vatten annars?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Luktar röken något?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Antagligen fuktig luft i lägenheten, inget att ens reagera över

Permalänk
Medlem

Hade du haft i salt?

Permalänk
Medlem

Men va fan se ni inte? : ) Det ryker som brandrök. Nej inget salt i enbart vatten. Idag testade jag, skillnaden är enorm.
Nej jag tyckte väl inte att röken luktade nåt, men var ganska tjock luft inne köket

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Men va fan se ni inte? : ) Det ryker som brandrök. Nej inget salt i enbart vatten. Idag testade jag, skillnaden är enorm.
Nej jag tyckte väl inte att röken luktade nåt, men var ganska tjock luft inne köket

Jo men visst så SER jag vattenånga

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Vattenånga, inget konstigt alls har nog sett mer i mitt eget kök när jag stormkokat pasta och multitaskat...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag tror det var något luftförhållande som gjorde att mer vattenånga kondenserade till mer synlig "rök".
Och nej det ser inte ut som brandrök!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Vattenånga i sig är genomskinlig, det är små vattendroppar som gör att den blir vit. Typ moln.
Hur vit ångan ser ut beror på temperaturen i lägenheten och hur fuktig luften är.

Att det var tjock luft i köket ser jag som en bra förklaring.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Var det extremt kallt så kondenserar ångan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Men va fan se ni inte? : ) Det ryker som brandrök. Nej inget salt i enbart vatten. Idag testade jag, skillnaden är enorm.
Nej jag tyckte väl inte att röken luktade nåt, men var ganska tjock luft inne köket

Som jag skrev, förhöjd relativ fuktighet, luften i köket orkar inte binda lika mycket vattenånga som "normalt" och en ökad mängd vattenånga söker sig istället till fläkten. Om det fortsätter bör du se över temperaturen i köket, alternativt förbättra ventilationen i köket kanske övriga huset också

Alternativt att en del av vattnet självantänder och resterande vatten släcker brandhärden hela tiden, du får själv avgör vad som är mest logiskt😉😂

Permalänk
Medlem

@Dimuman: Använde du varmvattnet från kranen? (man ska alltid använda kallvattnet)

Ibland kan kommunen lägga in fluorescerande, grönt självlysande ämne, för att finna ev. vattenläckor.
Vissa fall om jag minns rätt så har visst medel används i högre doser av misstag av reningsverket men minns inte vad effekten blev från det.

Kontakta din kommun, de kanske känner till något.

(ta gärna en bild med de normala vattnet när du kokar nästa gång)

Permalänk

Ser ut som att spismagneten får fel signal mot fläktsensorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Det där ser ju väldigt "tjockt" ut. men svårt att säga med bara en film liksom, så man man får helt enkelt tro på dig när du säger att det är onormalt.
Tillsatser i vattnet kan få det att bete sig på det där sättet. Tex vid vaping, då glykol tillsätts för att få vattnet att förångas lättare. Glykol är ju även en tillsats i tex, varmvattensberedare, eller ja, i vätskan som bär värmen.

Jag skulle gissa på att det är en värmeväxlare som läcker ut vätska till kranvattnet. det skulle förklara varför kastrullen ser ut som en vapande hipster på filmen.
edit: ska tillägga att jag hört exempel på att detta har hänt. då med färgat vatten som resultat. (testa med uv-ljus kanske?)

nu finns det vanligtvis 2 olika typer av glykol som används till,, allt möjligt. Och den ena varianten är giftig. den andra varianten är.. tja inte direkt ofarlig, men tillräckligt ofarligt för att användas som tillsats med e-nummer. (i tex vapingvätska.)
den giftiga varianten https://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol
den "ofarliga" varianten https://sv.wikipedia.org/wiki/1,2-Propandiol

Det kan vara farligt om dom använder etylenglykol i värmemediet, så det där bör analyseras omedelbums. (det får värden fixa om du inte äger själv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@Dimuman: Använde du varmvattnet från kranen? (man ska alltid använda kallvattnet)

Ibland kan kommunen lägga in fluorescerande, grönt självlysande ämne, för att finna ev. vattenläckor.
Vissa fall om jag minns rätt så har visst medel används i högre doser av misstag av reningsverket men minns inte vad effekten blev från det.

Kontakta din kommun, de kanske känner till något.

(ta gärna en bild med de normala vattnet när du kokar nästa gång)

Jag ringde vattenavlopp där jag bor men dom visste inte ett skit. Det är akall vatten. Dock så var det faktiskt en vattenläcka 2-3km härifrån igår.
Ny film från idag.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Så där ser det ut när jag stormkokar här i Piteå, har då inte dött på 3 år sedan jag flyttade så jag tror det är lugnt för dig med
***bort/mod**

Meningslös och trollande bild raderat /Kent, moderator
Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Anledningen är nog gud som försöker skrämma dig som lämnar spisen obevakad med barn i närheten.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Haha trodde inte tråden va seriös 😁

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Anledningen är nog gud som försöker skrämma dig som lämnar spisen obevakad med barn i närheten.

anledningen för att jag gick ut 5 min är att jag satte på en netflix film åt kidsen. Så nej gud straffar nog inte mig för det.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd

Nu i din andra film så syns det tydligt att din köksfläkt är en robot. Den har troligen släppt ned något preparat i din kastrull och free-base'ar nu knarkångorna. Kanske för nöje, kanske för överlevnad.

Permalänk
Skrivet av jawik:

Nu i din andra film så syns det tydligt att din köksfläkt är en robot. Den har troligen släppt ned något preparat i din kastrull och free-base'ar nu knarkångorna. Kanske för nöje, kanske för överlevnad.

https://i.pinimg.com/originals/d0/dc/e1/d0dce14f51e5ec88c470abf687e9b214.jpg

Precis, han kokar knark och försöker dölja det som ett "misstag" på swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det där ser ju väldigt "tjockt" ut. men svårt att säga med bara en film liksom, så man man får helt enkelt tro på dig när du säger att det är onormalt.
Tillsatser i vattnet kan få det att bete sig på det där sättet. Tex vid vaping, då glykol tillsätts för att få vattnet att förångas lättare. Glykol är ju även en tillsats i tex, varmvattensberedare, eller ja, i vätskan som bär värmen.

Jag skulle gissa på att det är en värmeväxlare som läcker ut vätska till kranvattnet. det skulle förklara varför kastrullen ser ut som en vapande hipster på filmen.
edit: ska tillägga att jag hört exempel på att detta har hänt. då med färgat vatten som resultat. (testa med uv-ljus kanske?)

nu finns det vanligtvis 2 olika typer av glykol som används till,, allt möjligt. Och den ena varianten är giftig. den andra varianten är.. tja inte direkt ofarlig, men tillräckligt ofarligt för att användas som tillsats med e-nummer. (i tex vapingvätska.)
den giftiga varianten https://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol
den "ofarliga" varianten https://sv.wikipedia.org/wiki/1,2-Propandiol

Det kan vara farligt om dom använder etylenglykol i värmemediet, så det där bör analyseras omedelbums. (det får värden fixa om du inte äger själv.)

Ok låter ju inte så bra, Något var det i vattnet i alla fall. Jag som äger huset. Jag har en luft/vatten pump av nyare modell. 3-4 år gammal

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Ok låter ju inte så bra, Något var det i vattnet i alla fall. Jag som äger huset. Jag har en luft/vatten pump av nyare modell. 3-4 år gammal

Vad jag vet används bara glykol i jordvärmepumpar, luft-vatten värmer direkt utan värmeväxlare.

Kan nästan svära på att det är som @Dimetikon skrev att det var hög luftfuktighet i rummet så att ångorna inte kunde absorberas av luften.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Ehm, det är vattenånga. Lol

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappyPie:

Ibland kan kommunen lägga in fluorescerande, grönt självlysande ämne, för att finna ev. vattenläckor.
Vissa fall om jag minns rätt så har visst medel används i högre doser av misstag av reningsverket men minns inte vad effekten blev från det.

Pyranin. Ämnet i sig är ofarligt, men ifall dricksvattnet blir grönt så är det nog mer troligt att en fjärrvärmecentral i närheten är trasig och läcker över till dricksvattnet. Det är praxis att använda pyranin i fjärrvärmenät.

Om högre doser har använts i ett reningsverk så skulle jag nog gissa att närmaste vattendrag såg ut som de radioaktiva bassängerna i Half Life.

Hur som, om inte röken luktar annat än vattenånga så är det förmodligen inget annat än vattenånga.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@Dimuman: Använde du varmvattnet från kranen? (man ska alltid använda kallvattnet)

Ibland kan kommunen lägga in fluorescerande, grönt självlysande ämne, för att finna ev. vattenläckor.
Vissa fall om jag minns rätt så har visst medel används i högre doser av misstag av reningsverket men minns inte vad effekten blev från det.

Kontakta din kommun, de kanske känner till något.

(ta gärna en bild med de normala vattnet när du kokar nästa gång)

Nu är du ute på Monarken och trampar

Man färgar fjärrvärmenätets vatten med pyranin (https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyranin) som också är livsmedelsklassat
för att lättare kunna spåra läckor på FJV-nätet. Ditt tappvarmvatten i huset är skilt från FJV-nätet med en värmeväxlare. Ditt kommunala dricksvatten värms upp av FJV-vattnet i växlaren utan att komma i kontakt med det. Skulle det gå hål på din växlare är det mycket riktigt så att ditt dricksvatten kan grönfärgas. Dock färgar man aldrig dricksvattnet med pyranin.

Om det trots att skulle vara pyranin i vattnet p g a läcka i växlaren rör det sig om miljarddelar, d v s det är inget du märker utom möjligen på färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det där ser ju väldigt "tjockt" ut. men svårt att säga med bara en film liksom, så man man får helt enkelt tro på dig när du säger att det är onormalt.
Tillsatser i vattnet kan få det att bete sig på det där sättet. Tex vid vaping, då glykol tillsätts för att få vattnet att förångas lättare. Glykol är ju även en tillsats i tex, varmvattensberedare, eller ja, i vätskan som bär värmen.

Jag skulle gissa på att det är en värmeväxlare som läcker ut vätska till kranvattnet. det skulle förklara varför kastrullen ser ut som en vapande hipster på filmen.
edit: ska tillägga att jag hört exempel på att detta har hänt. då med färgat vatten som resultat. (testa med uv-ljus kanske?)

nu finns det vanligtvis 2 olika typer av glykol som används till,, allt möjligt. Och den ena varianten är giftig. den andra varianten är.. tja inte direkt ofarlig, men tillräckligt ofarligt för att användas som tillsats med e-nummer. (i tex vapingvätska.)
den giftiga varianten https://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol
den "ofarliga" varianten https://sv.wikipedia.org/wiki/1,2-Propandiol

Det kan vara farligt om dom använder etylenglykol i värmemediet, så det där bör analyseras omedelbums. (det får värden fixa om du inte äger själv.)

Det är mycket gissningar nu. Det finns ingen glykol i något värmesystem för tappvarmvatten. Det är väldigt giftigt.

Permalänk
Medlem

Det ser normalt ut kanske lite fuktig luft i lägenheten.

Kan sträcka mig långt och säga att om du har en billig kastrull från Kina som är behandlad med något skitämne så kanske och bara kanske det reagerar med värmen?
Som sagt nu sträcker jag mig väldigt långt här