Dator frös när dryckeskylkompressorn klickade igång

Permalänk

Dator frös när dryckeskylkompressorn klickade igång

Möblerade om lite vid datorhörnan i veckan och flyttade ner dator till golvet från skrivbordet. Satte i samma veva datorn ett nytt strömuttag.

Sitter och spelar rdr2 när allt fryser i 2 sekunder, alla usb-drivna enheter tappar ström och blir svarta under 5-6 sekunder. Blir fundersam och undrar vad som precis skett. Allt återgår dock till normalt snabbt så tänker inte mer på det, tills det sker igen samma kväll.

Samma visa nästa dag, flertalet gånger. Misstänker glapp i någon av kablarna i burken, så jag kikar på allt men hittar inget uppenbart fel.

Loggboken säger Kernel Event-tracing: Kunde inte ange egenskaper för providern {8444a4fb-d8d3-4f38-84f8-89960a1ef12f}. Fel: 0xC0000001 - så fick inte ut så mycket av den.

Någon dag senare spelar jag rdr2 igen, fast utan hörlurar. Samma frysning och tapp av usb sker igen. Noterar då att det är min lilla dryckeskyl som slår igång kompressorn som utlöser fenomenet.

Idag har jag bytt port på datorn och satt den i en gren med "surg protection" - då tycks den lira fint igen utan tapp av usb då kylen drar igång.

Vad var det som hände? Kan någon el-kunnig uttala sig om detta?

Aldrig varit med om något liknande.

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai

Permalänk
Medlem

Kompressorer kräver mycket ström, troligen klarar inte uttaget att stabilt leverera mängden som krävs vid den initiala peak som uppstår när den startar.
Spänningen sjunker och psu hinner/kan inte kompensera i tid och någon krets dippar skulle jag gissa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Lorryquai:
Jag skulle säga att det är samma sak som när du sätter på dammsugaren och ser att taklampan blinkar till lite lätt. (syntes väldigt tydligt med gamla glödlampor)

Du har helt enkelt ett så stort effektuttag i kompressorn till dryckeskylen att när den startar att du får ett spänningsfall i datorn. Detta är något som delvis går att konstruera bort, men det kräver mer utvecklings- och produktions-kostnad.

JayzTwoCents gjorde en video gällandes allt för långa kablar, samt att ett väldigt stort effektuttag från andra produkter kan osaka instabilitet i datorn. Dock kör de 110V i USA men principen är densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kompressorer kräver mycket ström, troligen klarar inte uttaget att stabilt leverera mängden som krävs vid den initiala peak som uppstår när den startar.
Spänningen sjunker och psu hinner/kan inte kompensera i tid och någon krets dippar skulle jag gissa.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Viita:

@Lorryquai:
Jag skulle säga att det är samma sak som när du sätter på dammsugaren och ser att taklampan blinkar till lite lätt. (syntes väldigt tydligt med gamla glödlampor)

Du har helt enkelt ett så stort effektuttag i kompressorn till dryckeskylen att när den startar att du får ett spänningsfall i datorn. Detta är något som delvis går att konstruera bort, men det kräver mer utvecklings- och produktions-kostnad.

JayzTwoCents gjorde en video gällandes allt för långa kablar, samt att ett väldigt stort effektuttag från andra produkter kan osaka instabilitet i datorn. Dock kör de 110V i USA men principen är densamma.
https://www.youtube.com/watch?v=FuDOIsVgwWE

Precis, delvis därför man har ups så man slipper dessa problem. Samt att det även hjälper till på andra hållet, om man får spänningspikar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har du Pripps Blå i kylen? Jag brukar alltid få en massa problem när jag har Pripps Blå i min kyl. Prova att starta om kylen. Trevlig helg!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

@Defender
Sitter du på en UPS? Isåfall vilken? Länge funderar på att skaffa en liten, inte så mkt för att jag brukar få strömavbrott men vore skönt med lite surge protection och sånt sen är det ju skönt att kunna stänga av datorn riktigt om alla lampor och sånt släcks här hemma

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Lorryquai:
Jag skulle säga att det är samma sak som när du sätter på dammsugaren och ser att taklampan blinkar till lite lätt. (syntes väldigt tydligt med gamla glödlampor)

Du har helt enkelt ett så stort effektuttag i kompressorn till dryckeskylen att när den startar att du får ett spänningsfall i datorn. Detta är något som delvis går att konstruera bort, men det kräver mer utvecklings- och produktions-kostnad.

JayzTwoCents gjorde en video gällandes allt för långa kablar, samt att ett väldigt stort effektuttag från andra produkter kan osaka instabilitet i datorn. Dock kör de 110V i USA men principen är densamma.
https://www.youtube.com/watch?v=FuDOIsVgwWE

Skulle vara intressant att se hur mycket det påverkar när man kör 230V, tror inte skillnaden är lika märkbar ( test för Swec kanske? ).

Men naturligtvis påverkar det.

Började genast kolla på mina 10 år gamla grendosor som jag köpt från typ ÖoB

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa är att inte köra datorn från samma grupp som kylen. På det sättet slipper du få spänningsfall när kompressorn startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kompressorer kräver mycket ström, troligen klarar inte uttaget att stabilt leverera mängden som krävs vid den initiala peak som uppstår när den startar.
Spänningen sjunker och psu hinner/kan inte kompensera i tid och någon krets dippar skulle jag gissa.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med till 100%. Flytta tillbaka datorn till det andra uttaget eller skaffa en UPS.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

@Defender
Sitter du på en UPS? Isåfall vilken? Länge funderar på att skaffa en liten, inte så mkt för att jag brukar få strömavbrott men vore skönt med lite surge protection och sånt sen är det ju skönt att kunna stänga av datorn riktigt om alla lampor och sånt släcks här hemma

jag har denna till Dubbla datorer. Stänger av datorerna automagiskt om strömmen går (om man vill)
UPS

Sen har jag en mindre som är kopplad till modem/router

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

En 80W kylskåpskompressor vill ha runt 7 ampere i startström, en 200W dito för 1-kompressor kyl/Frys vill ha rätt mycket mer, kanske runt 20 ampere i startström, då bara under en knapp sekund.

Men även med detta bör inte spänningen sjunka så mycket att en nätaggregat i en dator hickar till och gör att det starta om...

Och gör det detta så skulle jag kolla med tex. en 2KW värmefläkt, vattenkokare/bryggare i 1-2 kW och en stickspropps-elmätare [1] för hur mycket spänningen sjunker i läge full värme gentemot ingen last alls samt hur mycket ström de drar.

En standard EN61000-3-3 förimpedans för enfas upp till 16 Ampere anges till 0.4 + j0.25 Ohm i förimpedans vilket vid 10 Ampere ström skulle ge en spännings-sänkning av 4.77 Volt och en total ledningsförlust från trafon av 40 Watt (lite av spänningssänkningen beror på läckinduktansen hos matande transformator) .

alltså motsvarande en 40W lampa i värmeförluster.

Har man läge att det är 10 Volt spänningsfall vid 10 Ampere förbrukning så börja det kännas lite otäckt i sin elinstallation och då börja man fundera på om det finns 'hotspot' i kopplingsdosor och i anslutningarna som riskera att bli varmgång då totala effektförlusten nu är 100 Watt - inte så mycket problem om värmen som bildas i kablarna om det är lång kabel, men värre problem om tex. 20-30 Watt utvecklas koncentrerat i en kopplingsdosa med dålig dragna U-båtar, skruvplintar etc.

Detta är främst ett problem om man har stora laster på under längre tid som dammsugare på full fart, 2 kW värmelelement eller laddar en elbil via sin 'nöd-laddare' och lastar max under lång tid och det blir varmgång på ställena med sämre kontakt och potentiell brandrisk, men samtidigt - sjunker spänningen mycket (mer än 5 Volt) vid tex. 10 Ampere last så är det en indikation att elmatningen och elledningarna är kanske inte så bra som man önskar och indikerar en behov av kontroll, vartfall mellan huvudsäkring och ditt vägguttag (har du en massa skarvsladdar och grendosor så kan det ge ytterligare spänningsfall).

[1] modell 36-2897 hos claes i sjön för 149.90:- - det är faktiskt en bra mätare mättekniskt sett med riktig elmätar-krets som även mäter rätt på skrynklig last som energisparlampor och switchade nätaggregat och kan ange Powerfactor på förbrukade strömmen - bättre än många av dess dyrare och snyggare varianter och det man skall titta efter när man tittare efter stickproppsmätare är att det finns ett läge som anger 'PF' (med värde mellan 0.99 - 0.01) - det är det som skiljer agnarna från vetet när det gäller skräpmätare och de som mäter bra på skrynklig strö). dvs mätare _skall_ ha en visningsläge där PF mellan 0.01 - 0.99 anges. - en GU-10 ledlampa eller en energisparlampa har PF typ under 0.3.

Permalänk

Alright, där ser man.

Tur att ingen komponent i burken tog skada.

Nu iväg för att köpa en ups.

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai