Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pale Moon. Jag tycker inte om att behöva tillägg för att få slippa tabs on top som jag ogillar väldigt mycket. Jag förstår att många gillar det men för mig så känns det bara fel och konstigt, så Pale Moon får det bli, då de är enda webbläsaren som låter en välja tabs on bottom som en inställning och inte ett tillägg som bara slöar ner webbläsaren för något som för mig är ett skall-krav.

Tycker också att det är najs att ha det där nere. Stör mig på att det inte finns någon webbläsare som har så och har adblock till android.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Chrome på datorn och Firefox på mobilen (för att kunna köra adblock)

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Okej, aldrig hört talas om.

Då har du verkligen missa något, Fantastisk bok,
Är därifrån som uttrycket storebror(eng. big brother) kommer ifrån.

Rekommenderas!

Permalänk
Skrivet av mpat:

Olika på olika datorer. Firefox och Safari hemma (på Macen är Chrome så uselt så det inte finns just nu), Chrome på jobbet.

Firefox hette Phoenix och sedan Firebird en kort tid medan den var i tidig testversion. Bägge namnen fick överges för att någon med ett registrerat varumärke klagade.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det låter bekant.
Själv på jobbet använder jag Chrome, Safari, Edge och IE11, men så jobbar jag med webbtestning och automation.
Förhoppningsvis kan vi sluta testa i Edge framöver, nu när det äntligen är baserat på chromium.

Permalänk
Medlem

Andvänder det mesta Nightly Firefox
Flest addons är på Nightly och Brave webbläsare funkar sådär.

Permalänk
Medlem

Firefox på datorn och mobiltelefonen (för ad-block). Körde med Nightly innan men hade alltid problem med Lastpass och NordVPN på den webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Firefox eller Brave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

LoL.

Spyware? Du menar att bara för att du kör Firefox (eller vad du nu kör) istället för Google Chrome gör att du blir immun mot "Spyware"? Är du säker på det?

Låt mig ge dig en hint;

Windows 10....
and other...

Det är ganska omöjligt att vara "anonym" på nätet idag. Så, i slutändan blir det en droppe bajs i havet när det gäller vilken browser du använder.

När det gäller att logga dina aktiviteter på nät och vilka webbsidor du besöker, så är det nog större risk för dig att köra Chrome och använda Googles sökmotor på Linux, än att köra Firefox och använda andra sökmotorer som DDG på Windows.

Värst är det nog för de som kör Android på någon av sina enheter (telefoner, plattor, etc.). Då har du verkligen gett upp din anonymitet.

Google lever på att samla in data om dig. Det är hela deras affärskoncept (därav att de kan ge bort sin mjukvara och tjänster gratis).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Kör Chrome förutom när jag vill titta på Netflix i mer än 720p, då använder jag Edge.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd

Firefox har varit bästa i flera år nu. Chrome använde jag runt 2010, men gick tillbaka till firefox efter bara ett par år. betydligt snabbare än chrome och använder mindre minne.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Har endast kört Chrome sen 2011 Hört positivt om Firefox, ska ge den en chans!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

När det gäller att logga dina aktiviteter på nät och vilka webbsidor du besöker, så är det nog större risk för dig att köra Chrome och använda Googles sökmotor på Linux, än att köra Firefox och använda andra sökmotorer som DDG på Windows.

Värst är det nog för de som kör Android på någon av sina enheter (telefoner, plattor, etc.). Då har du verkligen gett upp din anonymitet.

Google lever på att samla in data om dig. Det är hela deras affärskoncept (därav att de kan ge bort sin mjukvara och tjänster gratis).

Domedagsprofeter kan uppenbara sig i alla dess former...

Återigen, det är ju självklart att Google har det som deras affärskoncept. Men alla väljer själva, hur mycket de anser det drabbar en själv, och i vilken skala.

Jag anser att det gör en minimal med skillnad.

Tack för mig!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja skriva Lynx, men ... nä, Chrome har jag kört på i stort sett sedan det släpptes.

Permalänk
Medlem

Jag gick från Firefox (från 2004) till Chrome 2009. Bytte tillbaka till Firefox våren 2019 när jag gjorde en översyn av hur mycket av mitt privatliv jag vill exponera mot internet.

2020 är ju året Chrome kommer börja begränsa adblockers möjlighet att blockera reklam genom kraftiga ändringar i sina API:er (Google lever ju på reklam). Tror fler kommer följa efter och gå över till Firefox i år men framförallt 2021.

Ett stort plus som många kanske inte tänker på är att Firefox erbjuder SOCKS5-proxy. Ett måste om man använder VPN av integritetsskäl.

Lite offtopic:

Kör numera Linux eftersom Windows 10 läcker information hej vilt. Skulle inte göra så stor nytta att köra Firefox i Windows om man använder Firefox av integritetsskäl. 95% av tiden sitter jag bara i desktop vilket gör det till ett utmärkt alternativ. När jag spelar datorspel bootar jag bara Windows 10.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Domedagsprofeter kan uppenbara sig i alla dess former...

Återigen, det är ju självklart att Google har det som deras affärskoncept. Men alla väljer själva, hur mycket de anser det drabbar en själv, och i vilken skala.

Inte så mycket domedag, utan mer fakta.

Använder själv främst Chrome, men det innebär inte att jag blundar för verkligheten bara för det.

Google är värst av alla när det gäller att samla in och kapitalisera på vår personliga data (Facebook är nog lika omoraliska, men har en mer begränsad tillgång till plattformen, vilket gör att de är lättare att undvika och inte får samma dominerande position som Google).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte så mycket domedag, utan mer fakta.

Använder själv främst Chrome, men det innebär inte att jag blundar för verkligheten bara för det.

Google är värst av alla när det gäller att samla in och kapitalisera på vår personliga data (Facebook är nog lika omoraliska, men har en mer begränsad tillgång till plattformen, vilket gör att de är lättare att undvika och inte får samma dominerande position som Google).

Jag håller med dig till viss del. Chrome samlar data på allt du surfar in på och väljer att visa annonser för dig som de tjänar pengar på. Jag är inte själv bekväm med det, men jämförelsen med Facebook är lite orättvis. Google samlar inte in data av ren djävulskap. De har inte direkt samma historia som Facebook när det gäller dataläckor eller att sälja allt de vet om dig till både kända företag med en moralisk kompass och ljusskygga företag som till råga på allt också påverkar demokratiska val.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Jag håller med dig till viss del. Chrome samlar data på allt du surfar in på och väljer att visa annonser för dig som de tjänar pengar på. Jag är inte själv bekväm med det, men jämförelsen med Facebook är lite orättvis. Google samlar inte in data av ren djävulskap. De har inte direkt samma historia som Facebook när det gäller dataläckor eller att sälja allt de vet om dig till både kända företag med en moralisk kompass och ljusskygga företag som till råga på allt raserar demokratiska val.

Jag använder själv av en del av Googles tjänster (mail, kalender, maps, etc.) och Chrome, men lurar inte mig själv ett ögonblick att de varken är "godare" eller "snällare" än Facebook.

Är övertygad att de kommer sälja delar av den datan så fort när det passar deras affärsverksamhet, om de får tillräckliga intäkter från det, och om de samtidigt kan komma undan med det.

Att Google inte kunnat köpa Facebook är tur. Kombinationen hade blivit livsfarlig (även om jag personligen är väldigt sparsam med FB generellt).

Även Facebook går inte ut på att jävlas med folk, men precis som Google så har de inga betänkligheter att både samla och kapitalisera på vår data. PRECIS som hos Google så är det själva Facebooks koncept och affärsidé att leva på vår personliga data.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Brave Browser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Opera GX

Permalänk
Medlem

Brave såklart

Permalänk
Medlem

Jag använder Ecosia, till min telefon iallafall. Chromiumbaserad webbläsare som tydligen använder en stor del av sin vinst som bidrag till trädplantering. Känns bra för psyket iallafall 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Började nyligen med brave. Firefox innan dess. På mobilen är det safari.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk

Firefox & Safari. Supernöjd!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Brave. Borde ha varit ett val.

Permalänk
Medlem

Gick inte att välja mer än en(valde då Firefox).
Men dessa kör jag regelbundet:

Mozilla Firefox
Pale Moon
Mypal
Tor Browser(kunde egentligen fimpat den idag eftersom den finns på just ett nätverk där allt går via Tor oavsett vad som försöker lämna just det nätet).

På telefonen även Opera.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Webbläsare

Jag använder följande webbläsare regelbundet:
Chrome
Safari
Opera

Permalänk
Medlem

Jag har kört Chrome sedan jag blev inbjuden till Betan, men nu på senare år har man ju blivit mer och mer medveten på vad Google gör med ens data och att dem ändrar hur Chrome fungerar utan att säga till. Så jag bytte helt till FireFox efter Quantum kom ut och har inte velat byta tillbaka sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Kör numera Linux eftersom Windows 10 läcker information hej vilt. Skulle inte göra så stor nytta att köra Firefox i Windows om man använder Firefox av integritetsskäl. 95% av tiden sitter jag bara i desktop vilket gör det till ett utmärkt alternativ. När jag spelar datorspel bootar jag bara Windows 10.

Håller inte med.

W10 läcker inte information av vad su surfar och läser på nätet. Det gör däremot vissa webbläsare. Så om du vill vara anonym med sidorna du surfar på så är det vettigare, precis som andra här i tråden gjort, att främst byta webbläsare, än att byta operativsystem.

Om du sedan är så orolig att köra Windows på datorn, så hoppas jag verkligen inte att du kör Android på din mobil?

Är isf. ett klart mycket värre läckande av information om allt du gör och företar dig dygnet runt (dessutom till ett mycket värre företag, vars hela affärsidé bygger på att samla in all din data och kapitalisera på den).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag kan verkligen inte se vad det är folk ser i Chrome men kör den motvilligt på jobbet eftersom det är den bästa av de alternativ jag har, Chrome, IE eller Edge.

Hemma kör jag olika beroende på vad jag ska göra.
Pale Moon är den enda som fungerar med övervakningskamerorna. Hade gärna kört den generellt men bl.a. streama TV på Sappa eller Boxer fungerar inte. Så därför kör jag även Firefox. Men tyvärr tycker jag att Firefox blir bara sämre och sämre för varje release. Därför har jag även börjat köra Opera hemma. Största anledningen till att jag fortfarande kör Firefox ibland är pga. add-ons och för att jag har sparade lösenord där

På telefonen fungerar Firefox fruktansvärt dåligt nu mera så där har jag börjat köra Opera nästan uteslutande.

Visa signatur

Har många PC för olika ändamål. Kör Windows 10 och Linux Mint 20.x.

Permalänk
Medlem

Körde på Chrome ett bra tag men tycker inte Google tar det här med privatliv på allvar så jag hoppade över till Firefox igen efter många år.

Eftersom att telefonen är en iPhone så är det endast Safari som gäller tills Apple släpper på tyglarna.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •