Byte till Bahnhof 10GB - nu ingen fungerande länk

Permalänk
Medlem

Byte till Bahnhof 10GB - nu ingen fungerande länk

Hej!

För en vecka sedan gjordes byte i stationen till Bahnhof villafiber så jag kan få ta del av deras 10GB-erbjudande. Innan hade jag Bahnhof och Telia Öppen Fiber på nätsidan.

Kopplade in den medföljade routern med inbyggd medieomvandlare och den började blinka rött vilket jag läste till mig berodde att det inte fanns någon länk till stationen.

Efter fem(!) dagar felanmälde Bahnhof till underleverantören varpå en tekniker efter sex dagar (igår) dök upp oanmäld och började mäta i bredbandsuttaget. Jag var tvungen att avvika och han ringde mig tio minuter senare och meddelade att han tvättat patchkabeln varpå routern slutade blinka rött utan istället blinkade grönt. Han sa att han var lite osäker fortfarande pga mätvärdena men att det såg ut att fungera nu.

När jag kom hem visar det sig att han endast fått ordning på RX-värdet (Receiving), TX-värdet (Transmission) är fortfarande helt utanför normalintervallet har +1,7 dBm nu och det skall ligga mellan -9 till -3 för att vara normalt.

Ringer upp Bahnhof igen som inte låter mig tala med någon på villafiberavdelningen utan bara meddelar att de "skall titta på det". Ny kontakt idag, enligt dem har underleverantören sagt att de gjort vad de kan på "sin sida". Dvs de menar att felet inte ligger hos dem. Som jag uppfattat det har de (Skanova antar jag) ansvar för närmsta stationen och hem till mig och mitt fiberuttag. Det oroar mig att de säger att de har gjort vad de kan och nu slår ifrån sig.

När jag läser på om fiber sägs det överallt att för att veta om en koppling är ren måste fibermikroskop användas, att bara rengöra med en oneclick-cleaner och plugga in är verkligen inte någon garanti för att det är rent.

Nu undrar jag om någon här har kunskap om huruvida det är sannolikt att det är just smuts som är problemet? Finns det andra mer troliga förklaringar när jag har ett bra RX och ett dåligt TX-värde? Enligt tekniker nummer 1, jag pratade med för en vecka sedan hade han bra värden fram till stationen när han mätte och han är den enda jag hittills pratat med som ingett förtroende i fråga om kompetens.

Kan tillägga att jag provat med två nya fiberpatchkablar och värdena ser i stort sett likadana ut enligt routern med bägge kablarna (och ja jag är nogrann med att inte röra vid dem och att sätta på skydd på kopplingarna emellan testerna).

Det borde ju rimligen utesluta att felet är min kabel, uttaget i routern var ju plomberat när jag stoppade in kabeln första gången? Jag misstänker antingen honkontakten i mitt fiberuttag eller änden som sitter i stationen.

Inser att jag själv förmodligen inte kan komma tillrätta med detta, men det känns bra att läsa på och ha lite koll när de behagar komma hit nästa gång.

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av billerby:

När jag kom hem visar det sig att han endast fått ordning på RX-värdet (Receiving), TX-värdet (Transmission) är fortfarande helt utanför normalintervallet har +1,7 dBm nu och det skall ligga mellan -9 till -3 för att vara normalt.

Antar att du kollar i webgui i routern du fick. Tx är ju din sida, vad du mäter innan det ens skickas i fibern. Sen är det inte att förväxla att +1,7dBm är ett bättre värde än -3 dBm. Så skitig fiber har inte så mycket att göra med det tror jag. Men trist att du har problem, kan inte direkt hjälp dig.

Har inte koll på vad du kan göra i den routern för att felsöka, har faktiskt beställt samma tjänst själv men inte fått min inkopplad ännu. Men när jag kollade runt lite snabbt i routern kunde man väl se skickade och mottagna paket? Ev IP på wan? Kanske nått som hjälp att felsöka. Men troligen är det att ligga på Bahnhof som gäller.

Permalänk
Medlem

Aha det var iaf bra info att veta att det här sakerna. Första gången efter jag bootar om routern får jag upp Bahnhofs inliggningssida för förstagångskonfiguration. När jag postar credentials smäller det med "no internet connection", så några sporadiska paket verkar kolla igenom. Jaja det är väl bara att ligga på och bränna mobildata tillsvidare...

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eftersom du har bra (lite för bra) tx och rx så är troligtvis inte felet hos Skanova utan något med Bahnhofs grejer.
Hur fick du reda på att Tx ska ligga mellan -9 -och -3?
Det som kan hända när Tx är för hög är att mottagaren i andra änden skadas, så den kanske stänger ned av den anledningen för att skydda sig.
Om du vet vad för optik det sitter i andra änden kan du kolla rx-range där. Sen får du räkna av nån/några db förlust i fibersträckan.
Men låter väl som att optiken eller hela routern/mediakonvertern hos dig bör testas att byta.

Edit: Vad var det som gjorde teknikern osäker förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Hej!

Tx-intervallet stod i routerns gränssnitt som exempel på vad det borde ligga inom. (hjälptext)

Teknikern var väldigt otydlig när han ringde, det kan ha varit att routern blinkade och inte lyste med ett fast sken. Han sa något om det. Sen stod i instruktionen att den skulle blinka de första 20 minutrarna då den laddar ner konfig från Bahnhof. Därför nöjde han sig och åkte. Är inte helt hundra på att han pratade om dåliga mätvärden efter tvätten. Som du säger så kan det ju vara routern som är kass helt enkelt. Skall ligga på den idag igen. Deras support verkar klart underdimensionerad tyvärr.

Tack för input!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av billerby:

Första gången efter jag bootar om routern får jag upp Bahnhofs inliggningssida för förstagångskonfiguration. När jag postar credentials smäller det med "no internet connection", så några sporadiska paket verkar kolla igenom.
Skickades från m.sweclockers.com

Låter som fel konf hos bahnhof, när du ringer supporten var noga med att berätta detta. Tror inte direkt att det är fel på dina saker om du kom åt deras portal, utan det verkar mer att deras system flyttar dig till fel vlan eller nått som är fel på vägen.

Permalänk
Medlem

Yes! Nu är det igång. De aktiverade mig manuellt nu. 10 gb porten i routern fungerar dock inte men väl de andra... Jaja en bra bit på väg nu 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@billerby: Trevligt att det funkar. Vad har du för 10G kort i din dator eller vilken switch kör du med?

Permalänk
Medlem

@varget: Hade inte fattat att det inte funkar alls att köra mot 10GB-porten om datorn inte stödjer det. Så för att svara dig. Jag har inget sådant kort idag.

/Erik

Permalänk
Medlem

@billerby: ah, jag förstår. Fick precis sms att min 10G tjänst har blivit inkopplad. Får se om jag har bättre tur och har Internet i helgen

Säg till om du vill ha tips på 10Gbit/s nätverksutrustning

Permalänk
Skrivet av varget:

@billerby: ah, jag förstår. Fick precis sms att min 10G tjänst har blivit inkopplad. Får se om jag har bättre tur och har Internet i helgen

Säg till om du vill ha tips på 10Gbit/s nätverksutrustning

Tips på fw som inte kostar skjortan?
Sneglat lite på pfsence osv men inte direkt nöjd. Routern från bahnhof verkar hyffsat potent förutom att jag inte får igenom all trafik oavsett inställningar...

Har än så länge bara lyckats peaka på strax över 5gb/ vid en överföring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Hedersmedlem

FWIW - minna TX&RX värden ligger också lite utanför deras rekommendera områden men jag får ut runt 7-8 GB/s via Speedtest mot SunNet (ibland).

Det jag nu är sugen på är att lista ut hur man kan brygga detta modem så jag kan dra kabel från 10 GB/s-utgången in i en router. Någon som listar ut det får gärna berätta.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Tips på fw som inte kostar skjortan?
Sneglat lite på pfsence osv men inte direkt nöjd. Routern från bahnhof verkar hyffsat potent förutom att jag inte får igenom all trafik oavsett inställningar...

Har än så länge bara lyckats peaka på strax över 5gb/ vid en överföring

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligen RB4011iGS+RM? (Visserligen är det 10 Gbps in på den men endast 10x1G ut)
Räkna inte med någon dunderprestanda om man lastar på några trafikregler/ACL:er, men att routa för IMIX kommer du nog nära 10 Gbps enligt Mikrotik själva.

I annat fall så skulle du kunna köra på pfSense bare-metal, inget virtuellt.

Skrivet av Björn Endre:

FWIW - minna TX&RX värden ligger också lite utanför deras rekommendera områden men jag får ut runt 7-8 GB/s via Speedtest mot SunNet (ibland).

Det jag nu är sugen på är att lista ut hur man kan brygga detta modem så jag kan dra kabel från 10 GB/s-utgången in i en router. Någon som listar ut det får gärna berätta.

En mediakonverter hade varit bättre i så fall. Du kan tekniskt sett dra ut SFP+ modulen från routern.

Permalänk

@Soir: Sneglat lite på den från mikrotik, men inte bestämt mig helt än.

@Björn Endre: vad för övrig utrustning har du? Jag får sällan mer än 3-4Gbps med speedtest appen i w10, tele2 presterar högst i båda riktningarna.

Det finns en inställning i routern från bahnhof som låter den köras i bryggläge, minns inte var men kan kolla ikväll. Hittade den häromdagen när jag letade andra inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Tips på fw som inte kostar skjortan?
Sneglat lite på pfsence osv men inte direkt nöjd. Routern från bahnhof verkar hyffsat potent förutom att jag inte får igenom all trafik oavsett inställningar...

Har än så länge bara lyckats peaka på strax över 5gb/ vid en överföring

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med den jag fick, men sneglat på att bygga egen också. Men jag får 8-9Gbit/s genom min. Brebandskollen har ett cli, den ger bättre prestanda än webklienten. Det samma med Speedtest.net.

Men om du vill kan du få en länk från min webbserver med en 10G fil så får du se hur snabbt det går.

Hör av dig via pm och skriv gärna vart du bort

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

FWIW - minna TX&RX värden ligger också lite utanför deras rekommendera områden men jag får ut runt 7-8 GB/s via Speedtest mot SunNet (ibland).

Det jag nu är sugen på är att lista ut hur man kan brygga detta modem så jag kan dra kabel från 10 GB/s-utgången in i en router. Någon som listar ut det får gärna berätta.

Kugghjulet -> WAN Configuration -> Clicka i den första WAN-porten > Välj i dropdownen för WAN Mode och ändra från Route WAN till Bridge WAN.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

https://www.speedtest.net/my-result/d/7562e2d3-da71-49ef-aa33...

samt

$ bbk_cli Start: 2020-01-27 23:05:55 Network operator: Bahnhof AB Support ID: sth6336c3bda Latency: 0.999 ms Download: 7372.630 Mbit/s Upload: 8614.560 Mbit/s Measurement ID: 324198042

$ wget -O /dev/null http://speedtest.tele2.net/100GB.zip --2020-01-27 23:08:19-- http://speedtest.tele2.net/100GB.zip Resolving speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)... 2a00:800:1010::1, 90.130.70.73 Connecting to speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)|2a00:800:1010::1|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 107374182400 (100G) [application/zip] Saving to: ‘/dev/null’ /dev/null 100%[============================================================================================================>] 100.00G 826MB/s in 1m 57s 2020-01-27 23:10:16 (878 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [107374182400/107374182400]

Via huawei routern just nu. Så jag har inte haft bråttom att byta den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rincewind:

Kugghjulet -> WAN Configuration -> Clicka i den första WAN-porten > Välj i dropdownen för WAN Mode och ändra från Route WAN till Bridge WAN.

Tack! Jag var inne där förut och petade och fick det inte att fungera men tror jag missade den dr droppen med Bridge WAN. Ska ta och testa detta lite senare.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rincewind:

@Soir: Sneglat lite på den från mikrotik, men inte bestämt mig helt än.

@Björn Endre: vad för övrig utrustning har du? Jag får sällan mer än 3-4Gbps med speedtest appen i w10, tele2 presterar högst i båda riktningarna.

Det finns en inställning i routern från bahnhof som låter den köras i bryggläge, minns inte var men kan kolla ikväll. Hittade den häromdagen när jag letade andra inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har två Netgear SX10-switchar och en ASUS-switch som alla tre har 2 st 10 GBps-portar (förutom vanliga också). Det är inte helt optimalt men routern står i ett rum på övervåningen, därifrån går en kabel till vinden där en SX10 står, sen vidare ner via en kabelränna till ett rum i källaren där ASUS'en står och sen vidare ut till garaget där jag sitter där ytterligare en SX10 står. I datorn har jag ett ASUS 10 Gbps nätverkskort.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Jag har något som är knas med asus-kortet. Den klarar inte av hastigheter över 3-3,5gbps. Men den klarar inte heller av att ansluta till heroes of the storm EU-server men us och kr funkar... jag har testat att byta port, plata osv. Men även på vanliga 1gb portarna i routern kan den inte ansluta rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

@Rincewind: vilket moderkort har du och vilken slot kör du det i? Det kanske inte kör i pcie3.0 4x.

Samt jag antar att du laddat ner senaste drivrutinerna? Annars ladda ner från https://www.marvell.com/support/downloads det är ett AQtion AQC107 i Asus kortet

Om du redan gjort det kör, wireshark och se om du kan se nån skillnad på de olika servarna.

Permalänk
Skrivet av Rincewind:

Jag har något som är knas med asus-kortet. Den klarar inte av hastigheter över 3-3,5gbps. Men den klarar inte heller av att ansluta till heroes of the storm EU-server men us och kr funkar... jag har testat att byta port, plata osv. Men även på vanliga 1gb portarna i routern kan den inte ansluta rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Drog in drivers från 2017, då gick det bättre med anslutningarna till hots iaf... men peakar på 3,8. Den körs i en x4 2.0 slot men det ska räcka för 10gbe.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Drog in drivers från 2017, då gick det bättre med anslutningarna till hots iaf... men peakar på 3,8. Den körs i en x4 2.0 slot men det ska räcka för 10gbe.

Kanske uppenbart men säker att du kör med en cat6 kabel? Och inte cat5e?

Hur testar du hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

10 Gigabit Ethernet speed 10 Gbit/s = 1250 Megabytes per second.

Säker på att din hårddisk klarar det ?

En SSD ligger på runt 500MB/s.

Skulle kunna förklara varför du inte kommer högre.

En vanlig HDD 75/125MB/s

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av varget:

Kanske uppenbart men säker att du kör med en cat6 kabel? Och inte cat5e?

Hur testar du hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jora, har cat6 patchat i hela huset
Har även testat cat6a och cat7 utan påverkan.

Ska flytta runt kortet lite å se om moderkortet throttlar på något sätt eller om det bara är drivers/inställningar i kortet som behöver justeras om. Har testat lite med jumbo och olika MTU osv, men inget har gett något direkt resultat.

Kör både bbk_cli.exe samt speedtests app i w10 mot tele2, sunet osv.

Kan vara så att själva fibern inte är helt 100 heller, men det borde inte vara några problem då mätvärdena ligger rätt, däremot ska jag få hem en kortare fiberpatch mellan dosa och router imorrn att testa med i helgen.

Det som stör mig är just att jag inte blir klok på varför just Heroes of the storm EU-servrar inte lirar med nyaste drivern, men US/KR funkar fint. Något är det ju i systemet som inte är som det ska

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

10 Gigabit Ethernet speed 10 Gbit/s = 1250 Megabytes per second.

Säker på att din hårddisk klarar det ?

En SSD ligger på runt 500MB/s.

Skulle kunna förklara varför du inte kommer högre.

En vanlig HDD 75/125MB/s

mja, hastighetstester allokerar inte disk, bara ram.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Jora, har cat6 patchat i hela huset
Har även testat cat6a och cat7 utan påverkan.

Ska flytta runt kortet lite å se om moderkortet throttlar på något sätt eller om det bara är drivers/inställningar i kortet som behöver justeras om. Har testat lite med jumbo och olika MTU osv, men inget har gett något direkt resultat.

Kör både bbk_cli.exe samt speedtests app i w10 mot tele2, sunet osv.

Kan vara så att själva fibern inte är helt 100 heller, men det borde inte vara några problem då mätvärdena ligger rätt, däremot ska jag få hem en kortare fiberpatch mellan dosa och router imorrn att testa med i helgen.

Det som stör mig är just att jag inte blir klok på varför just Heroes of the storm EU-servrar inte lirar med nyaste drivern, men US/KR funkar fint. Något är det ju i systemet som inte är som det ska

Låter som att nått inte är helt 100 med kort/drivers.

Vart bor du i landet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av varget:

Låter som att nått inte är helt 100 med kort/drivers.

Vart bor du i landet?

Skickades från m.sweclockers.com

bor i stockholmsområdet, men hittat problemet, verkar vara kombinerat drivers för kortet samt att pci-e x4 bussen inte riktigt gillar raid-uppsättningen då den delar irq med den, vilket gör att den throttlar på runt 3-3,5gbps.

tog ut en gpu och satt kortet i en av 16x-portarna som då körs 8x och kom upp i betydligt bättre rate. snart dags att byta mobo+cpu iaf så det får vara såhär tills det är löst

tack för hjälpen.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Bumpar även denna tråd.

Skulle kopplas in på Bahnhof 10Gb i fredags. Tidigare uppkoppling via Telia kopplades ner och jag tänkte, äntligen dags att koppla om och få snabbare. Kopplade in Bahnhof Huawei router i medföljande fiberkabel efter jag öppnat fiberdosan på vägen för att koppla in andra änden. Startade routern och den startar upp med att länk blinkar till någon gång, väntar 20 min men inget mera händer. Testar starta om och vänta men samma problem. Länklampan lyser ej men drar jag ur fibern blir den lampan röd. Felanmälan till Bahnhof som ber mig kolla IP osv där de ej kan se vad som är fel. Där är jag nu men vad mer kan jag själv göra? Dyrt bränna mobildata samt börjar bli redo gå tillbaka till Telia öppen fiber bara det funkar hur jag nu kan göra det.

Dum som man var böt man för att få billigare och snabbare /:

Permalänk

Har du loggat in i routern för att se om du har någon länk där samt vad den säger i loggen?

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050