Nvidia prissänker Geforce RTX 2060 – kontrar AMD Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Melding Plague

Nvidia prissänker Geforce RTX 2060 – kontrar AMD Radeon RX 5600 XT

Inför lanseringen av Radeon RX 5600 XT prissänker Nvidia Geforce RTX 2060, som blir blott enstaka hundralappar dyrare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

It begins. Förhoppningsvis iaf för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer köpa ett AMD kort ändå. Känns som att det funkade när man köpte AMD CPU:er bara för sakens skull innan AMD gick bra och kanske är det bra att köpa AMD GPU:er ett litet tag bara för att boosta konkurrensen. Vi ser redan väldigt positiv effekt av AMD på både CPU och GPU sidan och om det kan trycka ner priserna ett par tusen lappar på Nvidias 4000 serie så är det värt de.

Permalänk
Medlem

Får hoppas det sker samma sak på high end gpuer.
Sen verkar ju tyvärr 3000 serien bli ohotad dock.

Mitt nästa kort kommer bli Nvidia i vilket fall som, bara hoppas de pressar priserna även på 3000 serien

Permalänk
Medlem

bättre priser hurra! nu får ju AMD svara med sänka sina kort ;-).

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande snuskigt dyrt. Över 3000 spänn för ett budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fortfarande snuskigt dyrt. Över 3000 spänn för ett budgetkort.

Budgetkort är det väl inte. Är inte kortet tänkt som ett 1080p kort som ska klara 60 fps på de flesta titlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

🥳👏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voffen1:

Budgetkort är det väl inte. Är inte kortet tänkt som ett 1080p kort som ska klara 60 fps på de flesta titlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu ja men många köper ett kort som iallafall ska hålla ett antal år och då kommer du inte få ut några 60 fps i 1080p på nya titlar. Så skulle säga att det är ett budgetkort.
1080 kom 27/5 - 2016 och då räknades det som ett riktigt bra kort, nu kom RDR2 och kräver mer eller mindre ett 1080 för att orka drivas med bra fps. Så jag skulle säga att ett 2060 är ett budgetkort och kommer klara nyare titlar i max 2 år givetvis helt beroende på vilka krav man har på upplösning, fps och hur mycket lulllull man vill visa på skärmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Budgetkort är det väl inte. Är inte kortet tänkt som ett 1080p kort som ska klara 60 fps på de flesta titlar?

Den prestandan är ju exakt vad man borde förvänta sig av ett budgetkort idag!
En budgetmonitor har 1080p och 60Hz, så grafikkort med samma målgrupp kan förväntas matcha detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fortfarande snuskigt dyrt. Över 3000 spänn för ett budgetkort.

Budgetkort? Ja inte ordagrant åtminstone eftersom det faktiskt kostar över 3000kr.... ser inte hur det skulle vara det tekniskt heller, vi snackar en krets på 445 mm², dvs större än de flesta cpu, spelkonsol soc och äldre high end gpuer. Som dessutom presterar vadå, 25-30% från det snabbaste kortet motståndaren kan tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Just nu ja men många köper ett kort som iallafall ska hålla ett antal år och då kommer du inte få ut några 60 fps i 1080p på nya titlar. Så skulle säga att det är ett budgetkort.
1080 kom 27/5 - 2016 och då räknades det som ett riktigt bra kort, nu kom RDR2 och kräver mer eller mindre ett 1080 för att orka drivas med bra fps. Så jag skulle säga att ett 2060 är ett budgetkort och kommer klara nyare titlar i max 2 år givetvis helt beroende på vilka krav man har på upplösning, fps och hur mycket lulllull man vill visa på skärmen.

Du är medveten om att 2060 FE ligger helt jämt med 1080 i sweclockers senaste tester va? Dessutom med bättre energieffektivitet. Dock bara 6gb minne, så där vinner 1080. Men ska man bara spela 1080p, så räcker 6gb rätt långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att priserna går ner jag hade gärna sett 279$. Vi ska inte acceptera att budgetkort ligger så högt för det har absolut inte mer produktionskostnader att göra. Nvidia har skyhög marginal.

Det är bara att titta på 2070 och 2070 super, dom försökte kränga 2070 kraftigt nerkarvad och dessutom ökade priset från förra generations xx70 kort. Men det är en annan historia.

Tyvärr köper ju folk korten till dessa priser och jag förstår det eftersom det inte finns någon konkurrens.

Permalänk
Medlem

Så även in GPU-marknaden är konkurrens bra för oss konsumenter? Who would have known
Hoppas AMD får till sin GPU-avdelning som de fick med sin CPU-avdelning och kan få samma impact och "stöd" från konsumenterna så kommer vi nog kunna se bra mycket mer prestanda per krona än vi får idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av voffen1:

Budgetkort är det väl inte. Är inte kortet tänkt som ett 1080p kort som ska klara 60 fps på de flesta titlar?

Skickades från m.sweclockers.com

1080p är ju lägsta budget. Klarar ett kort inte 1920x1080@60fps så är det väl ingen ide att ens köpa ett extra grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Budgetkort? Ja inte ordagrant åtminstone eftersom det faktiskt kostar över 3000kr.... ser inte hur det skulle vara det tekniskt heller, vi snackar en krets på 445 mm², dvs större än de flesta cpu, spelkonsol soc och äldre high end gpuer. Som dessutom presterar vadå, 25-30% från det snabbaste kortet motståndaren kan tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra poäng. Dagens processorer är dyra sett till vad man får, speciellt om man jämför med gpuer.

Permalänk
Medlem

Tänk att en GPU som är ett år gammal kan säljas billigare än vid lanseringen....

Permalänk
Medlem

Jo håller med om att det är ett budgetkort. Vad som skedde med 20 serien från Nvidia är att de höjde marginalerna på sina kort rejält. Och 2070 är en ren blåsning gentemot konsumenterna. Är egentligen ett "2060" det också. Till skillnad från tidigare 1060 och 1070 som var 2 helt olika kort. Riktiga 2070 kom när AMD släppte 5700 serien.. Då kom "super" som delar kärna med 2080 precis som 1070 gör med 1080.
Tack vare Nvidias rejäla höjningar av marginaler kunde AMD sedan med 5700xt lägga sig mkt högre i pris med sitt mellanklasskort som ersatte 580/590.
Ja de finns de som kommer hävda att den inte alls ersatte 580/580 utan vega 56/64. Men det stämmer inte. Ersättarna för dem är "på väg" i och med 5800/5900 serien eller om de nu kommer kallas 6000 serien.
Idag är 1080p defenitivt budget. Mainstream är 2560 och Highend är 4K. Så man ser tydligt att det skett en prishöjning över hela brädet, vilket är bekräftat genom att bolagens marginaler har höjts.
Men.. men... det kan ske för vi köper ändå för vi vill ju va "bäst"...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tänk att en GPU som är ett år gammal kan säljas billigare än vid lanseringen....

Då var det ingen konkurrent till 2060.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Perfekt, låt oss fortsätta köpa begangnade GTX 1080 för 3000kr på Marknaden, för man får ju faktiskt 3 FPS mer!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Bra poäng. Dagens processorer är dyra sett till vad man får, speciellt om man jämför med gpuer.

Är inte materialet man betalar för utan utveckling och ”binning”, annars skulle 3600 och 3800x eller 9400 och 9900ks kosta samma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Här snackas om budgetkort, men ni verkar glömma bort att ett värstingkort år 2008 inte kostade mer än kanske 6000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmm. Jag kan nog tänka mig att köpa 5600 ändå, för en god sak.

Har 1050ti och det orkar inte riktigt med i battlefield 5 med min 2640x1600-skärm

Har ryzen Cpu så känns ”skönt” att matcha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har slutat spela PC spel, nästa uppgradering blir när mitt nuvarande pajar o då blir det inbyggd grafik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Jo håller med om att det är ett budgetkort. Vad som skedde med 20 serien från Nvidia är att de höjde marginalerna på sina kort rejält. Och 2070 är en ren blåsning gentemot konsumenterna. Är egentligen ett "2060" det också. Till skillnad från tidigare 1060 och 1070 som var 2 helt olika kort. Riktiga 2070 kom när AMD släppte 5700 serien.. Då kom "super" som delar kärna med 2080 precis som 1070 gör med 1080.
Tack vare Nvidias rejäla höjningar av marginaler kunde AMD sedan med 5700xt lägga sig mkt högre i pris med sitt mellanklasskort som ersatte 580/590.
Ja de finns de som kommer hävda att den inte alls ersatte 580/580 utan vega 56/64. Men det stämmer inte. Ersättarna för dem är "på väg" i och med 5800/5900 serien eller om de nu kommer kallas 6000 serien.
Idag är 1080p defenitivt budget. Mainstream är 2560 och Highend är 4K. Så man ser tydligt att det skett en prishöjning över hela brädet, vilket är bekräftat genom att bolagens marginaler har höjts.
Men.. men... det kan ske för vi köper ändå för vi vill ju va "bäst"...

Källa på höjningen av marginalen? Första kvartalsrapport efter Turing visade på deras lägsta gross profit margin sen precis när maxwell lanseredes. Det har dock ökat bra senaste kvartalen, men är inte upp epå samma nivå som Pascal än.

2060 med en 445mm2 GPU på 12nm lanserades med en msrp på 339USD, 1070 med en 314mm2 GPU på 16nm 379USD. Jag ser iaf inget oromligt med prissättningen för detta kort.

Sen förstår jag inte snackat om 1080p hit eller dit, 2060 och kort i den klassen klarar sig bra i spel idag. Kolla upp gamla recensioner här på swecklockers runt crysis och metro tiden. Inga kort ligger ens nära 60fps, för mellanklasskorten snackar vi bildspel. Samma gäller då som idag, vill man "maxa" så får man punga ut, förrut fick man köpa 3-4kort för att kunna maxa i högre upplösningar, idag får man köpa ett 2080TI. Och dessa kort klarar sig bra även utanför 1080p60, är bara att ställa in spelet med vettiga inställningar som det IMO alltid vart på PC, så funkar det utmärkt.

edit. 12nm inte 16 för turing.

edit2. För att förtydliga, jag är inte heller supernöjd över prisutvecklingen på GPU generellt, hade såklart också föredragit om det snabbaste kortet kostade 3000kr, men att 2060 skulle vara budget eller att Nvidia skulle ökat marginalerna rejält ser jag inga tecken på. Personligne tyckte jag det var en värre situation när de sålde SUB 300mm2 och 200W kortet 680 för 500USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är inte materialet man betalar för utan utveckling och ”binning”, annars skulle 3600 och 3800x eller 9400 och 9900ks kosta samma.

Riktigt så lätt är det inte. Men vet inte varför det skulle vara motsägelsefullt mot det jag skrev?

Samma sak på GPU-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Riktigt så lätt är det inte. Men vet inte varför det skulle vara motsägelsefullt mot det jag skrev?

Samma sak på GPU-sidan.

Jag antog du menade att man får mer för pengarna när man köper ett grafikkort, eftersom man får mer massa. Kanske jag som missförstod dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Turing är byggd på 12nm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

@sKRUVARN: Turing är byggd på 12nm.

Helt rätt , stärker poängen ännu mer. Att man både gått ner i transistortäthet och gått upp i area.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Källa på höjningen av marginalen? Första kvartalsrapport efter Turing visade på deras lägsta gross profit margin sen precis när maxwell lanseredes. Det har dock ökat bra senaste kvartalen, men är inte upp epå samma nivå som Pascal än.

2060 med en 445mm2 GPU på 12nm lanserades med en msrp på 339USD, 1070 med en 314mm2 GPU på 16nm 379USD. Jag ser iaf inget oromligt med prissättningen för detta kort.

Sen förstår jag inte snackat om 1080p hit eller dit, 2060 och kort i den klassen klarar sig bra i spel idag. Kolla upp gamla recensioner här på swecklockers runt crysis och metro tiden. Inga kort ligger ens nära 60fps, för mellanklasskorten snackar vi bildspel. Samma gäller då som idag, vill man "maxa" så får man punga ut, förrut fick man köpa 3-4kort för att kunna maxa i högre upplösningar, idag får man köpa ett 2080TI. Och dessa kort klarar sig bra även utanför 1080p60, är bara att ställa in spelet med vettiga inställningar som det IMO alltid vart på PC, så funkar det utmärkt.

edit. 12nm inte 16 för turing.

edit2. För att förtydliga, jag är inte heller supernöjd över prisutvecklingen på GPU generellt, hade såklart också föredragit om det snabbaste kortet kostade 3000kr, men att 2060 skulle vara budget eller att Nvidia skulle ökat marginalerna rejält ser jag inga tecken på. Personligne tyckte jag det var en värre situation när de sålde SUB 300mm2 och 200W kortet 680 för 500USD.

Fast att turing gått upp i area har ju med RT delen att göra. I och med att 2060 presterar så uselt med RTX on kan man ju diskutera om det är värt de extra pengarna. Nvidia tycker så klart det. Tror många hellre hade sett ett GTX 2060 till lägre pris. Tills RT kan leverera bättre prestanda.