Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Hade Vivaldi också mouse gestures? Minns att jag använde opera bara för de hade inbyggt stöd för det. Fungerar de likadant på Vivaldi? Vill minnas att det var något som gjorde mig mindre nöjd med Vivaldi.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo. Jag vet inte om de fungerar exakt likadant, det var ändå rätt länge sedan jag använde Opera, men de finns inbyggda och man kan enkelt ändra gesterna till vad man vill om man inte trivs med standard.

Använder Brave som main browser och FF för backup.
Edge används för de sidor som fortfarande inte fungerar i de andra, vilket är få.

Skrivet av som99:

Ingen som kör Maxthon?

Skrivet av Gorham:

Kör opera nu, gjort sen maxthon strulade med vissa sidor ( typ starten av v.3 tror jag). Hur är maxthon nu? Vad heter den senaste? Mitt Intresse vaknade då jag minns hur bra adons den hade. Opera har visserligen vpn so är ett starkt argument.

Har faktigst Maxthon installerat, både 4.9 & 5.2.
5.2 är den senaste versionen har jag för mig och anledning till att jag även har 4.9 är för att det är den sista versionen innan de ändrade om den fullständigt vilket mer eller mindre förstörde alla addons.

Senast redigerat 2020-01-17 08:35

Firefox alla dagar i veckan, känns som den mest seriösa webbläsaren i skaran.

Netscape, Internet Explorer och efter det Chrome sedan många år. Experimenterat lite med att gå øver till nya Edge, men saknar samma synkroniseringsmøjligheter som i Chrome - dvs. synk av logg och flikar på andra enheter. Såg att det ska komma snart, så då får jag prova på nytt I øvrigt imponerade øver nya Edge - bættre prestanda och kræver mindre ressurser æn Chrome.

Till stor del gått över till Vivaldi för ett par veckor sedan, gillar den skarpt, speciellt med hur konfigurerbar den är samt att den klarar hantera Chromes tillägg så det gör att göra det extra man behöver.

edge beta

Pendlar lite mellan Chrome och FF.

När Chrome kom gick jag till den från Firefox, men för några år sedan bytte jag tillbaka till Firefox när Firefox Quantum kom. Men ibland kör jag Chrome (Chromium) då utvecklingsverktygen där är aningen bättre.

Har kört Firefox sen x antal år tillbaka och Chrome som alternativ.

Brave!

Firefox är så år 2000.

Skrivet av Ryzer:

Firefox är så år 2000.

Chrome är så 1984.

Kör Opera GX hemma, och på jobbet för privata flikar. Sen Chrome för jobbrelaterat. Det gör det enkelt att skilja på vad som är vad, och jag känner igen mig från hemma eftersom det är samma browser. Röstade dock "Opera" ovan.

Förvånansvärt många som kör Firefox enligt pollen ändå! Rätt överraskande. Jag använder själv Firefox men jag känner ingen annan som gör det. Alla jag känner kör Chrome (förutom 1 Microsoft-älskare som kör Edge.)

Skrivet av MH25:

Chrome är så 1984.

En webbläsare fanns inte då.

Brave använder jag men har försökt i ca ett års tid att använda Firefox istället men faller alltid tillbaka till Brave efter några veckors kamp med bristerna i Firefox.

MS Edge beta som är chromium baserad är riktigt bra. MS har äntligen skapat en webbläsare som inte bara används för att ladda ner andra webbläsare haha

Jag använder den Vi-liknande webbläsaren qutebrowser. Jag gillar att inte behöva använda musen när jag surfar.

Skrivet av Sebastian V:

Jag tror han menade boken 1984, inte året.

Skrivet av Sebastian V:

Dagens lästips:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nineteen_Eighty-Four

Skrivet av pv2b:

Jag tror han menade boken 1984, inte året.

Givetvis är det så. En annan kul grej med just årtalet 1984 är detta:

"På försommaren 1984 kopplar forskningsassistenten Ulf Bilting vid Chalmers Tekniska Högskola upp Sverige mot internet. Han sätter då upp det första svenska IP-nätet – 192.5.50.0 – som ansluts till amerikanska Arpanet (ett forskningsnätverk som sedermera utvecklas till internet)."

Använder Fire Fox och har gjort det sen det kom, funkar fint för mig.

Ha det gött

Opera hemma privat och Chrome på jobbet.

Besviken att Brave inte fanns som alternativ. Jag kör det.
Det är som Chrome men utan allt Google skit.
Enda dåliga är att deras ikon är ganska ful.

Chrome till dagligt bruk, men som webbutvecklare har jag i stort sett alla med relevant marknadsandel installerade och igång mest hela tiden. Kan ibland tycka att Firefox håller på att bli bättre än Chrome (igen), men numera är jag så van vid google-integrationen att jag inte kan släppa Chrome ändå.

Kör Brave för daglig surf. Chrome/Firefox i vissa fall typ logga in på banken som inte fungerar i Brave.

Mest Opera, ibland Chrome och Firefox för devtools och plugins.

Kör primärt med Waterfox (för det inte finns nån bra ersättare till VimFX) och Qutebrowser för specifika sidor. Har Chromium för sidor som inte vill.

Skrivet av kelthar:

Samma här! Vad fick dig att byta? Jag fick känslan av att google fick veta för mycket om mig när jag körde Chrome och så kändes den utdaterad på något sätt.

Samma här, men när chrome skulle börja förbjuda adblockers blev det droppen. Använder chrome på mobil för vissa sidor som inte fungerar lika bra i firefox.