Permalänk
Medlem

Billig laptop för 75 åring

Ska inhandla en laptop till en äldre dam som enbart ska användas för att läsa mail, printa ut och använda någon dosa för banken. Då kraven är så låga tänkte jag köpa nått billigt, tänkte mig: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Finns det någon anledning att köpa nått bättre? Laptopen kommer konstant att laddas med sladd, kan man ta bort batteriet?

Tack för hjälpen

Permalänk

En dator med större skärm kanske.
Om personen ifråga inte ser så bra så kan det vara skönt med en större skärm att förstora upp bilden på.
Batteriet kan sitta kvar👍
Prestanda mässigt borde det klara sig fint😊
Lite större hårdisk möjligen, 64GB är inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bastusmurfen:

En dator med större skärm kanske.
Om personen ifråga inte ser så bra så kan det vara skönt med en större skärm att förstora upp bilden på.

Finns hyffsat så billiga 17" laptops! Perfekt för någon i den åldern!
Farmor och farfar är snart i den åldern, de kan använda sina stora Android telefoner, men när de skall använda sin 13" laptop är det ALLTID med den externa 24" skärmen.

Skrivet av Bastusmurfen:

Lite större hårdisk möjligen, 64GB är inte så mycket.

SSD är alltid trevligt att ha. Om jag skulle lägga lite extra på en bättre dator hade det varit en med SSD.

Här är en HP med 17" och SSD för inte allt för mycket (billigaste 17":aren, Lenovo kör HDD i denna prisklassen)
HP 17-by0004no - Celeron N4000 / 1.1 GHz - 4 GB RAM - 128 GB SSD

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

[quote postid="18248526" userid="317452" name="Bastusmurfen"]
En dator med större skärm kanske.
Om personen ifråga inte ser så bra så kan det vara skönt med en större skärm att förstora upp bilden på.

Håller med till 100% har hjälp några pensionär med bärbar dator 17"
Dem är mycket nöjda med min rekommendation.
Visade dem bärbar med 15" efter köpet gissa vad dem sa...........

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

En Chromebook kanske, om det finns någon med lite större skärm. Enkla och billiga.

Permalänk
Medlem

Tror att en dator med stor skärm, pekfunktion och som är ljusstark är bra för äldre.
Dessutom bör den nog vara ganska rapp (sett äldre som klickat typ 10 gånger på ett program då det inte startar på en gång och slutat med 10 fönster och irritation).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

En billig lösning är annars att köpa Rpi4 + trådlös mus och tangentbord + en bra monitor!

Permalänk
Hedersmedlem

För de pengarna hade jag hellre köpt en rekonditionerad beg företagsdator än något nytt i prisklassen. (Tips, www.inrego.se). Det största abret med rekondade datorer är att batteriet inte brukar vara helt färskt, men det spelar ju mindre roll.

Man får högre kvalitet för pengarna även om det är äldre modeller det handlar om. Bra för miljön också.

Permalänk
Medlem

Större skärm är en mycket bra punkt! Det är något man inte tänker på som yngre... Den får kosta vad det vill, mer att den används kanske en gång per månad så ville köpa nått som passar.

Bra tips! Tack till alla.

Permalänk
Medlem

En annan viktig aspekt (som då löses om en separat mus ska användas) är hur touchpaden är. De absolut billigaste modellerna (själv har jag sett det på Dell:s Chromebooks) är liten, oprecis, svampig och allmänt jättejobbig att använda. Kan tänka mig att det bara blir värre av att vara lite ovan med datorer i övrigt.

Permalänk
Medlem

Är ute efter något liknande.
Någon som har erfarenhet av dessa 17" med 1600x900 upplösning? Funkar en sån skärm eller är det skräp?

Permalänk
Medlem

Bidrar med samma tips som i den andra tråden:
https://www.webhallen.com/se/product/308175

Kommer sannolikt köpa en sån till min mor.