Oskäligt negativt omdöme Tradera

Permalänk
Medlem

Oskäligt negativt omdöme Tradera

Hej!

Jag är noga med att alltid göra rätt för mig och har alltid tagit stolthet i att jag aldrig fått några negativa omdömen på någon säljsajt.

Idag hände dock det som tillslut händer alla som rör sig bland anonyma nättroll; jag fick ett negativt omdöme som köpare på Tradera.

Händelsförloppet är som följer:

23 November

09.08 skickar jag ett meddelande till säljaren och frågar om hen erbjuder rekommenderad frakt.

09.18 får jag meddelande om att "rekomenderat är jättedyrt"

13.29 svarar jag att "rek kostar väl bara 68 kr?" (säljaren har begärt frakt om 44 kronor i annonsen)

14.42 svarar säljaren "ok är det inte dyrare då får det bli sådant då"

20:36 köper jag varan med ett "köp nu"-pris

26 November

05.52 Säljaren mailar mig och påminner om att jag inte betalt inom 3 dagar (som hen begärt i annonsen)

Här börjar en konversation som blir lite konstig och ett antal mail skickas fram och tillbaka. Den inleds dock med ett mail från mig där jag förklarar att anledningen till utebliven betalning är att säljaren inte bekräftat fraktkostnaden.

Säljaren ger mig då en totalsumma (köp nu-priset + 68 kronor) som jag ska betala. Denna summa betalar jag innan lunch samma dag.

Säljaren vill nu ha mer betalt för frakten. Jag väljer att gå igenom säljarens tidigare omdömen och hittar ett negativt där det står att säljaren fuskar med frakten.

Jag vägrar att gå med på högre fraktkostnad och meddelar att jag anser att affären är avslutad. Säljaren skickar ett bekräftande mail där hen går med på den tidigare betalda frakten.

30 November

Några dagar senare dimper min vara ner hos ombud och jag hämtar ut varan. Trots strul från säljarens sida lämnar jag ett positivt omdöme, men skriver att säljaren varit otydlig med fraktkostnad och att jag ger säljaren 4/5 stjärnor.

Säljaren svarar med att ge mig negativt omdöme med kommentaren "Varning !!! läser inte beskrivningen, vill ändra utan att betala vad det kostar".
- Detta är en total lögn. Säljaren har skriftligen per mail gått med på ursprunglig fraktkostnad och det står dess utom att frakten kostat 68 kronor på fraktsedeln som satt på min vara.

När jag tar upp med Tradera att säljaren ljugit när hen lämnat omdömet och att det är falskt får jag som svar att de inte lägger sig i omdömesfrågor som inte bryter deras regler (är kränkande eller lämnat av bot etc.)

Jag känner en enorm frustration att mitt Traderaomdöme besudlats av en individ (60+) som beter sig som ett troll.

Någon som känner med mig eller har varit med om något liknande?

*EDIT* Säljaren återkallade sitt omdöme. Dock för att kunna göra det måste andra parten också göra detta. Detta innebär att du enkelt ger ett negativt omdöme om du är rädd för att motta ett. Helt utan att motparten gjort något fel och helt utan att Tradera agerar. Därefter kan du ha motpartens negativa omdöme som förhandlingsmedel för att få bort ditt eget.

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt och hänt mig ett par gånger både som säljare o köpare, numera säljer jag inte nåt.
Numera så kör jag på modellen att säljaren är den som ska lämna omdöme först sen köparen då säljaren är den som först får sin del avklarad dvs får betalt och har skickat varan, köparen får ju varan efter att detta har slutförts.

Har fått 3-4 email där säljare frågat varför jag inte lämnat omdöme och har då svarat att jag väntar på att ni ska lämna omdöme först och sen förklaringen ovan o sen hör jag inget mer och dom ger inte mig nåt omdöme.
Då är ju frågan varför är dom så måna om att få ett omdöme men inte kan lämna ett själva?
Och då har det handlat om en affär där i alla fall jag varit nöjd och fått hem varan fort samt inte frågat/begärt nåt från säljaren.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Lämnar inte alltid omdöme glömmer mig och händer att man inte heller får något bryr mig inte så mycket, tycker ändå det är viktigast att man aldrig fått något negativt på tradera under den 10års period man sålt där.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nått man får leva med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Varit med om att en köpare försökt tvinga mig på pengar tillbaka i efterhand och gav liknande negativt omdöme efter att jag lagt positivt. Tradera skiter i det oavsett vad jag har skriftligt från hen. Nuförtiden skriver jag aldrig positivt omdöme innan andra partern gett mig omdöme.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Alla gnälliga idioter där ute är skälet till att jag håller mig borta från begagnatförsäljning. Det enda jag köper begagnat är bilar och bostäder. Livet är för kort för att orka med alla horder av puckon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

@cyklonen: håller med

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så, till slut dyker det där negativa omdömet upp och det är bara bita i det sura äpplet.
Hade en som bjöd på min auktion och direkt efter tiden tog slut la personen ett negativt omdöme med texten "Hej". Fick aldrig tag på köparen och inte heller omdömet tillbakadraget. Dock så när jag var i kontakt med Tradera något år efteråt i samband med ett annat ärende så tog de bort omdömet då köparen hade gjort likadant mot två andra kort tid efter mig men sedan aldrig något mer utan kontot hade blivit avstängt, det var tydligen tillräcklig orsak för att ta bort det omdömet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det är därför jag hellre håller mig till SweC-marknaden. Må inte få ut lika mycket pengar för sakerna här, men folk är vanligtvis väldigt trevliga!

(...förutom de som kommer med skambud vid redan lågt satt pris och sedan försöker motivera det med diverse anledningar. Men som tur är så kan man bara ta och ignorera dem! )

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det är därför jag hellre håller mig till SweC-marknaden. Må inte få ut lika mycket pengar för sakerna här, men folk är vanligtvis väldigt trevliga!

(...förutom de som kommer med skambud vid redan lågt satt pris och sedan försöker motivera det med diverse anledningar. Men som tur är så kan man bara ta och ignorera dem! )

Själv drar jag mig för att lägga upp saker på marknaden för det kryllar av folk som kommer med skambud, brukar dock hjälpa en aning om man är mer utförlig i sin annons text, och nämner att skambud undanbedes vänligen men bestämt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Traderas betygssystem är inte helt klockrent. Tex kan jag som säljare aldrig lämna negativt omdömen eftersom jag då riskerar att få ett negativt omdömen tillbaka som hämnd. Det innebär ju att om jag köper något på tradera och är missnöjd så vill jag ju helst inte heller då lägga negativt omdömen eftersom om jag får ett negativt omdömen så kan det komma att skada/påverka mina framtida affärer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Enda anledningen att lämna negativt omdöme på köpare är i min mening att köparen inte betalt. Det bör vara skäl nog för Tradera att ta bort eventuellt hämndomdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@Elektron: Enda anledningen att lämna negativt omdöme på köpare är i min mening att köparen inte betalt. Det bör vara skäl nog för Tradera att ta bort eventuellt hämndomdöme.

Negativt omdöme ser jag lite som att den här personen vill jag ej göra affär med igen. De kan ju finnas fler skäl till det. Tex om köparen är direkt otrevligt, hotfull, extremt krånglig osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tradera är egentligen en riktig j*vla skitsida. Sålde en gammal telefon där en användare vid namn FLEXTRADE (yepp) la ett slutbud på 700kr. Han skrev sedan i pm att han ville betala 500kr varvid jag sa nej det är budet du lagt som gäller.
Han la ett negativt omdöme direkt där han skrev att han betalat och att jag inte hade skickat varan och vägrade ta bort det om jag inte accepterade 500kr.

Tradera vägrar göra nåt i sådana fall trots att de bör ha möjligthet att läsa meddelanden som skickas med deras egen meddelandetjänst?

Så jag la ett negativt omdöme på FLEXTRADE och skrev vad han hade gjort där.

Han bad mig ta bort det, samtidigt som han fortfarande bara ville betala 500kr.

Vi kom slutligen fram till en deal där båda tog bort omdömena och han betalade 500kr till mig.
När han hade gjort det krävde jag honom såklart på resten av summan.

Vid närmare eftertanke skulle jag såklart bett om mer pengar för sveda och värk.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Själv drar jag mig för att lägga upp saker på marknaden för det kryllar av folk som kommer med skambud, brukar dock hjälpa en aning om man är mer utförlig i sin annons text, och nämner att skambud undanbedes vänligen men bestämt.

Eller att man vid flertalet tillfällen kommit överens om en affär där säljaren sedan backar ur.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Möjligheten att kommentera negativa omdömen finns ju och där kan man gå loss och skriva något väldigt ironiskt och syrligt, men ändå sakligt, så att den andre får sitta med fåntratten.

Särskilt nöjd är jag nog med denna:

Web-Saler (säljare)
Lägger neg utan anledning !! Varnan köptes som defekt. Kolla Beskrivning !
Kommentar:
”Otestat”. Båda korten hade ju UPPENBARA defekter. Web-Saler kanske är blind?

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: nåja, tradera är 10x bättre än blocket där dom vill byta 4 pizzakartonger mot ett grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Hm... Ja, anledningen till att jag enbart säljer teknik genom Swec marknaden är just detta, oseriösa köpare och scammers överallt på Blocket/Tradera.

Blocket har man enbart för att sälja en begagnad bil tex.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv

Har lagt ned Tradera efter all strul med omdöme.